درباره سونا بخش دوم

در مکان های سردی مثل فنلاند سوناها کاربردهای زیادی داشتند، حتی جایی بود که بانوان حامله نوزادان خود را به دنیا می آوردند.

دکوراسیون چوبی سونا , مدل سونای خشک چوبی
دکوراسیون چوبی سونا , مدل سونای خشک چوبی

 بچه ها را حمام می کردند. بزرگسالان خود را شستشو می دادند. شامن ها (کسانی که با جادو و طلسمات شفا می دادند) و پزشک ها در این مکان به معالجه بیماران می پرداختند.

سوناها و رازهایش در طول قرن ها با هم بودند، رشد کرده اند و امروزه انواع سونا در همه ملل وجود دارند. در سوناهای قدیم فنلاند مقررات خاصی حاکم بود و فنلاندی ها روی این مقررات حساس بودند.

 جالب است بدانید که هنوز در فنلاند سوناهایی وجود دارند که مقررات و حال و هوای سنتی را حفظ نموده اند و این رسوم به نسل های جدید هم منتقل شده است.  

سایت های زیادی در اینترنت وجود دارند که پیرامون تاریخ سوناها مطلب ارائه می دهند. ما سایت mehael cankar’ را به شما معرفی می کنیم.

 سایت مزبور مقالات مفیدی درباره نحوه گرم کردن سوناها در 2000 سال قبل در فنلاند را در قسمت انجمن سونای فنلاندی ( (The finnish sauna societyبه شما ارائه می دهد.

 همچنین سایت ویکی پیدا هم مطالب خلاصه بسیار مفیدی در این باره دارد.

ما در زمینه تهیه و ساخت سوناهای سنتی نیز فعالیت داریم و در این زمینه هم امکان مشاوره و همیاری شما را داریم.

انواع سونا

سونای دودی

سونای دودی یک گونه از سونا می باشد که در آن، منبع گرمازا را مثل انواع سوناهای دیگر در محیط قرار داده و منبع مولد دود را نزدیک به سقف اتاق نصب می کنند. چنین سوناهایی فقط در فنلاند وجود دارند.

هنوز هم از این گونه سونای سنتی در برخی نقاط فنلاند استفاده می شود. در هتل های مجهز و در خانه های تابستانی در سوئد با طرحی موسوم به هزار دریاچه نیز این گونه از سوناهای سنتی به چشم می خورند.

دلیل اینکه ظاهر اینگونه سوناها متفاوت این است که جهت ایجاد آتش در آن از هر ذغالی استفاده می شود و از هیچ ماده شیمیایی در آن استفاده نمی گردد. به علاوه زمینه کف سونای دودی همیشه تیره می باشد.

به علاوه برای ساخت سونای دودی به طور سنتی از سنگ های بزرگ گرما دیده استفاده میشده است که این قضیه تا کنون هم ادامه دارد.

به علت وجود مه در این سوناها از قدیم سعی می کردند که تهویه خوبی داشته باشند.  این منظور با وجود دستگاه های پیشرفته تهویه به خوبی فراهم شده است.

بدین نحو که دستگاه های ایجاد کننده دود را قبل از ورود به سونا روشن می کنند. سپس دستگاه تهویه را روشن می کنند و بعد از آن که دود محیط کمتر شد، وارد سونا می شوند. به علت وجود چنین تهویه ای چنین سوناهایی از بقیه سوناها خنک تر می شوند.

از نظر فضای محیط نیز همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم محیط نمایی مشکی دارد که با دود و مه درهم آمیخته و فضای خاصی را ایجاد کرده که دلخواه برخی سلیقه ها می باشد. در سوناهای دودی، به طور تناوبی با سوختن و تبخیر ایجا دود می کند.

امروزه با وجود وسایل پیشرفته بهتر به این اهداف پرداخته می شود. شایان ذکر است این دود علاوه بر ایجاد فضای مورد نظر خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد.

لینک به شروع مقاله درباره سونا : شماره یک درباره سونا

فواید استفاده از سونا و حوضچه آب سرد , درباره مزایای سونای خشک , تاریخچه سونا , سونا فنلاند , فواید سونا سونای خشک سونای بخار,مدت زمان استفاده از سونا , سونا خشک حتماً باید از چوب روسی ساخته شود

WhatsApp us