احمد پژمان

گروه خبری  فن و هنر به این هنرمند پیشکسوت احمد پژمان این غم بزرگ را تسلیت عرض میکند .

در همین راستا مطالبی با موضوع احمد پژمان در این پست بصورت پشت سرهم درج میکنیم که نشان از فعالیت فرهنگی و هنری ایشان دارد .

احمد پژمان (۱۸ تیر ۱۳۱۴، لار ) آهنگساز ایرانی است

زینت السادات نسابه حقیقی مادر احمد پژمان صبح روز سه شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه بعد از تحمل دوره بیماری، درگذشت.

علی بلبلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بیماری مادر احمد پژمان زینت السادات نسابه حقیقی گفت: مادر احمد پژمان حدود ۳ هفته بیمار بود و به خاطر یک سکته مغزی در این مدت، فشارش دائم بالا می رفت.

 

وی ادامه داد: صبح امروز سه شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۶ زینت السادات نسابه حقیقی در منزل خود فوت کرد و به دلیل اینکه خود آقای پژمان در آمریکا بسر می برد برای مراسم تشییع منتظر وی خواهیم ماند.

 

شاگرد احمد پژمان در پایان گفت: مراسم تشییع مادر آقای پژمان روز جمعه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۹ صبح از مقابل درب منزل وی به سمت بهشت زهرا (س) انجام خواهد شد.

 

خبرگزاری مهر درگذشت این مادر گرانقدر را به خانواده پژمان تسلیت می‌گوید.


 

 دوسالانه احمد پژمان

دوسالانه احمد پژمان  دوسالانه آهنگسازی «پژمان» برگزیدگانش را شناخت/ خبر خوب بیمه‌ای

دوسالانه احمد پژمان

دوسالانه احمد پژمان

هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

مراسم اختتامیه جایزه دوسالانه استاد احمد پژمان هنرمند پیشکوست موسیقی پنجشنبه شب 16 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امین هنرمند دبیر دوسالانه احمد پژمان در ابتدای این مراسم گزارشی از روند برگزاری این دوره به تماشاگران ارائه کرد و بعد از صحبت‌های وی قطعه «احمد پژمان» به آهنگسازی هوشنگ کامکار توسط کوارتت پژمان به رهبری ارکستر پدرام فریوسفی برای مخاطبان تالار اجرا شد.

 

عملکرد خوبی در خصوصی سازی نداشتیم

احمد پژمان

 

غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور وزیر ارشاد و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این مراسم با تجلیل از مقام هنری استاد پژمان گفت:

متاسفانه در کشورمان هنر و اقتصاد هرچند وابستگی هایی به هم داشته اما هیچ گاه نتوانسته به معنای واقعی کلمه جایگاه اصلی خود را پیدا کند در حالیکه وقتی کشورهای پیشرفته صنایع سنگین و سخت خود را به کشورهای در حال توسعه انتقال می دهند در تلاش هستند خود را با صنایع نرم که همان فرهنگ و هنر است به دنیا معرفی کنند و این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه بیشتری کرد.

 

وی افزود: هم اکنون هنر و صنایع مربوط به آن در کشورهایی چون آلمان، آمریکا، استرالیا و هنر از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه این روند در کشور ما هنوز نتواسته به آن جایگاه مورد نظر خود دست پیدا کند. ما در این فضاست که می بینیم ایران به لحاظ جمعیتی یک دهم به لحاظ مساحت سه دهم دنیا را در بر می گیرد اما متاسفانه در اقتصاد خلاق رتبه خوبی ندارد.

 

مشاور وزیر ارشاد در ادامه صحبت های خود بیان کرد: آنچه در وزارت ارشاد طی یک سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته در مرحله ساماندهی صنایع فرهنگی است که در این زمینه همه می دانیم اشکالاتی زیادی داریم، در مرحله این ساماندهی صنوف فرهنگی است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد کما اینکه در این مدت هم شعارهای زیادی مبنی بر اعتماد به بخش خصوصی داده ایم ولی می بینیم که بخش خصوصی قدرتمندی هم نداریم و این نهادها نقش خاصی را در مبحث خصوصی ایفا نمی کنند. به عنوان نمونه همین اتاق بازرگانی که نقش بسیار عمده ای در صنعت و اقتصاد دارد تاکنون حتی یکبار هم وارد مباحث هنری نشده و این موضوع بسیار پر اهمیتی است. البته مورد سوم نیز نهادهای مالی است که ما مشاهده می کنیم پول دادن دولت به بخش فرهنگ و هنر به صورت مستقیم اشکالاتی دارد که آثارش هم مطلوب نیست. ما باید بدانیم هنرمند ابتدا باید فضای امن را برای خود ایجاد کند و بعد بر تولید تمرکز کند و به عرضه آثار فرهنگی و هنری فکر کند که در این زمینه هم موفق نبودیم.

 

تجارت در هنر فقط اسپانسر نیست

 

خلیل ارجمندی تصریح کرد: من معتقدم اگر قرار است اقتصاد فرهنگ و هنر شکل گرفته و پایدار حرکت کند نیاز به سه مجموعه دارد. اول نهادسازی است که بخشی از آن در اختیار دولت و بخشی در اختیار هنرمندان است. دوم ابزارسازی و در آخر نیروی انسانی است که در زمینه فرهنگ و هنر این بخش جدی تر از سایر صنایع است. البته که باید به این نکته نیز توجه کرد که در کشورمان روش تامین مالی در اقتصاد فرهنگ و هنر به شدت اشکال داشته است زیرا در جهان هیچ وقت به این شدت به موضوع اسپانسر توجه نمی شود ولی در ایران همیشه حرف اول را اسپانسر می زند که این روش غلط است. چرا که اسپانسر یکی از ابزارهای دنیا برای تولید اثر است نه همه روش ها.

 

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در بخش پایانی صحبت های خود گفت: ما باید به فضا برسیم که تجارت فرهنگی در ایران غلط است. شما در کجای دنیا دیده اید که بدون پشتوانه ای تجارت دست به تولید بزند؟ از جمله که ما در ایران ریسک مجوز را هم داریم که همین مجوز گاهی اوقات مانع عرضه یک اثر هنری می شود. به عنوان نمونه موسیقی یک صنعت پولساز است اما حلقه اش اشکال دارد و البته یکی از وظایف جدی ما در اقتصاد فرهنگ و هنر این است که این حلقه را ترمیم کرده تا بتوانیم به تبع این چرخه را به درستی حرکت دهیم. البته که ما در صندوق اعتباری هنر تلاش کردیم این رابطه به نزدیکی صورت بگیرد. ولی اذعان می کنم ما به کمک شما احتیاج داریم و این وظیفه ما است که کاری کنیم تا این اتفاقات افتاده و مشکلات از سر راه هنرمندان برداشته شود. جا دارد این نوید را هم به شما عزیزان بدهم که در سال 94 دیگر مشکل بیمه تکمیلی را به این شکل نخواهیم داشت.

 

اجرای قطعات برتر جایزه دوسالانه احمد پژمان بخش دیگری از مراسم بود که به سرپرستی پدرام فریوسفی و هنرمندی امین غفاری، پریسا پیرزاده ویولن، آتنا اشتیاقی ویولن سل و روزبه اسفندارمز کلارینت اجرا شد. البته بعد از اجرای این سه قطعه با حضور لوریس چکناوریان، سیاوش ظهیرالدینی، همایون رحیمیان، علی مرادخانی، غلامرضا خلیل ارجمندی، محمد سریر از این نوازندگان و هیات داوران جایزه احمد پژمان تقدیر به عمل آمد.

 

احمد پژمان نام بزرگی در موسیقی ماست

احمد پژمان

 

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد نیز در این مراسم گفت: باید از دوستانی که این برنامه را مبنا قرار دادند تا بخش خصوص بتواند کار خود را ادامه دهد و این جایزه را برگزار کند تقدیر کنم و امیدوار باشم که در چنین اتفاقاتی استمرار داشته باشد. ما باید بدانیم که نام احمد پژمان نام بزرگی در موسیقی ماست.

 

وی ادامه داد: هنرمند وقتی یک موضوع و شرایط اجتماعی را می بیند متاثر می شود و براساس آن تاثیر دست به خلق اثری می زند که از جمله آن باید به سمفونی خرمشهر اشاره کرد که در بازدید استاد پژمان از منطقه خرمشهر در ایام جنگ شکل گرفت، بنابراین معاونت هنری بنا به وظیفه خود لازم می داند از این حرکات حمایت کند و به نظر می رسد که استقبال خوبی توسط متخصصان این امر انجام گرفته که امیدوارم شرایط به گونه ای باشد که این مهم ادامه یابد.

 

وی افزود: پژمان از خوبان و عزیزان ما است و من امیدوارم وی  شاهد سنگ بنایی که نهاده شده است باشد و رشد شاگردان خود را در این محفل ببیند. موسیقی یک امر اساسی در هنر است و هر کشور باتوجه به امکانات موسیقایی که دارد می تواند عرض اندام کند و نگاه خود را به زبان بین اللملی بیان کند.

 

به گزارش خبرنگار مهر بعد از صحبت‌های مرادخانی وحید جهانداری رتبه اول، رهام شناسا رتبه دوم و احسان صائمی رتبه سوم جایزه دوسالانه احمد پژمان جوایز خود را دریافت کردند.

 

انتقاد تند استاد از کم توجهی به موسیقی نواحی

 

احمد پژمان هم بعد از اهدای جوایز نفرات برتر با حضور در جایگاه سخنرانی ضمن قدردانی از موسسه نغمه ساز خانه طهران در برگزاری این جایزه موسیقایی گفت: خوشحالم که بالاخره یک اتفاق مهم در عرصه موسیقی ایران رخ داد و بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا کرد. شاید در ظاهر برپایی این رویداد ساده به نظر برسد، ولی برپا کردن آن بسیار دشوار است. البته من معتقدم این اتفاق در عرصه‌های دیگر هنر هم می‌تواند رخ دهد.

 

این هنرمند پیشکسوت موسیقی تصریح کرد: شاید خیلی ها باور نمی‌کردند که  یک روز بتوان در ایران یک مسابقه را با حمایت کامل بخش خصوصی شکل داد اما این اتفاق افتاد و من از این ماجرا بسیار خوشحالم اما از دانشگاه‌ها نیز انتظار دارم که روی موسیقی اصیل ایرانی و البته موسیقی نواحی توجه ویژه‌ای داشته باشند و بدانند که این  گونه موسیقایی سرمایه های ارزشمند و گران بهای این سرزمین هستند.

 

وی با انتقاد از حضور برخی از موسیقی ها در فضای هنری کشورمان توضیح داد: با تمام وجود به موسیقی ایرانی عشق می‌ورزم اما برخی اوقات موسیقی هایی را می شنوم که خجالت می‌کشم از اینکه برخی چیزها به اسم موسیقی ایرانی را به گوش مردم می‌سپاریم و اتفاقا شاید بر همین مبناست که جوانان با این وضعیت حق داشته باشند از موسیقی ایرانی زده شوند.

 

پژمان گفت: واقعا انتظار آن را نداشتم که به موسیقی ایرانی تا این اندازه بی‌توجهی شود به هر ترتیب امیدوارم از این پس شرایط به گونه ای باشد که به موسیقی ایرانی و ظرفیت های بسیار گسترده موسیقی نواحی بیشتر از اینها توجه شود و ما شاهد دیدن و شنیدن موسیقی های سطح پایین نباشیم.

 

برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها چه کردیم

 

وی ادامه داد: هم اکنون مشغول تربیت دانشجویان موسیقی در دانشگاه های تهران و دیگر شهرها هستیم اما تا به امروز به این موضوع فکر کرده ایم که برای این دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی چه می خواهیم بکنیم؟ آیا به این موضوع توجه کرده ایم تا کنون چند استعداد دانشگاهی را توانسته ایم به جامعه موسیقی کشور معرفی کنیم؟ بنابراین این جایزه دوسالانه با این هدف برگزار شد که بتوانیم در حد امکانات خود چند نفر از هنرمندان مستعد این کشور را لاقل به موسیقی کشور بشناسانیم.

 

پژمان گفت: هم اکنون در مسابقات خارج از کشور بسیاری از نوازندگان و هنرمندان هستند که به عنوان استعداد برتر معرفی می شوند پس ما هم می توانیم با این همه استعداد و هنرمند جوان در کشور خیلی ها را مطرح کنیم. این حیف است که قشر جوان و هنرمند کشور را نا امید کنیم به ویژه آن دسته از هنرمندانی که دوست دارند در خدمت موسیقی علمی کشور باشند. ما بایستی فکر کنیم و بینیم که بالاخره با این همه نوازنده خوب و با استعداد چه باید کرد.

 

این آهنگساز پیشکسوت موسیقی بیان کرد: درست است که در این مسابقه فقط سه هنرمند  به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند  اما توصیه من به دیگر شرکت کنندگان این است که نا امید نشوند و به این موضوع فکر کنند شاید این ما بودیم که در انتخاب نفرات اشتباه کردیم. البته که باید با جلساتی که در آینده برگزار می شود باید فکر این موضوع باشیم که چگونه می توان نفرات بیشتری را انتخاب کرد.

 

وی در بخش پایانی صحبت های خود نیز با حالتی طنزگونه خطاب به تماشاگران گفت: این لقب استاد هم که واقعا ما را دیوانه کرده است. باور کنید که یک بار گفتن این کلمه برای من کافی است.

 

برخی اوقات انتظار داریم همه در مقابلمان تعظیم کنند

 

هوشنگ کامکار عضو هیات داوران جایزه دوسالانه احمد پژمان نیز در این مراسم گفت: من از همان روز اولی که از من برای حضور در این رویداد دعوت کردند با کمال میل پذیرفتم چرا که معتقدم برنامه مهمی است زیرا استاد احمد پژمان به گردن همه ما حق دارند. ایشان لیاقت این را دارند که برای او بزرگداشت هایی از این بزرگ تر و گسترده گرفته شود.

 

وی ادامه داد: احمد پژمان را آن زمانی شناختم که در سنندج بودم و وقتی از طریق نشریات با نظرات او پیرامون موسیقی آشنا شدم فهمیدم که وی چه هنرمند بزرگی است. من در دانشگاه نیز با اساتید بزرگی آشنا شدم که یکی از آنها احمد پژمان بود او به معنای واقعی کلمه یکی از هنرمندان و استادانی است که با تسلط کامل روی موسیقی جهانی و کلاسیک تاثیر زیادی روی علمی کردن موسیقی ایرانی داشتند بنابراین لازم است همواره او را گرامی بداریم.

 

سرپرست گروه کامکارها تصریح کرد: چیزی که از استاد پژمان یاد گرفتم افتادگی در کار و مناعت طبع اوست که واقعا مثال زدنی است. او مثل خیلی ها نیست که وقتی به درجه ای رسیدند انتظار دارند همه در برابر او تعظیم کنند بنابراین شایسته است که قدر چنین هنرمندان بزرگی را بیشتر بدانیم. منبع وبسایت


Ahmad Pejman – احمد پژمان

WhatsApp us