لزوم نورپردازی مناسب

در آشپزخانه‌های قدیم که مانند امروز دارای کابینت‌های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند، نورپردازی اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می‌شد انجام می‌گرفت. چرا که اغلب فعالیت‌های داخل آشپزخانه (مانند آماده‌سازی مواد غذایی) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می‌شد. اما امروزه باید به گونه‌ای این نورپردازی صورت بگیرد تا باعث نشود که آشپز پشت به نور قرار گیرد و باعث خستگی مفرط شود.
لزوم جریان داشتن هوا
یک آشپزخانه خوب همچنین باید به گونه‌ای طراحی شود که هوا در آن جریان داشته باشد و گرما و بوی ناشی از پخت غذا را به خارج منتقل نماید.

طرح آشپزخانه خوب

کن کرن در مقاله ی مالکان خانه های ساخته شده ( بهارهای زرد، آهیو، 1961، جلد چهارم . ص 30 ) این گونه می نویسد یک طرح آشپزخانه خوب طرحی است که فضای لازم برای نگه داری مواد را فراهم و هم چنین قسمت ها و وسایل لازم برای آشپزی در آن فراهم و هم چنین قسمت ها و وسایل لازم برای آشپزی در آن موجود باشد. وی با برداشت از مطالعات دانشگاه کرنل قسمت ها و وسایل لازم برای آشپزی را ابزاری نظیر سینک ، اجاق ، یخچال ، مخلوط کن و محلی برای سرو غذا بیان می کند. برای نگه داری مواد و وسایل آشپزخانه بین 3.5 متر تا 4.5 متر فضا آزاد البته به غیر از فضای لازم برای جا ظرفی و اجاق ، لازم است ( کرنل کینچن ، لگن بیر ، دانشگاه کرنل ،1952) در حالی که محدودیت فضا و جا میان این قسمت های مهم و اصلی آشپزخانه اهمیت دارد اما شواهد عملی کم تری در خصوص آن ها وجود دارد. ارزیابی های و نظرات متفاوت است. حساب سرانگشتی و قاعده تجربی که ما به عنوان فرض مسلم پذیرفته ایم این است که هیچ یک از این وسایل نمی بایستی بیش از 2 یا 4 قدم و یا به عبارتی فاصله ای بیش از 3 متر با هم داشته باشند.

منبع تبیان

WhatsApp us