ایروکو

چوب آهن

درخت ایروکو چوب ساج افریقایی
درخت ایروکو چوب ساج افریقایی
درخت ایروکو چوب ساج افریقایی
درخت ایروکو چوب ساج افریقایی
درخت ایروکو چوب ساج افریقایی
درخت ایروکو چوب ساج افریقایی

درخت ایروکو
ایروکو یک درخت بزرگ دارای چوب سخت از سواحل غربی و گرمسیری آفریقا است که می تواند تا 500 سال زندگی کند.  این درخت به یوروبا به عنوان ìrókò ، که یک آرم یا لوگو شناخته شده است و اعتقاد بر این است که این چوب و درخت دارای خواص فوق طبیعی است.  آیروکو به عنوان چوب اوجی از اهالی Igbo شناخته شده است .  این یکی از چوبهایی است که گاهی اوقات از آن به چوب ساج آفریقا یاد می شود ، اگرچه این خانواده با خانواده ساج ارتباطی ندارد . رنگ چوب ابتدا زرد است اما به مرور زمان به قهوه ای غنی تر تبدیل می شود. بیشتر توسط احتمالاً Milicia excelsa حاصل می شود. در بیشتر ادبیات مربوط به این چوب اسامی درختانی کضه بازده آن را دارند به عنوانChlorophora excelsa و Chlorophora regia آورده شده است .

این درخت در بعضی از فرهنگهایی که از آن سرچشمه می گیرد می ترسد و از این رو با ارائه هایی کهنه می شود ، متزلزل می شود.  مردم یوروبیایی بر این باورند که این درخت توسط یک روح مسکونی شده است ، و هرکسی که چهره ی مرد آیروکو را به چهره ببیند مجنون می شود و به سرعت می میرد.  به گفته یوروآی ، هر مردی که درخت ایروکو را قطع کند ، باعث بدبختی ویرانگر برای خود و تمام خانواده خود می شود ،  اگرچه , اگر به قطع درخت نیاز داشته باشند می توانند بعد از آن نماز بخوانند تا از خود محافظت کنند.

آنها همچنین ادعا می كنند كه روح آیروكو در خانه هایی كه از چوب ایروك استفاده می كنند دیده و شنیده می شود ، زیرا روح ایروكو در چوب به دام می افتد.   در نیجریه چوب ایروکو به دلیل شرایط خاک و همچنین پوسیدگی ریشه از کیفیت بسیار کمتری برخوردار است. برخی غربی ها از چوب به عنوان “چوب ساج مرد فقیر” یاد می کنند.

استفاه از چوب ایرکو

چوب ایروکو
چوب برای اهداف مختلفی از جمله ساخت قایق ، کفپوش خانگی ، مبلمان و دروازه در فضای باز استفاده می شود. از اواخر دهه 1990 ، به دلیل صدای پر جنب و جوشش ، به عنوان بخشی از txalaparta ، یک ساز موسیقی باسک ساخته شده از تخته های چوبی ، مورد استفاده قرار گرفت .  ایروکو یکی از جنگل های سنتی djembe است . چوب ایروکو چوبی بود که برای ریحان ها در بانوی بانوی صلح انتخاب شد .

این چوب بسیار بادوام است.  ایروکو هنگام استفاده در بیرون از منزل به درمان منظم با روغن یا لاک نیازی ندارد ، اگرچه کار با ابزار بسیار دشوار است زیرا تمایل به پاشیدن به راحتی دارد و ابزارها را خیلی سریع محو می کند.

در انگلستان هیچ محدودیتی در زمینه تجارت این چوب وجود ندارد. تنها عوارض جانبی گزارش شده که در اثر گرد و غبار ناشی از گردو از ایرکو ایجاد می شود ، آسم ، درماتیت و بثورات گزنه است.

گالری عکس چوب

درخت ایروکو چوب ساج افریقایی
درخت ایروکو چوب ساج افریقایی

تنه درخت ایرونی / ساج آفریقایی ، Milicia excelsa(Chlorophora Excelsa) درپارک ملی لاچاچارا ، بنگلادش.2016

WhatsApp us