خانه » Blog » هنر » هنر گره چینی » وسایل و ابزار در گره چینی

وسایل و ابزار در گره چینی

ابزارهای دستی ابزار ساخت گره چینی و پنجره ارسی 

عکس جالب٬ عکس جالب جذاب زیبا٬ ایده های خلاقانه دکوراسیون٬ دکوراسیون چوبی٬ عکس دکوراسیون چوبی٬
اجرای اتصال چوبی دو چلچله با ابزار اره و مغار نجاری

ابزارهایی که با نیروی دست به کار گرفته می شوند و در کار گره چینی استفاده می شوند، به شرح زیر هستند:

الف-چکش– از چکش برای ضربه زدن استفاده می کنن. چکشها کلا از دو قسمت سر و دسته تشکیل می شوند که انواع مختلفی دارند .

چکش فلزی– از چکشهای فلزی برای کوبیدن میخ، سنبه نشان زدن و…استفاده می شه. معمولا دسته ای چکشها از چوب محکم ساخته می شوند. چکشهایی که در گره چینی استفاده می شوند معمولا چکشهای سبک هستند.

همه چیز درباره درب و پنجره گره چینی و سنتی

چکش لاستیکی– این چکشها یک سر لاستیکی فشرده دارند که برای ضربه زدن به چوب یا برای ضربه زدن به مغار استفاده میشه.

چکش چوبی – این چکشها یک سر چوبی دارند که گرد یا چهارگوش است معمولا از چوبهای سخت برای ساخت اون استفاده میشه.

ب-میخ کش-میخ کش یا گازنبردارای دو قطعه فولادیه که سر اون خمیدگی داره. لبه اون تیزه که جهت کشیدن میخ یا حتی چیدن سر میخ استفاده میشه.

گیره دستی یا پیچ دستی-از گیره های دستی جهت بستن قطعات کار که احتیاج به فشار و پرس دارند استفاده میشه گیره های دستی انواع و اندازه های مختلفی دارند که هرکدام هم کاربرد خاصی دارند.گیره های دستی یا پیچ دستی عموما دو فک که یکی ثابت و دیگری متحرکند دارند که قطعه کار بین دو فک قرارگرفته و توسط پیچی که روی فک متحرک ساخته شده تحت فشار به یکدیگر متصل می شوند.

گره چینی


گیره کله یا گیره رومیزی

گیره کله که روی میز سوار می شود معمولا ثابت می باشه و قطعه کار روی اون بسته میشه. عموما از گیره کله جهت نگه داری قطعه کار استفاده می شه تا فرد بتونه که روی قطعه کار کنه، گیره کله عموما در اکثر صنایع به کار برده میشه که از جنس چدن و ریختگی است و یه فک ثابت و یه فک متحرک دارند.

گیره بغل دستگاه یا بغل میز

این مدل گیره ها خاص کار درودگرانه که به کنار میز بسته میشه و فکهای پهن دارند. تقریبا کاربرد گیره های روی میزی را دارند. جنس این نوع گیره ها هم چدن ریختگی است.کنار این گیره ها ضامنی وجود داره که با فشار دادن اون فک گیره ها به راحتی عقب و جلو میشه.

اره دستی- اره انواع مختلفی داره که هر کدوم کاربردی خاص داره که در اینجا چند نوع که نیاز است توضیح داده میشه. از اره ها برای بریدن استفاده میشه.شکل تیغه و نوع دندانه های تیغه اره کاربرد اونهارو معین می کنه. از اره های قطع کن برای برشهای عرضی و اره های شکاف زن جهت برشهای طولی بکار برده می شوند. اره های شکاف زن معمولا در 1 سانتی متری طول لبه 2تا3 دندانه دارند.
دندانه های اره را با فرمها و زوایای مختلف می سازن که هر کدوم کاربرد خاصی جهت اون دندانه را نشون میده و کسی که از اره استفاده می کنه بایستی با توجه به جنس چوب نوع برش و سرعت پیشبرد کار مورد نیاز و حتی قدرتی که می تونه اعمال کنه دندانه های اره و شکل اره رو انتخاب کنه.

ابزار الات برقی دستی

1-اورفرز (فرز دستی)-از فرز برای ابزار زدن و فرم دادن قسمتهای مختلف قطعه کار استفاده میشه . کار ابزار زدن سبب زیبایی بیشتر قطعه کار میشه. دستگاهی که با برق تک فاز 220ولت کار میکنه و دور بالایی داره. این دستگاه از یه بدنه کائوچویی-دو دستگیره-صفحه دستگاه- گونیا که به کنار صفحه وصل میشه تشکیل شده. کلید قطع و وصل –پیچ تنظیم صفحه- و سه نظام که تیغه درون اون قرار میگیره. تیغه این ماشین هنگام کار بایستی که پوشیده باشه اکثر دستگاههای جدید به حفاظ طلقی مجهزن که قطعه کارازپشت این طلق شیشه ای قابل دیدن می باشه. ماشین فرز دربیشترکارهای صنایع چوب کارایی داره. در کارگره چینی هم کاربرد زیادی داره.

اره فارسی بر برقی

دستگاهی است که از یه صفحه، الکتروموتور و تیغه اره با محافظ اون تشکیل شده.
صفحه این دستگاه درجه بندی شده و تیغ اره که بطور مستقیم به الکتروموتور وصل می باشه قابل تنظیم به درجات مختلف می باشه و با کشیدن دسته اره به سمت پایین اومده و قطعه چوب را می بره.

دریل دستی برقی

این وسیله جهت سوراخ‌کاری به کار میره. این ماشین از یه پوسته خارجی که الکتروموتور یا دستگاه نیرو دراون تنظیم شده و سه نظام اون به الکتروموتور وصل میشه.

ماشین پوست گرد

این ماشین که برای سنباده زدن و پرداخت کردن قطعه کار از اون استفاده میشه یه صفحه گرد داره که شماره های مختلف سنباده رو میشه روی اون چسبوند.
هنگام کارماشین پوست را باید محکم در دست گرفت ولی نباید به اون خیلی فشار اورد. چون حرکت صفحه اون گردشی است، لذا در روی سطح کار خطهای گرد ریزی به وجود میاد که بعدا بایستی پرداخت کرد. ضمنا هنگام کار حتما باید قطعه کار روی میز کار کاملا ثابت شده باشه.

ماشین پوست نواری

کار با این ماشین اسونتر میباشه با برق تک فاز کار می کنه و نوار سنباده اون نیز قابل تعویضه. اهرمی که کنار ماشین نصب شده یکی از غلطکها رو شل کرده و تسمه از اون بیرون میاید. در سمت راست دستگاه پیچ تنظیم قرار داره که نوار سنباده را از انحراف به چپ و راست باز داشته و تنظیم می کنه. دستگاه تولید نیرو مستقیما به غلطک عقب وصل شده و در کنار ماشین کیسه ای قرارمی گیره که گردوغبار حاصله از سنباده کاری در اون قرار می گیره یه دسته کلید قطع و وصل در زیر اون نصب شده و یه دستگیره در جلو که جهت کنترل ماشین در هنگام کار می باشه، قطعه کار را باید روی میز کار ثابت نمود وسپس با یه دست دسته و دست دیگر دستگیره را گرفته ماشین را روشن کرده و در جهت الیاف چوب روی قطعه کار راهنمایی کنیم.

دستگاه سنباده لرزان دستی برقی

برای سنباده زدن روی سطوح صاف و خش گیری سطح کار از این ماشین استفاده میشه موتور این ماشین در بالای اون قرار داره که بعد از روشن شدن صفحه ای که سنباده روی اون تنظیم شده با لرزش حرکت می کنه.کلید قطع و وصل در زیر دسته قرار داره و دستگیره ای در جلوی اون قرار داره.

اره عمود بر برقی

به این اره ،اره نوکی،کلنگی و اره چکشی هم میگویند. از این اره برای برش انواع مدلها و منحنی ها، قوسهای صفحات مصنوعی چوبی، چوب، صفحات فلزی نازک و صفحات پلاستیکی استفاده میشه طول تیغه اون 10تا15 سانتیمتره که تیغه برش فلز وچوب فرق می کنه. تیغه چوبی ضخیم ترو دندانه های درشت تری داره. این ماشین از یه الکتروموتور در پوشش پلاستیکی یا فلزی ، کلید قطع و وصل در زیر دسته و یه صفحه در زیر دستگاه تشکیل شده.

کمپرسور

دستگاهی است جهت تولید باد.کمپرسورها در اندازه های مختلف هستند که عموما کمپرسورهای کوچیک با برق تک فاز و کمپرسورهای بزرگ با برق سه فاز کار می کنند. کمپرسور دو موتور داره. موتورالکتریکی که توسط تسمه انرژی را به موتور مکانیکی منتقل کرده و با به حرکت درامدن پیستون و سوپاپ ها باد تولید شده و درون تانک ذخیره میشه و از طریق شیروشیلنگ باد از تانک خارج شده و استفاده میشه.
حجم کمپرسور به لیتر سنجیده میشه و ملاک خرید اون هم لیتره.
تسمه
یکی از روشهای انتقال نیرو تسمه است. تسمه ها با توجه جنس و شکل ظاهری تسمه ها استفاده می شوند.
تسمه ها به صورت متریک هستند معمولی ترین نمونه تسمه، تسمه هایی با مقاطع تخت و یا ذوزنقه ای است.

ماشین الات

اره فلکه یا اره نواری

دستگاهی است که حدود 200 سال از ساخته شدن اون می گذره. یکی از پرکاربردترین ماشینهایی که دراکثر رشته های صنایع چوب استفاده میشه است از این اره برای پرش های طولی، عرضی و حتی قوسبری ها و برشهای ظریف استفاده میشه. اندازه اره فلکه را بنا بر حسب قطر فلکه اون می سنجند.

کار با اره نواری

هنگام کار بایستی که نکات ایمنی رعایت بشه . از محکم بودن و میزان بودن نوار اره اطمینان حاصل کنین. موقع کار حتما دکمه استین ها بسته باشه. ائینه اره میزان باشه. هنگام کار از دستگاه تهویه استفاده شود. از شوخی و حرف زدن هنگام کار بپرهیزید. برای برشهای قوسدار و منحنی باید از اره نواری باریک استفاده کرد.

ماشین اره مجموعه ای یا اره گرد

برای قطع کردن و برش طولی و عرضی چوب و صفحات مصنوعی استفاده می شه. برش با این دستگاه صاف و یکنواخته. با این اره دوراهه کردن،کنشکاف، فارسی کردن و فاق و زبانه و کارهای دیگر را براحتی میشه با این دستگاه انجام داد. این دستگاه با برق تک فاز و سه فاز کارمی کنه.
این دستگاه از یه بدنه، صفحه و گونیا تشکیل شده.


مطالب مرتبط با آموزش گره چینی :

WhatsApp us