رنگ ، رزین ، روغن در حفاظت مولکولی چوب و تخته

رنگ چوب

رنگ در دکوراسیون چوبی منزل

هنرکده فن و هنر طراح و سازنده دکوراسیون چوبی لوکس و آنتیک

از رنگ ها و انواع آستر های روغنی ، تینری ، واتر بیس ( پایه آب ) فقط برای تزئین و کثیف نشدن چوبها استفاده نمیشود .

چوب موجودی زنده بوده و بافت آن بعد از قطع شدن ریشه و شاخه ها برای موجودات موذی ، میکروارگانیسم ها ، کپک ، قارچ و دیگر موجودات محیطی عالی برای رشد و نمو است .

و به همین خاطر بعد ار مدتی کوتاه ، چوب باخته ، یا میتوان پوسیدگی را در بافت چوب پیدا کرد .

به همین خاطر از زمان بریده شدن درخت ، تا زمانی که به مصرف کننده برسد مراحل گوناگونی را برای جلوگیری از پوسیدگی و فساد مولکول های بافت درخت باید انجام داد .

بعد از آنکه چوب خشک شد و موجودات درون آن تخلیه گردید به کارخانه های چوب بری برده میشود و به ابعاد مورد نیاز نجاران تقسیم میگردد .

از زمانی که چوب وارد کارگاه نجاری میشود ، نجار به دقت از چوب محافظت میکند . بعد از ساخت آن را به دقت سمباده میزند و بعد از آن سطح چوب را با مواد اشباء میکند . این مواد میتواند روغن ، رزین ، مواد نفتی ، یا هر چیز دیگری باشد ، در زیر چند نونه از این مواد را به اختصار برایتان درج کرده ایم :
عکس یک سونای خشک

آیا میدانید از چه نوع پوششی باید برای سونای خشک استفاده کرد ؟

انواع رنگ چوب

تصاویری از گالری عکس نمونه کار گروه فن و هنر ایران زمین

کیلر چیست ؟

رنگ کیلر : اصولا بعد از سیلر کیلر استفاده میشود . کیلر همانند یک واکس و یا رنگ استفاده میشود و میتوان از آن بعنوان دست آخر رنگ کاری بهره برد . کیلر ماده ای است فوری و برای براقیت و جلای کار مورد استفاده قرار می گیرد و سمباده خوری آن سخت می باشد . دو نوع می باشد . رنگ آن شبیه عسل است .

الف : کیلر براق = اگر درب ظرف را باز کنید و ته ظرف مشاهده  شود ،کلیر براق می باشد.

ب : کیلر مات = اگر درب ظرف را باز کنید و ته ظرف مشاهده نشود ، کیلر مات می باشد.

لاک چوب

نام محلول ترکیبی که سریع خشک میشوند است .

معمولا در چند لایه با قلم مو یا اسپری روی سطح چوب قرار می گیرند. لاک می تواند شفاف بوده و بافت چوب را نشان دهد یا دارای رنگ باشد و رنگ و بافت طبیعی چوب را تغییر دهد
 

روغن جلا

 

از صمغ محلول در حلالهای مختلف تهیه میشود. پس از تبخیر حلال ، یک لایه شفاف با ته رنگ قهوه ای از خود باقی میگذارد . روغن جلا میتواند مات ، جوهری یا براق باشد . این پرداخت در مبلمان آنتیک و مدلهای شبه آنتیک به کار میرود . روغن جلا را به عنوان یک رنگ لوکس استفاده نمیکنند . بلکه به خاطر ارزان بودن آن است که مصرف آن عمومیت پیدا کرده . بر روی روغن جلا هیچ رنگ یا رزینی نمیوان استفاده کرد و حدودا در محیط های مرطوب هر 6 ماه یک بار باید با روغن جلا آن را ترمیم کرد .
 

لعاب

رنگ براق یا نیمه براقی است که بر روی یک یا چند لایه رنگ آستر قرارمی گیرد. این روش رنگ و بافت چوب را پنهان می کند و سطحی محکم، ضد خش و قابل تمیز کردن به وجود می آورد.
 

واکس

واکس یک لایه محافظ برای پرداخت نهایی است و در عین حال ظاهری طبیعی دارد. ممکن است واکس موجب شود که چوب تا حدی تیره تر شود و گاهی لازم است که آن را در دوره هایی منظم به روی چوب مالید. واکس هرچه بیشتر با پارچه جلا یابد، براقتر میشود. واکس برای افزودن به مقاومت و براقتر کردن سطح چوب بر روی لاک الکل، روغن جلا یا یک پرداخت روغنی نیز به کار میرود.
 

 

رنگ پوششی 

رنگ براق یا نیمه براق معمولا برای چوبهای نامرغوب به کار میرود تا عیوب آنرا پنهان کند. البته مبلمان تهیه شده با چوب رنگ شده در هر سبکی به وفور یافت می¬شود و همواره پرطرفدار بوده است.رنگ به اشکال مختلف و تنوع بسیار بر روی چوب استفاده می¬شود.
 

لاک الکل

این پوشش از صمغ محلول در الکل تهیه می شود که پس از تبخیر الکل، پوششی شفاف بر چوب باقی میگذارد. لاک الکل به سادگی آسیب می بیند و لکه آب و مواد دیگر بر روی آن بر جا می-ماند. این ماده معمولا به عنوان سیلر (آستری) به کار میرود.
 

 

روغن

منظور از روغن، انواع روغن بزرک و سایر روغنهایی هستند که در چند لایه بر روی سطح چوب مالیده میشوند و سپس اضافه آن پس از مالیدن هر لایه، پاک میشود. نتیجه چوبی با ظاهر طبیعی و رنگ و بافت تقویت شده است. پرداخت های روغنی بسیار ظریف و کم مقاومند اما به سادگی میتوان آنها را ترمیم کرد.
 

 

 

رنگهای جوهری

رنگدانه های این نوع رنگ در درون بافت چوب نفوذ میکنند و رنگ طبیعی آنرا تغییر میدهند. این نوع رنگ به صورت ترکیب با پرداختهای دیگر نیز استفاده میشود و وجود آن دال بر متفاوت بودن چوب اصلی با آنچه که میبینیم است. برای مثال، محصولات چوبی که با رنگ ماهوگانی کار شده اند، در اصل از چوب غان هستند و به رنگ ماهوگانی درآمده اند. چوبی که با رنگ جوهری رنگ آمیزی می¬شود، دارای پرداختی شفاف است.
 

 

 

بلیچ یا سفیدکردن

این روش رنگ چوب را روشن تر می کند و بعضی از انواع چوب با بلیچ کردن به کلی سفید میشوند اما همچنان بافت خود را نشان می¬دهند. یک پوشش شفاف مانند لاک بر روی چوب سفید شده کشیده میشود.

 

 

 

انتخاب نوع پرداخت چوب

برای نو کردن وسایل چوبی لازم نیست هزینه زیاد صرف کنید. کافیست راه های نو کردن وسایل چوبی خود را بدانید. بدین صورت دیگر نه تنها نیاز به خرید وسایل نو ندارید ، بلکه می-توانید با دانسته های خود طرح های جدید ایجاد نموده و از زندگی خود لذت بیشتری ببرید.
استادان نجاری ایران

 

صنعت نجاری در ایران سابقه بسیار طولانی دارد ولی از چگونگی پیدایش و گسترش آن اطلاعات دقیقی وجود ندارد. ولی در موزه ها می توان نمونه های بسیاری از مصنوعات چوبی و ابزار آلات درودگری را در سراسر ایران یافت. دوره با اهمیت این صنعت با آغاز گسترش ارتباط بین ایران و اروپا و همچنین ورود ابزارهای کامل تر بر گرفته از انقلاب صنعتی در اروپا و حتی در چند دهه اخیر انواع برقی آن درودگری را به کلی متحول ساخت.و نجارانی که به شیوه اروپایی ها انواع مدلهای آنان را مشابه سازی می کردند به نجاران فرنگی کار معروف شدند.ابتدا اشراف و متمولین نمونه هایی از مبلمان و دکوراسیون کلاسیکی را برای کاخ ها و خانه های مجلل خود به ایران وارد کردند و بعد از آن مردم عادی با معاشرت با این افراد و بعلاوه فیلمهای خارجی که در سینما می دیدند تشویق به استفاده از مبلمان و به قول ساده تر میز و صندلی شدند. بنابراین این نیاز روز افزون باعث رشد سریع این صنعت شد.و استادان به نامی پا به عرصه وجود گذاشتند.کار برخی از این اساتید به میمنت وجود چوب های جنگلی شمال ایران دست کمی از نمونه های اروپایی آن نداشت. از این قبیل اساتید می توان از مهدی سینکینام برد. ایشان علاوه بر تبحر درتمامی زمینه های نجاری و کار با انواع ابزار آلات , در زمینه رنگ کاری و رویه کوبی نیز سری در سرها دارد. ایشان جزو اولین کسانی بودند که رنگ لاک الکل را که با دست بوسیله پنبه آغشته شده به چوب زده می شد رابه سیلر کیلر و پلی استر که بصورت اسپری روی چوب پاشیده می شد متحول کردند. همچنین استفاده از فوم و اسفنج و فنر بجای تخم پنبه که باعث سبکی مبلمان شد منصوب کرد. از آثار و تولیدات این استاد در منازل خیلی از هنر شناسان بجای مانده است. و عمر با افتخار ایشان منوط به تربیت شاگردان بزرگی که نام آنها هم در این صنعت برای همه همکارانشان آشناست, شده است. این استاد متولد 1316 و موسس مبلمان پگاه میباشد. امید است با قدر دانی از این قبیل اساتید نام این صنعت با وجود هجوم واردات مصنوعات چوبی از سراسر دنیا به ایران همچنان سرافراز باقی بماند.
با تشکر از توجه شما گروه صنایع چوب و هنر ایران زمین 

WhatsApp us