انواع چوب

 در سراسر جهان با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف رشد درختانی با جنس‌های مختلف امری اجتناب ناپذیر است.در این خصوص کسانی که با صنایع چوب علی‌الخصوص واردات و صادرات آن سروکار دارند همواره در تلاشند تا مشتری و متقاضیان این امر را با انواع چوب،خصوصیات و ویژگی‌های آن‌ها آشنا سازند.

ما نیز در این مقاله برانیم که با دادن اطلاعات صحیحی در این باب شما را با این مهم آشنا سازیم.

چوب راش
چوب راش

چوب راش: Brich

این چوب در زبان محلی با همان راش یا مرس شناخته می‌شود و به چوب هایی گفته می‌شود که در لاتین به Beech اطلاق می‌شوند.

این چوب در کشور ما در مناطق مرطوب شمال  مانند آستارا و نور وجود دارد.

چوب راش از درختی به همین نام تهیه می‌شود. بخش بیرونی یا همان رویه آن دارای رنگ روشنی می‌باشد. این درخت دارای گونه‌های متعددی است که به بیشتر از ده نوع می‌رسد.

اولین ویژگی که در شناختن یک چوب جلب توجه می نماید ویژگی ظاهری آن است.به نظر مهم می‌رسد که با دیدن رنگ یا حداقل دانسته‌هایی از آن بتوان نوع آن را تشخیص داد.

 قسمت درونی این چوب رنگی کرم مایل به قرمز دارد و درونی نامشخص را داراست.

در این نوع چوب دایره‌هایی سالانه با تراکم بیشتری وجود دارند. در نتیجه در مقاطع طولی دارای خط‌هایی کم و بیش می‌باشند.ویژگی مشخص این نوع چوب پره‌هایی در مقطع های طولی اشاره کرد که در مقطع شعاعی به پر مگس و در مقاطع مماس به دوک تعبیر می‌شوند. این پره ها به شکل لکه‌هایی قرمز رنگ دیده می‌شوند. این لکه‌ها که در اغلب موارد ظاهری زیبا به چوب می بخشند، گاهی باعث می‌شوند به علت ناهمگونی سطح رنگ آمیزی آن را با مشکل مواجه می‌کنند.

چوب راش دارای انواع مختلفی از چوب‌هاست که برخی از آن‌ها دارای بافتی همگن است که می‌تواند در برابر حشرات و قارچ ها مقاومت کند.

موارد استفاده این نوع چوب به دلیل مقاومت در ساختن خانه ها و منازل بخصوص در مناطق روستایی می‌باشد.

فاقوس سیلواتیکا گونه‌ای از این نوع می‌باشد که در شمال کشور به خصوص در مناطق ساحلی به وفور می‌روید و اهالی این مناطق از این چوب مرغوب استفاده‌های متعددی دارند.

درخت راش هم‌چنین در مناطق سردسیر و ارتفاعات نیز دیده می شود.

یکی از عوامل کیفیت این چوب رویش این درخت در سایه می‌باشد .درختان راشی که در سایه رشد می‌کنند دارای چوبی مرغوب‌تر می‌باشند.

درخت راش در سرما و یا گرمای شدید رشد مناسب خود را از دست می‌دهد و چوب‌های حاصل از آن از کیفیت مطلوب برخوردار نخواهند بود.این درخت به دلیل دارا بودن ریشه‌های سطحی در مناطق کوهستانی بهتر می‌رویند.

این درخت دارای تنه‌ای قطور می‌باشد که گاهی به دو متر نیز می‌رسد.به لحاظ ارتفاع نیز این درخت به سی تا چهل متر خواهد رسید .

این چوب یکی از بهترین چوب‌هایی است که در اختیار سازندگان صنایع مبلمان به خصوص مبل‌هایی که به لحاظ جلوه‌های بصری نیازمند چوب هایی زیبا می‌باشند قرار می‌گیرد.

چوب راش آلمانی
چوب راش آلمانی

در صورت رعایت اصول و ایمنی مربوط به این نوع چوب می‌تواند دارای عمری طولانی باشد که به ارزش اقتصادی آن می‌افزاید.

از دلایل استفاده وسیع این چوب در صنایع مبل،نرمی و انعطاف‌پذیری و قابلیت ورق شدن بالای آن می‌باشد. در صنایع مبل ویژگی هایی مانند نرمی،انعطاف‌پذیری،ورق پذیری،استحکام،مقاومت در برابر کنده کاری،نداشتن گره،یکدست بودن و … حایز اهمیت می‌باشند که همگی در چوب راش وجود دارند.

اما بهترین چوب برای مبلمان چیست؟

اگر در بازار مربوط به مبل اندکی به جست و جو پردازید و جویای این بشوید که کدام نوع از چوب برای تهیه مبل بهتر و یا حتی اقتصادی تر است به راحتی به گزینه چوب راش خواهید رسید و حتی فروشندگانی را خواهید یافت که ادعا می‌کنند فلان مبل آن‌ها از چوب راش گرجستانی که یک نوع مرغوب از آن می‌باشد ساخته شده است و به این ترتیب جلب مشتری می نمایند.

در مقابل چوب گردو چون مقاومت بیشتری در برابر تراش خوردن و فشار دارد و انعطاف آن کمتر و حتی سنگین‌ تر از چوب راش می‌باشد ولی به علت سنگینی و تحمل هزینه بسیار برای تراش به مراتب از چوب راش گران تر می باشد .

چوب راش , راههای تشخیص چوب راش
چوب راش , راههای تشخیص چوب راش
آیا مبل ها را از چوب راش خالص می سازند؟

در پاسخ به این سوال کسانی که قصد خرید جدی خریدن مبلمان را دارند را باید دقت بیشتری را صرف خرید کنند و حتما از کسانی مبلمان تهیه کنند که نسبت به آن اطمینان کامل دارند یا امتحان خود را در این باب پس داده باشند و یا حتی برای محصول خود ضمانتی را در نظر بگیرند.

دلیل این امر این است که در ساخت صنایع مبل می‌توانند فقط روکشی سطحی از چوب راش داشته باشد و بطور خالص از آن تهیه نشده باشد و تنها راه شناخت مشتری اطمینان به حرف فروشنده است. برخی مشتری‌ها در هنگام ساخت مبلمانی که سفارش می دهند سری به کارگاه آن می‌زنند تا از  کلاف هایی که در ساخت آن به کار می‌رود اطمینان حاصل کنند

.این روش هرچند معقولانه به نظر می‌رسد اما پس از بازدید شما ممکن است کلاف اصل را با کلاف  دیگری جایگزین کنند.پس توصیه ما در هنگام خرید مبل به شما این است که حتما از فروشگاه های صاحب نامی که محصول خود را ضمات می‌کنند خرید فرمایید. ضمانت دو تا سه سال محصول می‌تواند خیال شما را بابت اینکه جنس نامرغوب به شما غالب نمی‌کنند راحت کند.

ناگفته نماند که خرید برخی محصولاتی که داری روکشی از چوب راش هستند ممکن است در ابتدای امر به دلیل قیمت مناسب شما را وسوسه کند،اما توصیه آن است از خرید چنین گزینه هایی خودداری کنیدچرا که پس از مدت زمان کوتاهی قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهد.

مبلی که از چوب راش تهیه می‌شود نرم و صاف و یکدست می باشد و داری لطافت خاصی می‌باشد.

کیفیت چوب راش ایرانی بهتر است یا خارجی؟

اگر به اندک جست و جویی بپردازیم متوجه خواهیم شد که چوب راش گرجستانی داری شهرتی مثال زدنی می‌باشد.می خواهیم بدانیم چی چیزی چوب راش گرجستانی را نسبت به چوب راشی که در مناطق دیگر وجود دارد متمایز می‌کند؟

این گونه چوب را به داخل کشور وارد میکنند و مشخصه بارز آن رطوبت زیادتر آن در مقابل نمونه‌های داخلی می‌باشد.این رطوبت برای صنایعی که چوب یکسره نیاز دارند مناسب تر است .

در مقابل خیلی معتقد بر اینند که چوب راشی که در ایران وجود دارد داری کیفیتی مشابه و حتی بهتر از نمونه گرجی آن دارد .

از جمله مزیت های چوب های راشی که وارد میکنند این است که به دلیل ابعاد بزرگ‌تر و رطوبت بیشتر تخته‌ها باعث می شوند در هنگام تراشکاری ضایعات کمتری از چوب تولید شود.

چگونه چوب راش مرغوب را از چوب راش بد تشخیص دهیم؟

در پاسخ به این سوال باید مواری که باعث می شوند خرید بهتری داشته باشیم را بلد باشیم و بشناسیم.

شناسایی و تشخیص گره در چوب راش:

اگر در چوبی گره  نامتجانس وجود داشته باشد این از مشکلات آن است.خوشبختانه با کمی دقت می‌توانید از وجود این عیب در محصولی که قصد خرید آن را دارید اطمینان حاصل کنید. این گره‌ها بصورت برآمدگی و یا فرو رفتگی در سطح یا بدنه محصول براحتی قابل مشاهده است.

بستگی به این که از چه چوبی استفاده می‌شود و یا اینکه گره در کدام محل وجود دارد مقاومت آن‌ها نیز متفاوت است.

شایان ذکر است که وجود این گره‌ها مکن است باعث زیبایی محصول شوند و به جنبه هنری و زیبایی آن اضافه کنند.برخی وجود این گره ها در چوب را به دلیل طبیعی بودن آن بیشتر می‌پسندند.اما اگر این گره ها در محل نامناسبی قرار بگیرند و زیبایی کار را خراب کنند مبل ناقص شده و جز عیوب آن تلقبی میشود.

محل گره در چوب راش باید کجا باشد؟

در صورتی که این گره ها در پایه ها یا ستون های مربوط به یک محصول چوبی باشند به این دلیل که الیاف گره به مروز از الیاف بافت چوب اصلی جدا می‌شود و باعث کم شدن سطح مقطع چوب می باشد می‌تواند باعث شکست پایه مبلمان شود.ایضا اگر این گره در محل اتصال دو پایه وجود داشته باشد به این دلیل که متحمل بیشترین فشار عمودی می باشد پس از مدتی دچار مشکل جدی خواهد شد.

چگونه نوع چوب را بررسی کنیم؟

این سول از آن جهت دارای اهیمت است که درمحصول از یک نوع چوب باید استفاده شود و علت آن است که چوب‌هایی در انواع مختلف دارای مقاومت‌های متفاوتی می‌باشند.

فقط در صورتی سازندگان صنایع چوبی می‌توانند از انواع مختلف چوب در ساخت یک محصول استفاده کنند که اصول مربط به آن‌ها رعایت شود و این چوب ها دارای مقاومت‌های نزدیک به همی باشند.

چگونه کیفیت چوب راش رنگ شده را تشخیص دهیم؟

اگر بدنبال خرید مبل هستید و کیفیت آن برای شما امری مهم است پیشنهاد می‌کنیم محصولی را انتخاب کنید که ارای رنگ های شفاف مانند پلی استیل باشند زیرا در این نوع رنگ‌ها به خوبی بافت و نوع چوب را میتوان شناسایی کرد و موارد ذکر شده در بالا را می توان در آن دید.

البته در اینگونه رنگ‌ها چون چوب به رنگ اصلی خود دیده می شود قدرت انتخاب مشتری کمتر می شود.

در صورتی که شما بدنبال مبلی با پایه های قهوه ای تیره یا سفید باشید نمیتوانید از رنگ های شفاف و مزیتی که درشناسایی نوع چوب به شما می‌دهد بهره ببرید.

اگر بدنبال مبلمانی با رنگ های متفاوت و مطابق با سلیقه و دکوراسیون خاص هستید باید از مبلمانی با رنگ های پوششی استفاده کنید،که در این انتخاب نوع چوب به دلیل پوشش و استتاری که رنگ برای چوب ایجاد می‌کند قابل شناسی نیست.

چگونه قارچ زدگی را در چوب راش تشخیص دهیم؟

اگر چوب راش دچار قارچ زدگی شود باعث به وجود آمدن رگه‌های زیادی در آن می شود.در صورتی که رنگ چوب شفاف باشد هر گونه تغییر رنگ در آن نقص محسوب می‌شود.این عیوب به صورت رگه های نخی شکل زرد سیاه یا تیره ظاهر می شود.ازدیاد این رگه ها در چوب قارچ زده باعث خرد شدن چوب خواهد شد که اگر در محصول از رنگ های پوششی استفاده شده باشد در زیر آن پیدا نیست.

چگونه بفهمیم چوب راش ناقص سمباده و پرداخت شده است ؟

بعد از برش خوردن کلی چوب و طرح اصلی آن یک ماشین پوست زن روی کلاف آن کشیده می‌شود که عمل سمباده زنی را انجام می‌دهد.اگر در کار این دستگاه مشکلی ایجاد شود باعث ایجاد خطوط یا دایره های نامتوازن روی سطح بیرونی مبل میشود.در بیشتر موارد این ایرادات ممکن است طبیعی باشد که در نهایت در کارگاه های چوب زنی توسط سمباده کشیدن نهایی آن را برطرف می‌کنند.

در صورت برطرف نشدن این مشکل از جنبه راحتی و زیبایی کار به شدت کاسته می شود.

چگونه چوب راش بتونه زده را تشخیص دهیم؟

اگر در کارگاه برای  محصول مورد نظر از رنگ پوششی استفاده شده باشد بتونه آن را نمی توان تشخیص داد.کاربرد بتونه روی چوب راش به این علت است که باعث می شود ناهمواری های کار تا حدودی کمتر شوند و علی الخصوص سوراخ ها و فرورفتگی های مقطعی و جزیی کار پوشانده شود.

اگر برای پوشاندن حفره‌ها و سوراخ هایی که بزرگتر هستند از بتونه استفاده شود به مرور و بعد از خوردن ضرباتی حتی نه چندان سنگین ممکن است بتونه از محل جدا بشود و یک مبل ناقص به مشتری تحمیل می شود.

چوب راش از نظر اقتصادی و به صرفه بودن چگونه است؟

این چوب به عنوان گونه ای از سخت چوبان در صنعت چوب شناخته می شود که دارای بافتی مقاوم است .

به همین دلایل از نظر اقتادی هم برای خریدار هم برای فروشنده و هم برای صنعت‌گر  در مقایسه با چوب های دیگر مقرون به صرفه است.چرا که محصولاتی که از چوب تهیه می شوند به راحتی دچار صدمه نمی‌شوند و در مقابل تغییرات بیرونی هم چون پوسیدگی و ضربه سایش از خود مقاومت نشان می دهد.

این چوب همانند چوب ون زمانی که در مجاورت بخار قرار بگیرد دارای خاصیت انعطاف پذیری می‌شود و به راحتی می توان طرح و نقشه دلخواه را روی آن پیاده کرد که این یکی از دلایلی است که از این چوب به عنوان  تکیه گاه و پایه صندلی استفاده کنند.

هم چنین این انعطاف به سازنده این اجازه را خواهد داد که از این چوب در انتخاب های وسیعی از طرح ها استفاده شود و سلیقه طیف عظیمی از خریدارها را پاسخ دهد.در نتیجه این امر بازار برای چوب راش و محصولات آن گستردگی وسیعی پیدا کرده است.

با تشکر از توجه شما

کلمات کلیدی و موضوعات مهم در این مقاله : چوب راش به چه چوبی گفته می شود؟چوب راش به چه چوبی گفته می شود؟

لیست قیمت چوب راش , راههای تشخیص چوب راش , عکس چوب راش , روش تشخیص چوب راش در مبل , تفاوت چوب راش گرجستان و ایران , قیمت هر کیلو چوب گردو , قیمت چوب گردو متر مکعب , فروش عمده چوب راش

WhatsApp us