سوال جواب با موضوع درب چوبی

این ممجموعه از سوالات و پاسخها بین کارگاه فن و هنر و مهندس دولتشاهی بوده و حاوی نکات مهمی درباره ساخت درب تمام چوب است.

  1. سوال : قیمت این مدل درب با نوع متریال را شرح دهید، حدود ۴۰ درب رنگ تقریبا فندقی .
مدل درب ورودی تمام چوب

جواب 1 : قیمت های درج شده برای تاریخ برج 12 سال 1398 معتبر است.

روش ساخت : مغز چوب کاج روسی رویه با ضخامت بیش از 1 میلیمتر روکش راش به هیچ عنوان از ام دی اف استفاده نمی شود – لبه ها تماما چوب راش هستند یعنی شما درهیچ بخشی چوب روسی را مشاهده نمیکنید . ضخامت لبه ها بین یک الی 3 سانت است که مثلا برای قاب تونیک ها 3 سانت و لبه های درب 2 سانت و سمت لولا یک سانت چوب راش استفاده میشود . چهارچوب هم به همین صورت مغز چوب روسی و رویه چوب راش ساخته میشود – قیمت هرمتر مربع درب 1.860.000 تومان قیمت هرمتر طول چهارچوب با ابعاد 5*15 قیمت هرمتر طول ( هرچهارچوب حدودا 5 متر طول است ) 190.000 تومان یعنی هر چهارچوب حدودا یک میلیون تومان با رنگ – هزینه بسته بندی و ارسال و نصب و یراق بعهده کارفرما میباشد .

سوال 2 :

[۳/۴،‏ ۸:۵۴] مهندس دولتشاهی: درب اتاقی تقریبا چند متراست؟
[۳/۴،‏ ۹:۱۱] مهندس دولتشاهی: روکش راش اگر مستقیم روی چوب روسی چسبانده شود بعد از چند سال به علت تنشهای چوب احتمال جدا شدن را ندارد؟

جواب 2 : این حرف بسیار بی معنی است . اگر خواستید من یه کمد 10 سال پیش ساختم که تمام چوب است و روی چوب روسی روکش کارکردیم . اگر باور ندارید با آقای زرین چهره (صاحب کمد تمام چوب) صحبت میکنم که به شما بگویند بعد از 10 سال هنوز این کار کیفیت عالی داره – اصولا سطح چوب دارای خلل و فرج بیشتری نسبت به ام دی اف است . اما اینکه شما میخواهید از ام دی اف استفاده کنید لازمه بدونید چرا ما با ام دی اف کار نمیکنیم : ام دی اف از فاضلاب کشاورزی ساخته میشود . 100% سرطانزا است – از چسب اوره فرمالئدید برای چسباندن دانه ها استفاده میشود . این چسب ها از کشور های اروپایی و چینی بدلیل مشکلات بهداشتی به عنوان یک چسب غیر بهداشتی تهیه شده است . در امریکا و اروپا استفاده از چسب اوره غیر قانونی است و به همین دلیل در ایران و افغانستان از این چسب استفاده میشود . حتی ترکیه هم اجازه استفاده از این چسب را برای مصرف داخلی ممنوع کرده است . اطلاعات در سایت های خبری معتبر قابل پیگیری است . در نهایت هنوزهم 90% مردم از ام دی اف استفاده میکنند و بدلیل عدم اگاهی زندگی بچه ها و زنان که سیستم ایمنی ضعیفتری دارند را به خطر می اندازند .

متاسفانه هر روز شاهد افزایش قیمت ام دی اف و چوب هستیم، الان قیمت ام دی اف از چوب کاج روسی گران‌تر شده است تو هفته ای که گذشت همه چیز 20% گرانتر شد . ولی بازهم اساتید ما روی کار با ام دی اف پافشاری می‌کنند، تمام این حرف هارا نگفتم که کار شمارا بگیرم چون کارگاه ما تا دوماه آینده سفارش قبول نمیکند . بخاطر آگاهی و اطلاع از نا آگاهی این افراد گفتم .

سوال سوم :

[۳/۴،‏ ۱۶:۲۷] مهندس دولتشاهی: خیلی ممنون از راهنمایی تان
[۳/۴،‏ ۱۶:۲۹] مهندس دولتشاهی: اگر اینطور است پس برای کابینت های آشپز خانه از چی استفاده کنیم ؟ ام دی اف های ترکیه یا تایوان هم چسب اوره دارند؟

جواب 3 : البته ورق های سازگار با محیط زیست هم در جهان موجود است، اما بسیار کمیاب و گران هستند.

تمام چوب .این تنها پیشنهاد 100% ایمن است . البته بعضی از ورق های خارجی استاندارد اروپارا دارند که ما اطلاعی از انها نداریم و نمیدانیم ایران هست یا خیر . ما الان برای کابینت بدنه را ازچوب روسی و درب هارا از چوب بلوط یا راش میسازیم .

سوال 4 :[۳/۵،‏ ۱۷:۱۶] مهندس دولتشاهی: سلام
شماداخل یونیت ها راهم چوب کار میکنید؟ از اونجاییکه عرض چوب نهایتا ۲۵ است چطور به هم چسبانده میشود که استحکام کافی داشته باشد؟
[۳/۵،‏ ۱۷:۲۹] مهندس دولتشاهی: ضمنا ممنون از راهنمایی شما برای درب چون ما عجله داشتیم وشما فرمودید تا دو ماه آینده کار نمیگیرید با کس دیگری صحبت کردیم وتقریبا با همان مشخصات که داده بودید قرار شد در را بسازند.
البته برای لبه ها و قاب تونیک ها هم گفتند از چوب روس استفاده میکنند با روکش بلوط، این برای استحکام در مشکلی ایجاد نمیکند؟ ضمنا قرار شد دو لایه روکش ۱میلیمتر استفاده کنند (به صورت تار وپودی) اگر درست گفته باشم برای استحکام. ممنون میشم نظرتون را بفرمایید.

جواب 4 :

[۳/۶،‏ ۱۴:۱۴] صنایع چوب فن و هنر ایران: سلام . برای بدنه از قطعات چوب با عرض کمتر از 5 سانت استفاده میشود . هم هزینه میاد پایین و هم دیگه کج ی ترک نمیخوره . البته ما یه دستگاه ساختیم که بتونیم تا سه تن فشار وارد کنه و این قطعات به هم پرس شوند .
[۳/۶،‏ ۱۴:۲۷] صنایع چوب فن و هنر ایران: لبه ها بهتره چوب طبیعی باشه چون روکش توی لبه خیلی زود لبپر میشه – ولی درکل خوبه – برای اینکه سطح کار میخواهند از روکش استفاده کنند باید تار و پود کار شود . امیدوارم نجار کارشو درست انجام بده – به نظرم بهتره اول یه نمونه بسازند اگر کار تمیز و اصولی بود الباقی را بسازند . بگویید از مراحل کار شامل خرید چوب , برش چوب , قبل از پرس و بعد از پرس و قبل مونتاژ هم برای شما عکس ارسال کنند . تا دقیقا در جریان جزئیات باشید . بهتره بدنه ها به روش LVL ساخته شوند یعنی علاوه بر برش عرضی برش افقی هم بخورد – یک مرحله پرس سرد یا گرم اضافه میشود ولی تا حدی از کج شدن چوب و ترک جلوگیری میشود – این کار خیلی فوت و فن داره و اگر طرف بخواد فقط بر اساس اینکه یه چوب را روکش کنه جلو بره در نهایت درب های شما بین 1 الی 3 سانت کج میکنه – ولی اگر از روش LVL و روش ماستیو چوب صحیح استفاده کنه میشه تا 90% جلو خمش چوب را گرفت – در نهایت شما باید نظارت روی کارتان داشته باشید . من با اینکه خودم تجربه کمی دارم فقط نکات کلیدی را به شما گفتم – شما باید کاررا قبل از شروع محکم کنید . یه نمونه بخواهید که برای شما نصب شود اگر کار تمیز و صاف روی چهارچوب ایستاد یعنی میتوانند باقی درب هاراهم به درستی اجرا کنند . اگر نجار بگوید ساخت یک عدد بصرفه نیست , دست میگوید و ارزش دارد که مبلغی برای نمونه اضافه شود . هزینه های حمل و نقل به پرس , تخلیه و بارگیری , پرت روکش و چوب برای ساخت نمونه و حمل برای نصب و حقوق یک استادکار که میخواهد بیاید و درب را نصب کند را شما قبول کنید تا مطمئن شوید کار شما به درستی انجام میشود . تصاویر را هم برای ما ارسال کنید . ماهم هرکمکی ازمون بربیاد درخدمتیم و مطمئنا به تجربیات ماهم افزوده میشود .

WhatsApp us