مزایای استفاده از چوب

چرا چوب؟

آیا میدانید هرچه بیشتر از چوب استفاده کنید به نفع طبیعت و محیط زیست است . البته نه در همه موارد . مثلا ما باید در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم ولی اگر بتوان همه چیز را با چوب ساخت چه تغییری در جهان حاکم می شود . ایا میتوانیم ساختمان ها را ازچوب بسازیم ؟

هرچه بجای سیمان , آهن , پلاستیک و انواع مواد و مصالح شیمیایی از چوب و عناصر طبیعی استفاده کنیم , تاثیر مخرب انسان بر محیط اطراف خود کمتر می شود و این باعث میشود چرخع طبیعی کمتر صدمه ببیند . وقتی شما مواد و مصالح و سنگ را دل کوه ها استخراج میکنید , صدمه ای به طبیعت میزنید که با گذشت هزاران سال غیر قابل جبران است . در حالی که بریدن یک درخت 50 ساله و کاشتن نهال آن فقط 50 سال یک چرخه را به عقب بر میگرداند و اگر بجای هر دختی که برش میدهید سه درخت بکارید میتوانید این صدمات را بهبود ببخشید . پس بریدن درختان کار اشتباهی نیست بلکه هدفمند نبودن و نداشتن یک برنامه صحیح اشتباه است . متاسفانه بیش از 50% جنگلهای شمال ایران نابود شدند و هیچ نهالی بجای آنها کاشته نشد . این بزرگترین خیانت به نسل آینده است .

مزایای زیست محیطی چوب

“یکی از بهترین راهها برای مقابله با تغییرات اقلیمی، استفاده از چوب بیشتر و نه کمتر است. هر جایگزین چوب – از جمله فولاد، پلاستیک و سیمان – نیاز به تولید انرژی بیشتری نسبت به چوب دارد. ”  –   دکتر پاتریک مور، یکی از بنیانگذاران Greenpeace.

چوب تنها 100٪ منابع تجدید پذیر در تولید محصولات ساختمان است.
چوب تنها مواد ساختمانی قابل بازیافت قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر است.
چوب با کمترین اثرات زیست محیطی  در مقایسه با دیگر محصولات ساختمانی مانند فولاد، بتن، کاشی، سایدینگ وینیل، سایدینگ فیبر فیبر و گچ است.
محصولات چوب نیاز به انرژی کمتری دارند  . این انرژی مورد استفاده در استخراج، تولید و حمل و نقل منابع است.
محصولات چوب نیاز به هیچ گونه سوخت فسیلی (منبع غیر قابل تجدید) برای تولید ندارند.
محصولات چوب تولید آلودگی هوا کمتر می کند  .
محصولات چوب باعث آلودگی آب کمتر می  شوند .

محصولات چوب تولید گازهای گلخانه ای کمتری می کند. چوب باعث کاهش انتشار کربن در حالی که بتن و فولاد باعث افزایش انتشار کربن می شود.
دی اکسید کربن (CO 2 ) به عنوان بخشی از  گرمایش جهانی محسوب می شود – در بیرون از درختان رشد قد که در واقع CO 2 بیشتر  در هوا منتشر می شود، درختان جوان و بالغ در واقع CO 2 را  از جو کاهش می دهد .
محصولات چوب، عایقهای بهتر   در خانه ها و ساختمان ها هستند که مصرف انرژی را در هر دو گرمایش و خنک کننده کاهش می دهد و آن را به عنوان مواد با انرژی کارآمد تر می کند. چوب 400 برابر بهتر از فولاد و 15 برابر بهتر از بتن است.
محصولات چوب تولید ضایعات جامدات کمتری را شامل می شود   – هر دو در تولید محصولات و در محل های ساختمانی. تقریبا هیچ زباله ای در تولید محصولات چوب وجود ندارد.

محصولات چوب تولید گازهای گلخانه ای کمتری می کند. چوب باعث کاهش انتشار کربن در حالی که بتن و فولاد باعث افزایش انتشار کربن می شود.
دی اکسید کربن (CO 2 ) به عنوان بخشی از  گرمایش جهانی محسوب می شود – در بیرون از درختان رشد قد که در واقع CO 2 بیشتر  در هوا منتشر می شود، درختان جوان و بالغ در واقع CO 2 را  از جو کاهش می دهد .
محصولات چوب، عایقهای بهتر   در خانه ها و ساختمان ها هستند که مصرف انرژی را در هر دو گرمایش و خنک کننده کاهش می دهد و آن را به عنوان مواد با انرژی کارآمد تر می کند. چوب 400 برابر بهتر از فولاد و 15 برابر بهتر از بتن است.
محصولات چوب تولید ضایعات جامدات کمتری را شامل می شود   – هر دو در تولید محصولات و در محل های ساختمانی. تقریبا هیچ زباله ای در تولید محصولات چوب وجود ندارد.

محصولات چوب دارای کمترین   شاخص استفاده از منابع زیست محیطی هستند . این بدان معنی است که در حالی که درختان برداشت می شوند، اثرات تنها کوتاه مدت هستند، زیرا جنگل های زراعتی زیر را دنبال می کنند. دیگر محصولات دارای اثرات درازمدت هستند چرا که منابع آنها غیر قابل احیاء است،
یعنی نفت برای پلاستیک و سنگ معدن که در فولاد و آلومینیوم استفاده می شود. هنگامی که این منابع غیر قابل تجدید رفته رفته می توانند جایگزین شوند.
خود درختان به طور طبیعی از طریق انرژی خورشیدی تولید می شوند  .
چوب را می توان دوباره استفاده و بازیافت با انرژی کمی بیشتر. بتن نمی تواند دوباره در همان شکل استفاده شود، اما می توان آن را با جمع آوری زیاد انرژی اضافی صرف کرد.
هیچ محصول ساختمانی دیگر از تحقیق و مطالعه در ” بررسی چرخه عمر  ATHENA” در  محیط زیست بیشتر از چوب نیست . از رشد درخت تا دفع محصولات چوبی، چوب دارای حداقل اثر محیطی است. محصولات غیر قابل احیاء از قبیل فولاد، آلومینیوم و بتن، تا 250 درصد انرژی بیشتری مصرف سوخت فسیلی را از تولید تا دفع زباله بر عهده دارند.
چوب در فراوان است – هر سال برداشت کانادا کمتر از ¼٪ از منطقه جنگل خود را دارد. بوته 3 نهال برای هر درخت برداشت. در مقایسه با کانادا، برداشت “چهار برابر کمتر (نسبتا) از پنج کشور بزرگ جنگل های اروپایی” ترکیب شده است.
ما می خواهیم از منابع زیر برای اطلاعات ارائه شده تأیید و تشکر کنیم:

انجمن جنگل ساحلی و چوب –  www.cfla.org
انجمن صنایع لبنی کانادا –  www.canadianlumbermen.com
موسسه آتنا
راهنمای استفاده از چوب برای ساختمان سبز

 

ستون چوبی , طرح و ایده , اجرا و نصب

دیوار کوب لمبه چوب راش

چوب رنگ روشن باعث افزایش قدرت یادگیری در جوانان می شود

هر چوبی دارای خواص خاص خود میباشد .

همه چوبها مفید نیستند . مثلا چوب درخت توت درون خود ارسنیک دارد .

مزایای استفاده از چوب

قابل بازیافت، قابل بازیافت ، طبیعی. چوب یکی از معدود مواد طبیعی طبیعی و قابل احترام است.

مزایای استفاده از چوب

 

قابل بازیافت، قابل بازیافت،

چوب یکی از معدود مواد طبیعی طبیعی و قابل احترام است. فرآیند چرخه ای که در برداشت و بازسازی جنگل ها برای تولید چوب صورت می گیرد، اطمینان حاصل می کند که چوب در دسترس خواهد بود. هر بار که یک درخت برداشت می شود تا ده درخت دوباره ایجاد می شود؛ چرخه تجدید شونده دوباره شروع می شود. به عنوان یک منبع طبیعی، چوب سمی نیست و برای رسیدگی و لمس امن است. آن نیز به طور طبیعی در سنین و به مواد زیست محیطی خراب نمی شود.

با توجه به تعهدات زیست محیطی خود، درمان Hyne Timber همه ارگانیک است، حفظ چوب خود را از محیط زیست دوستانه.
مثبت کربن
چوب محصول مثبت گلخانه ای با تاثیر زیست محیطی کمتری نسبت به بسیاری از مصالح ساختمانی مانند فولاد، آلومینیوم، بتن و سایر موارد است. این یکی از تنها مصالح ساختمانی است که به کاهش طولانی مدت انتشار کربن کمک می کند: مثبت در مورد تغییرات آب و هوایی است.

کربن یک ساختار عنصری ساختمانی از تمام موجودات زنده روی زمین است. به عنوان یک جنگل رشد می کند درختان جذب دی اکسید کربن اتمسفر و ذخیره آن در برگ، شاخه و تنه خود را. تقریبا نیمی از وزن خشک درخت زندگی، کربن است که برای زندگی درختان ذخیره می شود و در طول فرایند تولید چوب حفظ می شود.

در سال 2015، 115،989 خانه مجرد ساخته شده است. اگر تمام این خانه ها دارای قاب چوبی بودند، این مقدار برابر با 1،159،890 تن دی اکسید کربن خواهد بود؛ زیرا کاشته های کاشته شده دوباره کاشته می شود و دوباره چرخه احتباس کربن شروع می شود.
مزایای ذخیره سازی کربن
چوب – یک روش طبیعی برای ذخیره کربن است
یک ویدیو سیاره کراک

تولید انرژی کم
فرایند تولید چوب، انرژی کمتر فسیلی را به ازای هر واحد از فولاد، بتن یا آلومینیوم مصرف می کند: به حداقل رساندن میزان آلاینده های ایجاد شده در طول فرآیند. این به این معنی است که ساختمان با یک متر مکعب چوب، به جای سایر مصالح ساختمانی مانند بتن، بلوک یا آجر، می تواند تا 0.75 تا 1 تن از انتشار CO2 را ذخیره کند.

منبع: استفاده از محصولات چوب برای کاهش تغییرات آب و هوایی: بررسی شواهد و مسائل کلیدی برای توسعه پایدار (ژانویه 2004)، موسسه بین المللی برای محیط زیست و توسعه (IIED) و مرکز مدیریت کربن ادینبورگ (ECCM).
مقایسه انرژی تولید
مواد اولیه
چوب الوار
بتون
فولاد (باکره)
آلومینیوم
انرژی سوخت فسیل (MJ / kg)
1.5
2
35
435
انرژی سوخت FOSSIL (MJ / متر 3 )
750
4،800
266،000
1،100،000

بهداشت و سلامت
مطالعات جهانی نشان داده است که در خانه، کار و یا مدرسه در محیط خانه شما احاطه شده است و اثرات مثبت بر سلامتی ما دارد. گزارش اخیر که توسط Planet Ark منتشر شده است متوجه شده است که قرار گرفتن در معرض محصولات چوبی و داخلی، مزایای سلامتی مشابهی را برای کسانی که با گذراندن وقت در طبیعت ایجاد می کنند، ایجاد می کند. این گزارش همچنین شامل یافته های تحقیقاتی است که منعکس کننده استرالیایی ها هستند “به طور طبیعی نسبت به چوب” کشیده شده است.

برخی از مزایای بهداشتی گزارش شده عبارتند از:

بهبود وضعیت عاطفی و بیان خود
بهبود کیفیت هوا با تعدیل رطوبت، تشویق تنفس آسان تر
احساس گرما و راحتی
فشار خون پایین، ضربان قلب و سطوح استرس
استرالیا بیش از 90٪ وقت خود را در داخل خانه صرف می کنند؛ آوردن طبیعت درون یک گام مثبت برای آینده ای سالم برای شما و محیط زیست است.
عملکرد آتش نشانی
بله، چوب یک ماده قابل اشتعال است، اما آن را به روش آهسته، قابل پیش بینی و قابل اندازه گیری می سوزاند. این عوامل به این معنی است که چوب در واقع به شدت در حوادث آتش سوزی، زمانی که در مقایسه با مواد دیگر است.

در حین آتش سوزی یک لایه زغال چوب بر روی سطح چوب شکل می گیرد و این لایه به مقاومت آتش در مواد کمک می کند. لایه زغال چوب، هسته داخلی چوب را ایزوله می کند و نفوذ گرما را کاهش می دهد، درجه حرارت پایین را در مواد نشتی حفظ می کند و چوب را قادر می سازد بار خود را به طول بیش از فولاد حمل کند. لایه محافظ زغال چوب ایجاد شده در اثر آتش سوزی نیز باعث کاهش میزان احتراق کل چوب می شود.

این مکانیسم طبیعی دفاع از خود باعث افزایش امکان ساخت یک ساختار چوب برای زنده ماندن از آتش در حالی که حفظ قدرت و ثبات آن است.
عایق طبیعی
چوب به طور طبیعی یک ماده عایق است که ایجاد کننده مانع بین گرما و سرما است.

این راز را می توان در بسیاری از جیب های هوا در ساختار سلولی محصولات چوب پیدا کرد، به این معنی که چوب سبک وزن یک مقره بهتر است، زیرا هدایت حرارتی با تراکم افزایش می یابد.

طراحی ساخت و ساز با تمرکز بر بهره وری انرژی از طریق چوب سبک وزن می تواند تا حد زیادی به حداکثر رساندن راحتی و به حداقل رساندن استفاده از انرژی های تجدید پذیر کمک کند. علاوه بر این، ساختمان های قاب چوبی می تواند اجازه دهد که مواد عایق اضافی در فاصله بین اعضای فریم بدون افزایش دیوار، سقف، سقف یا ضخامت کف قرار بگیرند. خصوصیات حرارتی طبیعی چوب همچنین باعث افزایش بهره وری از مواد عایق شده به عنوان چوب نمی شود سرد و یا از بین بردن گرما، بنابراین نیاز به انرژی کمتر برای حفظ گرما در سراسر یک ساختمان.
چوب برای بدن و مغز شما مناسب است
گزارش “خانه، سلامت، بشریت” از سیاره سیاره را دانلود کنید تا درک عمیق تر از منافع بهداشتی و سلامتی درونی خانه ها، کسب و کارها، مکان های یادگیری و مکان های شفا را درک کنید. این همچنین شامل نتایج یک نظرسنجی مستقل است که نگرش و نظرات استرالیایی ها را بر روی چوب مشخص می کند.

برخی از یافته ها عبارتند از:

ساکنان مراقبت از سالمندان در هنگام احداث چوب بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
دانش آموزان در کلاس های درس که دارای چوب بیشتری هستند، میزان ضربان قلب و پاسخ های استرس نسبت به دانشجویان کلاس های پلاستیکی و فلزی کمتری دارند.
دو نفر از سه کارگر، صندلیهای چوبی، میز و پرده را در یک دفتر با موارد ساخته شده از پلاستیک ترجیح می دهند.

 

 

WhatsApp us