عید کریسمس تا عید نوروز به قلم پیمانکاران

عید٬ عید نوروز٬ کریسمس ٬

سال نو میلادی مبارک

عید٬ عید نوروز٬ کریسمس ٬

عید سال 2013 میلادی بر تمام مردم جهان مبارکباد مجموعه سایتهای پیمانکاران برای شمال زمستان و سالی خوش را آرزو دارد ، فراموش نکنید از کریسمس سال 2013 تا عید 1392 فقط هشتاد روز باقی مانده

از 25 دسامبر 2012 تا یک فروردین 1392 چه خبر !

۱ آذر     آذر جشن

۹ آذر     آذر روز، جشن آذرگان

۳۰ آذر     جشن شب یلدا

۱ دی     روز میلاد خورشید؛ جشن خرم روز، نخستین جشن دیگان

5 دی روز بیست و پنجم دسامبر میلاد مسیح و شروع عید کریسمس و ایام دوازده روزه کریسمس

۸ دی     دی به آذر روز، دومین جشن دیگان

12دی مصادف با 1 – January 2013

۱۵ دی     دی به مهر روز، سومین جشن دیگان

۲۳ دی     دی به دین روز، چهارمین جشن دیگان

۲ بهمن     بهمن روز، جشن بهمنگان

۵ بهمن     جشن نوسره

۵ بهمن     میلاد رسول اکرم

۱۰ بهمن     میلاد رسول اکرم و امام جعفر صادق علیه السلام

۱۲ بهمن     بازگشت امام خمینی به ایران

۱۵ بهمن     جشن میانه زمستان

۲۶ بهمن     جشن والنتاین14 February

۲۹ بهمن     جشن سپندارمذگان، روز عشق

۵ اسفند     جشن اسفندگان

۲۵ اسفند     پایان سرایش شاهنامه

۱ فروردین     جشن نوروز/جشن سال نو فروردین ۱۳۹۲

March – April 2013

در ادامه تاریخچه ای کوتاه از کریسمس برای علاقه مندان تهیه کرده ام که به عقاید ، تاریخچه و دیگر نکات درباره کریسمس می پردازد .امید وارم مورد توجه دوستان قرار گیرد .

واژه کریسمس به معنای مراسم عشای ربانی مَس در روز مسیح در حدود سال هزار و پنجاه میلادی به صورت واژه Christes maesse در انگلیسی قدیم به معنی جشن مسیح وارد زبان انگلیسی گردید و محققان معتقدند، گونه کوتاه‌تر آن یعنی Xmas شاید در قرن سیزدهم برای نخستین بار به کار رفته باشد. واژه قدیمیتر یول Yule احتمالاً از واژه آلمانی jōl یا انگلوساکسونی geōl که به جشن انقلاب زمستانی اشاره دارد ، مشتق شده‌است . واژه ‌های متناظر در دیگر زبانها چون ، نَویداد Navidad در اسپانیایی ، ناتاله Natale در ایتالیایی و نوئل Noël در فرانسوی ، همگی معنای میلاد را تداعی می‌کنند و واژه آلمانی وایناختِن Weihnachten به معنی شب تقدیس ‌شده می‌باشد.

کریسمَس یا نوئل اسم جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز بیست و پنج دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه بیست و چهار دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی اسرائیل) و دیگر مکانها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز هفت ژانویه برپا می‌دارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی است، مردم بسیاری به‌خصوص در کشورهای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند. با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم. کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی خیالی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

هر روزتان نوروز باد – فربد

منبع ویکی پدیا

WhatsApp us