سلسله مقالات پیوسته تشخیص چوب ها / این بخش ترمووود

مقدمه

قبلا نیز به این مهم اشاره داشتیم که برای فعالیت در زمینه چوب و فراورده های چوبی داشتن دانشی که به یاری آن بتوانند چوب ها را بشناسند و برای ساختن ابزار و لوازم چوبی بهترین گزینه را برگزیند.

چوب ترمووود ایرانی
چوب ترمووود ایرانی

این افراد باید چوب درختان مختلف را بشناسند زیرا برخی چوب ها سنگین هستند و برای کارهای خاصی مناسب هستند .

 بعضی دیگر از درختان چوب سبکی به ما می دهند که برای تهیه لوازمی همچون دیوارکوب، برخی از صندلی ها و مدل هایی از وسایل دکوری بسیار خوب می باشند. مانند چوب کاج که در ایران از روسیه وارد می شود و بسیار در کارهای نجاری و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود .

به علاوه دانستن قیمت چوب ها بسیار مهم است، چون روی تصمیم گیری مردم اثر قطعی دارد. شما باید بدانید که از چه چوبی با چه قیمتی برای چه کاری بهره برداری کنید.

چوب نما ترمووود
چوب نما ترمووود

ترمووود/ واژه شناسی

از نظر واژه شناسی، ترمووود از دو لغت یعنی ترمو و وود تشکیل شده است. ترمو (Thermo/Therm) به معنی حرارت و گرما می باشد. وود (Wood) یعنی چوب.

 چوب ترمووود (ThermoWood) همانطور که شاید توانسته باشید حدس بزنید به معنی چوبی است که حرارت دیده است. این معنی، معنی تحت لفظی واژه ترمووود می باشد.

بنابرین می بینید که هر شخصی می بایست واژه های تخصصی کار و حرفه خود را بداند تا به وی در دانستن علم کار خود کمک نماید.

چوب ترموود
چوب ترموود

اما حالا ترمووود به چه طریقی گرما می بیند؟

تولید ترمووود یک فرایند اصلاحی چوب توسط گرماست که با با تهویه بخار و گرمای زیاد همراه است. این روش فرایندی است که با در نظر گرفتن برخی متغیرها از جمله نوع و حالت چوب اولیه بین 48 تا 96 ساعت چوب تحت اثر گرما قرار می گیرد.

گونه های چوب، عرض و طول چوب و رطوبت و آلودگی های باکتریایی، قارچی و ناشی از حشرات چوب هم در تعیین مدت فرایند گرما دهی بی تاثیر نمی باشد.

در این روش خشک کردن چوب، چوب را در محوطه ای می گذراند و سپس این چوب ها در معرض هوای گرم ناشی از بخار آب قرار می گیرند و گردش هوای گرم و بخارات آب در میان چوب ها جریان پیدا می کند و حتی گرما به داخل چوب جریان می یابد.

جالب است که بدانید در فرایند مذکور، مغز چوب تحت کنترل به دمای میان ۱۸۵ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد می رسد .در این روش خواص عمده چوب گرما دیده مثل قبل از مواجه با گرما باقی می ماند.

اما رنگ چوب دستخوش تغییر شده به تیرگی می گراید.

مثالی از قبل و بعد گرمادیدگی چوب

چوب اسپن
چوب اسپن

چوب اسپن/ ماقبل فرایند گرمادیدگی

چوب اسپن
چوب اسپن

همان چوب اسپن/ بعد از گرمایش به طریق ذکر شده

شایان ذکر است چوب درختانی مثل انواعی از کاج ها و توسکای اروپایی سیاه  هم به صورت گرما دیده وجود دارند ولی نسبت به اسپن در خیلی از مناطق دنیا کمتر استفاده می شوند.

کاربرد چوب های گرما دیده (ترمووود)

به واقع، ترمووود در برای نما، چوب کف و نیز سازه ها پرکاربرد می باشد و استفاده از آن جدای از زیبایی بهتر با نمای محیط خانه و کاری هماهنگ می شوند.

اهداف ما در گرمایش چوب ها

مقاصد ما از تهیه چوب گرما دیده به شرح ذیل است:

نابود کردن حشرات و تخم حشرات موجود در چوب

کاهش نم چوب

افزایش ماندگاری چوب

چرا چوب را گرمادیده می کنند؟

بسته به  این که چوب، چوب کدام درخت است رطوبت آن در اثر گرمادیدگی به زیر ۶ درصد میرسد. طی این فرآیند اسید موجود در بافت چوب بخار می شود. به علاوه میکروب ها، جانوران موذی و حشرات میکروسکوپی و تخم آنها در اثر گرما از بین میرود.

با چنین تغیراتی چوب از نظر سنجش خطر برای محیط و موجودات زنده از جمله نوع بشر یعنی از نظر مقیاس IUCN قرمز چوب مرغوب تری به ما ارائه می شود. این اتفاق از لحاظ اکوسیستم، واقعه ای بسیار مفید است.

زیرا خوشبختانه، با این روش میکروب ها، مخمرهای مضر، قارچ ها و حشرات و تخم آنها که می توانند عامل بیماری ها، ناراحتی ها، ایجاد و تداوم بخشیدن به آلرژی ها (حساسیت ها) اعم از پوستی و تنفسی باشند از بین می روند.

تحولات چوب حین گرمادیدگی

به دلیل دمای بالایی که با جریان بخار به چوب وارد می شود، زنجیره های سلولزی موجود در چوب ها از هم گسسته می گردد.

چوب اصلاح شده از نظر ما، چوبی است که در اثر گرما دیدن کنترل شده  دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی در ساختارهای شیمیایی اجزای دیواره سلولی موجود در چوب شده است.

مزایای چوب گرمادیده

محصول حاصل با محیط زیست سازگارتر بوده و و در مقابل پوسیدگی استحکام بیشتری می یابد.

به علاوه چوب هایی برای درب های لابی (درب های اصلی ساختمان) و یا میز و صندلی های چوبی که برای بهره برداری در فضای باز تهیه وتنظیم می گردند باید با تغییرات دمایی متفاوت توان مقاومت را داشته باشند.

محصول حاصل یک چوب کاملاً با دوام تر و پایدار است. چوب گرما دیده یک ماده پوششی ایده آل برای استفاده در مناطق در معرض رطوبت و یا تغیرات دمایی می باشد. مانند دیواره های خارجی، کفپوش ها و غیره.

 ترمووود در دو کلاس رتبه بندی می شود:

نوع بسیار مقاوم (که از دوام بالایی برخوردار است و عمر آن تا سال های سال افزایش می یابد)

 و نوع مقاوم ( دراین مورد هم عمر و مقاومت چوب بیشتر می شود لکن نه به مقدار چوبی که ماقبل این چوب توضیح داده شد.

البته نوع خود چوبی نیز که برای گرما دیدن انتخاب و استفاده می نمایید هم در نتیجه موثر است و فقط فرایند ترمو در این امر تعیین کننده نمی باشد.  

گفتنی است که برخی مدعی هستند که با گرما دهی طول عمر محصول تا حدود 30 سال بیشتر می شود.

سیستم پاسخ دهی

لطفا اگر در انتخاب نوع چوب لوازم چوبی خود مردد می باشید و نیازمند مشاوره تخصصی در این زمینه هستید، با شبکه پیام رسان ما ارتباط برقرار نمایید، تا به طور رایگان و در اسرع وقت نیاز شما مرتفع گردد.

لیست قیمت و ابعاد چوب های ترمووود

قیمت هر متر مربع ترمووود؟

لیست قیمت و ابعاد چوب ترمووود

لیست قیمت انواع ابعاد و سایز چوب ترمووود
قیمت ترمووود متری

گالری تصاویر از چوب های ترمووود

مطالب مرتبط :

  • دکوراسیون فضای باز با چوب ترمووود
    استفاده از چوب ترمووود در فضای باز ، چوب ترمووود به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت، اشعه UV و پوسیدگی دارد، انتخابی عالی برای دکوراسیون فضای باز است
  • طراحی دیوارکوب و نصب چوب ترمووود بصورت دولایه
    چوب ترمووود یک نوع چوب است که با استفاده از روشی به نام ترمووود ، با کاهش محتوای رطوبتون آن و تعریض سلولهای چوبی ، مقاومت آن را در برابر تغییرات هوا و فعالیت آفت ها افزایش می دهد
  • چوب ترمووود برای کاور درب
    چوب ترمووود و چوب نما برای کاور درب ، خدمات نصب و رنگ ترمووود ، چوب ترمو در نمای درب ، درب تمام چوب ترمووود ، ساخت انواع درب چوبی
  • قیمت ترمووود
    همه چیز درباره چوب ترمووود ، ترمووود چیست ، فروش و خدمات نصب چوب ترمووود اجرای دیوارکوب و سقف کاذب چوب ترمو
  • چوب ترمو
    چوب ترمووود ،مواد اولیه این مجموعه از بهترین درختان منتخب از جنگل ها تهیه ، طبقه بندی و عرضه می شود و با استفاده از بهترین ماشین آلات و بهترین تکنیک های برش چوب ترمو تهیه و به شرکت ها ارسال می شود
  • همه چیز درباره چوب ترمووود، مشخصات و اطلاعات چوب ترمو و انجمن ترمووود
    ترمووود چیست و چه مزایا، معایب و کاربردهایی دارد ، چوب ترمووود چیست؟ معرفی انواع ، چوب ترمو یا ترمووود چیست؟، معرفی چوب ترموود آشنایی با مزایا، معایب، کاربردها، محصولات ترمووود، چوب ترموود در دکوراسیون داخلی، نما ترمووود

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us