صنایع چوبی در جهان احیا شد

با توجه به داده های منتشر شده توسط فائو، تولید جهانی همه محصولات اصلی چوب بیشترین رشد را از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ داشته است.

به گزارش صدای اقتصاد با توجه به داده های منتشر شده توسط فائو، تولید جهانی همه محصولات اصلی چوب بیشترین رشد را از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ داشته است.
در سال ۲۰۱۴، رشد در محصولات چوبی، از جمله تخته الوار مدور صنعتی، پانل های مبتنی بر چوب و کاغذ و خمیر کاغذ، در حدود ۱تا ۵ درصد رشد، به بیش از سطح قبل از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ رسیده اند. سریع ترین رشد هم در آسیا و اقیانوسیه و امریکا لاتین و کارائیب به ثبت رسیده است.
تایس لینهرس جوونال، رییس بخش اقتصاد جنگل فائو گفت:

صنایع چوب سخت ترین ضربه را در میان رکود اقتصادی اخیر جهانی در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ خورد. ما در حال حاضر شاهد بالاترین رشد صنایع چوب جهانی در پنج سال گذشته بوده ایم که برای اقتصاد ملی و رفاه و زندگی میلیون ها نفر از مردم وابسته به جنگل در سراسر جهان مهم است.

سالنامه آماری چوب فائو منتشر می شود. هدف از این سالنامه فراهم کردن اطلاعات و ابزارهای ارزیابی سهم صنعت چوب در اقتصاد جهانی و ملی و توسعه پایدار بوده است و به منظور بهبود مدیریت و جنگلداری سیاست جنگل صورت می گیرد.
تولید پلت رکورد زد
تولیدات پلت، به عنوان سوخت استفاده می شود و یک رکورد جدید را در سال ۲۰۱۴، با ۱۶ درصد رشد نسبت به سال گذشته بدست آورده است و برای رسیدن به تولید ۲۶ میلیون تن، با افزایش مصرف در اروپا هدایت می شود.
اروپا و شمال امریکا تقریبا تمام تولید جهانی (به ترتیب ۶۰ درصد و ۳۳ درصد) را دارند. براساس اطلاعات ثبت شده تاکنون، اروپا با ۷۸ درصد و ایالات متحده آمریکا با ۱۲ درصد بزرگترین مصرف کننده بوده اند. همچنین تجارت در پلت از امریکا شمالی به اروپا (عمدتا UK) به میزان ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
تولید و مصرف پلت چوب در آسیا در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال گذشته، بیش از دو برابر شده است. کره جنوبی به عنوان چهارمین واردکننده پلت چوب پس از بریتانیا، دانمارک و ایتالیا ظاهر شده است و این کشور کمک می کند به افزایش تولید پلت چوب در بسیاری از کشورها در منطقه، به خصوص ویتنام، چین و تایلند.
پلت توسط اروپا و سایر کشورها، از جمله کره جنوبی و ژاپن برای رسیدن به اهداف انرژی های تجدید پذیر استفاده می شود. تقاضا برای پلت چوب به عنوان یک منبع انرژی سبز به طور قابل توجهی از سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است و انتظار می رود بیشتر کشورهای متعهد برای کاهش تاثیرات تغییر آب و هوا مصرف این سوخت را افزایش دهند.
از سرگیری رشد بازار کاغذ در چین
تولید کاغذ در اروپا با رکود مواجه شده و در شمال امریکا در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است، اما به میزان متوسطی در آفریقا، امریکا لاتین و آسیا و اقیانوسیه رشد داشته است.
پس از کاهش اندک تولید کاغذ در چین در سال ۲۰۱۳، تولید و مصرف این محصول دوباره رشد پیدا کرده است.
امریکا جنوبی، بازیکن جدید بازار بزرگ جهانی خمیر چوب
امریکای جنوبی به تدریج به عنوان صادر کننده پیشرو خمیر چوب در جهان با ساخت کارخانجات جدید خمیر در برزیل، شیلی و اروگوئه ظهور پیدا کرده است. سال گذشته این منطقه ۳۰ از صادرات خمیر چوب جهان را به خود اختصاص داد.
در سال ۲۰۱۴، برزیل از کانادا سبقت گرفت و برای اولین بار به عنوان چهارمین کشور بزرگ جهان در تولید ضایعات کاغذ، خمیر الیاف دیگر و خمیر چوب مورد استفاده برای تولید کاغذ، پس از ایالات متحده، چین و ژاپن نشست.

WhatsApp us