همه چیز در مورد ساخت با چوب : مزایا و معایب

انواع چوب برای ساخت کلبه چوبی
انواع چوب برای ساخت کلبه چوبی

چوب یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که بشر از آن استفاده کرده است . از آن برای ساختن همه چیز از خانه های بلند نوسنگی تا اولین معبد اورشلیم ، کاخ های تخت جمشید ساخته شده با سروهای لبنان استفاده شد . امروزه ساختارهای  تخته چوبی بر ساختمان های مسکونی در  دنیا محبوب هستند . بیش از 90 درصد خانه های دنیا با قاب های چوبی ساخته شده اند .

با این حال ، تعدادی از آتش سوزی های غم انگیز شهری – در دنیا ، مهمترین آن آتش سوزی بزرگ شیکاگو در سال 1871 بود – باعث شد تا سازندگان گزینه های دیگری را برای ساختمانهای بلندتر و چگالی بیشتر در نظر بگیرند . در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ، بتن و فولاد بر ساختمانهای بلندتر تسلط یافتند . چوب برای جزئیات داخلی ، گهگاه ( هنگام درمان ) روکش بیرونی ذخیره می شود . چوب حداکثر نقش حمایتی را در پروژه هایی که بتن و فولاد ، بار سنگین را انجام می دادند ، ایفا کرد .

با این حال ، به لطف پیشرفتهای مهندسی ، درمانهای جدید حفاظتی برای چوب ، تمایل به ساختن ساختمانهای ” سبزتر ” و تغییر در قوانین ساختمان ، این امر در حال تغییر است . ساخت با چوب لحظه ای دیگر فراتر از دنیای پروژه های مسکونی دارد .

ساخت خانه چوبی
ساخت خانه چوبی

آیا ساخت با چوب ایمن است ؟

این تصور که ساخت چوب خطر آتش سوزی بیشتری را ارائه می دهد ، کاملاً بی اساس نیست . چوب ابعادی ، که در ساخت خانه های با قاب سبک استفاده می شود ، دارای قابلیت های مقاوم در برابر آتش است . ( همه ما می دانیم که می سوزد ! ) بر خلاف بتن ، برای افزایش حفاظت در برابر آتش ، باید از مواد محافظتی مانند تخته دیوار گچی استفاده شود .

اما در مورد تهدید آتش ، چوب نسبت به فولاد برتری دارد : این واقعیت که بدون توجه به دمای آتش با همان سرعت می سوزد . جردن اسمیت ، سازنده و صنعتگر حرفه ای توضیح می دهد :

    اگر فولاد در معرض آتش بسیار داغ قرار گیرد ، قدرت آن به طور چشمگیری کاهش می یابد – تقریباً به صفر – و ساختمان می تواند به خودی خود فرو بریزد . با چوب ، میزان سوختن شما یکسان است . چه آتش نسبتاً سرد باشد و چه آتش بسیار داغ ، با همان سرعت می سوزد . اگر ساختمان با درجه آتش سوزی دو ساعته آتش بگیرد ، می دانم که دو ساعت وقت دارم ، صرف نظر از نوع آتش سوزی . من دو ساعت دیگر فرصت دارم تا به اندازه بحرانی برسد و می توانم افراد را با خیال راحت تخلیه کنم . “

در عین حال ، ” چوب سنگین ” – تکیه گاه های چوبی بزرگتر – مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند ، زیرا یک لایه محافظ هنگام قرار گرفتن در معرض شعله شکل می گیرد .

ساخت خانه چوبی
ساخت خانه چوبی

” چوب انبوه ” چیست ؟

” چوب انبوه ” به پروژه های بزرگتری اشاره دارد که به طور کامل یا عمدتا با استفاده از تکیه گاه های چوبی ساخته شده اند . این ساختمانها نه تنها شامل الوارهای چوبی سنگین و الوارهای ابعادی ، بلکه محصولات جدید و ابتکاری – و معمولاً مقاوم در برابر آتش – مانند الوارهای چوبی روکش دار ( CLT ) ، چوبهای روکش دار لب دار (NLT ) و  تخته های چوبی ( GLB ) هستند . این مصالح و سایر نوآوریهای طراحی ، سازه های چوبی انبوه را به طور فزاینده ای جایگزین طرح های بتنی و فولادی کرده است .

در سال 2019 ، شورای کد بین المللی 14 اقدام مربوط به سازه های چوبی انبوه را تصویب کرد که در ویرایش 2021 قانون بین المللی ساختمان گنجانده خواهد شد . در حالی که قبلاً کد برای ساختمانهای چوبی انبوه تا 6 طبقه مجاز بود ، کد جدید تا 18 طبقه را محدود می کند . این مطمئناً به احیای علاقه دوباره به ساخت چوب کمک می کند .

مزایا و معایب ساخت با چوب سبک چیست ؟

در دنیا ، اکثریت قریب به اتفاق خانه ها با قاب های چوبی ساخته شده اند : مواد آن فراوان و آشنا است – سازندگان می دانند چگونه به سرعت یک خانه تخته چوبی بسازند . از سوی دیگر ، تقریباً تمام ساختمانهای بلندتر در ایالات متحده ، چه بلوک های آپارتمانی و چه برجهای اداری ، مدتهاست که با استفاده از فولاد و بتن ساخته شده اند ، تا حدی به دلیل نگرانی های ایمنی و قوانین ساختمان . با این حال ، گاهی اوقات ، قوانین قدیمی همیشه اعمال نمی شود .

مزایای ساخت چوب

    سادگی ساخت : تیرها ، تیرچه ها و میخ های چوبی را می توان در محل برش داد و برخلاف برخی مصالح ساختمانی دیگر ، نیازی به تجهیزات سنگین نیست .

    سرعت ساخت : در حالی که قاب به طور کلی در محل ساخته شده است ، برخی از عناصر را می توان از پیش آماده کرد که امکان کنترل بیشتر جزئیات و زمان کمتر در ساخت را فراهم می کند .

    پایداری : ساختمانهای چوبی برخلاف ساختمان‌های بتنی و فولادی از منابع تجدیدپذیر ساخته شده اند و به ویژه در آمریکای شمالی فراوان هستند : درختان .

    مزایای جذب کربن : در طول چرخه حیات ، درختان کربن را از هوا خارج می کنند ، اما هنگامی که در نهایت تجزیه می شوند ، کربن جذب شده را به خاک و جو برمی گردانند . هنگامی که از چوب در ساخت خانه استفاده می شود ، کربن باقی می ماند ، حداقل تا زمانی که ساختمان هنوز پابرجا است .

    عایق کاری چوب : در مقایسه با سایر مصالح مانند شیشه ، بتن و فولاد ، رسانایی حرارتی پایینی دارد – به عبارت دیگر ، گرما را حفظ کرده و خانه ای با مصرف انرژی بیشتر می سازد .

    بهبود کیفیت هوا : برخی از مطالعات نشان می دهد که کیفیت هوا در ساختمانهای چوبی بهتر است و در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی میزان انتشار سمیت کمتری دارد .

معایب

    پوسیدگی چوب : در حالی که پیشرفت های زیادی در درمان چوب برای افزایش طول عمر آن انجام شده است ، هنوز بیشتر از بتن در معرض پوسیدگی است . کپک و حشره نیز می توانند نگرانی های مربوط به ساخت چوب باشند ، اگرچه در صورت توجه به کنترل رطوبت ، آب بندی مناسب پنجره ها و انجام سایر اقدامات پیشگیرانه ، می توان از آنها جلوگیری کرد .

    محدودیت های ساختاری چوب : برای بسیاری از خانه های سنتی ، به ویژه خانه هایی با سبک چوبی ، یک انتخاب عالی است . برخی از ویژگی های طراحی که در خانه های امروزی بیشتر یافت می شوند ، با این حال ، مانند عناصر قاب یا پنجره های بزرگ ، با اتکا به ساختار قاب چوبی دستیابی به آنها دشوار است . سازه های بتنی و فولادی ممکن است گزینه های مناسب تری برای برخی از طراحی های خانه امروزی باشند .

    خطرات آتش سوزی : استفاده از مواد ضد حریق و نصب سیستم های آب پاش می تواند خطر آتش سوزی را در ساختمانهای چوبی با چوب تکمیل شده محدود کند ، اما سازندگان باید در مراحل اولیه ساخت و ساز ، زمانی که چوب تا حد زیادی در معرض دید و محافظت نشده است ، از خطرات آتش سوزی آگاه باشند .

    محدودیت های کد ساختمان در حالی که شورای بین المللی کد سازه چوبی را بیشتر پذیرفته است ، به طور کلی این ساختمانها هنوز نمی توانند به ارتفاع ساختمانهای دیگر باشند . تغییرات اخیر در کدهای ساختمان ، جایگزین های بیشتری ایجاد کرده است . به عنوان مثال ، یک به روزرسانی در سال 2015 اجازه می دهد تا سازه های چوبی در بالای منبرهای بتنی ساخته شوند ، و به سازه های چوبی اجازه می دهد تا به ارتفاعات جدیدی برسند .

بسیاری از معایب چوب به عنوان مصالح ساختمانی به لطف پیشرفت شیمی دانان ، مهندسان و دیگران در حال کاهش است . اسمیت می گوید : جردن اسمیت ، سازنده ، دلایل خوش بینی در مورد آینده سازه های چوبی را می بیند : ” ما با این پروژه 6000 سال – شاید 10 هزار سال است که می سازیم . “

    ” پیشرفت هایی که در زمینه مهندسی انجام داده ایم ، واقعاً چوب را به آینده قاب بندی سوق می دهد . “

کلمات کلیدی : مزایا و معایب چوب ، نکات مهم درمورد چوب

مترجم : حسین عتیقی

مطالب مرتبط درباره انواع چوب :

WhatsApp us