استفاده از چوب در آکواریوم

اگر شما در خانه ی خود یک آکواریوم دارید می توانید از چوب برای تزئین آن استفاده کنید ولی باید به این نکته توجه کنید که سلامت ماهی ها و دیگر آبزیان را به خطر نیندازید.

دلایل استفاده از چوب در آکواریوم:

ترکیب دو عنصر آب و چوب در کنار یکدیگر می تواند زیبایی خاصی به محیط خانه ی شما ببخشد به همین خاطر می توانید از چوب در آکواریوم خود استفاده کرده و یک شکل سه بعدی و زنده ایجاد کنید.این کار می تواند تصویری از اعماق اقیانوس را به اتاق نشیمن شما هدیه دهد.

همچنین استفاده از چوب در آکواریوم می تواند زیستگاه طبیعی تری برای ماهی ها ایجاد کند.بعضی از ماهی ها علاقه دارند روی سطح چوب یا در کنار آن تخم ریزی خود را انجام دهند.

یکی دیگر از دلایل می تواند این باشد که چوب سطح مناسبی را برای رشد جلبک ها و میکروب هایی ایجاد می کند که ماهی ها دوست دارند ار آن ها تغذیه کنند.

معایب استفاده از چوب آکواریوم و خطرات آن:

با آنچه که خواندید حتما شما هم هیجان زده شده اید که از چوب برای تزئین آکواریوم خود استفاده کنید ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که استفاده ی غیر آگاهانه می تواند جان ماهی های شما را به خطر بیندازد. چرا که  چوب درختان و گیاهان در آب از خود تانن آزاد می کند. تانن برای آبزیان سمی بوده و با اسیدی کردن آب می تواند خطرساز باشد. پس باید این نکته را در نظر بگیرید که از چه چوب هایی استفاده کنید و با چه روشی چوب خود را برای استفاده آماده کنید.

بررسی بعضی از چوب های قابل استفاده در آکواریوم:

چوب سوماتران دریفت:

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم

این چوب در واقع تکه هایی از ریشه های حراست. که می توان آن ها را از درختان حرا به دست آورد و به جای دور انداختن آن ها ازشان استفاده کرد. این قطعات ظاهری صاف و جذاب دارند و چون پیش از آن در آب بودند تانن آزاد نمی کنند و قابل استفاده هستند.

چوب بوگ:

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم Bogwood

این چوب مورد علاقه ی بسیاری از طرفداران آکواریوم است زیرا طرح های زیبایی ایجاد می کند و می توان با استفاده از سرخس آنوبیا و خزه روی آن را پوشاند.

چوب موپانی:

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم

درخت موپانی بومی آفریقای جنوبی بوتسوانا و نامیبیا است.این چوب هیچ گاه در یک باتلاق یا رودخانه خیس نشده است.این درخت بیشتر شبیه درختچه است.این چوب در آب تانن ایجاد می کند و باید قبل از استفاده آن را آماده کرد.

ریشه ی مارش:

این چوب در اروپا محبوب است چون کاملا زیر آب خیس شده است تانن آراد نمی کند.

چوب چولا:

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم Cholla wood

چولا یک کاکتوس بزرگ و قائم است که می تواند تا سیزده پا ارتفاع داشته باشد.این کاکتوس وقتی زنده است بسیار خاردار است.اما وقتی گیاه از بین می رود و خشک می شود یک لوله ی چوبی برنز قهوه ای پر از سوراخ از خود به جا می گذارد.این چوب نیز تانن آزاد کرده و باید آماده شود.

Manzanita

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم Manzanita

Malaysian Driftwood

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم Malaysian Driftwood

Pacific Wood

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم Pacific Wood

چوب عنکبوت

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم Spider Wood

چوب درخت بونسای

انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم
انواع چوب و ریشه درختان برای آکواریوم Bonsai Trees
گیاهان مورد استفاده در آکواریوم:

طبق تحقیقاتی که انجام شده مواد گیاهی چوبی زیر بی خطر شناخته شده اند:

آلدر – سیب – راش – توس – گیلاس – زالزالک – هدر – بلوط – گلابی – سیکامور

مواد گیاهی که نباید در آکواریوم استفاده شوند:

سرو – تاک انگور چون در تماس با آب زود می پوسد – شاه بلوط هندی – شیرین – پیچک – کاج – صنوبر – گردو – سرخدار

روش آماده سازی چوب مناسب برای آکواریوم:

در بهترین حالت مناسب است که از چوبی استفاده کنید که از رودخانه یا دریا پیدا کرده اید. چوب هایی که می دانید مدت زیادی در آب بوده اند و آماده ی استفاده هستند مثل: ریشه ی گیاه حرا.

ولی اگر می خواهید خودتان چوب را برای استفاده آماده کنید روند طولانی ای را در پیش خواهید داشت.

برای آماده کردن چوب ابتدا باید آن را در یک سطل آب قرار دهید و از آن جایی که چوب روی آب شناور می ماند بهتر است که از سطل های در دار استفاده کنید که چوب را به داخل سطل ببرد.

باید بگذارید چوب مدتی طولانی در آب بماند و هر هفته آب سطل را عوض کنید اگر شاهد تغییر رنگ آب به سمت زرد هستید بدانید که درست پیش می روید. برای سرعت بخشیدن به این روند حتی پیشنهاد شده است که آب را بجوشانید.

می توانید برای ضد عفونی کردن چوب در آب نمک بریزید. بعد از چند هفته چوب شما هم تا حدی سنگین شده که در کف آکواریوم قرار بگیرد و دیگر شناور نماند  هم سلامت ماهی ها را به خطر نمی اندازد.

در انتها می توانید این را هم در نظر بگیرید که چوب علاوه بر ایجاد زیبایی در داخل آکواریوم می تواند در خارج آن نیز استفاده شده و زیبایی ایجاد کند.

می توانید برای آکواریوم خود پایه ی چوبی بسازید یا میزی سفارش دهید که تلفیقی از پایه های چوبی و آکواریوم داشته باشد.

WhatsApp us