درباره رنگ چوب

انرژی رنگها

انرژی رنگها

درحال حاضر در اکثر بخش های صنعت از رنگ های مختلفی به منظور رسیدن به خواص مدنظر استفاده می شود.ازاین میان رنگ های و کیلرهای فوری ورنگ های پلی یورتان ورنگ های روغنی جایگاه ویژه ای دارند.هرکدام از این رنگ ها درکنار مزایای خود دارای عیوب بالقوه ای هستن که به قرار زیر است:

  1. رنگ های فوری:

مزایا:سرعت خشک شدن بالا،قیمت مناسب وتینرخوری بالا وتک جزیی بودن جزمزایای رنگ های فوری است.اما با این حال دارای عیوبی هستن که باعث کمرنگ شدن مزایای آن می شود.

معایب رنگ فوری :

لایه اعمالی توسط این رنگ ها وکیلرها ضخامت پایینی ایجاد می کند به همین دلیل فرد رنگ کار برای ایجاد ضخامت مدنظرمجبور به پاشش تعداددفعات بیشتری ازلایه رنگ می شود.نتیجه این اقدام کاهش سرعت تولید،آلودگی بیشترمحیط کار وهدر رفتن رنگ است که باعث می شود با وجود قیمت مناسب،استفاده از این رنگ ها توجیه اقتصادی نداشته یاشد.

عیب دوم رنگ و کیلرهای فوری این است که توسط آنها نمی توان به براقیت بالا رسید ودرصورت پاشش لایه های متوالی رنگ یا کیلر مقاومت های مکانیکی آن به شدت کاهش می یابد.سومین عیب آنها نداشتن مقاومت شیمیایی دربرابر مواد شیمیایی ومواد شوینده(جوهرنمک،مایع سفیدکننده و…)است.به طوریکه  با کوچکترین تماس آن با مواد شیمیایی وحلال ها ،لایه رنگ براحتی درآن حل می شود.

بنابراین استفاده ازرنگ وکیلرهای فوری توصیه نمی شودبه طوریکه حتی ازنظرموسسه استاندارد این رنگ ها مورد تایید نیستند.

2 – رنگ های پلی یورتان دوجزیی :

 

رنگ پلی یورتان سفید

رنگ پلی یورتان سفید

مزایا:این رنگ ها به علت  تشکیل یک شبکه بسیارمسنحکم دارای مقاومت های شیمیایی ومکانیکی بسیارعالی می باشند.به طوریکه استفاده ازآنها درصنعت خودرو وصنایع نفت وگاز چشمگیراست.

رنگ پلی یورتان

 معایب:سرعت خشک شدن کیلرایجاد نگردد.این درحالی است که براساس آزمایشات صورت گرفته درسایر کیلرهای بازاری دراثر تغییردرنسبت کیلر به خشک کن،خواص مکانیکی افت می کند.با این وجود قیمت کیلر وقیمت خشک کن کیلرAC1221 برابردرنظرگرفته شده است تا بعلت اختلاف قیمت خریداران به منظور کاهش قیمت از میزان خشک کن کمتری استفاده نکنند.

اولا همانطور که اشاره شد این رنگ ها به صورت دوجزیی هستند وپس ازمخلوط کردن دوقسمت حداکثربا گنشت زمان 6ساعت رنگ مخلوط شده با خشک کن درون قوطی رنگ به صورت ژل درخواهد آمدودیگرقابل استفاده نیست.

دوما رنگ های پلی یورتان موجود دربازار قیمت بسیار بالایی دارند.

سوما رنگ های پلی یورتان به شدت به وجود رطوبت  و آب حساس می باشند.

چهارما این رنگ ها به شدت به رطوبت حساسند.بیشترین حساسیت مربوط به خشک کن است.

درکل با وجودمزایای فراوان رنگ های پلی یورتان،کارکردن با آنها کمی مشکل است وقیمت آنها بالاست.

3- رنگ های روغنی :

تکنیک های رنگ

تکنیک های رنگ

مزیت:قیمت پایین وتینرخوری بالا

معایب : ایجاد ضخامت پایین و درنتیجه براقیت پایین

به علت اینکه فرمولاسیون این رنگ ها مشکل است،خشک شدن رنگ های روغنی با سرعت پایینی اتفاق می افتند بطوریکه برای تولیدات صنعتی که پس ازپاشش رنگ نیازمند عملیات تکمیل کاری می باشیم،مناسب نیستند.زیرا تیراژتولید را پایین می آورد.

مساله مهم دیگر در رنگ های روغنی زردشوندگی آن هاست به طوریکه بعد از گذشت زمان رنگ آنها زرد می شود.

جالب است بدانید که هرچه قطعه رنگ شده درمحیط تاریک تری قراربگیرد میزان زرد شوندگی بیشترخواهد بود.یکی ازدلایل زرد شدن پشت قاب عکسها همین استفاده از رنگ های روغنی است.

رنگ های روغنی حتی با گذشت زمان سمباده خوری کمی دارند به طوریکه برای صنعت رنگ های تعمیراتی خودرو کاربرد خاصی ندارند.

کیلر AC1221

 

این کیلر به طوراختصاصی جهت کیلر چوب طراحی شده است که دارای ویژگی های بارزی نسبت به سایر کیلر های خارجی وایرانی موجود دربازاراست که درادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

  • کیلر AC1221برخلاف کیلرهای تک جزیی موجو دربازار به صورت دو جزیی می باشد که درنتیجه دارای مقاومت های مکانیکی عالی می باشد.
  • میزان براقیت میزان براقیت وپوشش کیلرAC1221 نسبت به کیلرهای تک جزیی وحتی کیلرهای دوجزیی موجود دربازاربسیار بالاتراست.با توجه به اینکه بیشترین مصرف انرژی مربوط به کمپرسور است،کاهش تعداد لایه های اعمالی به معنی کاهش هزینه برق وهمچنین کاهش آلودگی محیط کار بعلت تبخیر کمترحلال است.
  • درحال حاضر به ادعای برخی براق ترین کیلر موجود دربازار محصولات ترکیه ای است اما بسیار گرانقیمت می باشند.اما کیلرAC1221 هم دارای براقیت بسیار عالی و هم دارای قیمت بسیار پایین است.
  • سایر کیلرهای پلی یورتان موجود دربازار دارای حساسیت بسیار بالا به رطوبت وآب می باشند.اما کیلرAC1221 بعلت استفاده ازترکیبات خاص درفرمولاسیون،قطرات آب را درخود حل و مانع اختلال درواکنش ها و کاهش براقیت رنگ می گردد.
  • نسبت کیلر به هاردنر برای کیلرAC1221 همانند سایر کیلرهای دوجزیی 2به 1 است.اما ترکیبات موجود درفرمولاسیون طوری طراحی شده که با تغییرات جزیی درنسبت خشک کن وکیلر،تاثیری درخواص مکانیکی وسرعت خشک شدن کیلر ایجاد نگردد
  • کیلرAC1221 با وجود دو جزیی بودن به علت استفاده ازترکیبات ویژه درفرمولاسیون دارای یک مزیت فوق العاده نسبت به سایر کیلرهای دوجزیی است.سایر کیلرها پس از مخلوط سازی کیلر وخشک کن باید حداکثر پس از 6ساعت استفاده شوند وگرنه درون قوطی ژل می شود.اما درکیلرAC1221 حتی پس از گذشت 6ساعت ازمخلوط سازی تا زمانیکه درقوطی بسته باشد رنگ ژل نمی شود وفقط درصورت باز ماندن در ظرف واکنش ها انجام می گردد.
  • برای رسیدن به براقیت عالی لازم است کیلرAC1221 برروی سیلر یا رنگ تولیدی اعمال شود.
  • کیلرکاسپین رنگ به علت ایجاد یک شبکه بسیار مستحکم درصورت پاشش برروی رنگ سفید آن را درخود حل نمی کند یا به اصطلاح رنگ را نمیسوزاند.

      درکل استفاده ازکیلرAC1221 دارای مزیت اقتصادی است زیرا با وجود اینکه قیمت آن کمی بالاتر از کیلر فوری است اما به علت کاهش تعداد لایه های رنگ برای رسیدن به براقیت مدنظر وافزایش سرعت رنک کاری،قیمت تمام شده رنک کاری کاهش می یابد.

انتخاب رنگ  

 

WhatsApp us