مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق:
مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

سقاخانه تاریخی مسجد جامع عتیق اصفهان مرمت شد

مدیر پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق از مرمت سقاخانه تاریخی و سردر جنوب شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان خبر داد.به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ حسین یزدانمهر با اعلام این مطلب افزود: از ابتدای سال جاری ورودی جنوب شرقی و سقاخانه قاجاری سمت مقبره علامه مجلسی (ره) مرمت و احیاء شد.
وی افزود: مسجد جامع اصفهان دارای 10 ورودی می باشد که همزمان با گسترش تدریجی این مسجد تاریخی در دوره های مختلف تاریخی شکل گرفته اند.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

یزدانمهر همچنین افزود: ورودی جنوب شرقی مسجد که احتمالاً در قرن ششم هجری قمری  ایجاد شده است و وضعیت کنونی آن مربوط به دوران صفوی و قاجار می باشد که متآسفانه در دهه 1370  خورشیدی دچار سانحه آتش سوزی گشت و سپس دچار مشکلات سازه ای از جمله نشست و رانش شد، لذا مهار بندی ، سبک سازی ، روچوب کردن جرزها ، تراز کردن و برگرداندن سنگ پیرنیشین طرفین ، الحاق تیرهای چوبی ، نماچینی ، کف سازی و اجرا و کار گذاشتن درب چوبی گره چینی به ابعاد (1.5 * 2.3) از جمله موارد اجرا شده در طرح مرمت این مجموعه است.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

یزدانمهر تصریح کرد: در این طرح سقاخانه قاجاری در ضلع شمال غربی مسجد که در گذشته تخریب شده بود نیز باز آفرینی گردید، با این وصف طرح ساماندهی محل سقاخانه در کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان مطرح شد و بر این اساس، تصمیم بر ساماندهی با حفظ الگوهای معماری گرفته شد، لذا ساخت و اجرای ازاره سنگی با سنگ لاشتر ، مرمت نمای آجری ، آجر فرش و هره آجری از موارد اجرا شده در زمینه مرمت سقاخانه می باشد.

در همین راستا نوید درخشان فر کارشناس پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق نیز عنوان کرد: این دو طرح با اعتباری بالغ بر  300  میلیون ریال به انجام رسیده است.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

وی تصریح کرد: طرح های حفاظتی مسجد جامع در سال جاری همچنان ادامه دارد که از آن جمله می توان به ، مرمت بام ایوان  جنوبی مدرسه مظفری و برداشت کف سازی الحاقی و تحکیم پایه ها در مدرسه مظفری اشاره کرد که توسط پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق اجراء خواهد شد.

http://www.chtn.ir/

WhatsApp us