اصول پلاستکی کردن و خم کردن چوب و تخته چند لایه

پلاستیکی کردن چوب

اصول پلاستکی کردن و خم کردن چوب و تخته چند لایه

به زبان ساده می توان گفت : دیواره سلولی کامپوزیتی است که در پلیمر محکم و سفت سلولوز محصور شده و در ماتریسی از لیگنین . همی سلولوز تشکیل شده است که این پلیمر لیگنین حالت ترمو پلاستیک دارد.

 یعنی در اثر حرارت نرم می شود البته دمای شیشه ای شدن لیگنین 17 درجه سانتی گراد است که در این دما امکان جریان یافتن لیگنین ترمو پلاستیک در ماتریس به وجود می آید و با سرد کردن آن می توان شکل و ترکیب ظاهری جدید به چوب بدهد.

می توان دمای شیشه ای شدن ماتریس های دیواره سلولی را با استفاده از عولمل رطوبت و نرم کننده های پلاستیکی تا حد زیادی کاهش داد

بخار دهی و غوطه وری در آب جوش و حرارت دهی چوب مرطوب با انواج میکرو ویو از جمله تکنیک های رضایت بخش می باشد که زمان حرارت دهی با استفاده از امواج میکروبیو بسیار کم می باشد چوب را می توان توسط انواع مختلفی از مواد شیمیایی پلاستسکی کرد از جمله این مواد آب – آوره – دی متیل اوره – امونیم مایع می باشد.

چوب را می توان با غوطه ور ساختن در آمونیم و یا تحت فشار گاز آمونیم به راحتی خم نمود و با تبخیر آمونیم لیگنین موجود در دیواره آرایش جدیدی پیدا می کند و محکم می شود .

تولید تخته چند لایه خمیده

در این روش روکش های چوبی چسب خورده را به روی یک دیگر قرار داده و تحت فشار دو صفحه پرس فرم دار شکل می گیرد در مرحله پرس برای دست یابی به خمش مورد نطر گاهی از حرارت بخار و یا الکتریسیته استفاده می شود.

روش کار به این صورت است که لایه های چسب خورده را در جهت الیاف و موازی محور خمش روی یکیگر زیر پرس قرار می دهند بهتر است دو لایه سطحی (زیر و رو) را به صورت 90درجه نسبت به هم قبلاً تهیه نمود (در ضخامتهای کم می توان لایه ها را عمود برهم قرار داد) استفاده از این دولایه از ترک جلو گیری می کند.

تکنیک قالب کاری کیسه ای

با استفاده از فشار مایعات توسط کیسه های از جنس نفوذ ناپذیر (پلاستیکی) و به واسطه حضور هوا – بخار یا آب که بعد از قرار دادن لایه ها در قالب فلزی کیسه باد می شود و قطعه تحت فشار قرار می گیرد.

خم کاری چوب ماسیو

برخی از گونه ها را می توان با استفاده از تکنیک هایی بخار زنی امواج میکرو ویو و با غوطه وری در آب جوش تا حدود25 تا 30 درصد نسبت به جهت الیاف خم نمود.

خصوصیات چوب دهی خمیده

پس از خنک و خشک شدن چوب خمیده انحنای آن حفظ می گردد اما احتمال دارد با افزایش رطوبت از انحنا کاسته و یا کاهش رطوبت بر انحنا افزوده شود که علت آن هم کشیدگی و واکشیدگی الیاف سطح داخلی استچون در خلال فرایند چروکیده شده اند

یک قطعه چوب خمیده مقاومت هایش کم می شود.    

WhatsApp us