ادبیات و هنر قاجار 

معرفی کتاب

هنر قاجار

هنر قاجار

همگامی ادبیات و نقاشی قاجار
نویسنده: جواد علی محمدی اردکانی
ناشر: یساولی
تاریخ چاپ: 1392
مکان چاپ: تهران
خلاصه: کتاب حاضر تلاش می‌کند همگامی ادبیات و نقاشی دوره قاجار را به تصویر بکشد.

دوران پرفراز و نشیب قاجاریه و خاصه دوره نخست آن، یعنی سال‌های 1210 تا 1264 ق در تاریخ ایران، پیش از آن که با دستاوردهای فرهنگی و هنری شناخته شود و مورد ارزیابی درست قرار گیرد، با نگرشی سیاست‌زده و آن با تأکید بر کوتاهی‌ها و کج‌اندیشی‌های سیاست‌مداران و صد البته بی تدبیر در اداره امور سیاسی کشور شناخته شده است. پس دور از انتظار نیست که این نگرش همه شئون تاریخ قاجاریه را در بر گیرد و در ذهن ایرانیان، حکومت قاجاریه به مثابه دورانی تاریک جلوه نماید و حاکمان این عصر نیز در نظر، دلقکانی شیک‌پوش جلوه کنند که به جای مطرب‌خانه‌ها، دست روزگار آنان را در کاخ‌ها جا داده است. چنین رویکردی را می‌توان در متون تاریخی و حتی آثار نمایشی و سینمایی خلق شده در ارتباط با این عصر به وضوح دید. این رفتار طبیعتاً بر نقدهای نگارش یافته پیرامون هنر این دوره تأثیر گذار بوده و سطحی‌نگری، کج اندیشی و تناقض گویی، تنها بخشی از تبعات آن است که متأسفانه دامن گیر تاریخ‌نگاری هنر و نقاشی این عصر شده، به گونه‌ای که هنر نقاشی این دوره، جایگاه و اعتباری در مراکز آموزشی هنر و دانشکده‌ها هنری نیافته است. در حالی که نقاشی نیمه نخست قاجار با حفظ ارتباط تنگاتنگ خود با ادبیات و فرهنگ ایرانی که نهضت بازگشت ادبی، زمینه‌های بازخوانی آن را فراهم آورده بود، توانست در خلق شیوه‌ای جدید و کاملا ایرانی، دستاوردهای تاریخ نقاشی ایرانی را با بیانی نو به تصویر کشد و جریانی در روند تکوین هنر نقاشی ایرانی به شمار آید.

 

کتاب حاضر تلاش می‌کند همگامی ادبیات و نقاشی دوره قاجار را به تصویر بکشد.

فهرست مطالب کتاب به ترتیب زیر است:

فصل اول: بررسی زمینه‌های شکل‌گیری نقاشی نیمه نخست قاجار

فصل دوم: شکل‌گیری و بسترهای رشد نقاشی نیمه نخست قاجار

فصل سوم: بررسی روند شکل‌گیری  گسترش ادبیات نهضت بازگشت

فصل چهارم: تأثیر ادبیات در بازنمایی صور خیال در نقاشی نیمه نخست قاجار

فصل پنجم: تحلیل بازنمایی صور خیال در ادبیات و نقاشی نیمه نخست قاجار

فصل ششم: واقع انگاری در نقاشی ایران


 

با سخنرانی سیدمحمد بهشتی

«همگامی ادبیات و نقاشی قاجار» رونمایی می‌شود

ادبیات و هنر قاجار

ادبیات و هنر قاجار

کتاب «همگامی ادبیات و نقاشی قاجار» با سخنرانی سیدمحمد بهشتی فردا، چهارشنبه، در خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.
سید محمد بهشتی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نشست رونمایی و نقد کتاب «همگامی ادبیات و نقاشی قاجار» نوشته جواد علی محمدی اردکانی با حضور سعید اسدی، سید محمد بهشتی و فرهاد نظری در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

این کتاب 6 فصل دارد که به ترتیب عبارتند از؛ «بررسی زمینه‌های شکل‌گیری نقاشی نیمه نخست قاجار»، «شکل‌گیری و بسترهای رشد نقاشی نیمه نخست قاجار»، «بررسی روند شکل‌گیری گسترش ادبیات نهضت بازگشت»، «تأثیر ادبیات در بازنمایی صور خیال در نقاشی نیمه نخست قاجار»، «تحلیل بازنمایی صور خیال در ادبیات و نقاشی نیمه نخست قاجار» و «واقع انگاری در نقاشی ایران».

«همگامی ادبیات و نقاشی قاجار» نوشته جواد علی‌محمدی اردکانی، در 288 صفحه و بهای 48 هزار تومان از سوی انتشارات یساولی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

 


رونمایی و نقد کتاب «همگامی ادبیات و نقاشی قاجار»
رونمایی و نقد و بررسی کتاب «همگامی ادبیات و نقاشی قاجار» در خانه هنرمندان برگزار می‎شود.
به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خانه هنرمندان ایران؛ رونمایی و نقد و بررسی کتاب «همگامی ادبیات و نقاشی قاجار» به قلم جوادعلی محمدی‎اردکانی، چهارشنبه ۲۵ دی ماه ساعت 16 در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌‎شود.

ادبیات و هنر قاجار

ادبیات و هنر قاجار

منتقدین: دکتر سعید اسدی، مهندس سید محمد بهشتی و دکتر فرهاد نظری

خانه­‎ی هنرمندان ایران- سالن استاد امیرخانی

WhatsApp us