درودگری

گروه صنایع چوب اش وود

نجاری ، هنر کار با چوب ، مهارت در ساخت لوازم چوبی

مرکز پمپیدو متز

Centre_Pompidou-Metz_chantier

ابزار درودگری





درودگری یا نجاری حرفه‌ای در صنعت و زیرگروه نخستین صنایع چوب.

اما این تعریف شاید خلاصه کردن یک هنر به وسعت تمام لوازم اطراف ما باشد . به نظر من ( فربد ) نجاری دنیای است به وسعت تمام هنر عالم ، امروزه با تولید لوازم پیش ساخته مصنوعی ، بسیاری از شرکت ها میخواهند جنسی را به بازار ارائه دهند که جای چوب طبیعی را بگیرد و برخی در این زمینه به پیشرفتهایی نیز رسیده اند ، اما در نهایت کلیه سازه های دست بشر با عنوان چوب مصنوعی دارای اشکالات بسیاریت که برخی از آنها به قیمت از دست رفتن سلامتی انسان تمام شده .

یک درودگر، فردی است که به ساخت انواع محصولات چوبی می‌پردازد.

صنعتگران درودگری عموما سازندگان درب و پنجره و مبلمان، کابینت‌سازان چوبی ، قایق‌سازان ، منبت کاران ، مجسمه تراش ، و.. غیره هستند. همچنین، هنرمندان کنده‌ کاری روی چوب و سازتراشان نیز عضوی از گروه درودگران هستند.

درودگری فنی کهن است و انسان از ابتدای شهرنشینی نیز به درودگری و نجاری می‌پرداخته ‌است.

یکی از خصوصیات اخلاقی درودگران صبر و حوصله و تلاش بی پایان آنها برای ساخت یک وسیله یا اثر است . شاید نجاران امروزی این خصوصیت را کمتر داشته باشند که متاسفانه باعث پایین آمدن کیفیت در کار ها میشود . اما نجاران قدیمی علاوه بر بدن قدرتمند و استقامت بالا که در اثر بریدن یک درخت و قامه کردن آن که شاید هفته ها و ماه ها به طول می انجامید دارای صبر ، اخلاق پهلوانی ، قوه تجسم بالا بخاطر ترسیم و براورد یک سازه ، طراحی و نقشه کشی با دست ، روزی حلال ، و.. جزعی از خصوصیات آنها بوده .

یار و یاور نجاران در تمام کارها متر و مداد است ، که همیشه به مزاح میگویم نجاران هرجا مداد یا متر را ببینند ناخودآگاه آن را بر روی گوش و کمر خود جای میدهند .

دیگر ابزار هایی که بسیار در قدیم کمک نجاران بوده و هنوزهم هیچ وسیله یا تکنولوژی در کار نتوانسته جای آن ها را بگیرد را در زیر به اختصار نام میبرم ::

ابزارهای سنتی در نجاری :

در ویکی پدیا حول و هوش کلمات درودگری میگشتم که متوجه قسمت ابزار های آن شدم ، اما نکته ای که متوجه شدم تعریف نا متشابه درباره ابزار بود مثالا در باره اسکنه :

اسکنه ابزاری شبیه به مغار است که برای جاسازی کام و زبانه در قدیم مورد استفاده بوده است انواع اسکنه را میتوان از ضخامت آن مقایسه کرد . اسکنه 8 میل ، اسکنه 10 ، اسکنه 12 ، این ارقام نسان از بر و عرض کام کنده شده تویط لبه اسکنه را دارد .

مغار :

مغار ابزاریست برای کنده کاری که دارای انواع مختلف است . مغار های تخت از عرض 5 میلیمتر شروع و تا حدود 5 سانتی متر آن را تابحال مشاهده کرده ام هر قدر که به پهنای یک مغار اضافه شود به ضخامت فولاد بدنه و دسته آن نیز اضافه میگردد . دسته مغار از جنسهای مختلف ساخته میشود مانند چوب یا لاستیک ، بهترین مغار های موجود ساخت کشور یوگسلاوی و انگلستان هستند .

اره :

اره ها انواع مختلفی دارند که امروزه کمتر مورد استفاده قرار میگیرند . بیشتر هنرمندان گره چینی ، معرق ، مقرنس و مشبک کار هنوز از اره دست استفاده میکنند .

اره دم روباه

اره دم روباه یا اره دستی برای بریدن طول چوب‌ها در امتداد الیاف آن و در یک خط مستقیم (اره شکاف‌زن) و یا برش عرضی عمود بر الیاف چوب (اره قطع‌کن) به کار می‌رود. منبع ویکی پدیا


طول تیغه‌های این اره ۳۰ تا ۱۰۵ سانتیمتر و ضخامت آن معمولا ۰٫۸ تا ۱ میلیمتر است. اره قطع ‌کن دم روباه را معمولا با دندانه‌های متوازی‌الضلاع و اره شکاف‌زن را با دندانه‌های نوک تیز انتخاب می‌سازند



کارپنتر در محل کار، ژوئن 1942 در تنسی


اَره زنجیری یا اره برقی یا اره موتوری نام نوعی اره است که با استفاده از الکتریسیته، نیروی هیدرولیک و یا اغلب توسط یک موتور دو زمانه کار می‌کند. از این وسیله جهت بریدن درختان، هرس درختان و یا تهیه هیزم استفاده می‌شود.

مردی در حال برش یک درخت اکالیپتوس


Stanley Crosscut saw

اره با برند استنلی انگلیس

دو نجار آلمانی کار (1975)


اره Sågkamraten


منبع ویکی پدیا

اره فارسی بر ، اره ای برای برش های 45 درجه


لینک


اره فارسی ‌بُر اره‌ای است دستی یا برقی که برای برش و اتصال فارسی استفاده می‌شود.


اره فارسی‌بر رومیزی از یک اره ظریف بُر پشت‌دار یا بدون‌پشت تشکیل‌شده که روی بازوی آن میله‌های متحرکی قرار دارد. به طور کلی برش ۴۵ درجه را در کارهای صنایع چوب، فارسی می‌گویند و چون از این اره بیشتر در کارهای زاویه‌بُری استفاده می‌شود، نام آن را اره فارسی‌بُر گذاشته‌اند. بازو و میله های اره فارسی‌بر نسبت به صفحه زیر دستگاه در جهت افقی تغییر زاویه می‌دهند این عمل به وسیله اهرم یا دکمه‌ای که در زیر صفحه اره نصب شده‌است، انجام می‌شود. با استفاده از اهرم تنظیم می‌توان تیغه اره را روی زوایای مورد نیاز تنظیم کرد وچوب را در زوایای مخلف برش داد.

در بعضی از اره های فارسی‌بر برای محکم کردن قطعه کار روی صفحه اره از گیره‌های مخصوصی استفاده می شود

منبع : ویکی پدیا

اتصال فارسی اتصال بین دو عضو است که نسبت به‌هم زاویه‌ای را تشکیل می‌دهند.

هر عضو را با زاویه‌ای معادل با نصف زاویهٔ اتصال، که معمولا ۴۵ درجه است می‌بُرند ، که به اصطلاح فارسی بر میکنند . معمولاً دو عضو اتصال برهم عمود هستند ، که این بر حسب نوع سازه تایین میشود

مانند شکل زیر که تصویری از یک گره چینی میباشد . سازنده باید از انواع زوایای مختلف برای ساخت این گره چینی استفاده کند که اغلب با فارسی بر اجرا میشوند .


موزه قوم نگاری غربی Liguria، Cervo، ایتالیا

همانطور که اطلاع دارید ایتالیا یکی از مطرح ترین کشورها در تولید مبلمان و دکوراسیون لوکس است .

در زیر نمونه هایی از ابزار را بر روی دیوار یک میز نجاری مشاهده میکنید


اره مویی

نوعی از انواع اره است که اکثر اوقات برای بریدن تخته سه‌لایی های چوبی و برش منحنی‌های نازک به کار می‌رود.

اکثر افراد و ابزار فروشی ها اره موئی را به شکل دستی آن می شناسند، در حالی که اره موئی به دو صورت ۱-اره موئی دستی و۲- اره موئی برقی وجود دارد که به توضیح درباره کاربرد و استفاده هرکدام می پردازیم از این ابزار معمولا برای برش های حساس وپر پیچ خم که نیاز به دقت وظریف کاری زیادی دارد، استفاده می شود

اره موئی دستی : نوعی اره است که تیغ اره موئی در بین کمان اره(کمان اره ابزاری مخصوص است که تیغ اره موئی در آن قرا میگیرد) قرار میگیرد و به وسیله آن با حرکت دادن دست بطور قائم اره را به جلو برده وشی مورد نظر را برش میدهند، شکستن تیغ اره موئی معمولا ناشی از اشتباه گرفتن اره موئی در هنگام اره است باید توجه کرد که بااره موئی دستی معمولا کمتر از۱۰ میلیمتر را می توان برش داد واز این نوع اره برای برش تخته سه لایی های چوبی، پلکسی گلاس، کامپوزیت های نازک و.. استفاده می شود.

اره موئی برقی Scroll saw : این اره علاوه بر انجام کار های اره موئی قادر است اشیا را با ضخامت بیش تری برش بزند به علاوه اینکه نیاز به فعالیت بدنی کمتری نیز نسبت کمان اره دارد.این اره به اره ی منبت کاری نیز معروف است

اره مویی متعلق به سال 1900


اره مویی برقی


اره مویی دستی


امروزه نوع تیغ های این اره ها دچار تحول بسیاری شده توع یک طرفه آن بسیار کاربرد دارد و انواع تیغ های دو طرفه و چهار پر آن نیز در بازار موجود است .

اره نوکی

نوعی اره است که از نظر فرم و شکل شبیه اره دم روباه است ولی تیغهٔ آن به حدی بارک است که می‌توان منحنی‌هایی با قوس کوچک را نیز در چوب و صفحات فشرده مانند نئوپان، تخته سه‌لایی به وجود آورد.

کاربرد این اره در قوس‌بری است و برای برش‌کاری در وسط چوب نیز کاربرد دارد. برای برشکاری در وسز چوب یاید ابتدا سوراخی را در چوب اسجاد کرد تا اره درون آن قرار گیرد.

اره نوکی در انواع زیر وجود دارد

تیغه ثابت

تیغه متحرک

تیغه میله‌ای

ضخامت تیغه آن ۱.۵ میلیمتر و طول آن معمولا ۳۰ سانتیمتر است کا البته این طول در اره‌های شاخه‌بر و گردبر به ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد

اره نوکی با دسته چوبی


اره نوکی شاخه‌ بر


منبع اره نوکی : ویکی پدیا فارسی

اره کمانی یا کمان اره

اره کمانی یا اره آهن ‌بر نوعی اره است که دارای کلافی فلزی است و تیغه آن خیلی باریک است.

اره کلافی

اره کلافی شکل قدیمی اره کمانی است که کمان آن از چوب هست و طول تیغه آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیمتر و ضخامت آن ۱ میلیمتر است. این اره دیگر در کارگاه‌های نجاری و صنعت کاربرد ندارد.


تیغهٔ این رده در انواع مختلف ساخته می‌شود که معمولا بین ۱ تا ۱۵ میلیمتر عرض دارد و تا ۶۰ سانتیمتر طول ساخته می‌شود.

این اره در نجاری برای برش صفحات فشرده و نازک کاربرد دارد و در شغل‌های دیگر مانند لوله‌کشی و برش آهن و پرفیل یا برش صفحات پلاستیک کاربرد دارد


اره گرد برقی


تبغ اره گرد


اره گرد نوعی اره است که برای برش‌های عرضی، طولی، مایل و ایجاد شیار در چوب و فلز و سایر مطالح استفاده کرد.

در استفاده از این اره نیاز به جابجایی الوار یا صفحات چوب یا فلز نیست بلکه فرد آن را بر روی مطالح جابجا می‌کند و به دلیل آسانی در کارکرد و حمل از آن در صنعت ساختمان‌سازی و نجاری بسیار استفاده می شود.

نجاران در یک روستا در منطقه هند


نجاری یک هنر است برای ساخت و سازهای بزرگ مانند خانه های عظیم تمام چوب تا یک میز کوچک مدرسه ، همچنین ساخت قالب های صنعتی تا قالب های بتن ریزی در پل و قسمت هایی که نیازی به بتن ظریف است نیز یک هنر و صنعت محسوب می شود .

درودگر یا نجار کسی است که حرفه‌اش ساخت خانه، مبل و دیگر وسایل از چوب است

نمونه ای از ابزارهای برقی که بصورت دستی از آنها برای کارهایی نظیز رنده کاری چوب ، سوراخ کاری و.. استفاده میشود .

چند نمونه از صندلی‌های ساخته میشائل تونت

صندلی لهستانی گونه‌ای صندلی چوبی است که در برخی اجزای آن چوب خم شده بکار رفته است. روش ساخت میز و صندلی به این روش را میشائل تونت در قرن نوزدهم ابداع کرد. چون نخستین بار یکی از مهاجران لهستانی این روش را در ایران بکار گرفت این صندلی در ایران به صندلی لهستانی معروف شد.


منبع : ویکی پدیا (صندلی چوبی لهستانی )

——————————————————————————————————— ————————————————

مرکز نجاری (کارپنتر) هنرهای تجسمی (1962-1959)

خیابان کویینسی-کمبریج-ماساچوست-امریکا

لوکوربوزیه در سال 1959 از طریق «جوزف لوئیس سرت» (Josep Luis Sert) شانس ساخت یک ساختمان برای بخش هنر در دانشگاه هاروارد را پیدا کرد.او آگاه بود که این تنها شانس او برای حضور در ایالات متحده،ترکیب نهایی افکار او و فرضیه های معماری و هنر بود.در مرکز دانشگاه شهر کمبریج،ماساچوست،در کنار ساختمان های آجری در محوطه هاروارد بین موزه نئوکلاسیک فوگ (Fogg) و کلوپ،سایت بین خیابان کویینسی و پروسکات واقع بودند.طراحی های یادبود در دیدگاه اول کاملا برای او نامناسب و ناشایست بودند.لوکوربوزیه ساخت مرکز نجاری در «گردشگاه معماری» را آغاز کرد.

اودر شروع،کار در دو خیابان دارای اتاق کار با نقاشی های توسعه یافته و شکلهای مواج در ساختمان را قبول کرد.او در یک طراحی اولیه،یک ماکت با معمار جوان «چیلان گیلمرو» (Guillemero) و «جولیان د لا فانت» (Jullian de la Fuente) ساخت که در آن رمپ گردشگاه به شکل مارپیچ است.در پلان نهایی آن رمپ که به شکل یک سطح بتنی به صورت S به خیابان ها متصل است،از مرکز رواق بزرگ می گذرد و به اتاق های کار می رسد.

این بنا با ساختمان «صاحب آسیاب» در احمدآباد هند،یک ساختار یک طبقه با پلان باز و یک رمپ دارای مجسمه مقایسه می شود.لوکوربوزیه مانند احمدآباد در یک شکل توضیحی،موضوعات معماری و هنری تا سال 1945 چند طرح اولیه مثل «دومینو» را مطرح کرد.بنابراین چند راه حل آسمان خراش «الجیر» و پلان ساختمان مانند «جهش شهر فردا» و طراحی آن،(1929) در سال 1925 را دنبال کرد.

وی بر اجرای پروژه مرکز کارپنتر توسط «سرت» نظارت کرد که از سال 1928 تا 1930 با لوکوربوزیه کار می کرد که با اتهام استفاده نکردن از یک نوع بتن درجا،«بتن بی رحم» او را وارد ساخت.بسیاری از سطوح ساختمان با پرداخت مسطح جلا داده شد و معمار آن را «کلید راه حل بتن مسلح» نامید.

——————————————————————————- —

درودگری یا نجاری حرفه‌ای در صنعت و زیرگروه نخستین صنایع چوب است. یک درودگر فردی است که به ساخت انواع محصولات چوبی می‌پردازد.

وبسایت مرجع دکوراسیون و معماری

6 نکته در مورد کار با چوب و الوار بازیافتی

 1) گاهی یک طرف الوار بازیافتی 2 * 4 بزرگ تر از طرف دیگر است یا تاب دارد و یا بخشی از آن در تماس با آب آسیب دیده و لذا قادر به استفاده از جای جایِ چوب برای پروژه تان نمی باشید، بنابراین در هنگام خرید الوار بازیافتی این موارد را در نظر گرفته و همیشه کمی بیشتر حد نیاز تخمین بزنید.

2) گاهی یک میخ قدیمی در الوار بازیافتی به انتقام از تیغه اره شما بر می خیزد. معمولاً میخ های بزرگ توسط فروشنده خارج می شوند ولی مراقب میخ باقی مانده باشید.

3) سطح الوار بازیافتی را با استفاده از سنباده مش 80 یا 100جهت حذف تراشه، ناهمواری و کثیفی به خوبی ساب دهید ولی نقش ها طبیعی روی چوب را نگهدارید.

4) هنگامی که برش کاری و مونتاژ الوار بازیافتی به یاد داشته باشید که قسمت زیبای چوب در سطح خارجی و سطح پایانی آن قرار دارد.

5) ضمنا در نظر داشته باشید که بیستر رنگ هایی که روی چوب های بازیافتی وجود دارند بر پایه سرب می باشند که برای سلامتی بسیار مضر می باشند بنابراین قسمتهای رنگ شده را قطع نموده و دور بریزید و یا با لایه از پلی اورتان آن را کاملاً بپوشانید طوری که رنگ پشت لایه حفاظتی قرار گیرد.

6) زدن مقدار کمی واکس چوب در پایان به بهبود ظاهر کمک می کند .استفاده از واکس پلی اورتان باعث درخشش و دوام بیشتر می شود ولی برای حفظ ظاهر طبیعی چوب از واکس های شفاف استفاده نمایید.

منبع: ابزارکده

WhatsApp us