سالروز وفات هنرمند گره چینی و ارسی سازی استاد عباس عشاقی

امروز دوم شهریور است اغاز هفته دولت و سالروز وفات استاد هنرمند عباس عشاقی . روحش شاد . اوکه در جهان ماندگار شد .

گره گنبد اثر هنرمند اصفهاني حاج عباس عشاقي در محله راران

گره گنبد اثر استاد عباس عشاقی

گره گنبد اثر استاد عباس عشاقی

گره سازی هنر اصیل ایرانی

گره سازی هنر اصیل ایرانی

دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ ۴۶ : ۰۳ : ۱۰
Monday, Sep 24, 2007 – 10:03:46
روزنامه ايران  بازدید: ۹۷

 گره گنبد
اثر منحصر به فرد هنرمند اصفهانی به جای نگهداری برای عموم در خانه نگهداری می شود این در حالی است كه این طرح ابتكاری كه به گره گنبد معروف است در یونسكو نیز به ثبت رسیده است
اثر منحصر به فرد هنرمند اصفهاني به جاي نگهداري براي عموم در خانه نگهداري مي شود اين در حالي است كه اين طرح ابتكاري كه به گره گنبد معروف است در يونسكو نيز به ثبت رسيده است.
در ساخت اثر گنبد يا به اصطلاح گره گنبد شش هزار و ۹۵۰ قطعه چوب و شيشه به كار رفته و بيش از يك و نيم سال ساخت آن زمان برده است. عباس عشاقي بيش از ۳۵ سال است در زمينه انوع گره چوب، چوب و شيشه، چوب و آيينه
و … كه در ساخت اتاق هاي خانه هاي قديمي، ارسي ها، مساجد و حسينيه ها و بقاع متبركه به كار مي رود، تبحر دارد. او مي گويد: گره گنبد يك طرح ابتكاري است كه براي نخستين بار ساخته شده است. اين اثر به شكل گنبد و در حجمي كوچك ساخته مي شود. ارتفاع آن ۹۵ سانتي متر و قطر آن ۵۶ سانتي متر است.
به گفته عشاقي به جز اين گنبد يك اثر يا گره ديگر از وي نيز كه براي نخستين بار به صورت خمره ساخته شده به ثبت يونسكو رسيده است. به گفته اين هنرمند اين ۲ اثر مي تواند به عنوان لوستر يا يك وسيله تزييني كه روي پايه نصب شود مورد استفاده قرار گيرد.
عشاقي با اشاره به مشكلات و زمان بر بودن ساخت چنين اثري مي گويد: به همين علت بعد از آن ديگر موفق به ساخت نمونه مشابه آن نشده ام. وي با بيان اين كه قصد داشته اين اثر خود را در نمايشگاه دوسلدورف آلمان شركت دهد مي گويد: به علت اين كه اين اثر جزو آثار ملي است نمي تواند در نمايشگاه هاي خارجي شركت كند.
عشاقي با اشاره به اين كه در صورت فروش اين اثر مي تواند آثاري ارزنده و زيبنده تر خلق كند مي گويد: اما متأسفانه تعداد افرادي كه ارزش هنري اين اثر را درك كنند و حاضر به پرداخت قيمت واقعي آن باشند بسيار كم است.
اين اثر او در شرايطي هم اكنون در منزل شخصي وي نگهداري مي شود كه به گفته وي، محل اصلي اين اثر در موزه و نمايش در معرض عموم است. او مي گويد: تاكنون مسئولان موزه ملكه ويكتوريا براي خريد اين اثر ابراز تمايل كرده اند.
از جمله ديگر كارهاي عباس عشاقي مي توان به مرمت درهاي حرم امام حسين (ع) اشاره كرد. اين در كه زمان صفويه ساخته شده در زمان صدام هنگام حمله به حرم دچار آسيب شده و قطعات آلات و لغت آن هم فرو ريخته بود. عشاقي مي گويد: به هنگام ترميم، فقط طراحي آن ۱۸ روز طول كشيد. اين هنرمند به نمونه دومي از اين در اشاره مي كند كه از روي نمونه اصلي از سوي خود وي ساخته شده و هم اكنون نيز نزد خودش نگهداري مي شود. ترميم گره هاي چوبي عمارت هشت بهشت و چهل ستون نيز از ديگر كارهاي اين هنرمند است.به گفته او در زمان صفوي از نوعي گره خاص درعمارت هشت بهشت استفاده شده بوده كه در زمان قاجاريه آن را تخريب و به جاي آن اسليمي به كار مي برند. عشاقي مي گويد: در زمان پهلوي وقتي كارشناسان به دنبال گره اصلي بودند، بعد از ۶ ماه نتوانستند طرحي از آن بيابند به سراغ من آمدند و من هم ظرف مدت يك هفته توانستم طرح گره اصلي را بدون وجود عكس يا طرحي از آن تهيه كنم.خبرگزاری میراث آریا

خداوند شما را اجر صابرین دهد که حضرتش فرمود :

و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون

عرض تسلیت حقیر را بپذیرد

WhatsApp us