سلامتی و سلامت

درمان مشکلات پا ( بوی بد پا و شکل بد )

پاهای بدبو و بدشكل را چطور درمان کنیم؟

پاهاي پينه‌بسته، بدبو و بدشكل را با توصيه‌هاي طب سنتی درمان كنيد.
 مجله سیب سبز – عذرا جوانمردي:
بعضي‌ها مي‌گويند پا قلب دوم بدن است؛ طب سنتي هم اين ادعا را رد نمي‌كند و معتقد است گرچه با سهل‌انگاري در مراقبت از اين قلب دوم مي‌توانيد به بدن‌تان آسيب بزنيد، ‌اما با عمل كردن به برخي توصيه‌هاي ساده مي‌توانيد از مشكلاتي كه سلامت پاي‌تان را تهديد مي‌كنند، جلوگيري كرده يا آنها را درمان كنيد. دكتر مريم ايرانزاد اصل، دستيار تخصصي طب سنتي در اين مطلب عوارضی كه در فصل تابستان پاهاي‌تان به آنها دچار می‌شوند را بررسي مي‌كند و راه‌هاي مناسب براي پيشگيري از آنها و البته درمان‌شان را با شما درميان مي‌گذارد.

خداحافظ پاي بدبو

طب سنتي مي‌گويد بدن در مراحل هضم، مواد مفيد غذا را از مواد زائد جدا مي‌كند و براي دفع مواد زائد به شيوه‌هاي مختلف _ازجمله تعريق_ تلاش مي‌كند؛ اما بدن پس از دفع ديگر كنترلي بر اين مواد ندارد و تجمع و فعاليت باكتري‌ها روي مواد زائدي كه از بدن دفع شده‌اند باعث ايجاد بوي بد مي‌شوند. به عبارت ديگر بوي بد بدن از مواد زائد درون بدن ناشي مي‌شود و هر چه مقدار مواد زائد درون بدن بيشتر باشد، بوي بد بدن هم شديدتر خواهد بود.  به جان جوراب‌های‌تان نیفتید و مدام آنها را با مواد شوینده مختلف نشویید.

درمان مشکلات پا ( بوی بد پا و شکل بد ) (1)

البته تنها تعويض هر روزه جوراب و انتخاب كفش مناسب نيست كه به كمتر شدن بوي بد پا كمك مي‌كند؛ اگرچه کفش‌های تابستانی با تعریق کمتر به کاهش بوهای نامطبوع کمک می‌کند، اما تغذيه مناسب و فعاليت منظم دستگاه گوارش هم مي‌تواند با پاكسازي بدن، اين بوهاي بد را كمتر كند. اگر می‌خواهید از شر این بوها خلاص شوید و با اطمینان کفش‌های‌تان را  در مهمانی‌ها از پای‌تان خارج کنید، به توصیه‌های طب سنتی عمل کنید و در خانه غذاهای مفید را طبخ کرده و آنها را میل کنید.

با پاي بدبو چه كنيم؟

• قبل از سير شدن، دست از غذا خوردن بكشيد و روي هم خوري نكنيد. چند نوع غذا را يكي پس از ديگري راهي دستگاه گوارش‌تان نكنيد و در هر وعده تنها به يك نوع غذا اكتفا كنيد.

•اگر می‌خواهید پاهای تان بد بو نباشند و دیگر این بوهای نامطبوع آزارتان ندهد،  از خوردن غذاهايي كه باعث بوي بد بدن مي‌شوند، ازجمله سبزيجات تند و بودار مثل ترب، ترتيزك، پياز، سير و ادويه‌جاتي مثل خردل تا حد امكان خودداري كنيد.

• مورد و برگ گل سرخ را تميز بشوييد و پس از آنكه خوب خشك شد، پودرشان كنيد. سه قاشق سوپ‌خوري از پودر را در دو ليوان آب بجوشانيد تا جايي كه تنها به اندازه يك ليوان از جوشانده باقي بماند. جوشانده را در يك افشانه بريزيد و بعد از هر بار استحمام به قسمت‌هايي كه بو مي‌گيرند ازجمله پا اسپري كنيد. همچنين مي‌توانيد در صورت تمايل مورد را با گلاب مخلوط كنيد و خمير را به شكلي كه گفته شد، كف پا ضماد كنيد.

• براي ريشه‌كن كردن بوي بد، جوراب‌هاي نخي بپوشيد و شب‌ها قبل از خواب چند دقيقه پاها را داخل آب ولرم و نمك بگذاريد تا هم جريان خون در پاهاي‌تان تنظيم شود و هم بهتر بخوابيد.

پاهاي‌تان پیر شده؟

اصطكاكي كه بين پوست و سطح خشن ایجاد می‌شود و البته وضعيت دروني بدن باعث پينه بستن پوست مي‌شود. علت داخلي به اخلاط چهارگانه مربوط مي‌شود و با افزايش اخلاط خشك (خلط صفرا به‌ويژه خلط سودا) در بدن زمينه براي به وجود آمدن پينه فراهم مي‌شود؛ اين مساله در فصل تابستان كه مزاج خشك دارد، تشديد مي‌شود. براي از بين بردن زمينه پيدايش پينه، مهم‌ترين راه‌حل اين است كه مواد خوراكي سودازا مصرف نكنيد و خوراكي‌هاي سالم را جايگزين كنيد، پس:

از خوردن غذاهاي سودازا مثل بادنجان، عدس و قارچ پرهيز كنيد.

• خوردن فست‌فود را كنار بگذاريد.

• سعي كنيد غذاهايي را كه افزودني‌هاي خوراكي و ادويه‌جات تند دارند، نخوريد.

• در تهيه غذا از گوشت‌هاي زودهضم استفاده كنيد.

• سعي كنيد غذاهاي رطوبت‌بخش ميل كنيد؛ مثل شير تازه، كاهو، كدو و گوشت بره.

دست به درمان شوید

براي درمان موضعي و خارجي پينه مي‌توانيد به سادگي در خانه يك خمير درست كنيد و بر زخم پينه پا بگذاريد. براي ساخت اين خمير حنا، ميوه بلوط، گلنار، پوست انار و ميوه سرو را به مقدار مساوي پودر كنيد و مخلوط اين پودرها را از يك الك نرم عبور دهيد و با سركه خمير كنيد. خمير به دست آمده را روي پينه بگذاريد، روي آن سلفون بپيچيد و با يك دستمال تميز ببنديد و اجازه دهيد يك شب تا صبح همان جا بماند. صبح بعد از باز كردن مرهم حتما پا را خوب بشوييد و با سنگ پا يا كيسه خشن روي پينه را بساييد، سپس به آن كرم مرطوب‌كننده يا وازلين بزنيد. براي نتيجه‌گيري بهتر، توصيه مي‌شود بعد از انجام اين كارها، پا (محل زخم) را با جوراب نخي بپوشانيد.

درمان مشکلات پا ( بوی بد پا و شکل بد ) (2)درمان مشکلات پا ( بوی بد پا و شکل بد ) (3)

براي پيشگيري از ايجاد پينه موارد زیر را رعایت کنید:

• جوراب‌هاي ضخيم و خشن نپوشيد.

• حالت نشستن خود را طوري تنظيم كنيد كه قوزك پا به مدت طولاني و مستقيم با سطوح خشن در تماس نباشد.

• لباس‌هاي نخي، بلند و گشاد بپوشید.

• پوست سر زانو و آرنج كودكان را به وازلين بچه يا كرم مرطوب‌كننده آغشته كنيد.

• هرگز بدون جوراب كفش نپوشيد.

با ميخچه كف پا چه كنيم؟

ميخچه نوع شدت‌يافته پينه است و همان‌طور كه از اسمش بر مي‌آيد در ميخچه لايه سطحي پوست بسيار ضخيم‌تر مي‌شود تا جايي كه اگر لمسش كنيد، يك برآمدگي سفت شبيه ميخ احساس خواهيد كرد. باتوجه به شباهت ميخچه به پينه، عواملي كه پينه را به وجود مي‌آورند باعث تشكيل ميخچه هم مي‌شوند و گذشته از اين، بعضي‌ها با ناهنجاري در ساختمان پاي‌شان به دنيا مي‌آيند يا دچار فلج اطفال مي‌شوند و بعضي ديگر در اثر تصادف پاي‌شان بدشكل مي‌شود که اين دسته افراد به دليل شكل غيرطبيعي پاي‌شان بيشتر در معرض ميخچه قرار مي‌گيرند.

يكي از موثرترين راه‌ها براي پيشگيري از ميخچه، انتخاب كفش مناسب است؛ پس كفشي را انتخاب كنيد كه پا در آن كاملا راحت باشد. كفش‌هاي كوچك‌تر كه به‌اصطلاح پا را مي‌زنند، قطعا مناسب نيستند. از سوي ديگر، تا مي‌توانيد كفش پاشنه بلند نپوشيد؛ اگر هم اصرار به پوشيدن‌شان داريد، با آنها خيلي راه نرويد. همچنین كفش‌هاي طبي موجود در بازار نمي‌گذارند پاهاي‌تان ميخچه بزنند.

دست به دامان طبيعت شويد

راه اول برای درمان میخچه پا :

براي درمان ميخچه دو روش گياهي موثر وجود دارد؛ راه اول اين است كه برگ بيد را بسوزانيد و خاكسترش را با سركه مخلوط كنيد. خميري كه به دست مي‌آيد را دو تا سه هفته روی زخم بگذاريد. لازم است اين خمير را مرتب از روي زخم‌ برداريد، پا را بشوييد و خمير تازه را جايگزين كنيد.

راه دوم درمان مبخچه پا :
در روش دوم كه ساده‌تر است، مي‌توانيد برگ درخت انجير را از شاخه جدا كنيد. وقتي اين كار را مي‌كنيد شيره سفيدي از محل قطع توليد مي‌شود؛ آن را روي زخم ميخچه بماليد.  با مالیدن این پمادهای طبیعی می‌توانید  بدون ویزیت دکتر میخچه‌های‌تان را درمان کنید.

جراح نشويد

در زمان‌هاي قديم براي درمان ميخچه راه ميان‌بر جراحي را انتخاب مي‌كردند. به اين صورت كه با منقاش زخم را مي‌شكافتند، اما به هيچ وجه اين روش توصيه نمي‌شود؛ چراكه خلاف گذشته، امروزه روش جراحي ساده‌اي براي درمان ميخچه وجود دارد و راه‌هاي پيشگيري هم مشخص هستند. ضمن اينكه جراحي در منزل و با ابزاري مثل منقاش يا سوزن (حتي اگر داغ شده باشند) اصلا بهداشتي نيست و ممكن است عفونت ايجاد كند بنابراين اگر مي‌خواهيد زخم‌تان مداوا شود، جراحي ميخچه در خانه را فراموش كنيد و به پزشک مراجعه  کنید.

پاي‌تان تركيده؟

براي درمان ترك پاشنه ابتدا برگ سدر، حنا، مورد و گلبرگ گل سرخ را به مقدار مساوي پودر كنيد. پودر به دست آمده را از الك نرم عبور دهيد و با لعاب اسفرزه مخلوط كنيد. خمير را روي كف و پاشنه پا ضماد كنيد.

براي پيشگيري از ترك پا این موارد را رعایت کنید.

• تماس پوست با سطح زبر باعث به وجود آمدن پينه، ميخچه و ترك پاشنه مي‌شود؛ بنابراين بهترين راه براي پيشگيري، پوشيدن يك جفت جوراب نخي يا استفاده از دمپايي روفرشي است.

• پوشيدن كفش بدون جوراب باعث به وجود آمدن مشكلات پوستي مي‌شود. حتي با صندل هم پوشيدن جوراب نخي لازم است.

• پا را هميشه تميز نگه داريد. استفاده از كرم‌هاي مرطوب‌كننده استاندارد و وازلين بعد از هر بار استحمام تا حد زيادي مانع خشك شدن پاشنه و ترك خوردنش مي‌شوند.

• استفاده از سنگ پا روي پوست‌هاي لطيف لازم نيست و تنها باعث زبري و ترك‌هاي ريز مي‌شود.

با بوی بد پا چه کنیم؟

با بوی بد پا چه کنیم؟

صفرازاها را مصرف نكنيد

در فصل تابستان، دستگاه گوارش ضعيف و عمل هضم سخت مي‌شود؛ بنابراين طب سنتي توصيه مي‌كند براي كاهش صفرا در بدن‌تان اين کارها را انجام دهید:

• آبدوغ خيار، ماست و خيار و سوپ را كه غذاهاي ساده‌اي هستند، به عنوان ناهار ميل كنيد.

• فست‌فود، انواع سس و اسنك‌ها مثل چيپس و پفك را قلم بگيريد.

• در تهيه و طبخ غذا از ادويه‌جات تند استفاده نكنيد.

• كمتر سرخ‌كردني بخوريد.

• نوشيدني‌هاي طبيعي مثل شربت تمبر هندي، شربت ترشك، آب زرشك، شربت خاكشير، سكنجبين، عرق كاسني و عرق شا‌تره مناسب اين فصل هستند.

• در غذاي‌تان مقدار كمي آبغوره يا آب نارنج بريزيد.

• ورزش‌هاي سنگين انجام ندهيد.

• هر روز دوش بگيريد؛ در حدي كه آب با بدن تماس پيدا كند. نيازي نيست از شوينده‌ها استفاده كنيد.

WhatsApp us