نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی

انتخاب آثار دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی برای دریافت مهر اصالت
تاریخ 21 مهر 1394
( گروه: صنایع دستی )
انتخاب آثار دارای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی برای دریافت مهر اصالت برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور هر دو سال یکبار برگزار می شود که امسال سومین دوره آن در منطقه غرب کشور شامل استان های( کردستان، ایلام، همدان و کرمانشاه) به میزبانی کرمانشاه ودر مرحله دوم به میزبانی اصفهان برگزار می شود.
مرضیه ترکمانیان معاون اداره کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان با اشاره بر برگزاری برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی گفت: هدف از برگزاری این برنامه شناسایی و معرفی آن گروه از تولیداتی است که با شاخص های صنایع دستی مطابقت دارند تا بتوانند در برنامه دریافت نشان بین المللی اصالت صنایع دستی شرکت داده شوند.
وی افزود:

در مراسم نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی آثار ارسالی بر اساس شاخص های کیفیت صنایع دستی ارزیابی وانتخاب می شوند. از 5 داور این دوره 3 داور درون سازمانی و 2 داور برون سازمانی (معصومه جمالی از دانشگاه الزهرا و علی کلالی از دانشگاه هنر) هستند که این افراد از جمله متخصصان خبره در حوزه های مختلف صنایع دستی هستند.
وی ادامه داد:

این برنامه در واقع پیش نیازی برای معرفی آثار صنایع دستی برای آثار به برنامه بین المللی تحت عنوان مهر اصالت که تا سال 2012 توسط یونسکو برگزار می شده و در سال 2014 یونسکو برگزاری این برنامه را به شورای جهانی صنایع دستی محول کرده است باشد.
معاون اداره کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان در زمینه چگونگی انتخاب آثار گفت:

محصولات صنایع دستی در برنامه نشان ملی انتخاب و پس از آن آثاری که بالاترین امتیاز را دارند به برنامه مهر اصالت فرستاده می شوند، معمولا از بین کشورهای عضو شورای صنایع دستی بیشترین آثاری که دریافت نشان بین المللی را داشته اند متعلق به ایران بوده اند.
وی یادآور شد؛

بر اساس توصیه مدیر کل توسعه و ترویج در سال گذشته قرار شد به برنامه نشان ملی اعتبار خاصی داده شود به این صورت که این برنامه به جای دوسال یکبار به صورت سالانه برگزار شود.

خوشبختانه هنرمندان از این امر استقبال کردند که اگر بتوان بر این امر متمرکز شدو سیاست های تشویقی و حمایتی را بر روی گروه دارای نشان ملی قرار داد، در این صورت دریافت نشان ملی برای کالا به نوعی برند تبدیل می شود و نشان دهنده کیفیت و مرغوبیت آن کالا برای خریدار است.
ترکمانیان در ادامه تاکید کرد:

آثار این مرحله از برنامه در سال جاری دارای رشد چشمگیری بوده است و جایگاه خود را نزد هنرمندان و صنعتگران تثبیت کرده به طوری که رقابت خوبی میان هنرمندان و صنعتگران استان ها ایجاد شده است.
وی با اشاره بر برنامه های آینده در حوزه برنامه نشان مرغوبیت ملی گفت:

شد که این برنامه به صورت سالانه و متوالی در 6 منطقه کشور برگزار شود که امسال این برنامه در منطقه غرب کشور در استان کرمانشاه برگزار شد، منطقه بعدی مرکزی شامل استان های قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، لرستان، یزد و اصفهان به مرکزیت اصفهان برگزار می شود.
وی افزود:

از دیگر برنامه های پیش بینی شده این است که برای برخی مناطق حداقل یک داور منطقه ای در هیئت داوری داشته باشیم که این امر از سال 92 اجرایی شده است.

در این راستا در داوری سازهای سنتی از یک داور دارای تخصص منحصر به فرد در حوزه ساخت و صدا استفاده شد تا کارها به صورت کاملا حرفه ای ارزیابی شود.
معاون اداره کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان افزود:

این برنامه تا دی ماه در هرماه در یک منطقه انجام می شود و پس از انجام داوری در تمامی مناطق امتیازها جمع آوری شده و در این میان آثاری که موفق به دریافت نشان می شوندگواهی نشان مرغوبیت صنایع دستی را در یافت کرده و به برنامه دریافت نشان بین المللی اصالت صنایع دستی معرفی می شوند.
وی در پایان تاکید کرد:

آثار دریافت کننده نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در تمامی برنامه های سازمان پیش بینی شده از جمله برگزاری نمایشگاه ها، بازاریابی، برگزاری دوره های آموزشی و نیز اعطای وام و تسهیلات در اولویت قرار دارند.

 منبع : http://www.ichto.ir/Home/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/ID/6537

نشان ملی مرغوبیت به هفت اثر صنایع دستی ایلام اعطا شد

ایلام - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از اعطای نشان ملی مرغوبیت به هفت اثر صنایع دستی این استان خبر داد.
 

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده گفت: این تعداد نشان در سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی غرب کشور به میزبانی کرمانشاه، به آثار صنایع دستی ایلام اعطا شد.
وی افزود: این هفت اثر شامل چهار تخته گلیم نقش برجسته، دو تخته نمد و یک تخته جاجیم است که با توجه به اصالت، کیفیت بالا و استفاده از مواد اولیه طبیعی، مورد تایید هیات داوران قرار گرفتند.
وی ادامه داد: یاسر بابایی، عبداله خورانی، ناهید نادی و صادق قیطاسی در بخش گلیم نقش برجسته، علی محمد چاوکی در بخش نمد و صادق قیطاسی در دو بخش نمد و جاجیم از جمله صنعتگران و هنرمندانی هستند که نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی به دست آفرینه های آنان اعطا شد.
وی اظهار کرد: آثار هنرمندانی که در این دوره موفق به کسب نشان ملی شده اند، کاندیدای حضور در مراسم داوری دریافت نشان اصالت یونسکو سال آینده، خواهند شد.
سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت کالای صنایع دستی غرب کشور به میزبانی استان کرمانشاه از تاریخ 24 تا 26 شهریورماه برگزار شد.
یک هزار صنعتگر فعال در 33 رشته صنایع دستی در استان ایلام در بخش های خانگی و کارگاهی فعالیت می کنند. lkfu : http://www.irna.ir/

ارسال 43 اثر صنایع دستی کاشان به داوری نشان ملی مرغوبیت
کاشان– ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ارسال 43 اثر صنایع دستی این شهرستان در سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت خبر داد.
 
 به گزارش ایرنا، محسن جاوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: آثار 30 هنرمند کاشانی برای داوری سومین دوره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی منطقه مرکزی کشور که با حضور استان های اصفهان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، لرستان و یزد از هجدهم شهریورماه به مدت سه روز در اصفهان برگزار می شود، ارسال شده است.
وی گفت: دریافت کنندگان نشان ملی می توانند سال آینده در مسابقات بین المللی دریافت مهر اصالت یونسکو شرکت کنند.
وی با بیان اینکه کاشان سرزمینی با پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی است، افزود: صنایع دستی و هنرهای دستی کاشان بیش از هفت هزار سال قدمت دارد که متاسفانه برخی رشته های این منطقه منسوخ شده است.
معصومه بینوا در رشته شعربافی، منصور متشکر در رشته زری بافی و جهانگیر جلالی در رشته نقاشی پشت شیشه سال گذشته از کاشان موفق به اخذ نشان مرغوبیت صنایع دستی شده بودند.


 
شهرکرد؛
ارسال 32 اثر صنایع دستی برای دریافت نشان ملی مرغوبیت
32 اثر صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری برای دریافت نشان ملی مرغوبیت به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
 
به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از 32 اثر صنایع دستی هنرمندان این استان برای دریافت نشان ملی مرغوبیت به دبیرخانه جشنواره خبر داد.
بهمن عسگری با بیان اینکه 47 اثر در 10 رشته مختلف صنایع دستی به کمیته داوری استانی انتخاب آثار برای دریافت نشان ملی مرغوبیت ارسال شد گفت: پس از بررسی و ارزیابی، 32 اثر در رشته های نمد، قلمزنی، معرق، منبت، سرمه دوزی، تراش سنگ، ساز سنتی، سراجی سنتی و گلیم بافی به دبیرخانه جشنواره راه یافت.

وی، ملاک انتخاب آثار را مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی اعلام کرد.

عسگری افزود: چهارمحال و بختیاری با دریافت 21 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در دو دوره گذشته، حائز رتبه دوم کشور در منطقه مرکزی شد.

به گفته وی؛ سومین دوره برنامه داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی منطقه  مرکزی کشور از 19 تا 21 مهر ماه سال جاری و با حضور استان های یزد، اصفهان، مرکزی، قم، لرستان و چهارمحال و بختیاری به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

رگزاری سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در کاشان
تاریخ 06 مرداد 1394 09:18
( گروه: صنایع دستی )
 
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از برگزاری سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی خبر داد.به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان "محسن جاوری"  با بیان مطلب فوق افزود: سومین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی منطقه مرکزی مهرماه سال جاری در اصفهان برگزار می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: دریافت کنندگان نشان ملی می توانند سال آینده در مسابقات بین المللی دریافت مهر اصالت یونسکو شرکت کنند.

مسئول صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان  نیز ادامه داد: حوزه صنایع دستی  این اداره با برنامه ریزی و  با تلاش مسئولان مربوطه در پی حفظ و احیاء و نشان دادن جایگاه واقعی صنایع دستی کاشان در سطح استانی، کشوری، منطقه ای و جهانی است.

محمد بینوا با بیان اینکه کاشان سرزمینی با پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی است، افزود: صنایع دستی و هنرهای دستی کاشان بیش از هفت هزار سال قدمت دارد که متاسفانه بعضی از رشته های صنایع دستی در این منطقه منسوخ یا درحال منسوخ شدن هستند.

بینوا تاکید کرد: هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی تا پایان ساعت اداری 25 مرداد ماه سال جاری مهلت دارند آثار هنری شان را جهت داروری به مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی واقع در خیابان ملاقتح اله تحویل کنند.

یادآور می شود :خانم معصومه بینوا در رشته شعربافی، آقای منصور متشکر در رشته زری بافی و آقای جهانگیر جلالی در رشته  نقاشی پشت شیشه سال گذشته موفق به اخذ نشان مرغوبیت صنایع دستی شدند.
نشان ملی , هنرهای سنتی , صنایع دستی , نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی , نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی , نشان ملی , هنرهای سنتی , صنایع دستی , نشان ملی مرغوبیت 

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین 




WhatsApp us