اگرچه ممکن است درهای چوبی شبیه به هم باشند ، اما همه آنها به یک اندازه ایجاد نشده اند. انواع مختلف درب چوبی برای رفع نیازهای مختلف موجود است. با وجود همه گزینه های موجود ، مقایسه ویژگی ها می تواند طاقت فرسا باشد. با تحقیقاتی که ما انجام داده ایم و در این مطلب آنها را به شما ارائه خواهیم داد می توانید در خرید خود برای درب منزل و یا محل کار انتخاب بهتری نیز داشته باشید.

درهای چوبی گزینه های متنوعی و بادوام را برای فضای داخلی و خارجی خانه شما ارائه می دهند. شما می توانید انواع چوب ، انواع اصلی و ویژگی های اضافی را برای ایجاد درب مناسب نیازهای خود انتخاب کنید ، مانند:

  1. درهای چوب سخت
  2. درهای چوب نرم
  3. درب هایی با مغز تو خالی
  4. چوب خالص
  5. درب های ضد حریق
  6. درب های ضد صدا

بعد از اینکه مواد را بر اساس کارایی مناسب برای نیازهای درب انتخاب کردید ، از هماهنگی خانه خود با انتخاب های شیک موجود برای درهای چوبی لذت ببرید ، مانند: 

  1. سنتی
  2. مدرن
  3. روستایی
  4. کلاسیک

همراه با دانستن تفاوت بین انواع مختلف درب های چوبی ، سوالات دیگری نیز وجود خواهد داشت که احتمالاً در طول پروژه شما ایجاد خواهد شد. تفاوت درب های چوب خالص با درب های توخالی چیست؟ آیا چوب سخت برای درب من از چوب نرم بهتر است؟ آیا می توانم از پس درب جدید برآیم؟ آیا من به یک درب بازدارنده آتش نیاز دارم؟ ما در مورد پاسخ به همه این سوالات به علاوه برخی دیگر از موضوعات مرتبط نزدیک بحث خواهیم کرد ، فقط به خواندن ادامه دهید.

انواع درب های چوبی

نوع چوبی که برای ساخت درب چوبی شما استفاده می شود می تواند خیلی بیشتر از ظاهر درب مهم باشد. بسته به چوبی که درب شما ساخته شده است ، انتخاب درب چوبی شما می تواند بر کنترل صدا ، تنظیم دما و نصب تأثیر بگذارد. بیشتر چوب هایی که برای ساخت درب استفاده می شود در چوب سخت یا چوب نرم قرار می گیرند. در این دو دسته ، انتخاب های متعدد در چوب وجود دارد. ما چند نمونه از این ها را بحث خواهیم کرد.

چوب سخت

چوب های سخت از درختان برگریز با برگ های پهن ایجاد می شوند. چوب های سخت مانند چوب بلوط ، گردو و نارون و… که به دلیل ویژگی های ضد صدا بودن و تمایل به مقاومت در برابر پوسیدگی شناخته می شوند ، درهای خارجی بسیار خوبی ایجاد می کنند. اگرچه ممکن است این نام نشان دهد که خود چوب سخت است ، اما لزوما اینگونه نیست. 

چوب سخت برای درب چوبی
چوب سخت برای درب چوبی

بلوط یک چوب سخت سخت است ، احتمالاً به دلیل دوام و ظاهر آن. یک درخت با رشد کندتر به خواص متراکم این چوب کمک می کند ، و آن را به یک ماده عالی درب خارجی تبدیل می کند. شکل دانه ای تزئینی بلوط نیز آن را به گزینه ای جذاب تبدیل می کند و بلوط نیز یکی از چوب های سخت کم هزینه است. 

بسیاری از افراد درهای ایمنی را درهای فلزی یا درهای دارای میله های فلزی می دانند. درب های چوبی ، به ویژه درهای ساخته شده از چوب های سخت ، همچنین می توانند درهای امنیتی باشند. این درب امنیتی چوبی با فولاد تقویت شده و با اقدامات ایمنی متعددی از جمله پانل های تقویت شده و چندین قفل در چندین سطح مجهز شده است. این درب به همان اندازه ایمن است ، به دلیل پوشش چوب هنوز هم حس سنتی دارد. 

چوب نرم

چوب نرم برای ساخت درب چوبی
چوب نرم برای ساخت درب چوبی

از طرف دیگر ، چوب های نرم ، مانند کاج یا صنوبر ، از درختان همیشه سبز برگ های مخروطی برگ و برگ مخروطی سوزنی گرفته می شوند. این درختان در تمام طول سال و با سرعت بیشتری نسبت به درختان چوب سخت رشد می کنند. این باعث کاهش تراکم چوب در مقایسه با یک چوب سخت متراکم و همچنین کاهش هزینه می شود. درهای ساخته شده از چوب های نرم برای استفاده در داخل مناسب ترند زیرا چوب نرم به اندازه چوب سخت در برابر پوسیدگی مقاوم نیست. 

کاج از درختان مخروطی است که به دلیل رشد در تمام طول سال به راحتی در دسترس هستند. کاج اگرچه به عنوان چوب نرم طبقه بندی می شود ، با دوام و طولانی مدت است. به همین دلیل ، کاج معمولاً انتخاب مقرون به صرفه تری درب های چوبی است. به همین دلایل ، درهای کاج شش لایه محبوب ترین درب های چوبی هستند. در گذشته از کاج برای درب های خارجی استفاده می شد ، اما اکنون توصیه می شود درهای کاج را برای فضای داخلی خانه خود انتخاب کنید زیرا ماندگاری کاج نسبت به چوب سخت کمتر است. 

چوب های تو خالی برای درب های چوبی

گرچه ممکن است هسته درب شما یک عامل مهم به نظر نرسد ، یک چوب خالص در مقابل یک چوب توخالی می تواند تفاوت های زیادی در مسدود کردن صدا ، تنظیم دما و مقاومت در برابر آتش ایجاد کند. در حالی که درب های توخالی از محبوب ترین نوع درب داخلی هستند ، هر سه نوع درب مزایا و معایبی دارد.

درهای توخالی متشکل از یک قاب یا پوسته چوبی با تخته کاغذ یا هسته پلاستیکی ، فقط برای استفاده داخلی ساخته شده اند. درب توخالی شش پانل برای استفاده در ساخت خانه های جدید بسیار محبوب است. درهای توخالی سبک و ارزان هستند اما ضد صدا نیستند و نسبت به درب های خالص چوبی ضد آتش هستند. 

چوب های خالص

درب های چوب خالص معمولاً یک چوب کامپوزیت مانند تخته خرده چوب که با روکش چوب با کیفیت بالاتر پوشانده شده است. تخته فیبر با تراکم متوسط ​​(MDF) جایگزینی برای روکش و درب کامپوزیت است و بسیار شبیه به درب چوبی است اما به روکش احتیاج ندارد و هنوز هم سبک است و نصب آن آسان است. درهای چوب خالص یک انتخاب گران تر برای درب های داخلی است اما اگر درب دارای ویژگی های مسدود کننده صدا در خانه شما مهم باشد ، ارزش آن را خواهد داشت.

مغز چوب چگونه بر ماندگاری درب تأثیر می گذارد؟

درب های چوبی خالص که به دلیل دوام خود شناخته شده اند ، نمی توانند در طول عمر با یکدیگر مطابقت داشته باشند. درهای توخالی احتمالاً باعث ایجاد ترک ، شکاف یا حتی سوراخ می شوند. به دلیل درختان کند رشد که از آن می آید ، چوب سخت متراکم بادوام ترین و با دوام ترین ماده برای درب شما است. 

ویژگی های اضافی درب چوبی

بازدارنده آتش

در حالی که درب های چوبی خود ضد آتش نیستند ، اما می توانند ضد آتش باشند. بازدارنده آتش به معنای توانایی کاهش سرعت گسترش آتش است. درب های چوبی را می توان با خاصیت ضد حریق خریداری کرد. درب های چوبی خالص دارای درجه آتش سوزی بالاتری هستند ، به این معنی که درب های چوبی با چوب توخالی مقاوم در برابر آتش هستند. یک گزینه جایگزین برای محافظت در برابر آتش ، یک رنگ ضد حریق است که روی هر سطح قابل رنگ برای کمک به کاهش انتشار شعله اعمال می شود. 

ضد صدا

وقتی صحبت از ویژگی های مسدود کننده صدا در می شود ، مقرون به صرفه ترین گزینه یک درب چوبی با چوب خالص است. گرچه درب های چوبی خالص گران نیستند ، اما درهای خالص یک گزینه قابل مقایسه برای مسدود کردن صدا هستند. به عنوان یک قاعده ، چوب های جنگلی انبوه برای عایق بندی صدا در اتاق مناسب هستند ، در حالی که چوب های نرم دارای تراکم کمتری قابلیت انسداد صدا را دارند. 

گزینه های طراحی درب های چوبی

از سنتی گرفته تا مدرن ، روستایی گرفته تا کلاسیک و … ، گزینه های طراحی درب های چوبی داخلی و خارجی بی پایان هستند. شما چه ظاهری سنتی و تمیز و چه روستایی بد بو را ترجیح می دهید ، دری برای همه وجود دارد. 

سنتی

در حالی که برخی تصور می کنند سنتی خسته کننده است ، این درب چوبی سنتی چیزی جز این نیست. شما می توانید با درستی از رنگ رنگ ، یک درب چوبی ساده و ساده را به یک ورودی با کلاس و پیشرفته در خانه تبدیل کنید.

 درب چوبی سنتی
درب چوبی سنتی

مدرن

درهای چوبی به سبک مدرن می توانند جلوه کاملی به خانه شما بدهند. سخت افزار مدرن و خطوط برجسته ای که در چوب این درب چوبی حک شده است ، این فضای ایوان را بزرگتر به نظر می رساند و لهجه های جانبی شیشه ای فضای بازتری به منطقه کوچک می دهند.

 نمونه درب چوبی مدرن
نمونه درب چوبی مدرن

روستایی

سادگی یک ظاهر روستایی از خانه اخیراً بسیار محبوب شده است. این درب روستایی با سخت افزار تیره و پررنگ و جنگل های کمرنگ ، نمونه خوبی از گزینه طراحی روستایی درب های چوبی است.

درب چوبی روستایی
درب چوبی روستایی

سخن پایانی

با انتخاب ها و گزینه های بسیار زیاد در طراحی و انواع درب های چوبی ، ممکن است انتخاب یک کار درست یک کار عظیم به نظر برسد. تصمیم گیری درباره اینکه چه عواملی قبل از انتخاب درب برای شما و فضای شما مهم است ، می تواند روند انتخاب درب مناسب را کمی آسان کند. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا گزینه ها و جوانب مثبت و منفی موجود در مورد چند نوع درب چوبی را به شما اطلاع دهد.

نویسنده: ف.حسنخانی

مقالات مرتبط با درب چوبی:

WhatsApp us