انواع مدل چهارچوب چوبی

مدل چهارچوب درب : یک چهارچوب ساده از چند بخش تشکیل شده است .

پروفیل استاندارد چهارچوب

پروفیل اصلی چهارچوب برخی اعتقاد دارند یک پروفیل استاندارد چهارچوب 4.5*12 سانتی متر است ولی ما میگوییم یک چهارچوب باید توان تحمل وزن درب را داشته باشد و از نظر زیبایی شناسی با سازه تناسب داشته باشد . مثلا برای یک درب سرویس شما نمی توانید چهارچوبی با پروفیل عمق 40 سانت کار کنید , برای درب سرویس نهایت پهنای چهارچوب 10 سانت و عمق آن 20 سانت است که این اندازه یک چهارچوب بزرگ است . در تصویر زیر اندازه پروفیل یک چهارچوب 15*5 سانت به تصویر کشیده شده است .

نقشه یک چهارچوب چوبی بدون روکوب
نقشه یک چهارچوب چوبی بدون روکوب

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید یک چهارچوب از دو تیر عمودی ( وادار ) و یک چوب افقی که در بالای آن ( آستانه چهارچوب ) قرار می گیرد تشکیل می شود . برخی از چهارچوب ها چهار قید یا به اصطلاح نجاری پاسار دارند . بخش پایینی ( پاسار ) , مثلا در درب های سرویسی و درب های ورودی چهارچوب با چوب پایینی کار می شود .

روکوب چهارچوب

روکوب چهارچوب بخشی است که در زیبایی یک چهارچوب نقش بسیاری ایفا می کند . در ادامه تصاویر بسیاری از انواع چهارچوب با روکوب برای شما گرداوری کرده ایم .

روکوب چهارچوب
روکوب ها باعث زیبایی و پر کننده درز بین دیوار و چهارچوب هستند

تاج چهارچوب

برخی از درب های مهم در ساختمان بخشی به نام تاج دارند بخشی بیرون آمده از دیوار که با زهوارهای زیبا و منبت کاری شده تزئین شده است . تاج در محیط پذیرایی و درب های ورودی بسیار پر مصرف است .

انواع چهارچوب

امروزه با وسعت متریال هایی که در ساختمان استفاده می شود می توان چهارچوب ها را با مصالح مختلفی ساخت , مثلا چهارچوب چوبی , چهارچوب فلزی , چهارچوب PVC , چهارچوب های ساخته شده از پلای وود یا چوب پلاست و غیره .

از نظر نوع درب نیز چهارچوب ها می توانند متفاوت باشند .

WhatsApp us