رنگ در معماری

آموزش رنگ کاری٬رنگ٬رنگ در دکوراسیون٬رنگ در معماری٬رنگ در دکوراسیون داخلی٬رنگ کاری٬رنگ ها٬رنگها٬ست کردن رنگ٬

تئوگیمبل در کتابش به‌نام ‘شکل، صوت، رنگ و شفا’ مى‌گوید: در آغاز ظلمات مقدس حکمفرما بود و از این ظلمات نور سر برآورد. نور و تاریکی، رقص آفرینش را به پایکوبى برخاستند و بدین‌گونه رنگ‌هاى طیف متولد گردیدند.
حدود هشتاد هزار سال پیش بشر موفق به رنگ کردن اشیاء شد؛ که در ابتدایى‌ترین شکل آن تنها دو رنگ سیاه و قرمز بود.
تا اوایل قرن هیجدهم میلادى رنگ کردن اشیاء بیشتر جنبهٔ هنرى و تشریفاتى داشته و نقاشى با الهام از طبیعت صورت مى‌گرفته است.
گفته مى‌شود که چشم انسان قادر است حدود دو میلیون رنگ را از یکدیگر متمایز بنماید و تشخیص دهد.

یوهانس اتین در کتاب خود بنامه ‘هنر رنگ’ که در سال ۱۹۶۱ م در آلمان به‌چاپ رسیده، نوشته است:

هنر رنگ

هنر رنگ

رنگ همهٔ مواهب خود را به همه تقدیم مى‌کند ولى رموز نهان‌تر خود را فقط براى شیفتگان واقعى مکشوف مى‌سازد و تنها کسانى که عاشق رنگ هستند مى‌توانند زیبایى و کیفیت ذاتى آن را درک نمایند.
به‌گفته تاریخ مصریان قدیم اولین سازندگان رنگ در جهان شناخته شده‌اند و رنگرزى براى اولین بار در چین حدود ۳۰۰۰ سال ق . م آغاز شد.

امروزه مسلم گردیده که رنگ همانند نور داراى سرعت، طول موج، حالات ارتعاشى و تداخلى و خاصیت موجى است و اثر ذهنى و روانى در ارتباط با مغز و قوهٔ بینایى دارد و مى‌تواند به اشیاء بُعد و جسمیت ببخشد.
واژهٔ رنگ مترادف کلمهٔ انگلیسى Hue یا Colour، پدیده‌اى است فیزیکى که در اثر تابش و رفتار انعکاسى نور در برابر چشم ناظر، ظاهر مى‌شود و پدیده‌اى است عینى و روانی. اما واژهٔ رنگ مترادف با pigment و colorant به معنى رنگ‌دانه و رنگ‌دهنده است که ارتباط با خواص فیزیکى و شیمایى مولکول‌هاى رنگ‌دار دارد و ماهیت رنگ را مورد بررسى قرار مى‌دهد.


درخشندگى درجه تیرگى و روشنى را مشخص مى‌سازد. بیشترین درخشندگى متعلق به رنگ زرد است و کمترین را بنفش دارد. اشباع میزان خلوص فام آن را مشخص مى‌کند. در طبیعت خلوص رنگى به‌ندرت وجود دارد.
یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند .
معکوس کردن این ترتیب طبیعی ، ناسازگاری رنگی به بار میآورد.هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد دیداری مستقلا ً تغییر پذیر است : فام ،درخشندگی و پرمایگیفام ، صفتی از رنگ است که جایگاهآن را در سلسله ی رنگی ( از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی – مشخص می کند قرمز ، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایرفام ها هستند ، رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند . فام های ثانویه عبارتند از : نارنجی ، سبز و بنفش که که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند . فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند :

زرد- نارنجی( پرتقالی) ، نارنجی- قرمز ، قرمز- بنفش ( ارغوانی) ، بنفش- آبی ( لاجوردی) ، آبی- سبز (فیروزه ای) ، سبز- زرد (مغز پسته ای) . دوازده فام نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ ، نشان می دهند .

رنگ ارغوانی

رنگ ارغوانی

در چرخه ی رنگ ، فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند ، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم سادهترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند .مادامیکه این رنگها با رنگهای خالص سفید وسیاه ترکیب شوند ایجاد بیشماری از رنگها و سایه های مختلف مینمایند درخشندگی ، دومین صفت رنگ است ودرجه ی نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند ( غالبا ً نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیزدر همین معنا به کار می برند) . معمولا ً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس بارنگ های بیفام می سنجند .  در چرخه ی رنگ ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستریروشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی ( معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه)را دارد .پرمایگی (اشباع)، سومین صفت رنگاست و میزان خلوص فام آن را مشخص می کند ( گاه واژه ی شدت را در این مورد به کار میبرند ) .  فام های چرخه ی رنگ صد در صد خالص اند ولی در طبیعت به ندرت می توان فام خالصی یافت . همچنین ، کمتر رنگیزه ای حد اشباع فام مربوطه در چرخه ی رنگ را داراست .رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرار گیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت.
رنگ‌هاى اصلى (اولیه):
5(maincolor) کاربرد و مفهوم رنگ
رنگ‌هاى اصلى شامل سه رنگ زرد، آبى و قرمز است که با این سه رنگ مى‌توان همهٔ رنگ‌هاى موجود در طبیعت را – حتى رنگ سیاه – به‌دست ‌آورد. البته حضور رنگ سفید الزامى است.
از ترکیب رنگ‌هاى اصلى رنگ‌هاى ثانویه به دست مى‌آید:
نارنجى < زرد + قرمز

رنگ قرمز نارجی سبز آبی

رنگ قرمز نارجی سبز آبی

رنگ‌هاى ثانویه بنفش < قرمز + آبى رنگ‌هاى اصلى
سبز < آبى + زرد
36(secondarycolor) کاربرد و مفهوم رنگ
تأثیر روانى رنگ‌ها:
از دیرباز تأثیر روانى رنگ‌ها در اشخاص مختلف مورد توجه دانشمندان بوده است؛ مثلاً ثابت شده که اتاق‌هاى ‌آبى در بیمارستان‌ها یا شیشه‌هاى آبى رنگ روى بیماران تأثیر مثبتى به‌جاى مى‌گذارد و یا رنگ‌هاى سبز و آبى خستگى را کاهش مى‌دهند. رنگ‌هاى سبز و آبى از رنگ‌هاى سردند و آبى رنگ آرامش است.
رنگ‌هاى بنفش و ارغوانى از رنگ‌هاى مجلل و فاخرند و بنفش رنگ وقار و عفت‌نفس است. قرمز تیره و بنفش تیره و سیاه قابلیت دید کمترى دارند و فضا را محدودتر نشان مى‌دهند. قرمز سمبل زندگی، قدرت و نشاط است اما براى اشخاص عصبى مناسب نیست.

نارنجى سمبل انرژى است و لیموئى اشتهاآور است و براى اشخاص عصبى مناسب مى‌باشد. رنگ سبز و آبى توأماً باعث شادى مى‌شوند، براى همین است که دریا و سبزه موجب تسکین اعصاب و رفع خستگى روان است.
37(effect) کاربرد و مفهوم رنگ
تلفیق رنگ سیاه، و زرد تأثیر بصرى زیادى دارد و براى مشخص کردن موانع و محدوده‌هاى خطر استفاده مى‌شود.
در روانشناسى نوین، رنگ‌ها یکى از معیارهاى سنجش شخصیت به‌شمار مى‌آیند؛ چرا که هر یک تأثیر خاصى در روح و جسم هر فرد باقى مى‌گذارند و نشانگر وضعیت روانى و جسمى وى هستند انسان از روزگاران دور تحت نفوذ و تأثیر رنگ‌هاى پیرامون خویش بوده و در طى صد و چند سال گذشته که صنعت رنگ‌سازى به اوج تحول خود رسیده، این تأثیر دو چندان شده و در همهٔ ارکان زندگى انسان‌ها رخنه کرده است. این استفاده روزافزون از رنگ‌ها تحول زیادى در زمینهٔ روانشناسى رنگ پدید آورده است.
کاربرد رنگ در ارگونومی:
رنگ ها بخشی از زندگی ما هستند. تأثیر رنگ بر زندگی بیش از حد تصور انسان است، تنها گوشه ای از اثر آن را در روحیات، کار، خستگی، حوادث، هنر و ادراک انسان مشاهده می کنیم. باتوجه به اثرات بسیار رنگ در سیستم های مختلف و نقش آن در طراحی و توسعه سیستم های انسانی، ارگونومی و مطالعه ی ویژگی های رنگ ها، اثرات آن بر انسان و روانشناسی او و فرآیند دریافت و تحلیل رنگ ها، برای مهندسان صنایع و طراحان سیستم های صنعتی-خدماتی لازم است. پژوهش دانشمندان نشان می دهد، رنگ ها همان گونه که بر روح و روان آدمی تأثیرات گوناگونی می گذارند، جسم او را نیز تحت تأثیر قرار می دهند.
رنگ و زندگی حرفه ای:
الف) رنگ و لباس های اداری: لباسی به رنگ خاکستری تیره، مشکی یا آبی سیر بپوشید تا شخصی موفق، آگاه و جدی بنظر برسید. پیراهن سفید و ساده احترام و رسمیت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. پیراهن بژ و یا غیر سفید، چهره محافظه کارانه ملایم تری را از شما ارائه خواهد نمود.
ب) رنگ و دفتر کار: دیوارهای آبی کمرنگ نسبت به سفید بیشتر تولید آرامش نموده و بیشتر جلب توجه می کند. اسباب اثاثیه زرشکی یا ارغوانی تیره محیط کارشما رامجلل جلوه خواهد داد.
پ) ارتباط و وابستگی: اگر دقت کرده باشید لباس افراد پلیس و نظامی معمولاً برنگ آبی یا سبز تیره انتخاب می شود چون این رنگ ها نشانه قدرت و ابهت می باشند. در بیمارستان ها معمولا” از ملافه و البسه سبز کمرنگ استفاده می شود. چرا که این رنگ اثری تسکین دهنده و آرامش بخش دارد.
ت) مزایای تبلیغاتی: رستوران ها و اغذیه فروشی ها اغلب برای جلب توجه بیشتر از رنگ های قرمز و زرد استفاده می کنند. این گونه رنگ ها به وضوح دیده می شوند و بیشتر به یاد مردم می مانند.
رنگ در ساختمان:
به کاربردن رنگ های سرد برای اجزای اتاق خواب مکانی به دور از تنش و آرامش بخش را برای خوابی شیرین برای شما فراهم می کند. دیوارهای اتاق خواب را برای ایجاد آرامش به رنگ های سرد و ملایم مانند آبی رنگ آمیزی کنید. رنگ سفید و یا کرمی برای قسمت پذیرایی و نشیمن می تواند موجب راحتی اعصاب گردد.
– در نمای بیرونی ساختمان ها اگر از دو رنگ متضاد (روشن و تیره) استفاده شود موجب زیبا تر شدن نما می شود.
– درساختمان های تجاری و اداری استفاده از رنگ سفید، قرمز تیره و نارنجی توصیه می شود.

الگوهای انتخاب و کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی ساختمان
لازم نیست که طراحی رنگ، چیزی به هزینه های ساخت و ساز و یا تعمیرات اضافه کند. باید برای کار در پیش رو برنامه ریزی کنیم. بهترین راه این است که رنگ های نقاشی و سایر مصالح را به عنوان ترکیب ساده رنگ در نظر بگیریم.
modern colorful palette prefab house design
موفق ترین طراحی رنگ در فضای داخلی باید در خور اهداف طراحی باشد و به آن واکنش نشان دهد. تناسب و تاثیرگذاری رنگ بر روند طراحی شامل موارد زیر است:
– هماهنگی با حال و هوای محیط
– جلب توجه
– تعدیل کردن فضا از نظر بزرگ و کوچک جلوه دادن آن
– تفکیک کردن و محدود کردن فضا
– جداسازی و تعریف فضا
– همسان و همگون کردن بافت فضا
living room interior decorating colors design
تصور کنید می خواهید اتاقی را با رنگ های قوی، درخشان و انگیزاننده رنگ آمیزی نمایید. چنین خصوصیاتی معمولا موجب کوچک تر به نظر رسیدن فضای ظاهری اتاق می شود. در اینجا، قرمز، سرخابی، نارنجی و زرد اثر دلخواه شما را دارا خواهند بود. این رنگ ها در اتاقی که فعالیت و جنب و جوش فراوانی در آن ها انجام می پذیرد، بیشترین تأثیر ممکن را بر جای می گذارند. ممکن است مایل باشید تمام آشپزخانه یا بخشی از آن را با چنین رنگی بیارایید. اتاق بازی بچه ها و اتاق های غذا خوری از دیگر مکان های مناسب برای استفاده از چنین رنگ هایی به شمار می روند.
از سوی دیگر، امکان دارد خواهان محیطی آرام تر و راحت تر و ساکت تر باشید. رنگ های سبز، فیروزه ای، بنفش تیره و آبی فراهم آورنده ی چنین فضایی هستند. ممکن است مایل باشید از این رنگ ها در اتاق خواب یا اتاق مطالعه استفاده کنید. این چهار رنگ، باعث فزونی انبساط خاطر و وسعت فکر می شوند.
سقف ها، دیوارها و کف اتاق ها:
نکته ی بسیار مهمی که لازم است به هنگام طراحی رنگ در دکوراسیون فضای مورد نظر به خاطر داشت، این است که رنگ ها معمولا در فضاهای وسیع، غلیظ تر به نظر می رسند.
بهتر است برای سقف ها رنگ روشن تری در مقایسه با سایر بخش های اتاق انتخاب کنید. این کار خصوصا در شب و نبود منبع نور طبیعی، به حفظ نور کمک می کند.
رنگ های رایج برای سقف ها، عبارتند از سفید، سفید مایل به خاکستری یا زرد. با این حال، در صورتی که مایل باشید سقف، کوتاه تر از ارتفاع واقعی اش به نظر برسد، می توانید از رنگی تیره تر از رنگ سایر بخش های اتاق استفاده کنید. در اتاق هایی که سقف های کوتاه تری دارند، می توان احساس صمیمیت و خودمانی بودن کرد، در حالی که ممکن است سقف های خیلی بلند، احساسی از سرکوب شدگی به ما القا کنند و سبب بروز بیماری ترس از فضاهای تنگ و محصور (Claustrophobic) گردند.
Wunderman Interior Design Project Office By KLAb Architecture Wunderman Project Office Design By KLAb Architecture, Greece
● اتاق ها
اتاق نشیمن
رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.
بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیفزایید.
اتاق غذاخوری
استفاده از رنگ های روشن و متوسط برای دیوارهای اتاق، فضای شاد و گرم و دوستانه ای را فراهم می آورد. پیشنهاد می کنیم رنگ هایی را برگزینید که با رنگ های طبیعی غذا همگون باشند. از آنجایی که رنگ های خیلی پریده رنگ مانند انواع رنگ های سبز و زرد یادآور بیماری و ناخوشی هستند، بهتر است از انتخاب این گونه رنگ ها برای اتاق غذاخوری بپرهیزید.
رنگ های متضادی را می توان در بخش های کوچکی از این اتاق، مانند رومیزی یا دستمال سفره به کار برد. به طور کلی، در پی یافتن درجات روشن رنگ ها باشید تا بدین طریق، رنگ غذاها به خوبی به چشم بیایند.
اتاق خواب
این اتاق، محلی است برای استراحت کردن و آرامش یافتن. پیشنهاد می شود به جای استفاده از رنگ های متضاد و تند، رنگ های ملایم و ملیحی را برای این اتاق انتخاب کنید. آب و هوای محل زندگیتان را مد نظر داشته باشید. در کشورهای سردسیر، رنگ های گرم انتهای طیف رنگی، رنگ های مناسبی هستند و در مناطقی که آب و هوای گرم تری دارند، رنگ های سرد انتهای دیگر طیف، رنگ های نیرو بخشی به شمار می روند.
اتاق بچه ها
برای بچه های زیر سیزده سال، به منظور ایجاد محیطی شاد و درخشان، رنگ های زرد و نارنجی و قرمز انتهای طیف رنگی پیشنهاد می شود. برای سنین بالاتر، درجات روشن تر طیف های آبی و سبز دارای ارجحیت می باشند. برای چنین اتاقی، نباید از رنگ های تیره استفاده کرد. به نور اتاق توجه خاصی داشته باشید تا بچه ها به هنگام مطالعه، دچار خستگی نشوند.
اتاق خواب های مشترک
در اتاق خواب هایی که مشترکا مورد استفاده ی یک زوج قرار می گیرند، باید الگوی رنگی را طوری انتخاب کرد که مناسب هر دو نفر باشد. پیشنهاد می کنیم رنگ های تیره و تند را به کار نبرید، چراکه این گونه رنگ ها، فضای خیلی سنگین و ناخوشایندی را ایجاد می کنند. برای چنین اتاقی، سفید آمیخته های ملایم و ملیحی، چون سرخابی، گل بهی، لیمویی کم رنگ، ارغوانی ملایم و صورتی را برگزینید، چون رنگ های گرم و آرامش بخشی هستند.
حمام
از آنجایی که معمولا فضای کوچکی را به حمام اختصاص می دهند، توصیه می کنیم درجات روشن و متوسط رنگ ها را برای دیوار برگزینید تا بدین طریق، مکانی دلبازتر و وسیع تر به نظر برسد. دستشویی، وان، توالت و کاشی ها، وسایل تقریبا ثابت و دائمی هستند و شاید بهتر باشد آن ها را نقطه ی آغاز طرح رنگی خود در نظر بگیرید. از آنجایی که سفید و رنگ های مایل به سفید، نماد و مشوق پاکیزگی هستند، آن ها را می توان رنگ های خوبی برای حمام ها دانست. درجات روشن و متوسط آبی، فیروزه ای، آبی-سبز و سبز، نماد عناصر طبیعی و تداعی کننده ی تازگی و طراوت آب و فضاهای باز هستند. حوله ها، مسواک ها و مو خشک کن ها، همگی از جمله وسایلی هستند که به کمک آن ها، می توان رنگ های متضادی را مرتبط با طرح رنگی مورد نظر، به محیط افزود.
برای اینکه مطمئن شویم که نمونه رنگ در موقعیت نهایی چگونه خود را نشان میدهد،بهتر است نمونه های رنگ مربوط به هر بخش را بر روی همان بخش آزمایش کنیم. مثلا کف را روی کف، سقف را روی سقف و دیوار را روی دیوار آزمایش کنیم، زیرا سطوح مختلف یک اتاق ، نور متفاوتی را دریافت میکند. به عنوان مثال، یک شی رنگی را روی سقفقرار دهید و سپس همان شی را روی زمین قرار دهید، معمولا شی روی سقف تیره تر به نظر میرسد زیرا کمتر در معرض نور مستقیم قرار گرفته است.

Wunderman Interior Design Project Office By KLAb Architecture Furniture Wunderman Project Office Design By KLAb Architecture, Greece

به همین دلیل بهتر است که نمونه را در روشنایی روز آزموده و سپس با ایجاد نور مصنوعی، هم وضعیت آن را مشاهده کنیم و هم سعی کنیم که رنگ را در سطح نمونه بزرگتری بیازماییم.
kindergarten
رنگ سبز جزو رنگ‌های سرد در دایره رنگ قرار دارد و در كنار رنگ آبی سردترین رنگ‌ها به شمار می‌آیند. این رنگ نشانگر نرمش پذیری و اراده بوده و صفاتی چون خود محوری، حالت دفاعی، حس تعلق و تغییر ناپذیری را تداعی می‌كند.
رنگ‌های سبز رگه‌ای از رنگ آبی در خود دارد؛ این رنگ دارای صفات روحی چون اراده در انجام كارها، پشتكار و استقامت است.
رنگ سبز از نظر نمادی، شباهت زیادی به درخت كاج غول آسا، مغرور و تغییر ناپذیر دارد. این رنگ به عنوان یك عامل موجب اضطراب می‌شود و در پشت آن هیجان ناشی از وجود محرك‌های سر كوفته قرار دارند. رفتار رنگ سبز می‌تواند در تلاش برای ایجاد شرایط بهتر، بهداشت بیشتر، یا زندگی طولانی‌تر یا سودمند تجلی یابد.
هر كس سبز را در نظر اول انتخاب می‌كند مایل به تأثیر گذاردن بر محیط پیرامون خویش است. باید توجه داشت كه سبز درخشان و روشن را نباید با خاكستری استفاده كرد زیرا باعث حس غم‌انگیزی و فروپاشی می‌شود. ولی برعكس، رنگ سبز با زرد درخشان، حس جوانی و نیزوی بهار را تداعی می‌كند.
استفاده از گیاهان و درختچه‌ها در داخل بنا حس سرزندگی و نشاط طبیعت را وارد محیط خانه می‌كند.
همچنین استفاده از پرده‌های سبز همراه با رنگ كرم در كناره‌ها، می‌تواند به باز شدن فضا كمك كند.
در كنار محل‌هایی كه از رنگ سبز استفاده شده یا بالای گلدان‌ها و گیاهان داخل خانه، بهتر است از چراغ‌هایی با رنگ زرد درخشان استفاده شود.
همچنین در بالای تابلوهایی از طبیعت كه بروی دیوار نصب است، نورپردازی با زنگ‌های درخشان به ویژه زرد تأثیر فراوانی در فضا دارد.

بهترین استفاده از رنگ سبز به همراه نارنجی در اتاق پذیرایی امكان پذیر است. وجود راحتی‌هایی با سبز چمنی و استفاده از كوسن‌های كرم و نارنجی بر روی آنها، هماهنگی زیبایی در فضا ایجاد می‌كند.
استفاده از رنگ‌ سبز در فضای آشپزخانه و اتاق كار توصیه نمی‌شود ولی استفاده از آن در كنار رنگ آبی آرامش فوق‌العاده‌ای را برای اتاق خواب به ارمغان می‌آورد. استفاده از كاشی‌های شیشه‌ای تزئینی سبز رنگ در كنار بنفش كمرنگ، در سرویس‌ها نیز فضای جذابی ایجاد می‌كند و چنانچه در این فضاها تعدادی عنصر با رنگ نارنجی هم قرار گیرد، كنتراست قابل قبولی را به دست می‌دهد.

رنگ سبز با سایر رنگ‌ها:
رنگ سبز با هر رنگ دیگری حالت خاص روانی را تداعی می‌كند كه به اختصار به آنها می‌پردازیم:

سبز با سبز: دوگانگی عقیده و میل به فرار
سبز با خاكستری: هراس
سبز با‌ آبی تند: اضطراب و ناخشنودی
سبز با آبی كمرنگ: سردی و آرامش و سكون
سبز با قرمز: تحلیل انرژی و شور
سبز با زرد: سرزندگی و درخشانی
سبز با قهوه‌ای: ارزش شخصی و معیارهای عالی
سبز با بنفش: تحكیم موقعیت و تقویت عزت نفس
تنوع رنگ‌ها و چگونگی انتخاب و بهره‌گیری از آنها ما را در دستیابی به فضایی هرچه زیباتر و بهتر یاری می‌كند. این ما هستیم كه باید با سلیقه خود و رجوع به قوانین در كنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها، بهترین تزئینات و چیدمان را خلق كنیم.
Green Interior Design
در محیط آشپزخانه، چنانچه قفسه‌ها به رنگ چوب یا قهوه‌ای‌های كمرنگ باشد، وجود یك گلدان پر از برگ‌های سبز روی پیشخوان و همچنین تزئین فضا با عناصر نارنجی شفاف و خوشرنگ، هیجان و لذت صرف غذا و تهیه پخت آن را افزایش می‌دهد.
modern attractive room dividers light green
خانه‌ای كه در آن از رنگ سبز استفاده كافی و به جایی شده باشد؛ خانه‌ای جوان، شاداب و سرزنده خواهد بود. باید توجه داشت كه رنگ سبز هنگام قرار گرفتن در كنار نارنجی، آبی، بنفش، زرد لیمویی و كرم بهترین كارایی را خواهد داشت. رنگ‌ها جان زندگی ما هستند و استفاده بهینه از آنها، زندگی ما را دوست ‌داشتنی‌تر و جذاب‌تر می‌‌كند.
مطالب مشابه :

رنگ در معماری و شهرسازی
رنگ در معماری و فرهنگ های مختلف است مثال رنگ زرد در چین مخصوص امپراتوری است که
رنگ در معماری
رنگ در معماری موزه ملی‌ چین. که شيوه هاي اصلي ترکيب بندي رنگ در فضاهاي فروشگاهي و
پارك معماری Jinhua در چین
بصری در طراحی داخلی کنتراست در رنگ و اهمیت پارك معماری Jinhua در چین برای شروع
ترکیب رنگ در معماری
موزه ملی‌ چین. خانه ای در رنگ در معماری. موزه هنر
رنگ در معماری
رنگ در معماری. سازندگان رنگ در جهان شناخته شده‌اند و رنگرزى براى اولین بار در چین حدود
رنگ قرمز در معماری شرق آسیا
در چیـن رنگ خـوش شانسی و مراسم در معماری داخلی. رنگ‌ های اصلی و تركیبی می‌توانند روحیه
برچسب :
رنگ در معماری چین

WhatsApp us