معرق روی چوب

شروع  هنرهایی  که با چوب جان می گیرن ، به قدیمی ترین  زمانهای  تاریخ کشورمون  میرسه ، اما به علت اینکه  چوب با گذشت زمان فاسد میشه و می پوسه و زیر خاک دفن میشه ، نمونه هایی از این هنر تا پیش از اسلام به دست ما رسیده.

چوب یکی از عناصر دائمی معماری ایران بوده و هنرمندان این رشته از اونچه طبیعت در دسترسشون قرار داده ،  بیشترین استفاده را کرده اند و با شور و چیره دستی از وسایل  خیلی ساده و طبیعی ، شاهکارهایی هنری به وجود اورده اند.

این آثار اکثرا برای اسون کردن زندگی درست شده، در حالیکه استفاده ای روزمره دارن ، سرشار از هنر و زیبایین و برای زیباتر نمودن زندگی  روزمره و ارتباط هر لحظه با زندگی موندگار ، پرداخته شده.

آثار باقی مونده چوبی بیشتر در مساجد و مکانهای متبرکه  دیده میشه ؛ مانند مسجد بایزید بسطامی که از دوران مغول  و تیموری  باقی مونده.

تزییناتش شامل اشکال هندسی مشابه حجاری  و گچبری اون زمانه.

صنایع چوبی امروزی با استفاده از تکنیکها و پدیده های نوین هنری، زندگی تازه ای یافته ، الان در نمایشگاه های پر تعداد هنری و سنتی ، محصول کار تعدادی از هنرمندان  جمع شده که می تونه نمونه های خوبی  برای اون گروه  از هنرمندان آزاده ای باشه که در شهر های مختلف ایران ، کار می کنن . هنوز صنایع دستی بخصوص صنایع چوبی  در این شهرها اهمیت بالائی داره . میشه با گرته برداری  از این نمونه ها که نه برای فروش ، بلکه برای احیای صنایع دستی یا حفظ  سنتهای تاریخی این رشته درست شده ، برای بالا بردن سطح کارهای تجاری استفاده نمود.

روش ساخت معرق بر روی چوب

معرق کاشی ، هنریه سنتی  که  تاریخچه ای چند صد ساله داره و در کاشی کاریهای  سر در مساجد و محرابها دیده میشه . معرق روی چوب قدمتی کمتر از 60 سال داره و به احتمال زیاد از هند به ایران اومده. البته  دری معرق شده  در ایران هست که  به 300 سال پیش تعلق داره ، اما ایرانی نیس.

معرق روی چوب

معرق روی چوب

هنر معرق بجز ایران ، در کشورهای چین ، هند ، پاکستان و ژاپن هم هست. با اینکه کشورهای نامبرده سابقه طولانی تری نسبت به ایران در هنر معرق دارن اما زیبایی و ظرافتی که در معرق ایرانی وجود داره  بی ماننده . البته  نوعی معرق  از قدیم در ایران رایج  بوده  و به این شکل  بوده که اول نقشی را بر روی  چوب  به توسط  مغار خالی می کردن  و بعد  درون اونو  با چوب دیگری  پر می کردن . الان در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان این هنر را به همین روش تدریس می کنن.

معرق روی چوب

معرق روی چوب

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون چوبی

WhatsApp us