خانه » Blog » صنایع » ابزار » دستگاه برش cnc » دستگاه برش cnc

برش پلاسما پروسه ای است که در آن فولاد یا سایر فلزات (گاهی اوقات برخی مواد دیگر)در قطرهای مختلف بوسیله یک مشعل (torch) برش داده می شود.در این برش یک گاز نجیب (در برخی موارد هوای فشرده) با سرعت بالا از نازل دمیده شده و در همان لحظه یک قوس الکتریکی (Electrical ARC) بین گاز در سر نازل با سطح برش ایجاد می گردد وگاز به حالت پلاسما می رود.پلاسما به اندازه کافی گرم است تا فلز را ذوب کند و برش صورت پذیرد.هوای فشرده نیز به اندازه ای فشار دارد که فلز ذوب شده را از مسیر برش دور کند.

برش پلاسما در سال ۱۹۶۰ از جوش پلاسما منتج گردید ودر سال ۱۹۸۰ بعنوان یک راه حل بسیار سازنده برای برش ورق وصفحات فلزی معرفی گردید. مزایای برش پلاسما نسبت به برش فلز با فلز عبارتند از:

1- تراشه فلزی ایجاد نمی‌گردد

۲- دقیق برش می دهد

۳- لبه برش آن نسبت به برش هوا گاز صافتر می باشد

برش دهنده های پلاسما خیلی سریع گسترش یافتند اماآنها تا حدودی کند وگران قیمت بودند بنابراین بشتر به کاربردهایی که نیاز به تکرار الگوی برش (در کاربرد های تولید انبوه)بود اختصاص یافتند.همچون سایر ماشین های ابزار از سال ۱۹۸۰ تکنولوژی CNC برای ماشین های برش پلاسما استفاده گردید واز این طریق انعطاف پذیری بیشتری در برابر اشکال مختلف مورد تقاضا از طریق برنامه نویسی CNC از خود نشان داد.ولی باز هم با وجود کنترلرهای CNC برش پلاسما محدود به برش طرح ها والگوها در صفحات و ورقه های تخت بوده و فقط دارای دو محور(X,Y) هستند.

برش با بهره وری بالا

اصول بنیادین برش دهنده های پلاسما

در برش پلاسمای نوع HF بکمک یک جرقه فرکانس بالا – ولتاژ بالا هوا در سر مشعل یونیزه شده و قوس الکتریکی آغاز میگردد.در این روش هنگام استارت لزومی به تماس قطعه کار با مشعل(Torch) نیست واین روش برای کاربرد های کنترل عددی (CNC) مناسب می باشد. در ماشین های پیشرفته تر جهت تنظیم ارتفاع مشعل از سطح قطعه کار لازم است قبل از استارت نوک(Tip) تورچ به قطعه کار خورده سپس یک فاصله (Gap) مناسب (مطابق تنظیم اپراتور) ایجاد گردد.این نوع دستگاههای برش پلاسما حساس به تماس نوک مشعل به قطعه کار بوده و بمحض تماس از سطح فاصله می گیرد.البته علاوه براین مشعل مجهز به یک سپر یا کلاهک ضد ضربه می باشد. کنترل کننده جرقه از دو سیستم نزدیک بهم برای تولید پلاسما بهره می گیرد.ابتدا یک مدار ولتاژ بالا- جریان پایین با فرکانس زیاد استفاده شده تا در یک لحظه آنی یک جرقه با شدت بالا داخل بدنه تورچ ایجاد شده و مقدارکمی(small pocket) گاز پلاسما ایجاد گردد.از این قوس بعنوان قوس هادی نام برده می شود.قوس هادی یک مسیر برگشتی به سر مشعل ایجاد می کند وخودش را تا نزدیکی قطعه کار یعنی جایی که قوس اصلی پلاسما زده می شود نگه می دارد.قوس های پلاسما بسیار داغ بوده ودمای آن حدود °c25000 می باشد.

برش دهنده های پلاسما چگونه کار می‌کنند

برش پلاسما با ماشین cnc

برش دهنده های پلاسما از دو روش برای استارت قوس بهره می گیرند 1. ایجاد قوس از طریق گذاشتن مشعل(Torch) روی قطعه کار وتماس با آن. ۲. استفاده از یک مدار ولتاژ بالا- فرکانس بالا برای ایجاد قوس الکتریکی.البته این روش دارای معایبی چون:خطر برق گرفتگی،لزوم حفظ فاصله اسپارک و حجم بالای تشعشعات فرکانس های رادیویی می باشد. برش دهنده های پلاسما نزدیک تجهیزات حساس الکترونیکی نظیر سخت افزار CNC یا رایانه کار می کنند بنابراین برای جلوگیری از نویزپذیری این تجهیزات وآسیب رسیدن به آنها از تجهیزات دیگری برای استارت قوس هادی استفاده می شود.این تجهیزات معمولاً روی سیستم جداگانه ای که دوراز سیستم های الکترونیکی حساس بوده و مجموعه کنترل پلاسما نامیده می شود قرار می گیرید.

تکنولوژی جدید

برش دهنده دستی پلاسما

کاربرد

برش پلاسما روی هر نوع فلز رسانا ، فولاد نرم ، آلومینیوم ، استنلس استیل . . . . می تواند انجام شود. اما این تکنولوژی برای فولاد ایده‌آل میباشد.در مورد فلزات غیر آهنی حد اکثر عمق برش یک اینچ میباشد.


دستگاه فرز سی ان سی دستگاهي است که توسط نوک فرز بر روي مواد مختلف مانند چوب، سنگ و فلزات کار مي کند. از دستگاه فرز CNC بر روی مواد دیگر مانند شیشه و انواع پلاستیک نیز استفاده می شود و در صنایع مختلفی مانند منبت کاری، برش و حکاکی سنگ، تولید مصنوعات چوبی مانند کابینت، درب، میز، پایه مبل و … کاربرد دارد.

دستگاه فرز سی ان سی دارای میز کاری است که می تواند در دو جهت افقي (X) و عمودي (Y) حرکت کند و  نوک فرز، که توسط اسپیندل در محور عمق (Z)  حرکت داده مي شود. حرکت هم اسپندل و هم ميز کار را مي توان تا دقت 01/ 0 میلی متر توسط کامپيوتر کنترل کرد. دستگاه هاي فرز CNC را هم مي توان به صورت دستي و هم به طور خودکار راه اندازي کرد.

هر دستگاه سی ان سی در دو يا چند جهت برنامه ريزي شده حرکت مي کند که به آنها محور مي گويند. محور مي تواند خطي يا گردشي باشد، يکي از اولين خصوصياتي که باید در مورد دستگاه فرز سی ان سی بدانيد اين است که در چند محور حرکت مي کند، هرچه تعداد محورها بيشتر باشند، کار با دستگاه پيچيده تر و برنامه ريزي براي آن مشکل تر است اما خروجي بهتري به ما مي دهد و دقیق تر است.

دستگاه فرز سی ان سی مي توانند عمليات گوناگونی از کار هاي ساده اي  مانند برش قالب و سوراخ کاري تا عمليات پيچيده تری مانند منبت کاری را به راحتی انجام دهد. دستگاه فرز CNC در حين عمليات نياز به روغن کاري و خنک سازي وهمچنين  تميز کردن سطح ماده نيز دارد که اين کارها را با توجه به داشتن ابراز جانبي مانند تول چنجر خودکار، چيلر و خنک کننده و … انجام مي دهد.


برش و ابزار لمبه چوبی با دستگاه فرز cnc 


مطالب مرتبط با موضوع ابزار نجاری :

  • نحوه گرد کردن لبه های چوب
    پیدا کردن پوشش مناسب برای یک قطعه کار چوبی می تواند دشوار باشد . به هر حال ، روغن ‌ها ، رنگ‌ ها ، شابلون‌ ها و پوشش ‌های بسیار زیادی برای درمان چوب وجود دارد
  • 7 نوع کار نجاری
    درک انواع مختلف نجاری و آنچه که کار آنها شامل می شود می تواند به شما کمک کند تا در مورد کار نجاری بیشتر بدانید و تعیین کنید که آیا حرفه نجاری برای شما مناسب است یا خیر
  • رپینگ چوب چیست ؟
    دستگاه رپینگ یا لمینت ماشین پیشرفته ای است که میتواند پروفیل ها و ورق های چوب آلمینیوم پی وی سی و غیره را روکش کند .
  • تکنیک ها و نکات نجاری برای مبتدیان
    قبل از شروع کار با چوب ، این راهنمای پر از تکنیک ها و نکات نجاری را بخوانید . در اینجا ، ما اصول اولیه نجاری ، ابزار ضروری و نحوه شروع ایمن را پوشش می دهیم .
  • 19 نوع مختلف ابزار های برش چوب در نجاری
    نجار ماهر برای انجام کار های چوبی از انواع مختلف ابزار های برش چوب استفاده می کند., در اینجا خلاصه ای از انواع مختلف ابزار های برش چوب لیست کرده ایم که برای پروژه نجاری خود به آنها نیاز خواهید داشت.
  • متر لیزری بوش یک انتخاب آگاهانه و کاربردی با قیمت مناسب
    متر اندازه گیری , متر لیزری چوبی , ابزار مهندسی , متر وسیله ای برای اندازه گیری میباشد و میزان دقت آن بسیار مهم است . در این بخش یک نمونه عالی از مترهای لیزری را برای شما به نمایش گذاشته ایم
WhatsApp us