یک هنرمند مجسمه‌ساز:

لوستر و صندلی هم مجسمه‌هایی کاربردی‌اند

یک هنرمند مجسمه‌ساز

یک هنرمند مجسمه‌ساز

 

یک هنرمند مجسمه‌ساز معتقد است، طراحی چیدمان شهری باعث آزار بصری برای شهروندان شده است و باید فکری برای آموزش اصول درست طراحی کرد.

حسین فخیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، با اشاره به طرحی که در دست اجرا دارد، توضیح داد:‌

 

برای این طرح مجوز قانونی و پروانه فعالیت گرفته‌ایم و اگر راه بیفتد، انقلابی در زمینه طراحی در کشور به‌وجود خواهد آمد. اگر فرض کنیم حجمی که فضایی را اشغال می‌کند، یک مجسمه است، لوستر بالای سرمان، صندلی که رویش می‌نشینیم و میزی که از آن استفاده می‌کنیم هم نمادهایی از یک فرم و مجسمه هستند،‌ مجسمه‌هایی که کاربردی‌اند.

او ادامه داد:

متأسفانه حضور فرم‌های وارداتی به خانه‌های ما علاوه بر ضرر اقتصادی، ضرر معنوی هم به‌دنبال داشته است. در بازار، این قطعات را کپی و تولید می‌کنند و مترصد فرصت هستند تا طرح‌های دیگران را بدون پرداخت حقوق طراح به‌صورت انبوه تولید کنند.

این هنرمند همچنین بیان کرد: یک زمانی مردم ایران در شرایطی زندگی می‌کردند که مردم دنیا آرزو داشتند به زبان فارسی حرف بزنند و لباس ایرانی بپوشند؛ اما حالا در کجا ایستاده‌ایم؟ زمانی که در فرهنگستان هنر تدریس داشتم فارغ‌التحصیلان رشته‌های گرافیک، نقاشی و معماری اذعان می‌کردند که طراحی نمی‌دانند چون قاعده‌ی درست دیدن، درست اندیشیدن و درست کار کردن را متوجه نشده‌اند. اجرای این طرح از نظر عملیاتی بسیار اهمیت دارد و بزرگترین نتیجه‌ای که می‌تواند داشته باشد این است که افراد را به سمت خودشان یعنی خودباوری و تأمین نیازهای واقعی‌شان برمی‌گرداند.

فخیمی ادامه داد:

این جوان‌ها آرزو و آمال خانواده‌های‌شان هستند و باید با حس مسوولیت‌پذیری به آن‌ها نگاه کرد. آن‌ها باید به خودباوری برسند تا وقت و عمر خود را در زمینه‌های درست به‌کار بگیرند. طرحی که ما در نظر داریم فقط مربوط به طراحی حجم و مجسمه‌های شهری نیست، بلکه با توجه به چیدمان نامطلوب شهری و آزار بصری که برای شهروندان به‌وجود آمده، اصول طراحی درست باید در ذهن جوانان نهادینه شود.

این مجسمه‌ساز به قول داده‌شده ازسوی شهرداری برای مساعدت در این زمینه اشاره کرد و گفت: شهرداری بارها قول داده است که در اجرای این طرح ما را یاری کند. در حال حاضر اگر در فاز 1 و 2 بوستان نهج‌البلاغه قدم بزنید، متوجه بوی تریاک و قلیان و سیگار می‌شوید. در حالی که باید به این فکر کنیم که چگونه این مکان‌ها را به جایی تبدیل کنیم که از آن‌ها بوی زندگی بیاید و جایی برای رشد جوان‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، پروفسور حسین فخیمی مدرک طراحی مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبای مادرید اسپانیا دارد و جوایزی در عرصه بین‌المللی کسب کرده است. «تندیس صلح» ساخته‌شده توسط او در سال 1364 کاندیدای کسب عنوان بهترین جایزه صلح از سوی یونسکو شد و توسط شهرداران طرفدار صلح جهانی در 35 پایتخت جهان نصب شد.

14 مهرماه امسال سرپرست کمیسیون ملی یونسکو با هدف پاسداشت و تکریم چهره‌های برجسته هنری و فرهنگی کشور با حضور در کارگاه استاد فخیمی از آثار برجسته این مجسمه‌ساز دیدن کرد.

انتهای پیام

مطلب جالبی بود؟

WhatsApp us