ماهنامه ایران آذین

رنگ آبی در آرایه های منزل

انواع رنگ٬ خواص رنگ٬ رنگ در دكوراسيون٬ 

شاید زیاد شنیده باشین که رنگ آبی  خیلی سرده  ولی سرد بودن یک طیف رنگی دلیل بر این نیس که از اون استفاده نشه . هیچ رنگی بد یا غیر قابل استفاده نیس ، مگر اینکه ما در طراحی و چیدمان ، ترکیب نامعقولی از رنگ ها را ایجاد کنیم .

همیشه نحوه کنار هم قرار دادن رنگ ها خیلی مهمه .  باید از ترفندهایی استفاده نمود و با استفاده از رنگمایه های مختلف ، ترکیبی نو و جذاب خلق کرد . برخی وقتها حتی استفاده از رنگ آبی در تزیینات درون منزل یا محیط شغلی ، عملکردی هوشمندانه محسوب میشه. آبی رنگی درون گرا و معنویه که از جنبه روان شناسی با اعصاب و روح وروان سرو کار داره.

ابی معنی ایمان میده  و رنگ پر قدرتی در طبیعته  که اشاره به روح و فضای نامتناهی داره و البته رنگی سرد بحساب میاد ، بخاطر همین باید هنگام استفاده از اون دقت کرد.

رنگ های آبی طیف های وسیع و متنوعی داره که به آسونی در کنار هم قرار می گیرن و آمیزه ای  چشم نواز و دلپذیر را به وجود میارن . همیشه آمیختن سایه روشن های مختلف از یک رنگ ، نتایج خوبی داره و به طرح آزادی عمل میده .

رنگ آبی برای همه خانه های ویلایی ساحلی مناسبه و طراحی  و آراستن فضای داخلی این نوع خانه ها را آسون می کنه. برای رسیدن به نتیجه مطلوب  در طراحی داخلی ، باید بدونین چه رنگی را در کنار آبی استفاده کنین و با اون ترکیب کنین.

آبی یکی از سه رنگ اصلی  بر روی چرخه رنگ هست که رنگ های دیگر از ترکیب با اونها درست میشن . انواعی از آبی هم وجود داره که همه ترکیبی  هستن ، مثلا آبی سیر ، نیلی ، سورمه ای ، آبی نفتی و …

برخی وقتها هم ابتکار

آماده  کردن یک محل دنج ، راحت و جذاب جهت صرف غذا ، ابتکار جالبیه که هر کدوم از ما بایستی در منزل خود به اون توجه خاصی نشون بدیم. ممکنه در خانه های کوچیک آپارتمانی ، محل جداگانه ای به نام اتاق ناهار خوری با زرق و برق زیاد نداشته باشیم ، عیبی هم نداره اما فراهم نمودن یک میز با تشریفات کم ، لازمه .

 

حتی بعضی وقتها پیش میاد که مجبور بشیم فقط از پیشخوان آشپزخانه و سطح رویی دو کابینت متصل به هم ، یا شاید فقط از سطح کابینت جزیره ای وسط آشپزخانه  برای خوردن غذا استفاده کنیم . این مهمه که محوطه و میزی  که در اختیار ما هست به جالب ترین حالتی که امکان داره آراسته شده باشه ، به این صورت که فرزندان و افراد خانواده مایل باشن به اسونی دور هم جمع بشن و شادی در کنار هم بودن  و غذا خوردن مشترک  با اعضای دیگر خانه را هر روز تجربه کنن .

سبک “تکان دهنده”

در اسلوب شیکر، ساختمان ها و مبلمان ، هرچند به علت به وجود اومدن محدودیت هایی مانند عدم دسترسی به مواد معین در جای مورد نظر و کمبود سرمایه به صورت محقر طراحی گردند ، همواره زیبا و باشکوه جلوه می کنن . کیفیت و سادگی این سبک با استفاده از چوب در طراحی بنا به حد اعلای خود میرسه.

 

به آسانی میشه دید که این سبک ساده ولی زیبا ، چطور دستخوش تغییر و بازبینی شده. خطوط ساده ، استفاده مناسب از مواد طبیعی  و عدم وجود تزیینات ، در دنیای امروزی ارزش خاصی به این سبک داده اند.

خیلی از ما به این نتیجه رسیده ایم که در حال حاضر به سبک های خاصی در زمینه بازسازی  منازل  نیازمندیم  که به نوعی در تقویت فعالیت های  روزمره مون هم موثر قرار بگیرن . البته سبک ویکتوریایی  خصلتی متمایز داره که در انگلستان  به عنوان سبکی تکان دهنده مطرح شد و به طور همزمان هزاران کیلومتر اونطرف تر هم مورد توجه عده ای خاص قرار گرفت.

جنبش تکان دهنده ( شیکر) توسط بانویی انگلیسی به نام “آن لی” در آمریکا مطرح شد. در اروپا  باور افراد بر اساس نظریه جامعه کویکر پرورش یافته بود.

در این سبک ساختمان ها و مبلمان ، اگر چه به علت به وجود اومدن محدودیت هایی مانند عدم دسترسی به مواد معین در محل مورد نظر و کمبود سرمایه به صورت محقر طراحی گردند ، همیشه زیبا و باشکوه جلوه می کنن . کیفیت و سادگی این سبک با استفاده از چوب در طراحی  به حد اعلای خود میرسه.

نظم و ترتیب در نحوه چینش اجزاء ، عامل برتر به وجود اومدن این نوع سبک بحساب میاد. در طراحی به روش شیکر، هر چیزی هدف و مکان مختص به خود داره و برای منظور بخصوصی استفاده میشه . لوازم موجود در یک اتاق ، مثل صندلی ها ،  سبدها ، کفش ها و … می تونن نشونگر استفاده نظم در تزئین فضا باشن . در این سبک ، بیشتر مصالح بکار برده شده در ساختمان ها و لوازم منزل ، چوب بود.

در بیشتر موارد چوب به شکل دست نخورده استفاده میشد ؛ اما اگر اونو رنگ آمیزی می کردن ، رنگی شفاف به کار می بردن و از رنگ های مات دوری میشد. به این صورت ، رنگ اصلی  چوب از زیر رنگ زده شده آشکار میشد و با این کار ، حفظ اصالت ها در همه چیز رعایت میشد.

نکته های کاربردی

سطوح

دیوارها که اکثرا به طور یکنواخت رنگ آمیزی شده اند ، بیش از حد ساده به نظر میایند. شاید رنگ سفید بیشترین استفاده در طراحی داخلی را داشته باشه . کارهای چوبی مانند قاب پنجره ها ، کرکره ها ، در ها و برخی اوقات ازاره ها هم می تونن با درجه ای تیره تر، به همون رنگ دیوارها دربیان . گچبری ها هم به عنوان مشخصه خانه های ساخته شده  به روش  شیکر شناخته میشوند. رایج ترین کفپوش استفاده شده در ساخت بنا بدین سبک ، تخته های چوبی هستن که برخی اوقات توسط  قالیچه های دستباف  قدیمی پوشانده میشن.

مبلمان

به دلیل نبود تنوع در تزئینات روی دیوارها و کف اتاق ها در خانه های ساخته شده به روش شیکر، نمونه های دست ساز هنری مبلمان و وسایل چوبی ، در طراحی منازل به این سبک استفاده میشوند.

میشه گفت که مبلمان دراین روش طراحی زیبایی و جلوه خاصی پیدا می کنن. خیلی از طرح های مبلمان ، سبک های کهن را یاد آوری می کنند. استفاده از صندلی های پایه بلند با نمونه های قدیمی تر استفاده شده در سبک های جدید ، از این قبیلن . واحد های انباری مجهز نیز در معماری شیکر، از مشخصه های این سبک بحساب میان. آن ها هم متناسب با این نوع سبک و بر اساس استانداردهای دقیق طراحی شده اند . زیبایی و جلوه  پنجره ها  نیز در تزئین منزل نقشی تعیین کننده ایفا می کنه . در این مورد اولویت اصلی به پرده ها و کرکره ها اختصاص  داده  میشه که  فضای درون منزل  را از محیط بیرون جدا می کنن.

نور پردازی و تجهیزات

رنگ سفید آبی و زرد در دکوراسیون

رنگ سفید آبی و زرد در دکوراسیون

براساس روش شیکر، ممکنه لوازم جانبی هم جلوه خاصی به خانه بده . به کار بردن صندوق های چوبی ساده گرد یا بیضی شکل در محیط منزل می تونه از جمله مواردی باشه که در این نوع  تزئینات  و طراحی داخلی استفاده میشه . منبع اصلی نور مصنوعی در این سبک ، شمعدان ها هستن . استفاده از شمعدان های چوبی و فلزی در نور پردازی ، زیبایی خاصی به این سبک میدن .  قلع و حلبی از جمله موادی هستن که قابلیت انعطاف پذیری دارن و برای ساخت فانوس ها و اشکال گوناگون شمعدان ها استفاده میشن . آهن آلات هم در ساختن وسایل خانگی به سبک شیکر نقش موثری ایفا کرده ، اکثرا نقش و نگارهایی  به  شکل  قلب دارن.

پیاده سازی طرح

پیاده سازی این سبک  در طراحی داخلی ، اینقدر با صرفه انجام میشه که مدرن ترین طراحان هم می تونن اونو با موفقیت اجرا کنن . سبک معماری شیکر که پنجره هایی با قاب شیشه ای کوچیک داره ، برای خانه های جورجیایی سبکی کاملا ایده آل محسوب میشه ولی در ساختمان هایی با ساختار ساده هم کاربرد می یابه. ماهیت این اسلوب با خطوط منظم و هنر صنعتگری نسبت داره . ارزیابی کیفیت و کاربرد قطعات در زمان انتخاب اونها می تونه نوع چیدمان اتاق را بر اساس اصول سبک شیکر تعیین کنه.

استفاده از رنگ روغنی با لایه کاری منظم و درخشان از یک فام مناسب بر دیوارها ، از رنگ های روغنی یا گچ کاری ، جلوه خاصی به محیط منزل میده .  کار برد کارهای چوبی با ابعاد گوناگون  هم در خانه به ایجاد فضایی زیبا کمک می کنه.

کفپوشی تشکل شده از الوار چوبی به عنوان نمونه  مشخص این سبک ، در منزل مورد استفاده قرار می گیره .  جهت نرم بودن زیر پای خود می تونین از قالیچه هایی استفاده کنین که هم زیبا هستن و هم قسمت های خالی  فضای اتاق را پر می کنن.

مبلمان از مهم ترین اجزا در طراحی داخلی بحساب میاد . قطعات اصل و قدیمی از مبلمان و وسایل خانگی امروزه به سختی پیدا میشن و با قیمت گرانی به فروش می رسن. ولی در خیلی از موارد نمونه های شبیه آنها  قابل  دسترسی و قیمت مناسبی دارن . مبلمان طراحی شده با استفاده از این قطعات هم مانند نمونه اصل اون جلوه می کنه.

در اتاق خوابی  که  به این سبک آراسته شده ، استفاده  یک قاب چوبی یا چارچوبی با ستون های باریک متشکل از الوار، مناسب به نظر میرسه . تختخواب  نیز با ملحفه های زیبایی پوشیده میشه.

در اسلوب کلاسیک شیکر، قرار گرفتن یک صندوق در بخش پایین تختخواب ،  می تونه  اتاق را به یک محل استراحت زیبا و ایده ال تبدیل کنه.

در طراحی به این سبک ، یک اجاق فلزی قدیمی هم می تونه برای گرم کردن اتاق به روش سنتی استفاده بشه.

پنجره ها بدون تزئین نمای بیشتری دارن . در حقیقت سادگی را نمیشه پنهان کرد . یک غلتک هم روی چوب پرده ها نصب شده و باعث کنار رفتن پرده میشه . برای دوخت پرده هم پارچه های متفاوتی استفاده میشن.

به طور خاص شمعدان ها نقش موثری در تزئین فضای اتاق ایفا می کنن. در حقیقت میشه گفت که طراحی داخلی با استفاده از مصنوعات چوبی و فلزی ، زیبایی خاصی به همراه داره که در کنار نورپردازی اتاق ها کاربرد می یابه.

راهنمای رنگ ها

رنگ قرمز نارجی سبز آبی

رنگ قرمز نارجی سبز آبی

رنگ های عمیق و طبیعی که از رنگدانه های غالب در خاک گرفته میشوند ، یعنی رنگ سفالی و زرد ، رنگ و فام رایج در خانه های طراحی شده  به سبک شیکر هستن . به دلیل گران بودن رنگ سفید خالص ، استفاده از رنگ های مشابه و با خلوص کمتر هم در این سبک رایجه . چوب کاری های فضاهای داخلی ، اکثرا رنگ آبی ارغوانی مایل به سیاه و یا طیف تیره تری از رنگ دیوار را دارند و تختخواب هم معمولا به رنگ سبز در میاد . قرمز خاکی ، گوجه ای و بژ رنگ هایی هستن که برای دیوارها اکثرا استفاده میشن.

 

با استفاده از الوارهای چوبی باریک ، یک ریل میخ دار ساده بسازین و آن را با ارتفاع مناسب ، دور تا دور اتاق  آنچنان نصب کنین که در برابر چشمانتان قرار گیرد. به این منظور میخ های ترجیحا چوبی در فواصل تقریبی 20 تا 30 سانتی متری از یکدیگر استفاده میشوند.

یک روش ساده و ارزان برای انبار کردن اقلامی مانند کتاب ها یا کارد و چنگال ، اینه که اونها را به آسونی در پارچه کتانی یا پارچه های مشابه چهار گوش بسته بندی کنیم . بسته های کفش را می توان در کرباس یا پارچه های پیچازی که برای حمل اشیای کوچک دیگر مناسبند قرار داد.

بسته های آویخته شده به یک ریسمان هم می تونن اسباب بازیها ، رخت های شستنی و … را در خود قرار بدن . به این منظور میشه از سبد هم برای حمل اشیا استفاده نمود.

رنگ سفید آبی و زرد در دکوراسیون

رنگ سفید آبی و زرد

درسته که تجهیزات  استفاده شده برای طراحی داخلی به سبک شیکر محدودن ، استفاده از صندوق هایی به رنگ چوب ، در فام های تیره و روشن که بر حسب اندازه  دسته بندی شده و بر روی یکدیگر ردیف شده اند ، به طراحی ساده فضا ، نمای متفاوتی می بخشن . وسایلی مثل عروسک های دست ساز، قاب عکس های ساده ، ظروف و ابزار کشاورزی هم  در طراحی  فضا با این سبک مورد استفاده  قرار می گیرن.

درسته که بر اساس اصول سنتی  سبک شیکر، نمیشه  تزئینات  بارزی در محیط استفاده کرد ، آویختن نقاشی های ساده با تصویر حیوانات خانگی  یا پارچه های گل دوزی شده زیبا با قاب بندی ساده به روی دیوار، می تونه  یکنواختی  فضای خانه  را تحت الشعاع  قرار بده.

 

 

WhatsApp us