چوب ام دی اف مخفف نوعی چوب مهندسی شده است. نام کامل آن تخته فیبر متوسط ​​است. MDF شامل صفحات نازک ساخته شده از الیاف چوب ، رزین و موم است. وقتی صحبت از چوب مهندسی می شود ، MDF غالباً یک سطح بالاتر از تخته سه لا در نظر گرفته می شود. این متراکم تر ، قوی تر و با دوام تر است. به همین دلایل ، تقریباً به اندازه چوب جامد کاربرد دارد.

بسیاری از صاحبان خانه تمایل دارند که چوب MDF را پایین نگاه کنند با این تصور که وقتی در برابر چوب خالص اندازه گیری می شود عملکرد ضعیفی دارد. اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم ، هر دو چوب خالص و MDF چوب دارای نقاط خوب و بد هستند. شرایطی وجود دارد که MDF گزینه برتر است.

قبل از بیان نکات مثبت و منفی چوب ام دی اف، ذکر این نکته مهم است که انواع مختلفی از این چوب مهندسی شده وجود دارد. از نظر تراکم ، اندازه ، نوع چسب ، میزان رطوبت ، گونه های چوبی و ضخامت آنها متفاوت است. هر چه تخته MDF ضخیم تر و متراکم تر باشد ، هزینه بالاتری نیز دارد.

چرا از تخته چوب MDF بیشتر استفاده می شود؟

در خانه ها از چوب ام دی اف بیشتر در ساخت درب کابینت استفاده می شود . در حقیقت ، کابینت های چوبی جامد درهای MDF را انتخاب می کنند. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد.

  • چوب MDF تار و ترک نمی خورد. MDF مانند چوب در صورت نوسانات دما و رطوبت منبسط و منقبض می شود.
  • تخته MDF از ذرات بسیار ریز ساخته شده است به این معنی که دانه قابل توجهی ندارد. این نتیجه به خصوص و هنگامی که تخته رنگ شده است ، یک پایان بهتر و روان است. اگر می خواهید درهای کابینت را رنگ آمیزی کنید ، ما MDF را بیش از چوب خالص توصیه می کنیم.
  • راحت تر برای شخصی سازی درب کابینت در سبک های متنوعی ارائه می شود.
  • برخی از تخته ها مقاومت در برابر آب بهتری دارند. اگر قصد دارید از تخته MDF در مناطق با رطوبت بالا مانند حمام استفاده کنید ، می توانید تخته های MDF تهیه کنید که به طور خاص ساخته شده اند تا در برابر آب بسیار مقاوم باشند.
  • در اندازه های بزرگتر از چوب خالص موجود است. اگر پروژه ای دارید که به یک قطعه چوب بزرگ و بدون درز نیاز دارد ، MDF گزینه پیشنهادی است. 
  • سرانجام ، MDF اغلب ارزان تر از چوب خالص است اما هنوز هم به همان اندازه قوی است و با نگهداری مناسب می تواند دوام زیادی داشته باشد.

از طرف منفی ، تخته MDF به راحتی خراشیده می شود و پس از این ترمیم نمی شود. این بر خلاف چوبی است که می توان آنرا سمباده زد تا از بین بردن هرگونه آسیب سطح. علاوه بر این ،چوب MDF هنگام قرار گرفتن در معرض گرمای شدید عملکرد خوبی ندارد زیرا مواد اصلی آسیب می بینند. به همین دلیل چوب MDF مواد خوبی برای مبلمان فضای باز نیست.

مزایا و معایب چوب ام دی اف
مزایا و معایب چوب ام دی اف

از چوب ام دی اف در چه مواردی استفاده می شود؟

MDF بیشترین کاربرد خود را در کابینت آشپزخانه پیدا می کند. اکثر کابینت های آشپزخانه از عناصر چوب خالص و MDF تشکیل شده اند. تخته MDF معمولاً به دلایلی که در بالا گفته شد (آسان تر رنگ آمیزی ، تمیز کردن راحت ، تاب نخوردن و غیره) روی درها و تخته های داخلی وجود دارد.

اما این فقط آشپزخانه ای نیست که MDF از آن استفاده می کند. در حمامی که رطوبت زیادی وجود دارد ، MDF انتخاب ارجح بر چوب خالص است. این به این دلیل است که با تغییرات رطوبت و دما در حمام آسیب نمی بیند. هنگام تهیه MDF برای استفاده در حمام یا هر محیط مرطوب دیگر ، بررسی کنید که مخصوصاً در برابر رطوبت مقاوم باشد. تخته های ام دی اف طبیعی در تماس با آب به راحتی آسیب می بینند.

برای محافظت در برابر آتش ، تخته MDF مقاوم در برابر آتش توصیه می شود. گرچه این نوع MDF در مناطق تجاری بیشتر دیده می شود ، همچنین می توان از آن در خانه برای محافظت در برابر آتش به ویژه در مکان هایی مانند آشپزخانه و اتاق خواب استفاده کرد.

نکته دیگر هنگام استفاده از تخته MDF ، مقایسه آن با تخته سه لا است. این لزوماً مقایسه ای نیست که برای کابینت آشپزخانه انجام می دهید ، اما در موارد دیگر ساخت و ساز انتخاب تخته سه لا در مقابل MDF ممکن است انتخابی باشد که باید در نظر بگیرید.

MDF همچنین می تواند صرفاً برای اهداف زیبایی استفاده شود. یک مثال خوب در این مورد لکه بینی است. برخلاف سالهای گذشته که چوب تنها ماده ضدعفونی کننده مورد استفاده بود ، امروزه انواع مختلفی از مواد از جمله تخته MDF استفاده می شود. روکش ام دی اف در بسیاری از سبک ها می تواند سفارشی باشد و در آشپزخانه ، اتاق نشیمن یا حتی سرویس بهداشتی نیز قابل استفاده باشد.

منطقه دیگری که از MDF استفاده می شود قفسه بندی است. چه داخل کابینت باشد ، چه قفسه دیواری باز یا قفسه کتاب ، MDF به دلیل سطح صاف ترجیح داده می شود. اما در مورد قرار دادن وزن زیاد روی آن مراقب باشید زیرا با گذشت زمان ممکن است آویزان شود. اگر قصد دارید وزنه های سنگینی را روی قفسه های MDF قرار دهید ، تقویت آن را با چوب خالص در نظر بگیرید.

سرانجام ، از MDF به عنوان ماده ای برای درب های داخلی و خارجی بسیار استفاده می شود. تخته های MDF مخصوص ساخته شده اند که شیک ، مقاوم و با دوام هستند. در واقع ، درب های MDF می توانند گزینه های سفارشی سازی بیشتری نسبت به درب های چوبی ارائه دهند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن لذت برده باشید.

نویسنده: ف.حسنخانی

مقالات مرتبط با چوب ام دی اف:

WhatsApp us