پانل فينگر جوينت ميكس (ساپلي-گردو-ايراكو) ساخت اتريش
چوب فینگر جوینت٬ فینگر جوینت٬
پانل فينگر جوينت ميكس (ساپلي-گردو-ايراكو) ساخت اتريش
ساپلی Sapele
Sapele Sapelli Mohogany sapelewood
ساپلی، از خانواده درختان ماهاگونی به شمار میرود.
گروهی از درختان که نقش بسیار مهم و اساسی در جنگلهای استوایی و حارهای ( مناطق گرمسیری) ایفا میکنند؛ که تنه آنها نیز ارزش تجاری بالایی دارد.
تنه عریض این درخت تا ارتفاع ۳۰ متری هیچ شاخه یا برگی ندارد. ساپلی به رنگ صورتی- قهوهای تا مسی قرمز- قهوهای میباشد. این گونه چوبی، بو و عطری متمایز و مشابه سدر از خود ساطع میکند. درون چوب ساپلی به رنگ قرمز تیره یا بنفش قهوهای است، که به مرور زمان تیره میشود. در حالیکه برون چوب به طوسی- صورتی یا کرم رنگ میخورد، و با پوست طوسی قهوهای که در بعضی قسمتها نیز کنده شده، پوشیده شده است. ساپلی در آفریقا، سیرالئون، شرق اوگاندا و جنوب آنگولا پراکنده است. ساپلی بیشتر از ۷۰ درصد از الوارهای برداشت شده در شمال کنگو را به خود اختصاص میدهد.
درخت ساپلی عموما در افریقا می روید . در بعضی از گونه ها ی خوش بافت رنگ این چوب قیمت آن را خیلی بالا برده و برای مصارف روکش استفاده می گردد .
ساپلی :
میانگین وزن خشک 12% (715 kg/m³)
سختی (6580 N)
مقدار الاسیته از هم گسیختگی : ( 110.6 MPa )
آلاسیته : (11.72 GPa)
استحکام به خورد شدگی : (60.0 MPa)
انقباض اعوجاجی : شعاعی (4.6 %)
مماسی (7.4 %)
حجمی (14.0 % )
نسبی (1.6)
دوایر سالیانه
بافت (x10)
Rukesh Sapelli
ساپلی موج دار (آکاجو)
ساپلی موج دار (آکاجو)
نام انگلیسی : (Sapeli (Crown cut
محل رویش : آفریقا
نام علمی : Eantandrophragma Cylindricum Sprague
گونه : سخت چوب (Hard Wood)
توضیحات :
این درخت پهن برگ میباشد و روکش آن از ضخامت 0/6 میلیمتر تا 4 میلیمتر(لایی) تولید میشود.این روکش قابلیت رنگ پذیری بالایی دارد و موارد استفاده آن در صنعت چوب ، دکوراسیون داخلی ، درب سازی ، مبل سازی ، معرق کاری ، پارکت سازی ، ماکت سازی میباشد
شرایط قرنطینه ای واردات چوب Sapeli ساپلی از کامرون
شرايط قرنطينه اي واردات
)Entandrophragma cylindricum ( (Sapeli)چوب چهار تراش ساپلی
جهت مصرف صنعتی از کشور کامرون
– اخذ گواهي بهداشت گیاهي معتبر از وزارت کشاورزي کشور مبداء.
2- ضد عفونی چوب در کشور مبداء به یکی از روشهای زیر و درج مشخصات آن در گواهی بهداشت گیاهی مربوطه:
الف: ضدعفونی محموله با گاز متيل برومايد: با دز 48 گرم بر متر مکعب در دمای بالاتر از 21 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت.
توجه1: به ازای هر 5 درجه سانتی گراد کاهش دما 8 گرم بر متر مکعب به غلظت گاز افزوده می شود.
توجه2: ضدعفونی در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد مورد پذیرش نمی باشد.
ب:ضد عفونی چوبها با تیمار حرارتیHeat treatment: با دمای بیش از 70 درجه سانتی گراد به مدت حداقل 4 ساعت.
توجه : زمان ضد عفونی از وقتی محاسبه می شود که دمای مغز چوبها به دمای 70 درجه سانتی گراد برسد. در ضمن ارائه اصل پرینت ترموگراف ممهور به مهر قرنطینه کشور مبداء در مرز ورودی و گمرک ترخیص کننده الزامی می باشد
ج: ضدعفونی به صورت کوره خشک kiln-drying در دماهای بالا تر از 74 درجه سانتی گراد مطابق جدول ذیل بر اساس ضخامت چوبها به طوری که رطوبت چوب بعد از ضدعفونی کمتر از 144% باشد.
مدت زمان(ساعت) | 4 | 6 | 8 | 10 | 14 | 18 | بیشتر از 18 |
ضخامت (میلیمتر) | 25-0 | 50-26 | 75-51 | 100-76 | 150-101 | 200-151 | بیشتر از 200 |
توجه: بررسی میزان رطوبت چوب ها در مرز ورودی الزامی است.
3- چوب ها بايد كاملا عاري از پوست، حشرات زنده وسوراخهاي ناشي ازتغذيه حشرات چوبخوار باشد.
4- چنانچه محموله در نتیجه بازرسی آلوده به عوامل خسارت زا تشخیص داده شود در صورتی که بتوان به تشخيص مامور قرنطينه با رعایت ضوابط مربوطه، آلودگی را از بین برد، محموله به هزينه صاحب كالا ضدعفوني مي شود و در غير اين صورت، محموله عودت ياامحاء خواهد شد. (توضیحا چنانچه آلودگی قرنطینه ای مشاهده شود مطابق ضوابط بین المللی کالا عودت یا امحاء میگردد .)
5- ارائه اصل گواهي بهداشت گیاهي منطبق با شرايط اعلامی يا گواهي صدور مجدد و ساير مدارك لازم به كارشناسان قرنطينه گیاهي درهنگام بازديد محموله در مرز ورودي و گمرك ترخيص كننده الزامي است. در غير اين صورت مسئوليت عواقب مترتبه به عهده واردكننده خواهد بود.
6- پاساوان محموله به گمرکات داخلي صرفآبعداز بررسي و تاييد مدارک مورد نياز درمرز ورودي مجاز خواهد بود.
7- در صورتيـــکه محموله از طريق کشور ثالثي غير از کشور اصلي محل توليد کالا صادر شده باشد، محموله بايد داراي گواهي بهداشت گیاهي صدور مجدد(Re- Export) از ارگان ذيربط کشور ثالث و کپي گواهي بهداشت گیاهي صادره از کشور مبداء توليد ممهور به مهر قرنطینه کشور ثالث را به همراه داشته باشد.
تذکر: شرايط اعلام شده برطبق مفاد ماده (11) قانون حفظ نباتات و در خصوص با مسائل قرنطينه گیاهي صادر شده و وارد کننده موظف به رعايت ساير قوانين و مقررات مربوط به واردات مي باشد
چوبهایی که وارد طراحی داخلی خودروهای لوکس شدند/تصاویر
از چوب درخت گردو گرفته تا بامبو، انتخابهای زیادی برای طراحی داخلی یک خودرو وجود دارد. در ادامه، برخی از رایجترین انواع چوب که معمولاً در خودروهای لوکس نیز مورد استفاده قرار میگیرند، مرور میکنیم.
زبان گنجشک
به گزارش پدال،هواپیماهای اولیه از جنس چوب زبان گنجشک ساخته میشدند؛ چوب درختی که در عین استحکام، وزن سبکی نیز دارد. این چوب در عین حال، دارای خاصیت الاستیک نیز هست و شاید به همین دلیل، چوبهای بیسبال و کمان تیراندازی از این جنس تولید میشوند. در اتومبیلهای اولیه، طراحان به دنبال بدنهای بودند که بتواند انعطافپذیری لازم را در هماهنگی با سیستم تعلیق داشته باشد و طبیعتاً به سراغ چوب درخت زبان گنجشک رفتند. کمپانی «مورگان موتور» هنوز هم در کارخانه اصلی خود در «مالورن» انگلستان این کار را انجام میدهد. با این حال، با توجه به کمشدن درختهای زبان گنجشک در سالهای اخیر، کمپانی ۱۰۷ ساله خودروسازی در یک نشست خبری، این موضوع را تمام قسمتهای خودروها از جنس چوب هستند، رد کرد. البته باید گفت که تنها قطعات فریم، از مصالحی غیرچوبی ساخته میشوند.
ماهون
درخت ماهون دارای یک چوب ضخیم، یاقوتیرنگ و یک بافت زیباست. علاوه بر دوام و مقاومت این چوب در مقابل پوسیدگی، شکلپذیری راحت آن را تبدیل به گزینهای مناسب برای نجاری کرده است. این چوب اگرچه به صورت استاندارد در پورشه کیمن ارائه نمیشود، ولی با صرف هزینهای حدود ۲ هزار دلار، میتواند از کیفیت آن در طراحی کابین بهره برد.
ساپلی
چوب درخت ساپلی که خاستگاه اولیه آن در افریقای مرکزی و غریبی، مورد علاقه بسیاری از تولیدکنندگان ابزارآلات موسیقی و دکوراسیون خانگی است. این چوب که شباهت زیادی به چوب ماهون دارد، دارای یک بافت برجسته و یک الگوی یکنواخت است که به صورت طبیعی، درخشش خاصی ایجاد میکند. طراحان کادیلاک آنقدر به چوب ساپلی علاقه دارند که در دو استایل مختلف، آن را به مشتریان ارائه میکنند: «نوتلا» و «رِیوِن». مدل ۲۰۱۶ از لکسس RX نیز از ساپلی استفاده میکند، امّا لکسس این چوب را سفید کرده و با افزودن رنگ خاکستری، ظاهری صافتر برای آن ایجاد کرده است.
بامبو
بامبو یکی از سریعترین رشدها در بین گیاهان کره زمین دارد. سرعت رشد برخی از گونههای بامبو به یک متر در روز نیز میرسد و بنابراین، یکی از در دسترسترین مصالح طبیعی است که میتواند استفاده شود. رنگ بژ این نوع چوب میتواند مکمّل خوبی برای طراحیهای تاریک کابین باشد و این در حالی است که بامبوهای روشنتر ظاهری شبیه به آلومینیوم روکشدار پیدا میکنند. لکسس این نوع چوب را بدون جلا و با رنگ روشن ارائه میکند، امّا بامو آن را به صورت تیره و برّاق مورد استفاده قرار میدهد. البته چوب وزن بسیار کمی نیز دارد و از این رو، در بدنه و شاسی برخی از خودروهای آزمایشی به کار رفته است. با توجه استانداردهای امروزی در مصرف سوخت و آلودگی، احتمالاً در آینده استفادههای بیشتری از این نوع چوب خواهد شد.
چوب بازیافتی
برخی از کمپانیها گوشه و کنار جهان را برای بازیافت چوب جستجو میکنند. از مردابهای نیوزیلند گرفته تا خرابههای جنگلی کالیفرنیا و شمعهای اسکله در ونیز، چوبهای بازیافتی حیات جدیدی را در خودروهای فوقلوکس یا کانسپت تجربه خواهند کرد. خودروساز الکتریکی «فیسکر»، سه تریم چوبی، شامل «رسکیود وود»، «سانکن وود» و «فالن وود» ارائه میدهد که در جهت سازگاری بیشتر با محیط زیست هستند. همچنین رام نیز برای تریم «لارامی لانگهورن» در پیکاپهای خود، اعلام کرده که از بازیافت چوب فنسهای قدیمی استفاده میکند. مهمترین مزیّت چوب بازیافتی این است که کاربرد آنها باعث میشود که درختان کمتری برای صنعت خودروسازی قطع شوند.
گردو
به گفته رولز رویس، این کمپانی از یک درخت گردو مجزا برای هر کدام از خودروهایش استفاده میکند؛ چرا که میخواهد بافت و الگوی چوب در تمام سطوح به صورت یکنواخت باقی بماند. این موضوع علاوه بر نشانه خاص بودن خودرو، بیانگر این نکته است که چوب زیادی در این زمینه به کار برده میشود. لایههای چوب که ضخامتی در حدود یک میلیمتر دارند، توسط دست بریده شده و با چسب در کنار یکدیگر قرار داده میشوند؛ فرآیندی که میتواند بیش از یک ماه به طول بینجامد.
مبلمان مدرن چوب و هنر مدل ساپلی Sapeli