چال ترخان ری

چال ترخان ری

چال ترخان ری

شهر ری

تپه ساسانی چال تلخان در ۵ کیلومتری جنوب غربی ری واقع شده. که بقایای کاخهای ساسانی است.

ضمن حفاریهای انجام شده گچ بریها و نقوش برجسته و ستونهای سترگ با تزئینات گچبری بدست آمده که نمونه‌های مهمتر آنها در موزه ایران باستانزینت بخش غرفه عهد ساسانیان می‌باشد و در میان آنها نقش بهرام و آزاده که بر شتر سوار هستند و در شکارگاه به صید آهوان مشغول بوده و بهرام سم و گوش آهویی را با پیکان بهم دوخته و آزاده چنگ می‌نوازد دیده می‌شود.

گل سینه شش هزار و سیصد ساله شهرری
این قطعه جواهر زیبا در شهرری یافت شده است و پیشینه‌ای بیش از شصت و سه سده دارد. جنس آن از لاک لاکپشت است و سازنده عصر پیش از تاریخ طرح‌هایی تشکیل شده از خطوط مستقیم را بر روی آن کنده کاری کرده است. این گنجینه طول و عرضی در حدود سه و دو سانتی متر دارد، در پژوهش‌های اکتشافی تیم باستان‌شناسی دانشگاه بوستون در چال ترخان شهرری به سال ۱۹۳۹ کشف شده است و امروزه در موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می‌شود.

 

مجسمه هشتصد ساله فیل زره پوش
این مجسمه سرامیکی ایرانی با قدمتی هشتصد ساله به عصر سلجوقی تعلق دارد. این اثر فیروزه‌ای رنگ طول و ارتفاعی در حدود بیست و شش سانتی متر داشته و عرض آن پانزده سنتی متر است و ادوات نظامی از جمله زره و هودج کمانداران را می‌توان بر آن مشاهده نمود. این گنجینه در حفاری‌های اکتشافی سال ۱۹۳۹ در «چال ترخان» در جنوب غرب شهر ری توسط تیم اکتشافی دانشگاه بوستون کشف شد و امروزه در موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می‌شود.

 

چال ترخان ری

چال ترخان ری

چال ترخان ری

چال ترخان ری

 

WhatsApp us