ویژه نامه مبعث حضرت رسول(ص)

اشعار، مولودی، هیئات و …
مولودی و شعر مبعث رسول اکرم

روز بیست و هفتم شهر رجب که با روز نوروز مطابق بود حضرت محمد بن عبدالله به سن چهل سالگى مبعوث به رسالت شد و به روایت امام حسن عسکرى علیه السلام چـون چـهل سال از سن آن حضرت گـذشت حق تعالى دل او را بهترین دلها و خاشعتر و مطیعتر و بزرگتر از همه دلها یافت پس دیده آن حضرت را نور دیگر داد و امر فرمود که درهاى آسمان را گشودند و فوج فوج از ملائکه به زمین مى‌آمدند و آن حضرت نظر مى‌کرد و ایشان را مى‌دید و رحمت خود را از ساق عرش تا سر آن حضرت متصل گردانید. پس جبرئیل فرود آمد و اطراف آسمان و زمین را فرو گرفت و بازوى آن حضرت را حرکت داد و گفت: یا محمد بخوان. فرمود: چه چیز بخوانم؟ گفت:(اقرء باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق…)(1)

حضرت محمد (ص )
حضرت محمد (ص )

پـس وحیهاى خدا را به او رسانید.(2) و به روایت دیگر پس بار دیگر جبرئیل با هفتاد هزار ملک و میکائیل با هفتاد هزار ملک نازل شدند و کرسى عزت و کرامت براى آن حضرت آوردند و تاج نبوت بر سر آن سلطان سریر رسالت گذاشتند و لواى حمد را به دستش دادند و گفتند بر این کرسى بالا رو و خداوند خود را حمد کن و به روایت دیگر آن کرسى از یاقوت سرخ بود و پایه اى از آن از زبرجد بود و پایه اى از مروارید.(3)

پـس چـون ملائکه بالا رفتند و آن حضرت از کوه حراء به زیر آمد، انوار جلال او را فرو گرفته بود که هیچ کس را یاراى آن نبود که به آن حضرت نظر کند و بر هر درخت و گـیاه و سنـگ که مى‌گـذشت آن حضرت را سجده مى‌کردند و به زبان فصیح مى‌گفتند: (السلام علیک یا نبى الله، السلام علیک یا رسول الله).

غار حرا در کوه نور، جایی که مسلمانان باور دارند که محمد نخستین وحی را دریافت کرده‌است.
غار حرا در کوه نور، جایی که مسلمانان باور دارند که محمد نخستین وحی را دریافت کرده‌است.

و چـون داخل خانه خدیجه شد از شعاع خورشید جمالش خانه منور شد. خدیجه گفت: یا محمد صلى الله علیه و آله و سلم این چه نور است که در تو مشاهده مى‌کنم؟ فرمود که این نور پیغمبرى است، بگو: (لا ال ه ا لا الله محمد رسول الله).

خدیجه گفت که سالها است من پیغمبرى ترا مى‌دانم، پس شهادت گفت و به آن حضرت ایمان آورد؛ پـس حضرت فرمود: اى خدیجه، من سرمائى در خود مى‌یابم جامه اى بر من بپوشان. چون خوابید از جانب حق تعالى ندا به او رسید:(یا ایها المدثر قم فانذر وربک فکبر)(4)

اى جامه بر خود پـیچیده برخیز پس بترسان مردم را از عذاب خدا، و پروردگار خود را پـس تکبیر بـگـو و به بزرگى یاد کن؛ پس حضرت برخاست و انگشت در گوش خود گذاشت پس گفت:
الله اکبر الله اکبر.
پس صداى آن حضرت به هر موجودى رسید و همه با او موافقت کردند.(5و6)

پی نوشت:
1ـ سوره علق (96)، آیه 1 ـ 2.
2ـ (بحار الانوار) 17/309.
3ـ (مناقب)  ابن شهر آشوب 1/72.
4ـ سوره مدثر (74)، آیه 1 ـ 3.
5ـ (مناقب)  ابن شهر آشوب 1/73 ـ 74؛ (بحار الانوار) 18/196.
6-منتهی الامال حاج شیخ عباس قمی(ره)

منبع : خبرگزاری تسنیم  tasnimnews.com

جهت دانلود فایلهای صوتی به لینک بالا مراجعه فرمایید .

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین

“مولودی مبعث رسول اکرم. حاج محمود کریمی.
1. “مولودی مبعث رسول اکرم. حاج محمود کریمی.

01”
9:18 دقیقه

حضرت محمد (ص )
حضرت محمد (ص )

مطالب مرتبط :

WhatsApp us