چوب نرم

معرفی چوب نرم

هزاران گونه مختلف از چوب با رنگ ها و ویژگی های مختلف وجود دارد و از آن هزاران گونه، معمولاً چوب را به دو نوع تقسیم می کنیم: چوب سخت و چوب نرم. اما آیا چوب های نرم در واقع نرم هستند؟ به هیچ وجه. در واقع ساختار سلولی با شکوه، یک تکه چوب بسیار قوی را ایجاد می کند، به اندازه کافی قوی برای ایجاد یک خانه، پشتیبانی از یک عرشه، و یا حتی ساخت یک آسمان خراش. برخلاف تصور رایج، چوب های نرم به دلیل این که “نرم” هستند چوب نرم نامیده نمی شوند.

این بسیار مهم است که تفاوت چوب های نرم را با چوب های سخت بدانیم .

 تفاوت چوب های نرم را با چوب های سخت
تفاوت چوب های نرم را با چوب های سخت

در حالی که درست است که برخی از انواع چوب های سخت بسیار سخت است و کار با آن چالش برانگیز تر است، اما تمایز چوب سخت و چوب نرم هیچ ارتباطی با نرمی واقعی یا اینکه کار با یک چوب سخت، سخت تر است، ندارد. بسیاری از چوب های سخت نرم تر از چوب نرم هستند.

شناسایی چوب نرم

بهترین راه برای تشخیص این که یک چوب، چوب سخت است یا چوب نرم، این است که قبل از برداشت محصول به درخت نگاه آن کنید. آن ها متفاوت به نظر می رسند. چوب های سخت دارای برگ های گسترده ای هستند و اغلب به عنوان درخت های شکوفه دار توصیف می شوند اما چوب های نرم از درخت های بازدانه تهیه می شود، معمولاً دارای برگ های سوزنی یا پینکون ها و میوه مخروطی کاج هستند.

نه تنها از نظر ظاهری، چوب های سخت متفاوت از چوب نرم هستند، بلکه تفاوت های بیولوژیکی نیز وجود دارد. در بیشتر موارد، شما می توانید در ماه های زمستان که چوب های سخت برگ های خود را از دست می دهند، این تفاوت ها را متوجه شوید – (چوب های نرم برگ های خود را از دست نمی دهند اگرچه استثنائات وجود دارد) گونه های چوب نرم، از جمله کاج و سرو، معمولاً همیشه سبز هستند.

این بدان معنا است که در پاییز برگ های سوزنی خود را از دست نمی دهند و در زمستان به خواب زمستانی فرو می روند.

چوب نرم- درخت چوب نرم

چوب نرم- درخت چوب نرم
چوب نرم- درخت چوب نرم

مشخصات چوب نرم

ویژگی های علمی:

چوب نرم از درختان ژیمنوسپرم ناشی می شود که وقتی زیر میکروسکوپ مشاهده می شود، هیچ منفذ قابل مشاهده ای ندارند  اما در عوض برای انتقال آب و تولید شیره به پرتوهای مدولاری (صفحه ها یا نوارهایی که به طور عمودی سرتاسر درخت کشیده می شوند و عمود بر حلقه های رشد هستند) و آوندها (نوعی سلول هدایت کننده آب) متکی هستند. این ویژگی به چوب نرم چگالی یا تراکم کمتری می دهد.

سرعت رشد و تراکم:

چوب نرم با سرعت بیشتری نسبت به چوب سخت رشد می کند. چوب سخت به کندی رشد می کنند و بالغ شدن کامل آن تا صد سال طول می کشد و به این دلیل الوار آن متراکم تر است. معمولاً به دلیل تراکم بیشتر برای هیزم ترجیح داده می شود و باعث تولید گرمای بالاتر و شعله طولانی تر می شود. اما چوب نرم همان طور که از نام آن پیدا است، کم تراکم تر است، اما خیلی سریع تر رشد می کند، گاهی اوقات در کمتر از بیست و پنج سال.

هیزم چوب نرم:

چوب نرم عمدتا به دلیل اینکه متراکم نیست سریع تر از چوب سخت خشک می شود، بنابر این رطوبت می تواند چوب را سریع تر ترک کند. چوب نرم در انواع آتشگیره (خاشاک، تراشه و غیره که با آن آتش را روشن می کنند) استفاده می شود، زیرا خیلی سریع می سوزد (ایده آل هنگام تلاش برای روشن کردن آتش). آتشی که از چوب نرم ساخته شده کاملاً سریع تابیده خواهد شد، و شعله های آتش بزرگی نیز ظاهر خواهد شد.

چوب نرم- هیزم چوب نرم

چوب نرم- هیزم چوب نرم
چوب نرم- هیزم چوب نرم

کاربرد های  چوب نرم

چوب نرم معمولاً برای دیوارها، سقف ها، مبلمان، درها و پنجره ها استفاده می شود. این یک ماده ساختمانی همه کاره است که یک پایان زیبا را ارائه می دهد و می تواند برای ایجاد ویژگی های خیره کننده برای پروژه های مسکونی و تجاری استفاده شود. از الوار چوب نرم به طور مرتب برای ساخت خانه ها و قایق ها، عرشه ها و راه پله ها استفاده می شود.

این بدان معنی است که خصوصیات چوب نرم درخت های ضعیف را شامل نمی شود. چوب نرم برای پروژه های ساختمانی بی شماری استفاده می شود و اکثریت قریب به اتفاق بازار چوب را شامل می شود. از چوب نرم برای خانه های شیروانی و ساخت مبلمان نیز استفاده می شود و بیشترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در آمریکا است.

بیشتر چوب های نرم بسیار قوی هستند و معمولاً در بسیاری از کاربردهای مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند .بسیاری از این چوب ها، به ویژه چوب های نرم از خانواده سرو، به دلیل توانایی مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات مشهور هستند. این امر باعث می شود درختانی مانند سرو و چوب قرمز (ماموت) برای پروژه های خارجی مانند دکوراسیون و مبلمان فضای باز ایده آل شوند .

چوب نرم- مبلمان چوب نرم

چوب نرم- مبلمان چوب نرم
چوب نرم- مبلمان چوب نرم

مقایسه چوب نرم و سخت

در این بخش برای شناخت بیشتر، به مقایسه ویژگی های چوب نرم و سخت از جنبه های مختلف می پردازیم:

ساختار آناتومی:

ساختار آناتومیک یا داخلی چوب سخت نسبت به چوب نرم پیچیده تر است.

ریختن برگ ها:

برگ های درخت های چوب های سخت در یک دوره زمانی در پاییز و زمستان می ریزند در حالی که چوب های نرم تمایل به نگه داشتن برگ های سوزنی خود در طول سال هستند.

نوع گیاه:

چوب سخت چوب آنژیوسپرم ها است، در حالی که چوب نرم چوب ژیمنوسپرم ها است.

مقاومت کششی و برشی:

چوب نرم ازاستحکام کششی قوی و مقاومت برشی نسبتاً ضعیف تری برخوردار است. از طرف دیگر چوب های سخت از استحکام کششی و برشی خوبی برخوردار هستند.

پرتوهای مدولاری:

پرتوهای مدولاری در چوب نرم مشخص نیستند، در حالی که در چوب سخت پرتوهای مدولاری بسیار مشخص هستند.

بافت:

چوب سخت دارای بافتی خشن بوده و سخت و سنگین است، در حالی که چوب نرم دارای بافتی ظریف است.

چوب نرم-  مقایسه بافت چوب سخت (بالا) و نرم (پایین)

چوب نرم-  مقایسه بافت چوب سخت (بالا) و نرم (پایین)
چوب نرم- مقایسه بافت چوب سخت (بالا) و نرم (پایین)

آوندها:

مقدار آوندها در چوب سخت کمتر است در حالی که در چوب سخت نسبتاً بیشتر است.

سرعت رشد:

درخت های چوب نرم سریع تر از درخت های چوب سخت رشد می کنند.

الیاف:

الیاف چوب در چوب سخت وجود دارند اما در چوب نرم وجود ندارد.

کیفیت صمغ:

طبیعت چوب نرم صمغی است، دارای بافتی مناسب و منظم و بوی معطر است در حالی که چوب های سخت غیر صمغی و دارای اسید هستند.

تراکم:

بیشتر چوب های نرم نسبت به بیشتر چوب های سخت از تراکم نسبتاً کمتری برخوردار هستند. گونه های درخت چوب نرم به طور کلی از چوب نرمتری نسبت به انواع چوب سخت برخوردار هستند. می توان گفت سختی تابعی از تراکم چوب است و درخت های چوب سخت به طور کلی متراکم تر از درختان چوب نرم هستند. از طرف دیگر، استثنائات زیادی نیز در این قانون وجود دارد. به عنوان مثال، کاج های جنوبی به عنوان چوب نرم طبقه بندی می شوند و دارای ویژگی چوب نرم هستند، با این حال، آن ها نسبت به صنوبر زرد، که یک چوب سخت است، متراکم تر هستند.

مقاومت در برابر آتش:

چوب نرم نسبت به مقاومت در برابر گرما ضعیف تر از چوب سخت است. چوب نرم با سرعت بالایی می سوزد.

مقاومت در برابر آب و هوا:

اگر چوب های نرم اصلاح شده یا تحت درمان قرار گیرند، ممکن است در برابر تأثیر محیطی مقاوم شوند. از طرف دیگر چوب های سخت به طور طبیعی مقاوم در برابر آب و هوا هستند و تأثیر محیطی کمتری می پذیرند.

هزینه:

چوب سخت نسبتاً گران تر از چوب نرم است.

کارکرد:

خمش چوب نرم نسبت به چوب سخت آسان تر است.

بقا:

چوب نرم دارای چرخه عمر کوتاه تری است در حالی که چوب های سخت دارای چرخه طولانی زندگی هستند و می توانند چندین دهه دوام بیاورند.

هیزم چوب:

چوب نرم به سرعت می سوزد، گرمای خوبی را ایجاد می کند و به سرعت خشک می شود اما مدت طولانی نمی سوزد و می تواند دود بیش از حد ایجاد کند؛ در مقابل، چوب سخت حرارت بسیار خوبی را فراهم می کند، برای مدت طولانی می سوزد و نسبت به چوب نرم دود کمتری تولید می کند

الوارهای چوب نرم

آمارها نشان می دهد که نود درصد کل الوارهای برداشت شده در جهان از چوب نرم تشکیل شده است. برای ساختن همه چیز از میزهای آشپزخانه و کابینت گرفته تا اسباب بازی های کودکان، مصالح ساختمانی، گیتارها و موارد دیگر استفاده می شود. بنابراین، چرا شرکت ها چوب نرم را به چوب سخت ترجیح می دهند؟ دلایل چندی برای محبوبیت آن وجود دارد که تأثیرگذارترین آن ها هزینه است.

درخت های چوب نرم نسبت به درخت های چوب سخت هزینه رشد و برداشت كمتري دارند و به شرکت ها این اجازه را می دهند تا مخارج عملیات خود را کاهش داده و متعاقباً سود خود را نیز افزایش دهند. درختان چوب نرم نیز سریع تر از درخت های چوب سخت رشد می کنند. ممکن است بلوغ درخت های چوب نرم فقط ده یا بیست سال طول بکشد، اما بلوغ کامل درخت های چوب سخت از بیست و پنج تا صد سال به طول می انجامد.

بسیاری از شرکت ها به سادگی حاضر نیستند منتظر رشد درخت های چوب سخت باشند، بنابراین به جای آن، چوب نرم را انتخاب می کنند .

چوب نرم-  الوارهای چوب نرم

چوب نرم-  الوارهای چوب نرم
چوب نرم- الوارهای چوب نرم

انواع مشهور چوب نرم

انجمن ملی چوب، چوب های نارون آمریکایی، توس، گیلاس، ماهگونی، افرا، بلوط، گردو را به عنوان چوب های سخت معرفی می کند و دسته چوب های نرم را شامل: سرو، شوکران، ماموت، صنوبر،کاج سفید و … بر می شمارد. اما در میان همه انواع چوب نرم، رایج ترین و شناخته شده ترین آن ها شامل موارد زیر است که به معرفی و بررسی مختصر آن ها می پردازیم:

چوب درخت کاج

چوب درخت کاج رایج ترین گزینه چوب نرم برای کاربردهای مختلف و در درجه اول مبلمان است. این چوب به علت قابلیت خم شدن آن از محبوبیت خاصی برخوردار است و این امر، تراشیدن آن را آسان می کند. کاج همچنین بهتر از اکثر چوب ها، پرداخت می شود، به راحتی در دسترس و استفاده از آن ساده است. این چوب مدت طولانی ماندگار است، به همین دلیل برای کفپوش، چارچوب بندی و حتی بام خوب کار می کند. کاج در انواع مختلفی مانند سفید، زرد و پاندروسا عرضه می شود.

چوب درخت سرو

سرو سخت تر از اکثر چوب های نرم است و همین امر باعث می شود تا آن را به موردی مناسب برای بیشتر کاربردها تبدیل کند. برخی از مالک های خانه ها حتی از آن برای بام استفاده می کنند. درخت سرو محیط های مرطوب را بهتر از اکثر چوب های نرم تاب می آورد، به همین دلیل برای استفاده در فضای باز ایده آل است و برای مبلمان فضای باز و فضای خارجی ساختمان می توانید از چوب آن استفاده کنید.

سرو قرمز غربی نوعی محبوب از چوب نرم است که رنگ قرمز دارد و باعث می شود آن را برای قطعات سفارشی مناسب کند. این چوب بوی معطر مشخصی دارد، که دلیل دیگری است که در ساختمان های مسکونی رایج است.

چوب درخت ماموت (رد وود)

توانایی این چوب در تحمل قرار گرفتن در معرض رطوبت، آن را برای کاربردهای فضای باز مناسب می کند. بدون نگرانی در مورد پوسیدگی زودهنگام یا پیچ خوردگی می توانید برای پروژه هایی مانند مبلمان ایوان، حصارهای باغ و نماهای خارجی خانه استفاده کنید. با قیمتی متوسط،​ این چوب نرم مورد علاقه کالاهایی باکیفیت و ظریف مانند سازها و آثار هنری است.

چوب نرم- مبلمان چوب ماموت

چوب نرم- مبلمان چوب ماموت
چوب نرم- مبلمان چوب ماموت

چوب درخت صنوبر

این چوب که معمولاً در ساختمان ها استفاده می شود، به درخت های کریسمس نیز معروف است. پس از پردازش، صنوبر به خمیر تبدیل می شود و سپس برای تخته چندلایه استفاده می شود. صنوبر نسبتاً پرهزینه است، به این معنی که می تواند برای بسیاری از کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

رگه درخت صنوبر صاف و مشخص است، به همین دلیل رنگ کردن برای محصولات صنوبر گزینه مناسب تری است. در مقایسه با بیشتر چوب های نرم، صنوبر قوی تر است.

مزایا و معایب چوب نرم

چوب نرم دارای مزایا و معایبی هستند که در زیر آورده شده است. فراموش نکنید بهترین چوب برای شما به شرایط خاص شما بستگی دارد.

مزایای چوب نرم:

  • قابلیت کار کردن: کار با چوب نرم ساده است و می توان در طیف گسترده ای از کاربردها از آن استفاده کرد.
  • پایداری: درخت های چوب نرم بسیار سریع رشد می کنند و منبع بسیار تجدید پذیر محسوب می شوند.
  • هزینه: این چوب ها ارزان هستند، زیرا به دست آمدن آن ها ساده تر است.

معایب چوب نرم:

  • تراکم:
  • تراکم پایین چوب نرم به معنای ضعف بیشتر و دوام کمتر است، با این وجود برخی گزینه های سخت تر چوب نرم با تراکم بالاتر مانند درخت سرو کوهی و سرخدار نیز وجود دارد.
  • طول عمر:
  • چوب نرم به دلیل اینکه به خوبی چوب سخت دوام ندارد برای مناطق پر رفت و آمد کم تر مناسب است.
  • مقاومت در برابر آتش:
  • چوب های نرم مقاومت ضعیفی در برابر آتش دارند مگر اینکه مقاوم شوند.


نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

چوب نرم در برابر چوب سخت
چوب نرم در برابر چوب سخت
WhatsApp us