مقاله همه چیز درباره ترمووود مناسب افرادی است که در حال خرید چوب ترمو یا کسب اطلاعات پیرامون انواع چوب ترموود در سال 2020 هستند.

فصل اول

چوب ترمووود چیست

اگر بخواهیم دقیق و خلاصه بگویم ترمووود چیست باید بگوییم :

ترمووود یک چوب اصلاح شده با حرارت است که برای کف، نما و ساخت سازه های چوبی در فضای باز استفاده می شود، این چوب سازگار با محیط زیست است و هيچ خطری برای محیط و انسان ندارد.

در فرایند ترمو شدن چوب از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود بلکه با استفاده از حرارت، بخار آب دمای درون چوب را بین 180 الی 240 درجه سانتی گراد افزایش می‌دهند تا در نبود اکسیژن چوب بصورتی نیم سوز می‌شود که پروتئین ها و معایب آن از بین می‌رود و دیگر دچار ترک خوردن یا کج کردن نخواهد شد

در این فرایند رطوبت چوب به کمتر از 6 درصد می رسد، ماهیت چوب تغییر می‌کند و تبدیل به ماده ای می شود که دیگر غذای حشرات و جانوران نمی شود.

به نوعی در این ترموود دیگر هیچ موجود میکروسکوپی زندگی نمی کند و چوب از هر نظر پاک می شود.

وقتی محیط چوب دیگر مناسب رشد باکتری ها و قارچ ها نباشد، عمر و کیفیت چوب افزایش میابد.

در طی فرایند ترمووود تمامی رزین داخل چوبی خارج می شود و تنها بخش کمی از آن به شکل بلور باقی می ماند.

حفظ محیط زیست

در گذشته از مواد شیمیایی که حاوی سرب و سیانور بود جهت مقاوم سازی چوب استفاده می شد که عواض و تاثیرات جبران ناپذیری بر روی محیط زیست به جا می‌گذاشت، ولی در روش ترموود چوب بصورت طبیعی و فقط با بخار آب و گرما دچار تغییر می شود که محصول حاصل از این فرایند کاملا سازگار با محیط زیست است.

چوب در زمان باستان

چوب از سابقه بسیار طولانی و قدیمی در ساخت خانه، ابزار و لوازم زندگی برخوردار است بطوری که در مطالعات پی به مواردی همچون ساخت سلاح، ساخت خانه، ظروف برای غذا خوردن، ابزار از دوران ابتدایی زندگی بشر کشف و تفحص شده است.

اما همیشه مواردی از ضعف‌های چوب از استفاده بهینه از چوب جلوگیری می‌کرد. مانند ترک خوردن، پوسیدگی چوب، کج کردن و غیره

بخصوص برای استفاده از چوب در فضای باز، چوب معمولی به سرعت فرسوده و کارایی خود را از دست می دهد.

استفاده وایکینگ ها از چوب ترمووود

اما خیلی زود انسان به این موضوع پی برد که چوب های نیم سوز بهتر در فضای باز ماندگاری دارند و حتی گفته شده وایکینگ ها از این روش برای ساخت سازه های چوبی فضای باز بهره می‌بردند. و در نهایت این مردم شمال اروپا بودند که این روش را بصورت علمی اجرا و محصول خود را به تمام جهان صادر کردند.

کشور فنلاند

اولین بار کشور فنلاند در زمینه صنایع ترمووود نامش در جهان ثبت شد. انجمن ترمووود در کشور فنلاند تاسیس شد و در نهایت این روش به جهان زیر نظر این انجمن آموزش داده شد. هنوز هم چوب های ترمووود فنلاندی از نظر کیفیت بالاتر از چوب کشور های دیگر است  و در این بین کشور هایی مانند آمان نیز چوب هایی خاص و منحصر به فرد را ايجاد کرده اند که می‌توان در کف حمام به راحتی از آنها استفاده کرد.

انجمن ترمووود VTT

انجمن ترموود فنلاد VTT  مجوز و آموزش را در اختیار اعضای این انجمن قرار می‌دهد. همانطور که الان شاهد تولید انواع چوب ترمووود ایرانی هستیم.

ترمووود چوب از نظر فنی

در این فرایند در کنار گرما دهی چوب بدلیل اینکه چوب به سرعت نباید خشک شود، چوب را با بخار آب به تدریج خشک می‌کنند، به نوعی بخار آب نقش محافظت از چوب را دارد تا چوب ترک نخورد و کج نشود.

چوب ها که اکثرا چوب کاج هستند که به روش خاصی برش خورده اند، این چوب ها بین 180 الی 240 درجه حرارت می بینند تا فرایند تغییر چوب کامل شود.

بخار آب و حرارت مورد نیاز باعث ایجاد یک تغییر شیمیایی در چوب می شود و چوب تبدیل می شود به ترمووود.

فرایند ترموود امروز شامل مراحل مختلفی است و در این روش ها و مراحل از روغن، بخار آب و غیره استفاده می شود ولی در تمامی روش ها خشک کردن گرما دهی و خنک سازی سه مرحله ثابت است. و در تمامی روش ها مشترک است.

هنوز هم بهترین چوب ترمو متعلق به شرکت های فنلاندی است. منظور از بهترین چوب کیفیت های یک پروفيل سالم و آماده به نصب است که در آن تخته رنگ یکدست و زیبا، گره ها همه سالم و بدون افتادگی و خرد شدن باشند . اینکه چوب ترک نداشته باشد، سطحی صاف و تمیز داشته باشد و به راحتی بتوان آن را به زیرسازی پیچ کنیم و ساختار چوب محکم و مقاوم باشد.

اکثر چوب های طبیعی به مرور زمان حجم کم میکنند و اگر چوب به خوبی خشک نشده باشد این حالت سالیان سال بطول می انجامد، ولی در چوب های ترمووود این حالت به حداقل رسیده است.

چوب با رطوبت خیلی کم عرضه می شود.

رنگ چوب ترمووود

در این فرایند چوب در اثر حرارت رنگش از سفید به قهوه ای روشن تغییر می یابد.

افزایش سطح عایق بودن چوب

در چوب های ترمووود بدلیل خارج شدن صمغ و شیره داخل چوب و تغییر در چوب، سطح عایق بودن چوب افزایش می یابد.

چوب ترمو عایق حرارت نیز هست و برای سونا نیز استفاده می شود.

چوب ترمو در برابر پوسیدگی مقاوم است.

تمام اینها بدلیل این است که چوب و درون چوب با حرارت بالا تغییر یافته است و این تغییر در تمام بخش های چوب قابل مشاهده است.

زمان اتمام فرایند ترمووود

در فرایند ترمو کردن چوب باید حرارت بیرون و درون چوب یکسان باشد تا تغییراتی که در روی چوب اتفاق می افتد، درون چوب هم یکسان اتفاق بیفتد، پس لازم است زمان این فرایند تا زمانی بطول انجامد که حرارت محیط به نغز چوب برد و همان تغییر رنگ که در روی چوب روی می‌دهد درون چوب هم انجام شود.

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us