معرفی رنگ های ویترای

شیشه رنگی هنر سنتی ویترای و گره چینی
شیشه رنگی هنر سنتی ویترای و گره چینی

قیمت رنگ های ویترای بسته به مارک آنها متفاوت است . بیشتر بسته های 45 میلی لیتر است و قیمتی در حدود 12 هزار تومان برای هر رنگ دارد .

خرید بسته های کامل رنگ ویترای نیز میتواند به صرفه باشد . بسته های شش رنگ و 12 رنگ از قیمت 20 هزار تومان به بالا افزایش می یابند .

قبل از شروع آموزش ویترای در مورد انواع رنگهای ویترای و وسایلی که لازمتون میشه توضیح میدم(البته تا اونجایی که تجربه ی خودمه)
اول اینکه رنگ های ویترای بر دو نوع : پایه آب و پایه تینر هستند.

که همونطور که از اسمش مشخصه پایه آب قابل حل در آب و پایه تینر قابل حل در تینر هست پس توصیه می شه از پایه تینر استفاده کنید تا کارتون دوام و قابل شتشو باشه. هرچند شستشو کلا با اسکاچ زبر یا سیم به هیچ عنوان نباید صورت بگیره.

شیشه رنگی هنر سنتی ویترای و گره چینی
شیشه رنگی هنر سنتی ویترای و گره چینی

1.رنگ های ویترای amos:این رنگها قیمت مناسبی دارن اما وقتی رنگ خشک بشه سطح چسبناک میشه و زود پرز و گرد و غبار رو جذب میکنه
2.رنگهای pebeo:این رنگها در مقایسه با انواع رنگهای دیگه قیمت بالایی دارن اما دوامش واقعا عالیه و درخشندگی خوبی داره و کاملا قابل شستشو است
3.خمیر دورگیر که اکثرا از مارکpebeo استفاده میکنند اما من از LB استفاده می کنم و راضی هستم و مارک lefranc&bourgeois.
4. رنگ های ایرانی هم بد نیستن من خودم از مارک پرشین استفاده کردم و راضی ام.
5.خمیر دور گیر ویترای یا به عبارت قشنگ تر (لاینر) عموما در 4 رنگ مشکی.طلایی.نقره ای و مسی استفاده میشه که رنگ های طلایی و مسی بیشتر برای تزئین به کار می ره.
6.شرکت pebeo یه نوع لاینر دیگه به اسم خمیر تاچ(touch)تولید میکنه که تنوع رنگی خیلی زیادی داره و قابل شستشو است و روی انواع سطوح کاربرد داره.
7.همونطور که میدونید ویترای(glass painting)همون نقاشی روی شیشه است و رنگ های معرفی شده پس از خشک شدن قابل شستشو میباشند.
8.حلال رنگ ویترای بنزین یا نفت و تینر است پس برای تمیز کردن قلموها به هیچ وجه از آب استفاده نکنید.قلمو رو با بنزین یا تینر تمیز کرده و سپس از رنگ بعدی استفاده کنید.
9.میتونید با یه خمیر دور گیر مشکی و3 رنگ اصلیه  آبی.قرمز و زرد کارتونو شروع کنید.

شیشه رنگی هنر سنتی ویترای و گره چینی
شیشه رنگی هنر سنتی ویترای و گره چینی

آموزش تکنیک ویترای:
وسایل لازم:
رنگ ویترای
لاینر(خمیر دورگیر)
شیشه ی تمیز
قلمو
تینر یا بنزین(برای تمیز کردن قلمو)

طرح مورد نظرتون رو روی یه کاغذ بکشید و طرح رو زیرشیشه قرار بدید.با خمیر دورگیر طرح رو با دقت، آروم پیاده کنید(اوایل احتمالا دستتون میلرزه اما کم کم بر طرف میشه)وقتی تمام طرح رو با دقت پیاده کردین 1 ساعت زمان بدید تا کاملا خشک بشه.سپس با رنگ های دلخواه خودتون اونو رنگ کنید.حواستون باشه اگه مثلا از رنگ زرد استفاده کردید برای استفاده از رنگ بعدی ابتدا اونو با تینریا بنزین تمیز کنید سپس از رنگ بعد استفاده کنید.بعد از تموم شدن رنگ امیزی تقریبا باید 24 ساعت صبر کنید تا رنگها کاملا خشک بشن.


منبع : وبلاگ بلگفا

ویترای: رنگ مخصوص نقاشی روی شیشه

طرح پنجره های ارسی با ویترای

هنر گره چینی , پنجره ارسی , هنر , ایران , زمین
هنر گره چینی , پنجره ارسی , هنر , ایران , زمین

خصوصیات رنگ ها
این رنگ ها مخصوص رنگ آمیزی وتزئین سطوح شیشه ای، طلق، پلی استر و پلکسی گلاس، فلز و…..می باشد.
مهمترین ویژگی های این گروه عبارتنداز:
• شفاف، درخشان، پرمایه و مقاوم در برابر نور
• پابه این رنگ ها تیز است.
• قابل ترکیب با یکدیگر
• قابل حل با حلال های نفتی
• ایجاد سطوح رنگی مجزا با استفاده از خمیرهای دورگیری (Ceme Relif)
• جدول رنگی بسیار متنوع و منحصر به فرد

رنگها: متشکل از ۲۶ رنگ مایع، آماده مصرف، شفاف، براق، پر مایه و مقاوم در برابر نور که قابلیت ترکیب با یکدیگر را دارا می باشند. جهت استفاده از این رنگها و جهت ایجاد سطوح مجزا باید از خمیره های دورگیری (Cerne Relief Out Liner) تیوب های سرسرنگی ۲۰ میلی لیتری در ۷ رنگ موجود است استفاده کنید
محصول رقیق کننده: جهت رقیق کردن این رنگ ها می توان از تینر و یا وایت اسپرایت استفاده کرد، نسبت رنگ به رقیق کننده باید ۲ به ۱ باشد (تینر بدون بو در گروه محصولات جانبی ویترای پیشنهاد می شود).
سطوح کاربردی: شیشه، طلق، پلکسیگلاس، پلی استر، فلز و غیره…..
تمیز کننده قلم موها و سایر لوازم: تینر و یا وایت اسپریت
زمان لازم جهت خشک شدن: زمان مناسب برای خشک شدن رنگ های ویترای ۸ ساعت و خمیرهای دورگیری (Cerne Relif) 30 دقیقه می باشد، مکان مناسب جهت خشک شدن کار محیطی است که هوای آن خشک و ترجیحاً دور از گرد و غبار است.

شیشه رنگی هنر سنتی ویترای و گره چینی
شیشه رنگی ، هنر سنتی ، ویترای و گره چینی

میزان مقاومت رنگها: رنگ های ویترای پس از خشک شدن دارای استحکام و مقاومن مناسب جهت شستشوی آرام و ملایم (و نه سنگین خیساندن و غوطه ور کردن) هستند، ولیکن سطوح تزئین شده با این رنگ ها جنبه دکوراتیوو دارند و نباید از آن ها استفاده مداوم کرد.

نمونه رنگها

جدول رنگی بسیار متنوع رنگ های ویترای این مکان را به شما می دهند که خلاقیت های خود را به بهترین نحو ارائه کنید. این رنگ ها را می توان به طور خالص، ترکیبی با یکدیگر و یا با مدیوم روشن کننده استفاده کرد

تزیین ظروف شیشه ای و همچنین آینه ها وگلدانها  با نقاشی های ساده کاری بسیار ساده است که با یادگیری چند تکنیک ساده میتوانید ظرف چند ساعت در منزل انجام دهید. برای نقاشی روی شیشه که آن را ویترای نیز می نامیم، مقداری رنگ مخصوص ویترای -خمیرویترای- -و وسایلی مانند قلم مو و اسفنج می توانید ظروف شیشه ای بسیار معمولی و حتی کم ارزش مثل بطری ها و شیشه های مورداستفاده در خانه رارا به ظروف زینتی و منحصر به فردی تبدیل کنید.  می توانید هروقتکه  که برای خرید  به سوپرمارکت می روید، به شکل ظاهریانواع ظروف وسایل موردنظرمثل ظروف مربا، ترشی، سس و…توجه کنید و ظروفی را که برای آراستن با رنگ و نقاشی مناسب ترند انتخاب نمایید. پس از خالی کردن ظرف آن را خوب بشویید. برایش پاک کردن سطح شیشه از . اگر برچسب روی شیشه به راحتی جدا نمی شود، آن را با آب داغ خیس کنید و پس از برداشتن کاغذ برای پاک کردن باقی مانده اثر چسب از روی شیشه از یک پنبه آغشته به آستون استفاده کنید.

ویترای
ویترای بر روی شیشه در نقش گره و هنر سنتی ایران

برای نقاشی بر روی شیشه رنگ های مخصوص شیشه در بازار موجوداست. این رنگ ها را می توان به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول رنگ های محلول در آب هستند. این رنگ ها نیازی به حرارت دیدن در کوره ندارند. این رنگ ها به ویژه برای نقاشی بر روی وسایلی مانند آینه که نیاز به شست وشو ندارند، مناسب تر هستند. رنگ های محلول در آب همچنین برای بچه ها ایده آل هستند. با این رنگ ها کودکان شما می توانند بدون نگرانی از این رنگ ها برای نقاشی روی وسایل شیشه ای استفاده کنند.

ویترای بر روی شیشه در نقش گره و هنر سنتی ایران
ویترای بر روی شیشه در نقش گره و هنر سنتی ایران

گروه دوم رنگ های مخصوص شیشه هستند که باید در کوره حرارت ببینند. این رنگ ها باید حدود ۳۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گرادپخته شوند و پس از پخت ثابت شده و قابل شست وشو خواهند بود.رنگ های گروه سوم رنگ های محلول در تینر هستند که اغلب شفاف بوده و بدون حرارت دیدن در کوره نیز می توان ظروف رنگ آمیزی شده با آنها را با دقت و احتیاط شست.

علاوه بر رنگ از خمیر ویترای نیز می توان برای ایجاد طرح های خطی برجسته و یا خطوط مرزی طرح های رنگی استفاده کرد. این خمیرها امروزه به صورت آماده در تیوب هایی با سر باریک و مناسب برای رسم  خطوط باریک از فروشگاه های عرضه کننده لوازم هنری قابل تهیه هستند. اما می توانید این خمیر را با پودر مل و چسب چوب نیز تهیه کنید و آن را با قیف هایی که از سلفون درست می کنید، مورد استفاده قرار دهید.

روش های متنوعی برای رنگ آمیزی شیشه وجود دارد. برای انتقال طرح بر روی شیشه می توانید به آسانی آن را زیر شیشه قرار دهید و در صورتی که قابل دسترسی باشد با چند قطعه چسب در جای خود ثابت کنید. اگر ظرف شما فرمی مانند یک بطری دارد و نمی توانید طرح را در داخل آن بچسبانید، کافی است آن را لوله کرده و در بطری قرار دهید. سپس داخل بطری را با لپه، عدس و یا موادی از این قبیل پر کنید تا طرحی بی حرکت و چسبیده به شیشه باقی بماند.

ویترای بر روی شیشه در نقش گره و هنر سنتی ایران
ویترای بر روی شیشه در نقش گره و هنر سنتی ایران

برای رنگ کردن طرح ها علاوه بر استفاده از قلم مو از یک قطعه اسفنج نیز می توانید بهره بگیرید. اسفنج را به کمی رنگ آغشته کنید و با ضربات ملایم رنگ را روی شیشه بزنید تا پوشش کافی را ایجاد کند.

یکی دیگر از تکنیک هایی که برای اجرای طرح های رنگی روی شیشه استفاده می شود، تکنیک استنسیل است. برای این منظور استنسیل طرح مورد نظر را با کاغذ درست کنید و آن را روی شیشه بچسبانید. سپس با یک قطعه اسفنج آغشته به رنگ قسمت های خالی آن را رنگ کنید. برای تزئین انواع ظروف شیشه ای از چسباندن انواع سنگ های زینتی، نگین ها و همچون مهره های شیشه ای تخت نیز بهره می گیرند.روش دیگر برای این پست آموزش نقاشی روی شیشه نقاشی روی شیشه با رنگهای مختلفی انجام میشه : رنگهای اکرلیک ،

رنگهای ویترای معمولی و حرارتی و …

رنگهای اکرلیک به سادگی به وسیله ناخن پاک می شوند برای همین به این رنگها نقاشی را پشت شیشه می کشند.
در نقاشی به وسیله رنگهای اکرلیک ، ترتیب نقاشی از جزئیات به کلیات است یعنی اجزایی که در نقاشی معمولی در آخر کشیده می شوند در این حالت زودتر کشیده می شوند .
بعد در آخر وقتی تمام رنگها خشک شد یک دست رنگ یکدست هم به پشت کار زده و می گذاریم خشک شود . بعد می شه اونو قاب گرفت تا پشت کار از خراشیدگی حفظ بشه .

ویترای بر روی شیشه در نقش گره و هنر سنتی ایران
ویترای بر روی شیشه در نقش گره و هنر سنتی ایران

مزیت نقاشی با رنگهای اکلیک نسبت به ویترای، قیمت بسیار پایین تر رنگهای اکلیک نسبت به ویترای و آسانیِ نقاشی با این رنگهاست . شیشه یکی از مناسب ترین متریال ها برای نقاشی است چراکه تنوع رنگی را به بهترین شکل به نمایش می گذارد.روشهای مختلفی برای این هنر مورد نظر است که عمومی ترین آنها روش استفاده از خمیر ویترای و رنگ آن است.ویژگی رنگ ویترای در این است که خاصیت منیر بودن شیشه را حفظ می کند یعنی عبور نور از شیشه را مختل نمی کند و شما به آسانی می توانید طرف دیگر شیشه را ببینید.

مواد و ابزار مورد نیاز:

خمیر ویترای(ترجیحا مشکی)

رنگ شیشه(رنگهای اصلی و سیاه و سفید)

طرح مورد نظر در ابعاد دلخواه(طرح باید تنوع رنگی زیاد داشته و ظریف کاری اش کم باشد.)

شیشه در ابعاد طرح

پالت رنگ وقلمو(چند سایز)

قطره چکان

روش کار:

طرح مورد نظر را زیر شیشه چسبانده و دقیقا منطبق کنید.طراحی خطی طرح را بااستفاده از خمیر انجام دهید.(دقت داشته باشید خطوط شما باید صاف و بدون خط خوردگی باشد.)در صورت خط خوردگی آنرا رها و بعد از خشک شدن خط را با کاتر بردارید.پس از خشک شدن کامل خطوط رنگهای طرح را در پالت تشکیل دهید و بادقت فضای خالی بین خطوط را رنگ آمیزی کنید.برای رنگ آمیزی بهتر است از قطره چکان استفاده شود.

این نوع نقاشی قدمتی طولانی دارد و البته کاربردهای دیگری نظیر ظروف،ویترین مغازه ها وتزئینات دارد و بسیار زیبا و جذاب است.طرح های مناسب برای ویترای شامل طرح های کارتونی،برخی مینیاتورها و ترکیب های ساده هندسی هستند.

شیشه های رنگی
شیشه های رنگی

محصولات جانبی رنگهای ویترای

مدیوم روشن کننده (Lightening) در بطری های ۴۵ میلی لیتری و ۲۵۰ میلی لیتری این مدیوم جهت روشن کردن و رقیق کردن رنگ های ویترای به کار می رود و این در حالی است که کیفیت رنگ کاملاً حفظ می شود و رنگدانه ها از بین نمی رود.

مدیوم براق کننده Medium) در بطری های ۴۵ میلی لیتری  :
این مدیوم با قابلیت ترکیب با رنگ های ویترای باعث درخشش آن ها می شود.

مدیوم مات کننده (Matt Medium) در بطری های ۴۵ میلی لیتری  :
این مدیوم با قابلیت ترکیب با رنگ های ویترای باعث مات آن ها می شود.

ست لوازم ایجاد ترک:

این بسته شامل ۲ بطری ۴۵ میلی لیتری حاوی مایع ایجاد ترک های تزئینی و یک دفترچه راهنما می باشد.

تینر بدون بو (Odurless Mineral Spirit) در بطری های ۷۵ میلی لیتری میلی لیتری ۲۴۵ میلی لیتری ۴۹۵ و ۱ لیتری

این حلال بدون بو جهت رقیق کردن رنگ های ویترای و سرامیک و تمیز کردن قلم موها و سایر لوازم به کار می رود، هیچگونه حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کند و به ویژه افرادی که در فضای بسته بندی کار می کنند پیشنهاد می شود.

خمیرهای برجسته دورگیری ویترای (Cerne Relief) در تیوب های ۲۰ میلی لیتری:
این خمیرها به صورت تیوب های سرسنگی می باشد و به طور مستقیم از طریق دهانه نازک آنها قابل استفاده هستند. طرح را ابتدا باید با این خمیرها دورگیری کرد و سپس سطوح ایجاد شده را رنگ کرد.

دورگیر فلزی ویترای

(Self Adhesive Lead Strip)
با برداشتن برچسب زیر این دورگیر سربی و چسباندن آن بر روی شیشه می توان فرم ها و نقوش مورد نظر را ایجاد کرد.

شیوه استفاده

مرحله اول (آماده سازی)

ابتدا سطح مورد نظر (گلدان) را جهت از بین بردن هر گونه چربی و گردو خاک با کمی آب و صابون پاک کنید. با استفاده از یک مداد نوک پهن مثل ماژیک طرحتان را روی کاغذ پیاده کنید، دقت کنید که طرحتان جهت تنوع و زیبایی بیشتر، حداقل از ۶ قسمت تشکیل شده باشد.
این طرح را داخل ظرف بچسبانید به گونه ای که از بیرون ظرف قابل دیدن باشد.
با استفاده از خمیرهای دورگیری(Cerne Relief) طرح را روی شیشه پیاده کنید و مطمئن شوید که خط دور هر قسمت به طور کامل بسته شود تا از خروج رنگ ها از سطوح و ترکیب آن ها با یکدیگر خوددداری شود.به یاد داشته باشید که هرگز بطری را تکان ندهید زیرا باعث تشکیل حباب در رنگ می شود.
جهت رقیق کردن رنگ می توانید از مدیوم مخصوص آن(Thinner) در گروه محصولات جانبی ، استفاده کنید.پس از انتخاب قلم مویی پهن ، آن را داخل بطری رنگ فرو ببرید به گونه ای که کاملا آغشته به رنگ شود.توجه کنید که میزان رنگ برداشته شده در حد متوسط باشد، زیرا در صورت زیاد بودن، رنگ جاری و در صورت کم بودن راه قلم مو روی آن باقی خواهد ماند.سپس با حرکت دستتان سطح را به طور پیوسته و منظم رنگ کنید.
نکته ۱: پس از هر مرحله استفاده از رنگ در بطری را محکم ببندید تا از خشک شدن رنگ جلوگیری کنید.
نکته ۲ :اگر ظرف خود را از ماشین ظرفشویی بیرون آورده اید جهت نقاشی روی آن باز هم لازم است که سطح آن را تمیز کنید.

مرحله دوم (رنگ آمیزی)

جهت رنگ کردن سطح از چه نوع قلم مویی باید استفاده کرد؟
قلم موهایی با موی مصنوعی و یا ترکیبی از طبیعی و مصنوعی و کاملا انعطاف پذیر برای این کار مناسب می باشد. البته نوع قلم مو بستگی مستقیم با سطح مورد نظر شما دارد، جهت رنگ کردن سطوح بزرگ تر می توانید از قلم موهای ابری در سایز های متفاوت و برای سطوح کوچک تر از قلم موهایی با اشکال متفاوت (متناسب با اندازه و طرح مورد نظر )استفاده کنید.

بعد از گذشتن ۳۰دقیقه که خمیرهای برجسته دورگیری خشک شد می توانید رنگ آمیزی با رنگ های ویترای را آغاز کنید.
با استفاده از قلم موی سرگرد رنگ مورد نظر را به صورت قطره ای داخل سطح بگذارید و رنگ را به صورت یکنواخت پخش کنید (قلم مو را به صورت عمودی در دستتان نگه دارید).

مرحله سوم (پختن)

بعد از اینکه مرحله رنگ آمیزی تمام شد، ۸ ساعت به جسم مورد نظر دست نزنید تا رنگ رنگ ها کاملاً خشک شود، در این مرحله بهتر است جسم را در اتاقی که هوای آن خشک و دور از گرد و غبار است قرار دهید. جسم خود را در فر سرد قرار دهید و دمای فر را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد(۳۲۵ درجه فارنهایت) تنظیم کنید ،از زمانی که دمای فر به درجه مورد نظر رسید اجازه دهید که جسم به مدت ۴۰ دقیقه در فر بماند،سپس در فر را باز کنید و اجازه دهید تا جسم سرد شود به یاد داشته باشیدکه هیچیک از فر های آشپزخانه دمای دقیقی را نشان نمی دهند ، پس جهت دست یافتن به نتیجه دلخواه و برای تنظیم دمای فر حتما از گرماسنج داخل فر (در گروه محصولات جانبی این رنگها ) استفاده کنید.

نکته ۱ : برای پختن رنگها نمی توانید از مایکروفر استفاده کنید.
نکته ۲: شیشه تا دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد در گرما مقاوم می باشد، بنابر این دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد آن را خراب نخواهد کرد.

پرسش و پاسخ
چگونه می توان سطح مورد نظر جهت کار با رنگ های ویترای را آماده کرد؟
سطح مورد نظر را قبل از کار باید با آب و صابون ویا الکل تمیز کرد.
چگونه می توان از شره کردن رنگ جلوگیری کرد؟
اگر روی جسمی گرد کار می کنید، آن را به صورت افقی قرار دهید و بعد از رنگ کردن سطوح مورد نظر چند دقیقه اجازه دهید تا کمی خشک شود، جسم را بچرخانید و این کار را دوباره تکرار کنید.
در صورتی که هنگام کار اشتباه کردیم چگونه می توان آن را تصحیح کرد؟
تصحیح رنگهای ویترای و یا خمیرهای دورگیری (Cerne Relief) در صورتی امکان پذیر است که هنوز خیس باشد. در مورد رنگهای ویترای می توان از از یک تکه پارچه کتانی آغشته به تینر بدون بو (از محصولات جانبی ویترای) و در مورد خمیرهای برجسته (Cerne Relief) از تکه پارچه نمدار با آب جهت تصحیح و برداشتن آنها از روی شیشه استفاده کرد.
• چگونه می توان با استفاده از خمیرهای دورگیری (Cerne Relief) خطوط صاف و یکنواخت ایجاد کرد؟
قبل از شروع کار رنگ اضافی که از تیوب خارج شده است را باید پاک کرد و هنگام استفاده آن را به مانند مداد در دست گرفت وفشاری یکنواخت بر آن وارد کرد.
• هنگامی که رنگ های ویترای خشک شد آیا احتیاج به پحتن دارد؟
خیر، این رنگ ها جهت امور دکوراتیو به کار می روند.
تکنیک حوضچه چیست؟
این روش مناسب جهت ایجاد نقوش مرمری است. چند قطره از رنگهای ویترای را در ظرف آبی ریخته، سپس کاردک آن را هم بزنید تا فرم دلخواهتان ایجاد شود، سپس شی را در آن قوطه ور کنید، تا الگوی مورد نظر را به خود بگیرد، آن را از ظرف خارج کنید و اجازه دهید تا خشک شود.

آیا می توان طرح کشیده شده را تغییر داد و یا اصلاح کرد ؟
بله، قبل از پخته شدن، رنگها با آب یا الکل پاک می شوند:
جهت اصلاح کردن جزئیات از اسفنج نمناک و جهت تمیز کردن کل جسم آن را به مدت چند دقیقه در آب غوطه ور کنید تا رنگ ها و طرح کاملا تمیز شوند.

تزئین ظروف شیشه‌ای با رنگ و نقاشی هنری است که قرن‌ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته است و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را می‌توان در موزه‌های نقاط مختلف جهان یافت. گذشته از ظروف شیشه‌ای شکیل با نقاشی‌های حرفه‌ای و یا کنده کاری‌های پیچیده و ظریف که از گذشته‌های دور تا حال توسط هنرمندان چیره دست در این رشته آفریده شده گاه ایجاد طرح‌ها و حتی خطوط ساده رنگی نیز می‌توانند ظروف شیشه‌ای بسیار ساده را به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کنند. آراستن بطری‌ها، لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای و همچنین آینه‌های کوچک و بزرگ با نقاشی‌های ساده کاری بسیار ساده است که با یادگیری چند تکنیک ساده می‌توانید ظرف چند ساعت در منزل انجام دهید. برای نقاشی روی شیشه که آن را ویترای نیز می‌نامیم، نیاز به وسایل متعدد و خاص نیست بلکه با مقداری رنگ مخصوص ویترای یا کار بر روی شیشه و وسایل متداولی مانند قلم مو و اسفنج می‌توانید ظروف شیشه‌ای بسیار معمولی و حتی کم ارزش مثل بطری‌ها و شیشه‌های محتوی سس، مربا و آبلیمو را به ظروف زینتی و منحصر به فردی تبدیل کنید. برای انتخاب ظرف مناسب در ابتدا ظروف کم قیمتی را جست وجو کنید که از شکل خاص و ویژه‌ای برخوردارند. برای یافتن چنین ظرفی این بار که برای خرید مایحتاج منزل به سوپرمارکت می‌روید، به شکل ظاهری ظرف انواع مربا، ترشی، سس، آبلیمو، سرکه، روغن و خلاصه هر آنچه در لیست خرید شما وجود دارد، توجه کنید و ظروفی را که برای آراستن با رنگ و نقاشی مناسب ترند انتخاب نمایید. پس از خالی کردن ظرف آن را خوب بشویید. برای پاک کردن سطح شیشه از هرگونه چربی می‌توانید با یک قطعه پنبه آغشته به تربانتین آن را تمیز کنید. اگر برچسب روی شیشه به راحتی جدا نمی‌شود، آن را با آب داغ خیس کنید و پس از برداشتن کاغذ برای پاک کردن باقی مانده اثر چسب از روی شیشه از یک پنبه آغشته به آستون استفاده کنید. برای نقاشی بر روی شیشه رنگ‌های مخصوص شیشه در بازار موجود است. این رنگ‌ها را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد. گروه اول رنگ‌های محلول در آب هستند. این رنگ‌ها نیازی به حرارت دیدن در کوره ندارند. این رنگ‌ها به ویژه برای نقاشی بر روی وسایلی مانند آینه که نیاز به شست‌وشو ندارند، مناسب‌تر هستند. رنگ‌های محلول در آب همچنین برای بچه‌ها ایده‌آل هستند. با این رنگ‌ها کودکان شما می‌توانند بدون نگرانی از این رنگ‌ها برای نقاشی روی وسایل شیشه‌ای استفاده کنند.
گروه دوم رنگ‌های مخصوص شیشه هستند که باید در کوره حرارت ببینند. این رنگ‌ها باید حدود ۳۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته شوند و پس از پخت ثابت شده و قابل شست وشو خواهند بود.
رنگ‌های گروه سوم رنگ‌های محلول در تینر هستند که اغلب شفاف بوده و بدون حرارت دیدن در کوره نیز می‌توان ظروف رنگ آمیزی شده با آنها را با دقت و احتیاط شست. علاوه بر رنگ از خمیر ویترای نیز می‌توان برای ایجاد طرح‌های خطی برجسته و یا خطوط مرزی طرح‌های رنگی استفاده کرد. این خمیرها امروزه به صورت آماده در تیوب‌هایی با سر باریک و مناسب برای رسم خطوط باریک از فروشگاه‌های عرضه کننده لوازم هنری قابل تهیه هستند. اما می‌توانید این خمیر را با پودر مل و چسب چوب نیز تهیه کنید و آن را با قیف‌هایی که از سلفون درست می‌کنید، مورد استفاده قرار دهید.
روش‌های متنوعی برای رنگ آمیزی شیشه وجود دارد. برای انتقال طرح بر روی شیشه می‌توانید به آسانی آن را زیر شیشه قرار دهید و در صورتی که قابل دسترسی باشد با چند قطعه چسب در جای خود ثابت کنید. اگر ظرف شما فرمی مانند یک بطری دارد و نمی توانید طرح را در داخل آن بچسبانید، کافی است آن را لوله کرده و در بطری قرار دهید. سپس داخل بطری را با لپه، عدس و یا موادی از این قبیل پر کنید تا طرحی بی حرکت و چسبیده به شیشه باقی بماند. برای رنگ کردن طرح‌ها علاوه بر استفاده از قلم مو از یک قطعه اسفنج نیز می‌توانید بهره بگیرید. اسفنج را به کمی رنگ آغشته کنید و با ضربات ملایم رنگ را روی شیشه بزنید تا پوشش کافی را ایجاد کند. یکی دیگر از تکنیک‌هایی که برای اجرای طرح‌های رنگی روی شیشه استفاده می‌شود، تکنیک استنسیل است. برای این منظور استنسیل طرح مورد نظر را با کاغذ درست کنید و آن را روی شیشه بچسبانید. سپس با یک قطعه اسفنج آغشته به رنگ قسمت‌های خالی آن را رنگ کنید. برای تزئین انواع ظروف شیشه‌ای از چسباندن انواع سنگ‌های زینتی، نگین‌ها و همچون مهره‌های شیشه‌ای تخت نیز بهره می‌گیرند.

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us