7 مرحله خانه تکانی شب عید  

خانه تکانی از رسوم خیلی قدیمی آماده شدن برای عید نوروزه  و هرچند که آپاتمان های کوچیک  و بدون پستو و انباری و زیرزمین امروزی  تقریبا در همه مدت سال نسبتا تمیزن ، اما تمیز ترین خانه ها هم مدتی به عید مانده ، برای شگونش هم که شده از بالا تا پایین شسته و رفته و برق انداخته میشن.

خانه تکانی شب عید

خانه تکانی شب عید

اما این روزها که کمتر کسی به صورت تمام وقت در خانه است  کار نظافت دکوراسیون بایستی  به آرومی انجام بشه ، هیچ چیزی بهتر از یک روش خوب و برنامه ریزی شده به کمک ما نمیاد . روند داشتن خانه ای تمیز، بدون نگرانی و اضطراب در طی 7 مرحله به انجام میرسه:

مراحل خانه تکانی شب عید

                     مراحل خانه تکانی شب عید

  • ازهمین الان شروع کنین

خانه تکانی شب عید، از کارهایی است که بر خلاف اسمش نباید ” شب عید” انجام بشه ، بلکه بایستی از مدت ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل  انجام شده باشه. علاوه بر کار نظافت ، کارهای دیگری هم هست که باید از الان تا آخر تعطیلات نوروزی انجام بشن: تهیه هدیه ، نوشتن و ارسال کارت تبریک، شیرینی پزی ، خرید خوراکی ها و در کل ” خرید شب عید” و پذیرایی از میهمانان .

خانه-تکانی-آشپزخانه

خانه-تکانی-آشپزخانه

در حقیقت داشتن خانه ای تمیز در طی تعطیلات خصوصا اگر از روش درستی استفاده کنین، اسون تر از چیزیه که فکر می کنین . در مرحله اول خانه تکانی را پیش از دوران پر تنش آخر فصل انجام بدید. اینطوری  کار را بدون عجله و فشار روحی انجام میدید و به حد کافی برای پروژه های وقت گیری مثل  برق انداختن لوازم فلزی زمان میزارین.

 

مراحل خانه تکانی شب عید

مراحل خانه تکانی شب عید

  • فهرستی تهیه کرده و اونو دو بار چک کنین

قبل از اینکه شروع کنین ، فهرستی از همه چیزهایی که بایستی تمیز بشن تهیه کنین . کارها  را بر اساس هر اتاق تقسیم کنین و زمانی را برای هر کار در نظر بگیرین .  به این صورت می تونین از زمان های اضافه خیلی کوتاه مثل پخش آگهی  در تلویزیون هم استفاده کنین  و مثلا چند تکه لباس را در لباسشویی بریزین. زمانیکه کم کم  هر مورد که در فهرست هست علامت میزنین احساس خیلی خوبی  به شما دست میده و احتمال اینکه کارتان را بطور کامل انجام بدین خیلی بیشتره.

  • کمی اینجا و کمی آنجا

برای داشتن خانه ای تمیز و درخشان، نبایستی الزاما زمان ممتد زیادی در اختیار داشته باشین. در حقیقت می بینین که اختصاص دادن 30 دقیقه درروز به امور نظافت، نتایج خیلی رضایت بخشی داره . برای مرتب کردن لوازم و خرده ریزها ، یک زمان ثابت مانند پیش از خواب یا قبل از صبحانه را کنار بزارین. در این فاصله می تونین به نظافت هم بپردازین، مثلا پس از دوش صبحگاهی آینه حمام را تمیز کنین و یا کف وان را با کمی پودر یا مایع مخصوص برق بندازین.

 

  • بعضی وقتها میانبر زدن اشکالی نداره

اگر تا اینجا هر توصیه ای را به جز مورد اول انجام داده و یا به هر علت دیگری وقت کم آورده باشین، نگران نشین. قسمت های اساسی و بیرونی خانه مثل پرده ها، فرش و مبلمان را تمیز کرده و نظافت داخل کمدها، کابینت ها و قسمت های ” مخفی” را به مدتی بعد موکول کنین، ولی فراموش نکنین!

  • همه کارها را به تنهایی انجام ندید

این عید تنها عید شما نیس و تنها دوستان و خانواده شما به منزلتان نمیان ، پس نبایستی همه نظافت اونو به تنهایی  بر عهده بگیرین.

در هر هفته مدت خاصی را برای تمیز کردن و نظافت اختصاص بدید و کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنین.

از بچه ها بخواهین که تختهای خودشونو مرتب کرده و اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کرده و بعد از گردگیری قفسه ها، سر جای خود بذارن. این کار نه تنها باری از دوش شما بر می داره ، بلکه عادات خوبی به فرزندان شما می آموزه.

مراحل خانه تکانی شب عید

مراحل خانه تکانی شب عید

  • کارها را ساده کنین

برخی اوقات تمیز کردن دور و اطراف یک شی اضافه آسان تر از دور انداختن اون به نظر میاد ولی این روش در بلند مدت کارساز نیست. با کمی نظم و ترتیب ، خرده ریزها را کم کنین. خود را از شر هر لباسی که اندازه تا ن نیس یا بیشتر از 2 سال است اونو نپوشیده این راحت کنین . هر قطعه پوشاک یا شی ناقص مثل لنگه جوراب ، لنگه گوشواره بدلی ، ظروف شکسته ای که  دوباره چسبانده  شده  و … را بندازین دور. تهیه لوازمی مثل جا کلیدی، جا کفشی و کلا وسایلی که سبب مرتب شدن خرده ریزها میشن را در دستور کار خودتون قرار بدید.

مراحل خانه تکانی شب عید

مراحل خانه تکانی شب عید

  • خوش بگذرانین

نظافت فقط معادل با کار سخت نیس ، یک  موسیقی  خوب یا یک برنامه  رادیویی  خوب  و مفید می تونه شما را با ذوق بیشتری به تحرک وادار کنه.

برای خود انگیزه هایی پیدا کنین و به خود قول بدید که اگر کارهای روزانه را بر طبق برنامه انجام بدید ، جایزه ای به خود میدین. این جایزه می تونه چیزی ساده ولی دلپذیر مثل یک حمام طولانی ، صرف چای و شیرینی با خانواده  یا تماشای یک برنامه خوب تلویزیونی  باشه.

خانه تکانی شب عید

خانه تکانی شب عید

WhatsApp us