دربهای تمام چوب

معرفی انواع درب تمام چوب و شناسایی جنس های درب های چوبی ، مقاله درباره درب های ساخته شده از چوب خالص

عکس چوب بلوط

عکس چوب بلوط

در مقدمه باید تعریف کاملی از چوب را بدانیم تا بتوان کاربرد آنرا بهتر بشناسیم .

بطور کلی سه تعریف میتوان برای چوب در نظر گرفت :

1 . تعریف گیاه شناسی : در این تعریف ، چوب به مجموعه ای از بافتهای ثانویه لینین شده , گیاهان آوندی گفته میشود که در مغز و لایه ی زاینده ساقه ، ریشه و شاخه ها قرار میگیرد .

2 . تعریف تجاری : عبارت است از بخشهای درونی ساقه ، ریشه و شاخه ی درخت و درختچه که با کار بر روی آنها میتوان به ارزش و کیفیت آنها افزود.

3 . تعریف صنعتی : در این تعریف از چوب بعنوان ماده ای جامد و متخلخل فیبری شکل یاد میشود که دارای ساختار سازمان یافته ای است و از هر طرف ناهمگون است .

اطلاعات بیشتر درباره چوب را از لینک ( انواع چوب )  مشاهده کنید .

چوب از ابتدایی ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت است که مورد استفاده قرار گرفته است و تنها مصالح ساختمانی قابل تجدید بشمار می آید . به دلیل ارتجاعی بودن قادر به تقویت اصوات و برای ساخت عایقهای حرارتی مناسب است . هرچه چوب سبکتر و مرطوبتر باشد عایق صوتی بهتری بشمار می آید .

استحکام چوبها به دو عامل بستگی دارد :

1 . میزان فیبر موجود در آنهاز

2 . ضخامت جداره ی آنها

چوب جامد : منظور از چوب جامد چوبی است که از تنه ی درختان تولید میشود و فضای خالی در آن وجود ندارد و قابلیت ترمیم را دارد . در چوبهای مهندسی شده از فیبر و لایی استفاده نشده است . چوب مهندسی شده از الیاف چوب ساخته میشود که طی فرآیندی به وجود می آید که شامل تخته سه لا ، فیبر و ام دی اف و …نمی شود .در برخی از سازه ها نیاز است از ام دی اف یا مصالح ارزان استفاده شود که بر اساس شرایط نیازها تغییر میکند .

درب چوبی ( چوب خالص )

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

درب تمام چوب به دربی اطلاق میشود که با چوب درختان جنگلی ساخته شود و معمولا از تنه ی درخت راش بهره گرفته میشود . برخلاف دربهای ساخته شده با روکش چوب و ام دی اف و یا اچ دی اف که درونی خالی دارند دربهای تمام چوب کاملا از یک نوع چوب یا چند نوع ساخته می شوند و هسته ای توپر دارند این درب ها دربهایی با امنیت بالا هستند و درب ضد سرقت تلقی میشوند . برای ساخت این دربها ابتدا چوبها را در ابعاد کوچک بهم چسبانده و و برشهای ایجاد شده در ابعادی با عرض 5 سانتیمتر ، قطر 5 سانتیمتر و طول یک متر تولید میشوند و پس از قرار گرفتن روی  هم و خشک شدن ، آنها را با ارتفاع 5/2 تا 3 متر و عرض 20 تا 25 سانتیمتر بوسیله ی چسب چوب و پیچ دستی بهم چسبانده تا در آینده دچار ترک نشود و این چند لایه شدن موجب استقامت و دوام بهتر و بالاتر چوب میشود . چوبهای چسب خورده را به مدت 10 الی 15 روز بطور عمودی نگهداری میکنیم تا چسبها کاملا خشک شود . سپس دو لایه چوب راش با ضخامت 2 میلیمتر دردو طرف پرس میشود تا کار برای ساخت درب در اندازه و طرح دلخواه آماده شود .

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

بر اساس تحقیقات دانشمندان استفاده از چوب به هزاران سال قبل از میلاد در ایران برمی‌گردد حتی در زمان هخامنشیان استفاده از چوب رواج داشته و درختکاری به منظور تولید چوب دارای اهمیت ویژه ای بوده و در ساخت دربهای چوبی ، پنجره ها ، تیرها و پلهای چوبی از آن استفاده می‌شده است . از قدیمترین دربهای چوبی میتوان به دربهای دوره تیموری و صفوی اشاره کرد که در دوره تیموری اندازه ی درها بلندتر بوده و عظمت و بزرگنمایی شاخصه ی اصلی آن بوده و گلهای شبدری ، کوکب ، خورشیدی و اسلیمی دکمه دار در آنها پرکاربرد بوده و در دوره صفوی منبت کاری کتیبه در بائوی درها از شاخصه های اصلی آنست .

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

جدیدترین مدل درب چوبی , مدل درب اتاق 2019 , مدل در چوبی داخلی

دربهای ورودی و لابی بسیاری از چوبهای مرغوبی مانند راش ، بلوط ، چوب عش و گردو ساخته میشوند . البته مکان و موقعیت استفاده از دربها مورد توجه قرار میگیرد و بسته به تابش آفتاب و کاربرد آن و رطوبت منطقه ، نوع چوب و رنگش متفاوت است . همچنین بدلیل وزن خاصی که درها دارند و ابعاد آنها در استفاده از یراق الات و تعداد آنها باید دقت کرد . کیفیت و اندازه ی یراق آلات باید متناسب با درب تولید شده و فضای مورد استفاده باشد .

در مکانهایی که نور آفتاب بصورت مستقیم میتابد از چوب راش استفاده میشود و روی آنرا با رنگ روغن پوشش میدهند و برای دوام درب سالی یکبار از این روغن استفاده میشود . ولی در مکانهایی که زیر سقف و یا به دور از نور آفتاب قرار دارند از چوبهای روسی مانند کاج و سرو ، بلوط ، زیتون ، افرا و … استفاده میشود . چوب بلوط و گردو بیشترین کاربرد را دارند ولی بهترین چوب کاربردی در درب لابی ، چوب ماهون هندوراس است .

چوبها بدلیل زیبایی خاصی که در محیط ایجاد میکنند و گرمابخش محیط از نظر روانشناسی هستند و میتوان روی آنها عمل پردازش و خراطی و برش را انجام داد ، پرطرفدار هستند . بخصوص در ساخت دربهای لابی امروزه استفاده از دربهای تمام چوب اهمیت ویژه ای دارد . چوب گردو در ساخت این دربها کاربرد خوبی دارد که چوبی صیقل پذیر ، رنگ پذیر و رنگ آن قهوه ای تیره است . البته چوب همیشه دوام مطلق و ماندگاری بالا را ندارد و دربهای چوبی دارای معایبی هستند که آن هم بواسطه طبیعی بودن چوبهاست که بخشی زنده برای زیستگاه حشراتی مانند موریانه ها و لارها بحساب می آیند و محل استقرار قارچها و آفات چوب هستند .

صنایع چوب فن و هنر

موضوعات مهم درباره درب تمام چوب

درب ورودی چوبی و درب چوبی اتاق ، کمد و کابینت چوبی

درب تمام چوبی درجه یک باید از چوب خشک و ممتاز ساخته شود , در غیر این صورت در بلند مدت و شاید در زمان کمتر از 30 روز ( به محض از دست دادن رطوبت یا گرفتن رطوبت از محیط ) دچار تغیر و خرابی شود . دیده شده یک درب بعد از یک فصل با تغییر آب و هوا دچار کج کردن و بسته نشدن شده است . و یا درب های بی کیفت از پایین شروع به ترک خوردن میکنند . و به مرور زمان سراسر درب پر از ترک می شوند . نمونه آن را میتوانید با گذر از کوچه پس کوچه های شمال شهر به وفور مشاهده کنید .

شناخت انواع مدل درب چوبی معادل شناخت درست چوب و روش های ساخت است . مثال درب چوب راش انواع مختلفی دارد و فقط چند مدل خاص آن است که قابل ضمانت و قابل اطمینان می باشد . اگر بخواهید بدنه درب شما از یک تکه چوب ساخته شود باید از راش اروپایی استفاده شود . اگر بخواهید به روش lvl wood ساخته شود میتوانیم از راش گرجستان استفاده کنیم . تفاوت قیمت راش گرجستان با راش آلمان کمتر از دو برابر است حال آنکه راش گرجستان دارای گرید بندی و کیفیت های مختلفی است . و راش آلمان دارای انواع متفاوتی است که از نظر رنگ , نوع گره و نقش چوب دسته بندی شده است .

به مقاله راش آلمان مراجعه کنید و کاتالوگ آن را مشاهده کنید .

مراحل ساخت درب تمام چوب : 1 – برش چوب و تهیه مصالح  2  – ساخت کلاف و قاب تونیک  3 – مونتاژ درب و چهارچوب  4 – لولا کوبی و رنگ  5 – نصب در محل

سوال درباره درب چوبی : درب ورودی منزل ما کج شده است و از پایین درب سرما و گردو خاک وارد خانه می شود . آیا میتوان این درب را تعمیر کرد و هزینه آن چقدر است ؟

جواب : درب ها عوامل مختلفی باعث کج کردن آن ها می شود . اول نوع چوب و روش ساخت اشتباه باعث این اتفاق است و دوم کسب رطوبت یا از دست دادن رطوبت باعث می شود این اتفاق بیفتد . یکی دیگر از عوامل کج کردن درب را میتوان وجود گره یا خرابی در چوب نامید , این گره به مرور زمان خود را نشان می دهد و باعث بهم ریختن ساختار درب می شود . باید درب مورد بازدید کارشناس قرار گیرد و احتمال آنکه بتوانیم آن را درست کنیم زیاد است ولی هیچ گاه درب مثل روز اولش نمی شود . هزینه ها بسیار متفاوت هستند و بستگی به مصالح و کاری که باید انجام شود دارد . مثلا اگر لازم شود درب به محل کارخانه ارسال شود , هزینه های حمل و نقل و احتمالا یک روز مزد یک استاد کار محاسبه می شود , این در حالی است که بازدید , باز کردن ( قفل و لولا ) و حمل درب به محل ماشین حمل و نقل و بازگرداندن و نصب درب هزینه های مرتبط با خود را دارند .

جدیدترین مدل های درب داخلی تمام چوب و درب تمام چوب کاتالوگ درب های تمام چوب 

 

WhatsApp us