خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » چوب چهار تراش » چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش

چوب چهار تراش

اطلاعات بیشتر درباره ابعاد چوب های چهار تراش و قیمت در انتها بصورت لینک گرداوری شده است .

درختان و مشتقات درختان از جمله چوب آن ‌ها، هزاران سال است که توسط جوامع مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرارگرفته ‌اند. چوب یکی از قدیمی ‌ترین مصالح ساختمانی است که بشر از آن همواره در ساخت ‌و ساز استفاده کرده است.

نکات مهم هنگام خرید چوب چهار تراش

چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش
چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش

چوب، مواد چوبی و مصالح ساختمانی کامپوزیت چوب به علت ویژگی های عایق ‌بندی خوب و همچنین ویژگی ‌های ساختاری چون سبکی، کارایی آسان، در کارهای ساختمانی بسیار ارزشمند به شمار می‌روند. چوب، این ماده طبیعی بسیار متنوع است؛ بنابر این، باید به کیفیت مواد مورد استفاده توجه کافی شود. مزیت بزرگ استفاده از چوب در پروژه ‌های ساختمانی این واقعیت است که چوب در بین منابع تجدید پذیر قرار دارد.

همه چیز درباره چوب چهار تراش

چوب چهار تراش , ضخامت 16 میل و 2 سانت در عرض 10 سانت
چوب چهار تراش , ضخامت 16 میل و 2 سانت در عرض 10 سانت

در کشورهای توسعه ‌یافته ‌ای چون روسیه و کانادا، جنگل ‌ها با سرعت بیشتری احیا و تجدید می ‌شوند بدین معنا که در زمان مناسب درختان قطع و از چوب آن ها بهره برداری می ‌شود و در فصل کاشت چندین برابر درختان قطع شده، درخت کاشته می ‌شود. بخش عظیمی از درآمد این کشورها از صنعت چوب به دست می‌ آید.

قیمت لمبه چوبی تهران

تخته کاج روسی
تخته کاج روسی

همان‌ طور که پیشتر اشاره کردیم چوب در عرصه ساخت‌ و ساز بسیار پرکاربرد است. یکی از پرکاربردترین انواع چوب در این صنعت، چوب چهار تراش است که در ادامه قصد داریم به شرح این چوب و کاربردهایش بپردازیم.

چوب چهار تراش روسی

استفاده از چوب چهار تراش در ساخت کلبه و سازه های چوبی بزرگ
استفاده از چوب چهار تراش در ساخت کلبه و سازه های چوبی بزرگ

چوب چهارتراش چیست؟

چوب چهارتراش چیست؟
چوب چهارتراش چیست؟

در مقابل تیرها و پایه ‌های چوبی که سطح مقطع گرد دارند، به الوارهای حاصل از تنه درختان که به صورتی طولی برش داده می‌ شوند و در نهایت دارای سطح مقطع مربع و مستطیل شکل می‌شوند، چوب چهار تراش می‌گویند.

چوب چهارتراش از چه درختانی به دست می‌آید؟

چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش
چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش

الواری یا چوبی که از درختان همیشه ‌سبز یا مخروطی شکل (سوزنی) چون صنوبر، چوب کاج، درخت ماموت و سرو به دست می ‌آیند را الوار چوب نرم می ‌نامند. در مقابل، الواری یا چوبی که از درختان برگ ریز مانند درخت زبان گنجشک، افرا، بلوط، درخت گردوی آمریکایی، چوب ساج و درخت ماهون آمریکایی به دست می‌ آید را الوار چوب سخت می ‌نامند.

چوب چهار تراش
چوب چهار تراش

چوب درختان مخروطی شکل از لحاظ مقاومت ویژگی های عالی دارد و در مقابل پوسیدگی خیلی مقاوم است. از این روی، الوار حاصل از چوب این درختان بسیار ایده آل برای تولید چوب چهار تراش می ‌باشد. به عبارتی دیگر عمدتاً از الوار چوب نرم در تولید چوب چهارتراش استفاده می ‌شود.

چوب کاج روسی برش داده شده در ابعاد مختلف
چوب کاج روسی برش داده شده در ابعاد مختلف

به ‌طور کلی چوب چهار تراش را می ‌توان بر اساس نوع الوار مورد استفاده به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

  • چوب درختان مخروطی شکل (مانند کاج، سرو، صنوبر و …)
  • چوب درختان برگ پهن
  • چوب سبک (سپیدار، تبریزی و …)
  • چوب ضایعاتی (حاصل از ضایعات)
انواع چوب چهارتراش کاج روسی
انواع چوب چهارتراش کاج روسی

در کانادا، بیشتر حجم تولید چوب چهار تراش از درختان صنوبر و کاج هست. در ایالات ‌متحده آمریکا، بیشتر حجم تولید چوب چهار تراش از درخت کاج زرد هست. بازار ایران بر روی چوب ‌های وارداتی تمرکز کرده است و از کشورهای مختلفی واردات انجام می‌دهد. برای مثال، چوب های چهار تراش چینی (روکش دار و بدون روکش) از برندهای مختلف در بازار ایران یافت می ‌شوند.

انواع چوب کاج در ابعاد مختلف
انواع چوب کاج در ابعاد مختلف

ایران از کشورهای دیگری چون روسیه، اندونزی و مالزی نیز چوب چهار تراش وارد می‌ کند. محبوب ترین و بهترین نوع چوب چهار تراش وارداتی، چوب چهار تراش روسی (حاصل از درختان مخروطی شکل) می ‌باشد.

کاربرد چوب چهار تراش

چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش
چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش

چوب چهار تراش عنصر ساختاری است که امروزه تقریباً در تمام انواع پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برای مثال برای ایجاد اسکلت سازه‌ های کوچک و بدون فونداسیون چوب چهار تراش می‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد.

برای ساخت آلاچیق‌ های چوبی، سرویس ‌های بهداشتی، ویلاهای کوچک، مبلمان، طراحی داخلی و دکوراسیون می‌ توان از چوب چهار تراش نیز بهره برد. چوب چهار تراش علاوه بر اینکه در ساخت و ساز کاربرد دارد، در ساخت پالت ‌های چوبی (مورد استفاده در سردخانه ها و انبارها)، جعبه‌ های چوبی، باغبانی، بسته‌بندی نیز بسیار پرکاربرد هست.

استفاده از چوب چهار تراش
استفاده از چوب چهار تراش

استفاده از چوب چهار تراش سبک در ساخت سقف ساختمان ‌ها و به ‌طور کلی سازه‌ ها بسیار رایج است، چرا که این چوب ها بسیار سبک وزن هستند، از این ‌رو سقوط آن‌ ها از ارتفاع نمی ‌تواند خطر چندانی برای جان انسان‌ ها داشته باشد.

چوب چهار تراش حاصل از درختان برگ پهن در برابر پوسیدگی چندان مقاوم نیست و همچنین در برابر نیروهای وارد شده از طرف قسمت های مختلف سازه مقاومت چندانی ندارد. از این‌ رو، از چوب چهار تراش حاصل از درختان برگ پهن تنها در ساخت فضاهای کوچک مانند آلاچیق های چوبی استفاده می ‌شود.

قطعات چوبی در ابعاد مختلف از چوب کاج روسی
قطعات چوبی در ابعاد مختلف از چوب کاج روسی

برخی برای مراقبت بهتر و افزایش طول عمر چوب چهار تراش حاصل از درختان پهن ‌برگ، آن را رنگ می ‌کنند و یا از روکش های ام دی اف و یا پلاستیکی استفاده می‌ نمایند. چوب درختان پهن ‌برگی چون چنار، افرا و راش برای تولید چوب چهار تراش بسیار مناسب می ‌باشند.

چوب چهار تراش ضایعاتی همانطور که از نامش پیداست از چوب ‌های اضافی دور ریخته شده و یا به عبارتی چوب های ضایعاتی تولید می‌ شود. چوب های چهار تراش ضایعاتی مقاومت خوبی ندارند و بنابر این از آن‌ ها تنها در ایجاد دکوراسیون و طراحی داخلی استفاده می ‌شود.

مزیت‌های استفاده از چوب چهار تراش
  • پردازش (فراوری) ساده و آسان
  • پایداری شکل و فرم
  • مقاومت بالا در برابر عوامل و نیروهای خارجی

ابعاد چوب چهار تراش

چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش
چوب چهار تراش , ابعاد چوب چهار تراش

چوب چهارتراش بر اساس اندازه‌ های از پیش تعریف ‌شده و استاندارد بریده می‌ شود. ابعاد چوب چهارتراش در حقیقت به عمق و عرض چوب اشاره دارند و نه طول آن. این ابعاد چوب با توجه به میزان نیرو و وزنی که چوب چهار تراش باید تحمل کند تعیین می شود. هر چه قدر میزان نیروی وارد شده بیشتر باشد، به همان اندازه باید سطح مقطع چوب چهار تراش بزرگ ‌تر تعیین شود؛ بنابر این، چوب چهار تراش بر اساس نیاز مشتری در عرض ‌های و عمق‌ های مختلف تولید می ‌شود.

روکوب کرکره ای , لمبه کرکره ای
روکوب کرکره ای , لمبه کرکره ای

ابعاد واقعی سطح مقطع چوب چهار تراش با ابعاد اسمی آن تفاوت دارند زیرا اولاً چوب در حین خشک شدن دچار آب‌ رفتگی می ‌شود و دیگر اینکه چوب چهار تراش برای استفاده در کار نهایی هموار و مسطح می ‌شود (سمباده زده می ‌شود). برای مثال، ابعاد اسمی 4×2 به معنی 2 اینچ عرض و 4 اینچ عمق نیست. این تنها ابعاد اسمی چوب هست و ابعاد واقعی چوب 3.5×1.5 می ‌باشد. رایج ‌ترین ابعاد مورد استفاده 4×2 است.

ابعاد رایج چوب چهارتراش

چوب چهارتراش: ابعاد اسمی در برابر ابعاد واقعی
ابعاد اسمیابعاد واقعی
 دو در چهار یا 4×21.5 inch*3.5 inch
 دو در شش یا 6×21.5 inch*5.5 inch
دو در هشت 8×21.5 inch*7.25 inch
 دو در ده 10×21.5 inch*9.25 inch
یک در دو 2×1.75inch*1.5 inch
یک در سه 3×1.75inch*2.5 inch
یک در چهار 4×1.75inch*3.5 inch

انتخاب مصالح ساختمانی از جمله چوب باید طبق اصول و استاندارهای از پیش تعیین ‌شده باشد؛ بنابر این توصیه می ‌شود برای صرفه‌ جویی در وقت و هزینه ‌های خود با کارشناسان خبره ما تماس بگیرید.

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با معرفی انواع چوب چهار تراش , قیمت چوب چهار تراش و ابعاد :

چوب چهار تراش , لیست قیمت و ابعاد انواع چوب چهارتراش روسی
چوب چهار تراش , لیست قیمت و ابعاد انواع چوب چهارتراش روسی

از چوب چه استفاده هایی می شود : از چوب چهار تراش برای زیرسازی , ساخت اسکلت سازه های چوبی , کاور کردن فلزات , نصب چوب نما و در کل ساخت بسیاری از لوازم چوبی استفاده می شود که این استفاده ارتباط مستقیم به ابعاد پروفیل چوب دارد . مثلا :

برای ساخت کلاف درب از چوب چهار تراش 6*4 استفاده می شود . لیست قیمت انواع چوب چهار تراش

سوالات خود را از بخش زیر ( کامنت ) ارسال کنید . با تشکر از توجه شما

WhatsApp us