چوب ملچ

معرفی چوب درخت ملچ

چوب درخت ملچ از طبقه ای شامل حدود سی و پنج گونه از درخت های جنگلی و زینتی از خانواده Ulmaceae  که عمدتا بومی مناطق معتدل شمالی است، به دست می آید و بسیاری از آن ها به دلیل ارتفاع و شاخ و برگ های جذاب، پرورش می یابند. به طور کلی این چوب در ساخت قایق ها و ساختمان های مزرعه به دلیل ماندگاری در زیر آب و همچنین برای مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی چوب درخت ملچ
معرفی چوب درخت ملچ

گونه های عمده چوب ملچ

همان طور که گفته شد، درخت ملچ دارای گونه های بسیاری است که در سراسر دنیا شناخته می شود. ما در اینجا به معرفی کوتاهی از چند گونه رایج تر و شناخته شده تر آن می پردازیم:
  • درخت ملچ آمریکایی (Ulmus americana) که در شرق آمریکای شمالی ممکن است تا ارتفاع بیست و چهار تا سی متر (حدود هشتاد تا صد پا) رشد کند. این درخت دارای پوست خاکستری تیره، برجسته و برگ های بیضوی است.

چوب ملچ- درخت ملچ آمریکایی

چوب ملچ- درخت ملچ آمریکایی
چوب ملچ- درخت ملچ آمریکایی
  • درخت ملچ قرمز یا (Ulmus Slippery)، گونه ای کوتاه تر با توزیع مشابه، اما کوچک تر است. این درخت دارای ماده چسبنده ای در پوست داخلی است که قبلا به عنوان درمانی برای بیماری های گلو در آب خیسانده، برای استفاده در ضماد ها پودر و برای رفع کننده تشنگی جویده می شد.

چوب ملچ- تنه درخت ملچ قرمز

چوب ملچ- تنه درخت ملچ قرمز
چوب ملچ- تنه درخت ملچ قرمز
  • درخت ملچ سنگی، صخره ای یا چوب پنبه ای(Ulmus thomasii)  دارای چوب و شاخه های سخت است که اغلب باعث ایجاد پشته های چوب پنبه ای می شوند.

چوب ملچ- تنه درخت ملچ سنگی

چوب ملچ- تنه درخت ملچ سنگی
چوب ملچ- تنه درخت ملچ سنگی
  • درخت ملچ چینی (Ulmus parvifolia)  گونه ای با برگ های کوچک که دارای پوست لکه دار جالبی است.

چوب ملچ- تنه درخت ملچ چینی

چوب ملچ- تنه درخت ملچ چینی
چوب ملچ- تنه درخت ملچ چینی
  • درخت ملچ انگلیسی (Ulmus procera) با تاج جمع و جور و پوست بسیار عمیق شکافت دار است.

چوب ملچ- تنه درخت ملچ انگلیسی

چوب ملچ- تنه درخت ملچ انگلیسی
چوب ملچ- تنه درخت ملچ انگلیسی
  • ملچ وایچ (Ulmus glabra) دارای پوستی صاف تر نسبت به سایر گونه ها است.
  • درخت ملچ چتری(U. glabra camperdownii)  گونه ای از ملچ وایچ است که به دلیل داشتن شاخه های افتاده، به عنوان ملچ چتری نیز شناخته می شود.
  • ملچ سیبری(Ulmus pumila)  درختی سریع الرشد با شاخه های شکننده و چوب ضعیف است که گاهی اوقات برای ایجاد سریع سایه و بادشکن کاشته می شود.
انواع چوب ملچ
انواع چوب ملچ

ویژگی های چوب ملچ

ملچ یک چوب زیبا، با بافت درشت و ناهموار است. مغز چوب آن از قهوه ای مایل به قرمز روشن تا متوسط ​​متغیر است و دارای لایه میانی کم رنگ تر است که به رنگ سفید است.

این چوب چسب، رنگ و پرداخت را به خوبی به خود می گیرد؛ به خم شدن در برابر بخار پاسخ می دهد و پیچ و میخ را بدون مشکل نگه می دارد.

از آنجا که چوب ملچ سخت، نیرومند و ناهموار است، به دلیل درهم آمیختگی رگه های در هم آمیخته اش، کار با آن با آن دشوار است. سمباده زدن می تواند باعث کنده شدن شده و ظاهری ریش ریش بر روی سطح چوب ایجاد کند.

چوب ملچ
چوب ملچ

ملچ چوبی سخت و محکم است. هنگام حرارت دیدن به راحتی خم می شود و فرم را نگه می دارد و این امر آن را برای قطعات پشتیبان مبلمان مانند قاب، پشتی و پایه ها که باید از نظر ساختاری قوی باشند، بسیار مناسب می سازد. رگه های به هم پیوسته پوب درخت ملچ باعث می شود که در برابر خرد شدن مقاوم باشد و قادر باشد فشار زیادی را تحمل کند. این چوب بسیار جذاب است و اغلب برای تخته های قصابی، سبدها، نشیمن گاه های صندلی، دوک های نخ ریسی و سایر اشکال خمیده استفاده می شود.

چوب ملچ – صندلی چوب ملچ

چوب ملچ – صندلی چوب ملچ
چوب ملچ – صندلی چوب ملچ

چوب ملچ آمریکایی

این چوب به نام های دیگری مانند ملچ فلورید و ملچ سفید نیز شناخته می شود و  اصل و نسب آن به ایالات متحده و کانادا بر می گردد. موجودی چوب ملچ آمریکایی در اثر بیماری ویرانگر درخت نارون هلندی که صدها هزار درخت را نابود کرده است، تهدید می شود و اگرچه با قیمت های تقریبا بالا، اما این چوب هنوز هم موجود است و به صورت الوار و روکش به فروش می رسد.

ظاهر چوب ملچ آمریکایی

ظاهر چوب ملچ آمریکایی
ظاهر چوب ملچ آمریکایی

لایه میانی چوب درخت ملچ آمریکایی به رنگ خاکستری-سفید تا قهوه ای روشن است. مغز چوب دارای رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای مایل به قرمز کمرنگ است. چوب ملچ دارای بافتی درشت و پشمی است و رگه آن از مستقیم تا کمی در هم تنیده است. گفتنی است که درخشش این چوب با خاکستر قابل مقایسه است.

چوب ملچ – مقطع چوب ملچ امریکایی

چوب ملچ – مقطع چوب ملچ امریکایی

ویژگی های چوب ملچ آمریکایی

چوب ملچ آمریکایی نسبتا سنگین، سخت، سفت، دارای خصوصیت عالی خم شدن در بخار و استحکام متوسط است؛ اگر چه شکستن آن به دلیل داشتن رگه های به هم پیوسته دشوار است.

چوب ملچ قرمز آمریکایی
چوب ملچ قرمز آمریکایی

این چوب در برابر شوک مقاومت بالایی دارد؛ همچنین رگه در هم تنیده به این معنا است که خرد کردن چوب درخت ملچ برای هیزم تقریبا غیرممکن است.

ملچ آمریکایی برای اطمینان از عدم تاب برداشتن یا ایجاد خرابی و شکسته شدن حلقه آن، احتیاج به مراقبت در هنگام خشک کردن دارد. این چوب بوی خاصی ندارد، اما مستعد پوسیدگی است؛ بنا بر این بتونه کردن صحیح محصول هنگام نصب آن بسیار مهم است.

سختی چوب ملچ آمریکایی

سختی چوب ملچ آمریکایی
سختی چوب ملچ آمریکایی

سختی جانکای این چوب برابر 830 است که تقریبا از نظر سختی با چوب پلنگ(leopardwood) یا حصیری(lacewood) برابر است. سختی جانکای ملچ آمریکایی تقریبا چهل و پنج درصد سخت تر از شاه بلوط است؛ تقریبا چهل و نه درصد به سختی مربائو، حدود پنجاه و هفت درصد به سختی افرا، نزدیک به پنجاه و یک درصد به سختی ونگه و کمی کمتر از سی و هشت درصد به سختی چوب ماهون است.

قابلیت کارایی چوب ملچ آمریکایی

کار با ابزار بر روی این چوب ملچ بسیار سخت نیست و باعث می شود لبه های برش خورده ضخیم متوسط ایجاد شود و با پرداخت به یک سطح صاف تبدیل می شود. تا زمانی که تیغه ها تیز باشند، کار با  ابزار های دستی یا ماشینی بر روی چوب ملچ آمریکایی، خوب جواب می دهد، اما ابزارهای برش کند باعث ایجاد سطح های ریش ریش می شوند. همچنین این گونه از ملچ به راحتی با چسب یا میخ قابل نصب است.

چوب ملچ
چوب ملچ

 استحکام چوب ملچ آمریکایی

چوب درخت ملچ آمریکایی دارای قدرت  1180پی اس آی است؛ در حالی که ملچ صخره ای دارای قدرت 14800 است. قابلیت خمش برای ملچ آمریکایی 4/1 میلیون پی اس آی و 54/1 پی اس آی برای ملچ صخره ای است. سختی آن ها نیز به ترتیب 830 پوند و 1320 پوند برای آمریکایی و صخره ای است. مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر شوک نیز در این نوع چوب بسیار زیاد است.

کاربرد های چوب ملچ آمریکایی

الگوی سنگین رگه همراه با رگه به هم پیوسته، باعث ایجاد ظاهری بسیار برجسته می شود؛ به همین دلیل در تخته های چوبی کاربرد گسترده ای پیدا می کند. چنین چوب زیبایی مدت ها است که برای کاربری های با زرق و برق کمتر مانند جعبه ها، سبد ها، تابوت ها، صندوق ها، چوب های هاکی و سایر وسایل ورزشی، کفپوش، کابینت، روکش تخته چند لایه و تولید خمیر کاغذ استفاده می شود. این در حالی است که چوبی عالی و باشکوه برای مبلمان است و خاصیت خمش آن باعث می شود که بسیار مناسب برای ساخت صندلی ها و سایر فرم های دارای خمش باشد. همچنین چوب درخت ملچ آمریکایی را می توان برای تزئینات داخلی، دیوار پوش های چوبی، روکش های تزئینی و قالب سازی استفاده کرد.

چوب ملچ – مبلمان ملچ امریکایی

چوب ملچ - مبلمان ملچ امریکایی

چوب ملچ آمریکایی حتی در هنگام خیس ماندن، بسیار بادوام است و برای ساخت سد نیز استفاده می شود. کنده های درخت ملچ که در دوران رم باستان و دوره قرون وسطی در اروپا برای استفاده به عنوان لوله های آب خالی شده بودند، از زیر خاک بیرون آورده شده اند. همچنین از ملچ در ساخت تجهیزات کشاورزی و بشکه نیز استفاده می شود.

برای طرفداران هاکی، ملچ چوب مورد علاقه ای است؛ زیرا بیشتر چوب های هاکی از ملچ ساخته شده است. همان طور که گفته شد، چوب ملچ بسیار سفت و سخت است و دارای رگه های در هم تنیده گسترده است. رگه های در هم تنیده به معنای این است که طول رگه هر سال به جای اینکه کاملا عمودی رشد کند، جهت های مختلفی را در درخت طی می کند و اساسا در هم تنیده است؛ در نتیجه خرد شدن چوب بسیار دشوار است، ویژگی ای که بدیهی است برای چوب هاکی مورد نیاز است.

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با چوب ملچ :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us