درود بر شما

محصولات ساخته شده از چوب پلاست روز به روز در حال افزایش است در این بخش هدف گروه فن و هنر ایران تجزیه و تحلیل و پرداخت به نقاط ضعف و قوت این محصول جدید می پردازیم.

چند سوال وجود دارد که هنوز برای خود ما نیز مبهم است.

پلی وود

پلی وود

  • پلی وود

    پلی وود

  1. آیا مواد مورد استفاده در پلی وود با

درب های پلی وود کاج
اصطلاح کامپوزیتهای چوبی – پلاستیکی wood plastic composites به کامپوزیتهایی اطلاق می شود که از چوب (درهر شکلی) و ترموستها یا ترموپلاستیکها تشکیل شده اند ، محصول مورد نظر نیز از ترکیب چوب و ترموپلاستیکها می باشد که اصطلاحا به پلی وود (poly wood) معروف می باشد .

ترموپلاستیکهایی هستند که یکبار بازیافت شده اند ونمی توان آنها را با گرما دهی مجدد ذوب کرد، این مواد که شامل رزینهایی ماننداپوکسی ها وفنولیکها می باشند درحقیقت پلاستیکهایی با مشابهت زیاد به فرآورده های صنعتی جنگلی (چوبی ) هستند.

ترموپلاستیکها، مانند اتلین (PE) وپلی پروپلین (PP) پلی وینیل کلراید (PVC) پلاستیکهایی هستندکه می توان آنها را مکرراً ذوب نمود.

ترمو پلاستیک‌ها در ساخت محصولات تجاری مختلفی مانند ظروف پلاستیکی شیر، کیسه های خواروبار و لوازم جانبی برای خانه بکار می روند.

مشخصات وویژگی های محصول از دید مصرف کننده

کامپوزیت های پلاستیک – چوب مواد ترکیبی حقیقی بوده و ویژگیهای تمام مواد ترکیبی را دارا می باشد.

آنها سختی وقدرت را از ویژگی های چوب و پلاستیک گرفته اند اما تراکم انها غالباً بالاتراز آن دو است ویژگی این مواد بطورمستقیم از ساختار آنها گرفته می شود یعنی آنها ترکیبی درونی از عناصرچوب وپلاستیک هستند .

پلاستیک بطور موثر سطح روی چوب را بعنوان یک لایه نازک می پوشاند.

مقاومت بالای این کامپوزیت در برابر رطوبت (۷% آب جذب می کند که در مقایسه با چوب درخت کاج ۱۷/۲% درصد آب جذب می کند ،

بسیار ناچیز است ) نتیجه مستقیم ساختار آن است .

رطوبت تنها می تواند در بخشهای رو باز چوب جذب شده و امکان انتقال به محدوده پلاستیک را ندارد ، در نتیجه این کامپوزیت (WPC) نسبت به رطوبت بسیار مقاوم بوده از هجوم قارچ ها و حشرات نیز در امان است .

ویژگی WPC را می توان با تغییر گونه های چوب یا پلاستیک با نیازهای محصول منطبق ساخت که این امر خود یکی از مهمترین ویژگی های این محصول بشمارمی آید. فرآورده های ساخته شده از PE نسبت به PVC ارزانتر بوده و در برابر گرما مقاوم تر هستند اما رنگ کردن فرآورده های PVC وپرداخت بعدی آن راحت تر است .

با افزودن رنگ دانه ها وپایدارسازنده های UV به مواد خام WPC (بعنوان مواد افزودنی ) می توان قبل از مرحله اکستروژن ویژگیهای خاص را برای آن…

ادامه دارد

WhatsApp us