بررسی روان شناسی استفاده از قفسه های چوبی دیواری برای  کتب کودکان

قفسه های چوبی دیواری : مجموعه مقالات لبه های دیواری

 این قسمت جهت قرار دادن کتاب

یادآوری

اگر مقالات قبلی ما درباره قفسه های چوبی را خوانده باشید، آشنایی خوبی با این سری از وسایل چوبی خواهید داشت.

 قفسه های چوبی از دیرباز تا کنون همراه خانه ها و محل های اداری ما بوده اند. وفور این لوازم چوبی به قدری در طول تاریخ زیاد و گسترده بوده است که مشخص نیست رستنگاه آن کدام منطقه و یا کشور است.

هدف مقاله

ما در این مقاله قصد بررسی قفسه های چوبی را داریم که برای قرار دادن کتاب ها طراحی می شوند. هدف این نگارش معرفی تخصصی قفسه ها برای انواع کتب می باشد.

بازگشت قفسه ها به بازار مد طراحی اماکن

شایان ذکر است این وسایل چنانچه ذکر شد در همه جای دنیا وجود داشته اند ولی مدتی با مد شدن انواع کتابخانه ها مورد بی مهری قرار گرفت.

سپس با توجه به کمبود فضا و کوچک شدن فضای ما در خانه و اداره، قفسه های دیواری باز مطرح شدند. زیرا فضای کافی برای قرار دادن کتابخانه های مستقل وجود نداشت.

به علاوه زمانی هم که در محلی قفسه وجود داشت، طراحان معماری و مدهای خانگی و اداری به این فکر افتادند که بار دیگر قفسه های چوبی را برای همه اهداف از جمله قرار دادن دکورها، عکس ها و تصاویر، کتب و وسایل مولد نور را به بازار برگردانند.

 قفسه های چوبی دیواری برای کتب – بحث روان شناسی

یکی از اهداف استفاده از چنین قفسه هایی علاقه مند نمودن کودکان به کتاب و کتاب خوانی است. گقتنی است طراحان طرح های روی جلد کتاب برای کودکان همیشه در تلاش هستند تا کتاب ها را برای استفاده بیشتر و بهینه فرزندان ما جذاب تر جلوه دهند.

بدانید از نظر روان شناسی ثابت شده است که محل قرار دادن کتب نیز تا حد زیادی به جذب کودکان به کتاب خوانی و قرائت مجله کمک می کند.

 اگر دقت فرمایید متوجه می شوید که  عناصر چند رسانه ‌ای را می ‌شود به ۵ دسته اصلی بندی تقسیم کرد:

این تقسیم بندی شامل: نوشته، تصویر، صدا، ویدئو و انیمیشنی باشد. در گذشته، کتاب از ۵ مورد مزبور، صدا، ویدئو و انیمیشن را نمی ‌توانست نمایش دهد. ولی امروزه سی و فیلم هم همراه کتاب برای کودکان عرضه می شود.

ولی محل قرار گرفتن کتاب هم تاثیر زیادی در افزایش تمایل به کتاب خوانی و مطالعه ایفا می کند.

به این تصاویر ملاحظه بفرمایید.                       

انواع شلف دیواری, قفسه های چوبی
انواع شلف دیواری, قفسه های چوبی

قفسه ای کوچک و ارزان برای کتب

انواع شلف دیواری, قفسه های چوبی
انواع شلف دیواری, قفسه های چوبی

قفسه های چوبی برای کتب کودکان با دیزان محیط

انواع شلف دیواری, قفسه های چوبی
انواع شلف دیواری, قفسه های چوبی

در بالا کلمه بخوانید مشاهده می شود. قفسه ها با دکور های خاص کودکان تزئین شده اند.

انواع شلف دیواری, قفسه های چوبی
انواع شلف دیواری, قفسه های چوبی

قفسه های وسیع تر برای کودکان

می بینید گوشه اتاق کودک به خوبی تزئین شده است. به علاوه نکته جالب این که در دیزاین وسایل اتاق به گونه ای قرار گرفته اند که فضای محیط را که کوچک می باشد، بزرگ تر از حد واقعی آن به نظر برسد.

با هزینه ای معقول که برای این قفسه ها می کنید چند هدف را دنبال می کنید:

مطالعه بیشتر

میل کودک را به مطالعه افزایش می دهید.

جلوگیری از ورود کودک به دنیای بزرگسالان

کتب کودکان و بزرگسالان را از هم جدا می کنید. پروفسور فروید که از وی به عنوان پدر علم روان شناسی نام برده می شود در این زمینه می گوید:

“کتب و نوارهای صوتی بزرگسالان و کودکان باید در محل های متفاوت و جداگانه ای قرار داده شوند. این گونه از ایجاد حس کنجکاوی و میل کودکان در ورود به آنچه مناسب سن و سال و دنیای آنان نمی باشد، به طور موثر جلوگیری به عمل می آید.”

“پروفسور ادامه می دهد کودکان نباید برای برداشتن کتاب های داستان و یا نوارهای خود به اتاق خواب والدین مراجعه نمایند. “

منظور وی از جمله اخیر این است که کتاب ها و نوار های کودک نباید در اتاف خواب پدر و مادر نگهداری شود تا کودک برای استفاده از آن ها بدون هماهنگی به آنجا مراجعه کند.

نکته دیگر این که در زمان دکتر فروید سی دی ها و فلش ها اختراع نشده بودند. به علاوه از این حجم تولید کتاب، مجله، سی دی و غیره با ظاهری جذاب خبری نبود که کنجکاوی کودکان را برانگیزد.

دیزاین اتاق با هزینه اندک

همان طور که در این تصاویر می بینید، با قرار دادن چند اسباب بازی کودک در لبه های چوبی دیوار و با ست کردن این قفسه ها با وسایلی چون نیمکت چوبی و یا حتی یک یا چند تکیه پشتی سنتی ایرانی دیزاین عالی جهت اتاق کودک فراهم نموده اید.

حداکثر استفاده از فضای اندک

امروزه که خانه های کوچک مرسوم شده اند، طراحی خانه ها به این گونه است که اتاق خواب ها به دو نوع بزرگ و کوچک تقسیم شده اند. به این صورت که اتاق خواب والدین بزرگ تر و اتاق خواب کودک کوچک تر می باشد.

یعنی در غالب خانه های امروزی، علاوه بر اتاق والدین اغلب یک اتاق دیگر برای خواب وجود دارد. گاهی هم دو اتاق دیگر وجود دارد. مورد اخیر در خانه هایی با متراژ بالاتر دیده می شود.

نکته دیگر اینکه امروزه طرحی در مهندسی عمران ساختمان ها برای خانه ها و دفاتر مطرح شده است که در آن سالن بزرگ تر و اتاق ها کوچک تر شده اند. در این شرایط باید بتوانیم حداکثر بهره را از قضای موجود ببریم.

قفسه های روی دیوار نه تنها مانند کتابخانه از فضای خانه نمی کاهد، بلکه به بیان گفته یک طراح داخلی این قفسه ها می توانند بالای لوازم مثل میز و صندلی قرار بگیرند و در واقع به فضای ما می افزایند.   

هزینه ها

این قفسه ها با توجه به نوع چوبی که انتخاب می کنید، ابعاد و تعداد آن ها، طرح های روی چوب، دیزان و فرصتی که برای ساخت به سازنده می دهید و غیره تعیین می شود.

مشاوره و پاسخ گویی

جهت مشاوره بیشتر با ما و پرسش های شما عزیزان ما تیم کارشناسی تشکیل داده ایم که برای ارتباط با آن با کانال پیام رسان ما (واتس آپ) در ارتباط باشید. با تشکر

گالری تصاویر قفسه های چوبی :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us