انواع درها بر اساس عملکرد
1. درب های لولایی:
متداول ترین نوع درب ، درب لولایی است. درب از یک طرف ثابت شده است تا بتواند در یک جهت یا جهت دیگر از درگاه دور شود. محور چرخش عمودی است.
مزیت: مزیت این است که لولاهای مورد استفاده ارزان هستند و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند.
عیب: این نوع درها فضای گران بهایی را برای چرخش و ورود دارند.
2. درب های چرخشی:
درهای چرخشی در واقع همان درهای لولایی است ، اما در اینجا می توان لولا را در هر دو جهت چرخاند.
کرکره با لولاهای فنر دوتایی که به شما امکان حرکت در دو طرف را می دهد به قاب ثابت می شود. نیروی کمی در را باز می کند ، در حالی که عملکرد فنر در لولا ، کرکره را به موقعیت نزدیک می آورد. این بازگشت دیافراگم به شدت انجام می شود ، بنابراین درب باید کاملاً لعاب داشته باشد .
3. درب های گردان
یک درب گردان دارای یک شافت مرکزی با چهار بال است که بر روی آن آویزان است ، شافت در اطراف محوری عمودی درون یک محفظه گرد می چرخد.
شافت مرکزی با آرایش بلبرینگ در قسمت پایین مجهز شده است که به شما اجازه می دهد کرکره ها بدون هیچ گونه تکان و صدایی حرکت کنند.
کرکره های تابشی ممکن است کاملاً روکش دار ، کاملاً لعاب دار یا تا حدی لعاب باشند.
درها (شیشه ای) به طور کلی به مردم اجازه می دهد هنگام عبور از یکدیگر یکدیگر را ببینند و پیش بینی کنند.
قطعات لاستیکی عمودی در انتهای مالش کرکره ارائه می شود تا از خشکسالی هوا جلوگیری کند.
4. درهای کشویی:
این درب ها معمولاً در مواردی که محدودیت مکانی برای چرخش درب لولایی یا اهداف زیبایی وجود داشته باشد ، مورد استفاده قرار می گیرند. از این درها معمولاً در سازه های تجاری استفاده می شود.
کرکره با کمک دونده و ریل به صورت افقی در امتداد مسیرها سر می خورد. درب را دو آویز واگن برقی در بالای درب آویزان می کنند که در یک مسیر مخفی اجرا می شود ، در حالی که در پایین غلتک ها برای کشیدن کرکره در کانال / مسیر قرار داده شده اند. برای سهولت حرکت ، غلطک های پلاستیکی در بالا / پایین ثابت می شوند.
همچنین یک سنسور می تواند در قسمت بالا متصل شود تا در هنگام حرکت افراد به طور خودکار باز / بسته شود.
مزیت: به راحتی تمیز می شود / حفظ می شود ، احساس زیبایی بسیار خوبی دارد.
عیب: عایق صدا بسیار ضعیف است. کیفیت مواد استفاده شده در درب و کار باید بالا باشد. هرگونه نقص در تعمیر ممکن است باعث شود درها از مسیر خود خارج شوند و به کل تنظیمات آسیب برساند.
5. درب های تاشو:
درب تاشو نوعی درب است که با جمع شدن در قسمت ها یا به اصطلاح پانل باز می شود. آنها از نوارهای عمودی باریک یا چین هایی ساخته شده اند که دوباره به صورت یک بسته جمع و جور جمع می شوند.
این نوارها از بالا آویزان می شوند و در یک مسیر اجرا می شوند. آنها به دلیل عدم چرخش / ورود ، باعث صرفه جویی در فضا می شوند. آنها در صورت عدم دسترسی به عرض اضافی برای نصب درب کشویی ، آنها ترجیح داده می شوند. با این حال مانند درهای کشویی ، درب های تاشو عایق بندی ضعیفی را ایجاد می کنند. آنها همچنین پر سر و صدا هستند و از نظر دوام ضعیف هستند.
6. درب های جمع شونده:
این درها از کانال های دوتایی عمودی (20X10X2 میلی متر) ساخته شده اند که با توخالی در داخل به هم متصل شده اند و شکاف مصنوعی ایجاد می کنند. این کانال ها با فاصله 100 میلی متر – 200 میلی متر از یکدیگر قرار دارند و با فلت های مورب مهار شده اند که به شما امکان می دهد تا کرکره باز یا بسته شود و به یک “پرده فولادی” ظاهر می شود.
کرکره در دو ریل کار می کند ، یکی در کف ثابت و دیگری در لنگه. غلتک ها در بالا و پایین نصب می شوند تا حرکت معادل هر دو جهت را برای عملکرد راحت تر نشان دهند.
این درب ها به طور کلی برای افزایش ایمنی و حفاظت از اموال تهیه می شوند و معمولاً در گاراژها ، کارگاه ها ، ساختمان های عمومی و غیره استفاده می شوند.
7. کرکره غلتکی:
این کرکره ها عموماً برای خرید و فروش استفاده می شوند. این کرکره به عنوان پرده ای عمل می کند بنابراین از محافظت در برابر آتش سوزی و سرقت ، باد و تگرگ جلوگیری می کند.
کرکره از تخته های فولادی به نام توری یا تخته سنگ ساخته شده است که ضخامت آنها در حدود 25/1 سانتی متر است و روی یک شافت لوله مخصوص به نام “درام” که در قسمت فوقانی نصب شده ، پیچیده شده است.
شاتر در دو کانال راهنمای فولادی عمودی نصب شده در انتها حرکت می کند. کانال ها از ورق های فولادی ساخته شده اند ، به اندازه کافی عمیق هستند تا بتوانند کرکره را در خود جای دهند و آن را در موقعیت خود نگه دارند. شافت افقی و فنر درام اجازه می دهد تا کرکره داخل یا خارج کویل شود.
درب را باز می کنند تا باز شود و پایین می آید تا بسته شود. در درهای بزرگ (بیش از 10 متر مربع) ، این عمل ممکن است موتور باشد.
8. درب های لبه دار
این درب ها از تخته های عمودی بنام باتن تشکیل شده اند که به اعضای افقی موسوم به دفتر ، میخ یا پیچ می شوند. بته ها عموماً 15 تا 18 سانتی متر عرض و 2 تا 3 سانتی متر ضخامت دارند. درهای باریک بتونی از ظاهر بهتری برخوردار هستند.
شکل بالا به سمت چپ یک درب خمیده و لبه دار است که برای جلوگیری از افتادگی ، بریس به آن اضافه می شود.
این مهاربندها باید از لبه لولای درب به سمت بالا شیب داشته باشند زیرا به طور کلی با یک شکاف کج در تاقچه ها قرار دارند.
9. چارچوب دار و پنل دار
این درها از یک قاب ساخته شده از استیل ، ریل های بالایی و میانی تشکیل شده اند. در این چارچوب ، یک صفحه تخته سه لا نصب شده است.
معمولاً تابلو به قاب چسبانده نمی شود بلکه در حالت شناور قرار می گیرد تا حرکت فصلی چوب پانل باعث تحریف قاب نشود.
10. درب لعاب دار
اینها همان درهای قاب دار / روکش دار هستند ، به جز اینکه یکی از پانل ها با یک شیشه جایگزین می شود تا دید اتاق داخلی بهتر شود.
B. درب سیمی
در این درب ، صفحه با یک سیم سنج تعویض می شود تا هوای آزاد فراهم شود و همچنین از ورود پشه ها ، مگس ها ، حشرات به داخل درب جلوگیری شود.
C. لوور در
در این درب پنل ها با یک سری دوستداران جایگزین می شوند ، امکان تهویه هوا وجود دارد ، اما حریم خصوصی افراد داخل را تضمین می کند .
11. درب فلش شده
درب های فلاش دارای بلوک های مستطیلی شکل از چوب نرم در انتهای داخلی مرتب شده برای پایان یافتن به عنوان قاب هستند ، و در هر دو طرف با یک لایه لایه بسیار نازک به ضخامت حدود 2.5 میلی متر پوشانده شده اند. این درها را نمی توان در جایی که درب در معرض باران است استفاده کرد زیرا چوب ممکن است به سرعت خراب شود.
امیدواریم از این مطلب بتوانید برای خرید درب ورودی منزل خود استفاده نمائید و برای شما مفید بوده باشد.
نویسنده: ف.جسنخانی
مقالات مرتبط با درب های ورودی: