رنگ چوب:

 یکی از مواردی که باعث دوام و زیبایی چوب‌ها در مصارف مختلف خواهد شد،رنگ‌کاری چوب می‌باشد. برخی چوب‌ها به دلیل آنکه در برابر پوسیدگی ویا حشرات در امان باشند بعد از عملیات ساخت، رنگ آمیزی می‌شوند. برخی دیگر از انواع رنگ آمیزی نیز فقط جنبه زیبایی خواهد داشت و سازه‌های چوبی مختلف اعم از درب‌های چوبی، مبلمان، سازه‌های چوبی و … با توجه به آنچه مشتری در نظر دارد رنگ آمیزی می‌شود.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

چوب گردو داری رنگی با ذات طبیعی تیره می‌باشد و در اغلب مصنوعاتی که توسط آن ساخته می‌شوند نیز رنگی تیره دارد. اما این به این معنی نیست که شما نخواهید توانست یک تخت یا مبلمانی با رنگ روشن پیدا کنید که از چوب گردو ساخته شده باشد. در واقع به علت رنگ پذیری بالای چوب گردو می‌توان آن را با رنگ‌های متفاوتی پوشش داد.

انواع رنگ چوب:

در جواب به این سوال که آیا در همه انواع چوب‌ها از یک رنگ چوب استفاده می‌شود باید دانست که امرزه از رنگ ‌های متفاوتی برای رنگ آمیزی چوب‌های مختلف استفاده می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند و برای مصارفی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

شاید بشود گفت بیش از دو برابر انواعی چوبی که در بازار وجود دارد، رنگ برای آن‌ها وجود خواهد داشت.

رنگ‌ها با توجه به مواردی مانند نوع سازه چوبی، نوع چوب، مکانی که سازه در آن استفاده می‌شود، آب و هوای منطقه، سلیقه و تقاضای بازار و … اولویت بندی می‌شوند و با توجه به این ویژگی‌ها از هر رنگ، برای هر چوب استفاده خواهد شد.

رنگ فوری و چوب:

امروزه استفاده از رنگ‌های فوری در بازار در تمامی زمینه‌ها به خصوص سازه‌های چوبی رواج پیدا کرده است و به شدت از آن‌ها استفاده می‌شود.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

رنگ های فوری با نام‌هایی مانند سیلر، کیلر، تمام پلی استر، نیمه پلی استر و … در بازار وجود دارند. رنگ‌های فوری فقط به همین اسامی محدود نمی‌شوند اما مهم ترین رنگ‌های فوری که درمصنوعات چوبی مورد استفاده قرار میگیرند این موارد می‌باشند. در ادامه به توضیح و موارد استفاده هرکدام خواهیم پرداخت.

رنگ‌های فوری به طور معمول دارد ماهیت غلیظی می‌باشند این رنگ‌ها به صورت کشسان و با غاظت تقریبا بالاییی در بازار وجود دارند. در این صورت برای استفاده از این رنگ‌ها باید آن‌ها را با محلول‌های رقیق کننده‌ای که مخصوص به انحلال با  رنگ‌های فوری می‌باشند، مخلوط کرد. تینرهای رقیق کننده مخصوص به رنگ‌های فوری چوب باعث پایین آمدن غلظت این رنگ‌ها شده و آن‌ها را برای استفاده بر روی چوب آماده خواهد کرد.

آنچه در مورد این رنگ‌ها حائز اهمیت است این است که خشک شدن این رنگ‌ها با مواد شیمایی دیگر اتفاق خواهد افتاد و ثبات خود بر روی چوب را حفظ خواهد کرد.

در واقع رنگ‌های فوری با استفاده از هوا و یا ماندن در فضاهای باز حتی در زمان های طولانی اتفاق نخواهد افتاد.  برای فهم بهتر این موضوع موضوع به مثال زیر توجه کنید:

برای اینکه رنگ‌های فوری مانند یک رنگ پلی استر بر روی سازه چوبی خشک شود در ترکیب رنگ و تینر فوری از ماده شیمایی به نام هاردنر استفاده می‌شود. هاردنر مفهوم خشک‌کن در زبان فارسی می‌باشد که باعث می‌شود رنگ پلی استر خشک شود.

رنگ‌های فوری را می‌توان با استفاده از براش‌ها و فرچه‌های مخصوص اینکار که در بازار وجود دارند استفاده کرد. انواعی از پیستوله ها نیز برای این رنگ ها استفاده می‌شوند.

سرعت رنگ کاری با استفاده از پیستوله‌های بادی بیشتر می‌باشد. در هر صورت برای استفاده از رنگ‌های فوری بر روی مصنوعات چوبی به تجهیزات خاص و کارگاه مخصوص رنگ‌کاری نیاز است.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

هاردنر (hardener) و کاربرد آن:

هاردنر در واقه به ترکیببی شیمایی اطلاق میشود که خود از ترکیب چند ماده دیگر به وجود آمده است. این ماده شیمایی می‌تواند به عنوان سخت‌کننده و یا سرعت دهنده به یک واکنش شیمایی مورد استفاده قرار بگیرد. هاردنر‌ها انواع متفاوتی دارند. بخشی از آن‌ها در خشک شدن یا به اصطلاح تثبیت رنگ ‌های فوری بر روی چوب کاربرد خواهند داشت. انواع دیگر آن می‌تواند بر روی کف پوش، پارکینگ و … استفاده شود.

پوشش دهی رنگ‌هی فوری:

ممکن است این تصور وجود داشته باشد که رنگ‌های فوری که بر روی انواع چوب استفاده می‌شوند موجب تغییر رنگ در چوب می‌شوند. اما در حقیقت این چنین نیست. اغلب رنگ‌های فوری مانند سیلر، کیلر، نیم پلی استر و تمام پلی استر دارای رنگی شفاف و خرمایی می‌باشد. می‌توان آن را به حالتی مانند موم نیز تشبیه کرد. در این صورت بعد از رقیق کردن رنگ‌های فوری و استعمال آن‌ها بر روی محصولات در واقع شما اثری از رنگ را نخواهد دید و فقط لایه‌ایی بی رنگ بر روی چوب کشیده شده است که در محافظت از آن نقش به سزایی خواهد داشت.

اما رنگ‌های فوری هم وجود دارند که به طور کامل می‌توانند رنگ چوب را پوشش دهند و دیگر اثری از چوب و بافت طبیعی آن نیافت. برای مثال می‌توان از این مورد به رنگ‌های فوری خودرویی اشاره کرد. از این رنگ به دلیل بالا بودن قدرت پوشانندگی در خودروها و حتی پوشش دهی  MDFنیز استفاده می‌کنند.

به طور کلی از رنگ‌های فوری برای مصنوعات چوبی استفاده می‌شود که در فضای داخی منازل استفاده می‌شوند و برای چوب‌هایی که کاربرد آن‌ها در فضای باز است به ندرت از این رنگ‌ها استفاده می‌شود.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

کارگاه رنگ فوری چوب:

 آیا می‌توان در خانه و به راحتی از هر رنگ فوری برای محصولات چوبی استفاده کرد؟

برای استفاده از رنگ ‌های فوری در اغلب موارد حداقل باید یک کارگاه رنگ‌کاری فوری این کار را انجام دهد چرا که کار با رنگ‌های فوری به سادگی نخواهد بود.

در واقع ابزار الات و تجهیزاتی که برای رنگ‌های فوری بر روی چوب استفاده می‌شوند در خانه‌ها و منازل پیدا نخواهند شد، علاوه بر ابزار و تجهیزات خاص رنگ‌کاری رنگ‌های فوری به مهارت و تجربه نیز نیازمند است. در این صورت از کیفیت و سلامت رنگ‌کاری اطمینان خواهید داشت.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

سیلر چوب :

با سیلر به عنوان یکی از رنگ‌های فوری چوب آشنا شدیم. اکنون توضیحات بیشتری درباره آن خواهیم آموخت:

سیلر به همراه چند رنگ فوری دیگر از پر کاربردترین رنگ‌هایی هستند که برای چوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رنگ دارای غلظتی مانند موم و عسل است و رنگی مشابه با آن‌ها دارد. چوب‌هایی که در ساخت وسایل خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند به طور طبیعی دارای برآمدگی و فرو رفتگی یا خلل و فرج‌های ناهمگون بر سطح خود می‌باشند که حتی با سمباده کشیدن نیز اثرات آن‌ها باقی مانده است. این ناهمواری‌ها مانع از جذب یکسان رنگ به چوب خواهد شد. بسیاری از این خلل و فرج‌ها ممکن است که با چشم غیر مسلح دیده نشوند و اگر درست بتونه نشوند در نتیجه نهایی کار مشکل ایجاد خواهد کرد.

سیلر به طور خاص از مواد شیمایی مختلفی در ترکیب خود بهره مند می‌باشد. از جمله موادی که در ساختار آن شرکت دارند می‌توان به رزین نیتروسلولز، حلالی مانند وایلن بوتیل استات، زینک استئارات روی و دیگر مواد شیمایی اشاره کرد.

ماده‌ای که به طور عمده کیفیت سیلر را مشخص می‌کند زینک استئارات روی می‌باشد. در برخی شرکت‌های سازنده به دلیل بالا بودن قیمت این ماده شیمایی و کمتر در دسترس بودن آن از ماده جایگزینی مانند کلسیم کربنات به جای آن استفاده می‌کنند.

در این صورت کیفیت سیلر کاهش می‌یابد و نتیجه ار مطلوب نخواهد بود.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

کیلر چوب:

کیلر نیز مانند سیلر از جمله رنگ‌های فوری برای رنگ‌کاری چوب می‌باشد. این ماده شیمیانی که به رنگ خرمایی است و بافتی موم مانند دارد پس از رقیق شدن بدون اینکه تغییری در بافت چوب به وجود بیاورد روی آن را خواهند پوشاند. کیلر تغیری در رنگ اصلی چوب نخواهد داشت و فقط اندکی آن را براق خواهد کرد. لازم به ذکر است که کیلرهای مات هم در بازار وجود دارند.

کیلر به عنوان رنگ نهایی در عمل رنگ کاری چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیلر را یک فرد متخصص رنگ کاری با تجهیزات لازم که شامل پیستوله و قلم مو می‌باشد بر سطح چوب می‌پاشاند.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

رنگ پلی استر و چوب:

پلی استر دارای بافتی غلیظ و بی رنگ می‌باشد. برای استفاده از رنگ پلی استر باید آن را با استفاده از تینرها و حلال های مخصوص رقیق کرد.

از جمله ویژگی‌هایی که یک رنگ پلی استر دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ مقاومت و دوام بالای رنگ‌های پلی استر در برابر عوامل بیرونی مانند الکل، سرما، گرما، روغن، لک و …

_ در بسیاری از رنگ‌ کاری های چوبی بعد از رنگ‌های سیلر و کیلر از رنگ پلی استر استفاده خواهد شد.

_ رنگ‌های نیم پلی استر نیز جز خانواده پلی استرها می‌باشند.

_ رنگ‌های نیم پلی استر تا حدی با هوا خشک خواهند شد و خاصیت هواخشک بودن را دارند.

_ مواد اصلی تشکیل دهنده رنگ نیم پلی استر رزین، فرمالدهید اوره، اتیلن به عنوان حلال و پاراتولوئن  می‌باشد.

_ پاراتولوئن به عنوان سخت کننده در ترکیب رنگ های نیم پلی استر استفاده می‌شود.

_ رنگ‌های پلی استر و نیم پلی استر نیازی به سمباده کشی نخواهند داشت.

_ جز اصلی این مواد رنگ و جز فرعی آن‌ها هاردنر می‌باشد.

رنگ چوب
رنگ مینوکس

روغن جلا:

روغن جلا در واقع به عنوان رنگ پایانی برای چوب‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. این روغن دارای رنگی عسلی روشن است و تا محدوده رنگ قرمز را نیز در برخواهد گرفت.

روغن جلا بر روی انواع دیگر رنگ مانند کیلر و سیلر و … به عنوان براق کننده مورد استفاده قرار میگیرد.

روغن جلا می تواند به تنهایی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

میزان مقاومت و دوام روغن‌های جلا در برابر عوامل بیرونی مانند رطوبت و حرارت بالا نیست.

رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

رنگ چوب با لاک و الکل:

یکی دیگر از رنگ‌هایی که بر روی چوب مورد استفاده قرار میگیرد لاک و الکل می‌باشد.

لاک در واقع ماده‌ای است که پس از حل شدن با الکل به غلظنت مورد نظر برای استفاده خواهد رسید.

ماده‌ی اصلی لاک را از یک حشره می‌گیرند. لاک در واقع ماده ترشح شده از حشره کوکوس لاکا می‌باشد.

با توجه به میزان خلوصی که لاک دارد کیفیت آن تعیین می‌شود. هر چی میزان خلوص لاک و غلظت ان بیشتر باشد میزان حلالیت و کیفیت آن نیز بالا خواهد بود و تاثیر مثبتی در نتیجه نهایی رنگ کاری چوب خواهد داشت.

بعد از ترکیب مناسب لاک و الکل توسط نقاش در اولین مرحله خلل و فرج‌ها و ناهموار‌هایی از چوب که ممکن است حتی با چشم مسلح دیده نشوند با لاک رقیق شده پوشش داده می‌شوند.

در مرحله بعد پوششی برای رنگ‌کاری بر روی سطح چوب انجام می‌گیرد. مرحله بعدی نیز شامل رنگ نهایی چوب بر روی لایه‌های قبل می‌ باشد.

رنگ کفپوش چوبی , رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب
رنگ کفپوش چوبی , رنگ کاری چوب , شناخت انواع رنگ چوب

آیا رنگ‌کاری چوب به آموزش احتیاج دارد؟

به دلیل اینکه چوب از ظریف‌ترین و حساس‌ترین مصنوعاتی است که در موارد خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو رنگ‌ کاری مربوط به آن نیز از اهمیت و دقت بالایی برخوردار است.

برای رنگ کاری مخصوص به مبلمان و تخت و درب‌های چوبی و دیگر سازه‌های چوبی نیاز به مهارت و تخصص بالایی برای انجام کار است. هم چنین تجهیزات و امکاناتی را نیاز دارد که فقط در یک کارگاه رنگ‌کاری چوب پیدا خواهند شد.

در مواردی و در مقیاس‌های کوچکتر برای ترمیم و یا رنگ‌کاری در منزل می‌توان پس از آموزش دیدن و مطلع شدن از دستورالعمل‌های اصولی برای انجام رنگ کاری بر روی چوب به آن اقدام کرد. برای انجام رنگ کاری های چوب مواردی هم‌چون آماده سازی چوب، بتونه و آستر، شناختن انواع حلال‌های مورد نیاز و میزان ترکیب آن‌ها برای رنگ‌ها، شناسایی  انواع چوب و رنگ‌های مناسب برای آن‌ها  لازم است که باید با شناخت و دقت بالایی استفاده شوند.

با توجه به نوع چوب و محصول ساخته شده از چوب می‌توان به انتخاب رنگ‌ آن اقدام نمود.

همانگونه که اشاره شد رنگ‌های شفاف تاثیری بر روی بافت و رنگ اصلی چوب نخواهند داشت. اما برخی رنگ‌ها با نام رنگ‌های پوششی باعث می‌شوند که چوب رنگ و بافت اصلی خود را حفظ کند. در صورت استفاده از رنگ‌های پوششی برای چوب مشخص نخواهد بود که چوب استفاده شده دارای چه رنگ و یا چه نوعی می‌باشد.

رنگ‌هایی با نام رنگ‌های آلکیدی یا روغنی در بازار موجود می‌باشند که می‌توان از آن‌ها به عنوان رنگ‌های غیر پوششی استفاده کرد. رنگ‌های روغن‌های گیاهی و هم چنین رنگ‌های پایه آب جز گروهی از رنگ‌ها می‌باشد که می‌توان از ان‌ها به عنوان رنگ‌های غیر پوششی استفاده نمود.

رنگ‌های آکرلیک رنگ‌هایی می‌باشند که دارای جذب بالایی بر روی سطح چوب می‌باشند و می‌توان برای رنگ‌های پوششی از آن‌ها استفاده کرد.

با تشکر از توجه شما

مطالب مرتبط با شناخت انواع رنگ چوب :

گالری تصاویر با موضوع رنگ چوب :

WhatsApp us