دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب

رزین اپوکسی چوب چیست؟

پوشش های اپوکسی در اصل پلیمرهای گرمازا هستند که از دو بخش تشکیل شده اند: رزین و یک سفت کننده. هنگامی که این دو جزء به نسبت صحیح با یکدیگر مخلوط شوند، یک واکنش شیمیایی ایجاد می شود و در نتیجه یک سطح بسیار سخت با مقاومت بالا در برابر آب، خراش ها، حلال ها و مواد شیمیایی ایجاد می شود.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  رزین اپوکسی چوب چیست؟

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  رزین اپوکسی چوب چیست؟
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – رزین اپوکسی چوب چیست؟

فرآیند حرارتی رزین اپوکسی

راز یک سطح با کیفیت بالا مجموعه ای از آماده سازی سطح مناسب، اختلاط فشرده این دو جزء طبق دستورالعمل های سازنده و یک محیط کار مطلوب است. پس از مخلوط کردن رزین اپوکسی و سفت کننده، یک واکنش شیمیایی گرمازا شروع می شود. در این فرآیند مخلوط دچار تحول شده و از مایع به ژل و سپس به صورت جامد در می آید و سخت می شود. این فرآیند گرمایی مدتی طول می کشد. این امر به تعدادی از عوامل از جمله: دمای محیط، نوع سفت کننده، مقدار گرمای تولید شده و دمای بستر بستگی دارد. مهم ترین این عوامل، گرما است. هر چه رزین اپوکسی داغ تر باشد، فرآیند حرارتی سریع تر انجام می شود. با این حال، گرمای بیش از حد بالا اثرات منفی دارد.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  نمونه ای کاربرد رزین اپوکسی

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  نمونه ای کاربرد رزین اپوکسی
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – نمونه ای کاربرد رزین اپوکسی

گرمای زیاد باعث می شود که مواد اطراف آن ذوب شوند و فرآیند حرارتی به خوبی به اتمام نرسد. پس از عملیات حرارتی، تفاوت زیادی در سختی سطح وجود دارد. بعضی از محصولات نسبتاً نرم هستند و می توان خراش های کوچکی با ناخن انگشت ایجاد کرد. سایر محصولات تقریباً مقاوم در برابر خراش هستند و در مقابل درجه حرارت بالاتر نیز می توانند مقاومت کنند. اشیاء روزمره مانند تخته های برش، میز و سایر اشیاء ارزش خرید یک رزین با کیفیت بالاتر را دارند که هم چنان مقاوم است.

رزین اپوکسی انواع مختلفی را ارائه می دهد، که با هیچ ماده دیگری قابل مقایسه نیست. در ترکیب با چوب، امکانات طراحی سازه های زیادی با آن وجود دارد، مانند: سطوح چوبی که با رزین اپوکسی مهر و موم شده اند، قالب ریزی در ترکیب با چوب، میزهای کامل یا میزهای رومیزی و البته تعمیرات سطوح چوبی. هنگام ریخته گری بسیار مهم است که از قبل بدانید که کدام محصولات را می توان تا چه ضخامت و چه لایه ای ریخته گری کرد. رزین معمولی و تجاری معمولاً می تواند حداکثر با ضخامت لایه 2 سانتی متر استفاده شود و فقط به مقدار تقریبی برسد. اگر سعی کنید مقدار بیشتری بریزید، واکنش شیمیایی گرمای زیادی ایجاد می کند و همین امر باعث می شود بلافاصله رزین سفت شود و لکه های ناخوشایند باقی بماند.

کدام رزین اپوکسی برای کار با چوب مناسب است؟

چوب ماده ای است که در برابر رطوبت هوا واکنش نشان می دهد. این بدان معنی است که تا حدی منقبض یا منبسط می شود. این یکی از مشکلات در کار ترکیبی رزین و چوب است. بنابراین، پاسخ عمومی به این سؤال امکان پذیر نیست. مهم است که بدانید چه کاری با چوب می خواهید انجام دهید. سه نوع رزین اپوکسی بیشتر برای چوب استفاده می شوند:

1. رزین ویسکوزیته کم برای پوشش سطوح چوبی

 2. رزین ویسکوز برای قالب های ریخته گری یا پر کردن سوراخ ها / شکاف ها در چوب.

3. رزین مناسب برای فضای داخلی خانه و به دور از تابش نور خورشید.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  کدام رزین اپوکسی برای کار با چوب مناسب است

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  کدام رزین اپوکسی برای کار با چوب مناسب است
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – کدام رزین اپوکسی برای کار با چوب مناسب است
برای سازه هایی که در فضای باز قرار می گیرند از چه نوع رزین اپوکسی باید استفاده کرد؟

رزین اپوکسی در نسخه شفاف موجود است. با این حال، این مواد تحت تابش اشعه ماوراء بنفش به تبدیل به رنگ زرد تمایل دارند. بنابراین، برای سازه هایی که در فضای باز استفاده می شوند، خرید رزین مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش برای این پروژه ها ضروری است. بسته به محصول انتخابی، افزودنی هایی نیز وجود دارد که می توان برای مقاومت به نور بهتر به رزین اضافه کرد.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  استفاده از رزین در سازه هایی که در فضای باز استفاده می شوند

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  استفاده از رزین در سازه هایی که در فضای باز استفاده می شوند
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – استفاده از رزین در سازه هایی که در فضای باز استفاده می شوند

تبخیر شدن رزین اپوکسی حین فرآیند حرارتی

بر خلاف رزین پلی استر، مقداری از رزین اپوکسی در حین عملیات گرمایشی تبخیر شده و کم می شود. اگر مایع در حین حرارت کم شود، ناحیه هایی که قرار است پوشانده شوند فقط تا حدی پوشانده می شوند و یک لایه دیگر باید اعمال شود. از یک طرف، این کار هزینه بردار است؛ زیرا مواد بیشتری لازم دارد. توصیه می شود در ابتدا از محصولی استفاده شود که به مراتب کمتر در حین عملیات گرمایشی تبخیر شود، تا هم در هزینه ها صرفه جویی شود و هم نتیجه ی کار عالی باشد.

دلیل قیمت بالای اپوکسی چیست؟

اپوکسی به دلیل مقاومت و فرمول مورد نیاز، معمولاً از رزین گران تر است. رزین به دلیل هزینه کم تری که برای ساخت صنایع دستی و جواهرات دارا می باشد، محبوبیت بیشتری دارد. با این حال، به یاد داشته باشید که به نسبت هزینه ای که می کنید، کیفیت دریافت می دارید. اپوکسی بسیار مقاوم در برابر رطوبت است و فرمولاسیون خاصی دارد، که حتی می تواند در زیر آب اعمال شود.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  قیمت بالای اپوکسی

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  قیمت بالای اپوکسی
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – قیمت بالای اپوکسی

چگونه می توان چوب را با رزین اپوکسی آب بندی کرد؟

رزین اپوکسی می تواند چوب را به حالت ضدآب و انعطاف پذیر برساند. در بیشتر موارد، این یک پوشش ایده آل برای پروژه های چوبی است که در معرض رطوبت یا سایش قرار می گیرد. با این وجود، مواردی وجود دارد که توصیه نمی شود از اپوکسی به عنوان تکمیل کننده استفاده کنید، اما هنوز هم می توانید با استفاده از آن به عنوان آستر رنگ قبل از استفاده از لایه ی رنگ پایانی خود مزایای اپوکسی را به دست آورید. در حالی که آب بندی با اپوکسی زمان بیشتری به این مرحله از پروژه شما اضافه می کند، ولی ارزش این را دارد که طول عمر سازه ی چوبی شما بالا برود و کیفیت عالی داشته باشد.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  چگونه می توان چوب را با رزین اپوکسی آب بندی کرد

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  چگونه می توان چوب را با رزین اپوکسی آب بندی کرد
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – چگونه می توان چوب را با رزین اپوکسی آب بندی کرد

مراحل آب بندی کردن چوب با استفاده از رزین اپوکسی

مرحله 1: سطح چوبی مورد نظر را سنباده بکشید. سطح باید صاف و عاری از لکه های زبر، حفره یا ناهمواری باشد.

مرحله 2: تمام گرد و غبارها را با چسباندن یک پارچه ی چسبان به روی سطح مورد نظر بزدایید. بعد از اعمال اپوکسی اگر گرد و غباری روی چوب باقی مانده باشد دیگر قابل تمیز کردن نیست و جلوه ی ناخوشایندی به چوب می دهد.

مرحله 3: روزنامه ای را در زیر کار قرار دهید. این کار برای این انجام می شود که اپوکسی به فضاهای اطراف برخورد نکند، چون زدودن اپوکسی تقریباً از هر سطحی دشوار و سخت است.

مرحله 4: رزین اپوکسی و سفت کننده را درون یک قوطی تمیز بریزید. به آرامی و کاملاً با چوب رنگ آمیزی هم بزنید.

مرحله 5: اپوکسی را با استفاده از قلمو کم کم بر روی سطح اعمال کنید. از وسط سطح کار به سمت لبه ها شروع کنید. همیشه از مناطق مرطوب تا خشک کار کنید.

مرحله 6:  چوب های متخلخل ممکن است مقدار زیادی از اپوکسی را در درون خود جمع کنند و مقدار زیادی از آن هدر برود. هدف از زدن اپوکسی، ایجاد یک پوشش یکنواخت است؛ لذا حتماً در حین کار سطح چوب را چک کنید.

مرحله 7: اجازه دهید سطح چوب به مدت 24 ساعت در اتاق بدون گرد و غبار خشک شود.

بهترین مارک های رزین اپوکسی در بازار چیست؟

در این قسمت می خواهیم به برندهایی از رزین اپوکسی در سال گذشته در بازار ایران عرضه شد و محبوبیت نیز داشت بپردازیم:

1. رزین اپوکسی Pro Marine

شهرت این شرکت در تولید و عرضه ی رزین های اپوکسی مخصوص چوب، زبانزد است. نکته ی جالب این است که، در مواد تشکیل دهنده ی این رزین ها VOC وجود ندارد و هم چنین باعث بروز بیماری هایی چون: مشکلات تنفسی و انواع سرطان ها نمی شود. در استفاده از این محصول خیالتان بابت تغییر رنگ آن راحت باشد؛ زیرا ایت نوع رزین نسبت به قرمز شدن بسیار مقاومت نشان می دهد. این رزین در برابر اشعه ی نور خورشید و در تماس با آب نیز مقاوم است. تنها عیبی که می توان درباره ی این نوع بیان کرد این است که، نیاز به سرعت عمل بالا در اعمال کردن روی سطح چوبی دارد؛ زیرا زود خشک می شود.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  رزین اپوکسی Pro Marine

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  رزین اپوکسی Pro Marine
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – رزین اپوکسی Pro Marine

2. رزین اپوکسی Crystal Clear

این مارک از رزین اپوکسی تازه به بازار فروش عرضه شد، ولی طرفداران خود را نیز پیدا کرده است. زمان خشک شدن این اپوکسی بر روی سطح چوبی مورد نظر شما بستگی به لایه هایی  دارد که بر روی سطح اعمال شده و متوسط زمان خشک شدن آن حداقل شانزده ساعت و حداکثر یک روز کامل است. اگر آماده سازی این نوع از رزین به طرز صحیح انجام نشود ممکن است حین انجام کار حباب های ریزی روی سطح ایجاد شود، که هم ظاهر کار را ناخوشایند می کند و هم زمان بسیار طولانی برای خشک شدن می طلبد.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  رزین اپوکسی Crystal Clear

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  رزین اپوکسی Crystal Clear
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – رزین اپوکسی Crystal Clear

این رزین مانند مارک Pro Marine  ضدآب است، ولی ادعایی ندارد که صد در صد در مقابل پوسیدگی مقاوم است.  هم چنین خاصیت مقاومتش در برابر نور خورشید نیز حائز اهمیت است. این اپوکسی برای کسانی که به بوی این مواد حساسیت  دارند، بسیار مناسب است؛ زیرا کاملاً فاقد هرگونه بو وعطری می باشد. درخششی که در این ترکیب وجود دارد، سطحی درخشان به شما هدیه می دهد. اگر به درستی از آن استفاده شود مدت زمان لازم برای خشک شدن آن کمتر از رزین های مارک های دیگر است. تنها عیب آن، دقت و ظرافت بی نهایتی است که حین استفاده و آماده سازی رزین باید داشته باشید تا حباب های ذکر شده ایجاد نشوند.

3. رزین اپوکسی SRC

به جرأت می توان ادعا کرد که، این مارک از رزین اپوکسی شناخته شده ترین نوع در بازار است، و طرفداران بسیاری دارد. از مزایای استفاده از آن می توان به: کم بو بودن، براق بودن ترکیب آن، مقاومت در برابر نور ماوراء بنفش خورشید، قیمت بسیار مناسب و خشک شدن سریع آن اشاره کرد. تنها عیب آن مدت زمان زیادی است که باید سریع روی سطح اعمال شود.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  رزین اپوکسی SRC

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  رزین اپوکسی SRC
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – رزین اپوکسی SRC

4. رزین اپوکسی MAS

اسم این مارک از رزین اپوکسی ممکن است تا به الان به گوشتان نخورده باشد، ولی بی شک یکی از بهترین ها است. این مارک مناسب کسانی است که دنبال دردسر نیستند؛ زیرا تمام چیزی که انتظار دارید را برآورده می سازد. نیازی نیست برای اعمال این رزین سرعت عمل داشته باشید. می توانید با فرصت کار خود را به اتمام برسانید. از این جهت می توان گفت یکی از بهترین ها است.

این مارک از رزین اپوکسی توسط گروهی از متخصصان ماهر ساخته شده است، که این یکی از ویژگی های مثبت آن به شمار می رود. از دیگر مزایای آن می توان به: شفافیت بالا، دوام چشمگیر، استفاده ی سهل و آسان، محافظت و مقاومت در برابر نور خورشید اشاره کرد. از معایب آن می توان به: خشک شدن آهسته و احتمال ایجاد حباب بر روی سطح اشاره کرد.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  رزین اپوکسی MAS

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  رزین اپوکسی MAS
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – رزین اپوکسی MAS

5. رزین اپوکسی TotalBoat

از ویژگی های فوق العاده ی آن می توان به این اشاره کرد که، در ترکیب خود موادی دارد که از به وجود آمدن حباب و قرمز شدن سطح کاملاً جلوگیری می کند. کمتر رزینی است که بتواند در دمای بسیار بالا مقاومت داشته باشد. این برند این ویژگی خاص را در خود دارد. بعد از قرار گرفتن در معرض گرمای بالا تغییری در ظاهر آن به وجود نمی آید. این محصول کاملاً ضدآب است. تنها عیب آن، عملکرد ضعیفش در فضاهای باز است.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – رزین اپوکسی TotalBoat

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب - رزین اپوکسی TotalBoat
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – رزین اپوکسی TotalBoat

6. رزین اپوکسی RTG

اگر اپوکسی می خواهید که در هر جایی بتوان از آن استفاده کرد، ما به شما این نوع را پیشنهاد می کنیم. این رزین علاوه بر چوب، برای فلزات و سرامیک نیز استفاده می شود.

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب –  . رزین اپوکسی RTG

دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب -  . رزین اپوکسی RTG
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – . رزین اپوکسی RTG

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با رزین اپوکسی :

تخته برش با رزین اپوکسی
تخته برش با رزین اپوکسی

با تشکر از توجه شما

هنر کار با رزین اپوکسی
هنر کار با رزین اپوکسی
هنر کار با رزین اپوکسی
هنر کار با رزین اپوکسی
WhatsApp us