خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » چوب ممرز » چوب ممرز , درخت ممرز

درخت و مشخصات چوب ممرز

Hornbeam Carpinus betulus درختی پهن برگ و برگ ریز که بومی جنوب انگلستان است, اما بطور گسترده در جاهای دیگر نیز کاشته می شود.

چوب ممرز
چوب ممرز

مشخصات فنی چوب ممرز اروپایی

نام مشترک (ها): Hornbeam European، Hornbeam Common

نام علمی: Carpinus betulus

توزیع: اروپا و آسیای غربی

چوب ممرز
چوب ممرز

اندازه درخت: 50-65 فوت (15-20 متر) قد ، 2-3 فوت (.6-1 متر) قطر تنه

میانگین وزن خشک: 46 پوند / فوت 3 (735 کیلوگرم / متر 3 )

وزن مخصوص (پایه ، MC 12٪): .53 ، .74

چوب ممرز
چوب ممرز

سختی ژانکا : 1630 پوند f (7،260 N)

مدول پارگی: 16010 lb f / in 2 (110.4 MPa)

مدول الاستیک: 1،755،000 lb f / in 2 (12.10 GPa)

کاسه چوب ممرز
کاسه چوب ممرز

قدرت خرد کردن: 7،320 پوند f / in 2 (50.5 MPa)

انقباض: شعاعی: 6.8٪ ، مماس: 11.5٪ ، حجمی: 18.4٪ ، نسبت T / R: 1.7

رنگ / ظاهر: چوب درخت ممرز بسیار سخت است و بیشتر تخته ها و الوارهای چوب کاملاً از چوب ( قلب درخت ) تشکیل شده است. رنگ تقریباً سفید است. چوب قلب قهوه ای مایل به زرد کم رنگ به طور واضح از چوب درخت قابل مشخص نمی شود.

چوب ممرز سیلر شده
چوب ممرز سیلر شده

دانه / بافت: دانه مستقیماً کمی با هم مخلوط شده و دارای یک بافت ریز و یکنواخت است.

Endgrain: پراکنده – متخلخل؛ منافذ كوچك تا متوسط ​​، غالباً به صورت شعاعی یا مورب ، (گاهی اوقات در چیدمان دندریتیك) ، نسبتاً بی شمار تا بی شمار. معمولاً چند برابر شعاعی 2-4؛ پرتوهای کوچکتر بدون لنز قابل مشاهده نیستند ، با پرتوهای جمع بسیار بزرگتر که گاهی اوقات وجود دارند ، فاصله نزدیک.

مقطع چوب ممرز
مقطع چوب ممرز

مقاومت در برابر پوسیدگی: ممرز از نظر مقاومت در برابر پوسیدگی سطح تحمل پایینی دارد و همچنین در معرض حمله حشرات قرار دارد. با این حال ، Hornbeam از مقاومت عالی در برابر سایش برخوردار است.

کارآیی: به طور کلی ، Hornbeam چوب ممرز به دلیل تراکم بالا و سختی که دارد باعث می شود که کار کردن بر روی آن آسان نباشد . با این حال ، همین تراکم ، همراه با دانه های ریز باعث می شود ، یک چوب عالی را به وجود می آورد. رنگ ها ، چسب ها بر روی این چوب عالی کار می کنند .

کاسه چوب ممرز
کاسه چوب ممرز

بو: بوی مشخصی ندارد.

آلرژی / سمیت: اگرچه واکنش های شدید بسیار نادر است ، اما Hornbeam گزارش شده است که باعث تحریک پوست می شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله های آلرژی چوب و سمیت و ایمنی از گرد و غبار چوب مراجعه کنید.

قیمت گذاری / در دسترس بودن: قیمت چوب باید در محدوده طبیعی آن متوسط ​​باشد. معمولاً به ایالات متحده صادر نمی شود. این چوب بصورت بومی از جنگل های ایران برش و در اختیار نجاران قرار داده می شود .

پایداری : این گونه چوب در ضمائم CITES یا در لیست قرمز IUCN گونه های تهدید شده ذکر نشده است.

موارد متداول: سوخت ، کفپوش ، روکش ، آلات موسیقی (کوبه ای) ، چرخ ها ، دسته ها ، شافت ها ، اشیاء چرخانده و سایر قطعات کوچک چوب.

نظرات: بنابراین نامگذاری شده است ، یا 1) زیرا یکی از کاربردهای اصلی آن به عنوان یوغ گاو بود ، یا 2) چوب معروف به شاخ سخت بود.

چوب ممرز
چوب ممرز

مشخصات چوب و گونه های نزدیک به چوب ممرز :

شاخ آمریكایی (Carpinus caroliniana)


چوب ممرز
چوب ممرز

اسم hornbeam از سختی چوب آن ناشی می شود – “شاخ” به معنی “سخت” و “پرتو” نام درختی به زبان انگلیسی قدیمی بود. Hornbeam اروپا به طور گسترده ای به عنوان یک درخت زینتی برای کاشت در باغ ها و پارک ها در انگلستان کشت می شود و جایزه انجمن باغبانی باغ سلطنتی باغ شایستگی را کسب کرده است.

چوب ممرز ، سفیدی خامه ای رنگ با دانه ای پوسته پوسته است. بسیار سخت و قوی است و به همین دلیل بیشتر در مبلمان و کفپوشها استفاده می شود. مصارف تاریخی این چوب شامل یوغ های گاو ، بلوک های برقی قصابی و سنگهای قیمتی برای آسیاب های بادی و آسیاب های آبی بود. گفته می شود تونیک ساخته شده از ممرز باعث رفع خستگی و فرسودگی می شود و در گذشته از برگهای آن برای متوقف کردن خونریزی و التیام زخم ها استفاده می شد.


HORNBEAM

چوب ممرز
چوب ممرز

Carpinus spp.

spp. Carpinus spp. از خانواده Betulaceae (خانواده توس) ، از جمله (اما قطعاً به آنها محدود نمی شود) در زیر انواع ممرز معرفی شده اند :

Carpinus betulus — شاخ اروپایی
Carpinus caroliniana — ممرز آمریکایی ، ممرز آب
Carpinus carpinoides — ممرز ژاپنی
Carpinus caucasica — اروپایی ممرز
ممرز cordata — آسیایی ممرز
ممرز ژاپونی و ژاپن ممرز
ممرز laxiflora — ممرز ژاپنی
ممرز راش ممرز — اروپای شرقی، ممرز آسیایی، ممرز شرقی
ممرز polyneura — چینی ممرز
ممرز tschonoskii — ممرز کره ای

چوب ممرز
چوب ممرز

این چوب مانند ( hophornbeam ) هاپ-ممرز نسبتی نزدیک دارد ، بسیار سخت و سفت است ( مانندهوفورنبل کمی بیشتر است) و همچنین (مانند هافورن پرت) به عنوان چوب آهن در آمریکا شناخته شده است.

Hornbeam یک چوب بسیار سخت است ، از این رو نام چوب آهن است . ممرز به دلیل دشواری در کار کردن آن به ندرت برای نجاری عمومی استفاده می شود . سختی آن به این معنی است که برای تخته های حکاکی ، دسته ابزار ، چرخ های مربی ، اقدامات پیانو استفاده شده است – مکان هایی که چوب بسیار سختی لازم است.15 نوامبر 2011

Hornbeam یک چوب ممرز بسیار سخت
Hornbeam یک چوب ممرز بسیار سخت

چوب آهن یکی از اسامی رایج است که از لحاظ شناسایی چوب می تواند وجود داشته باشد – من آنچه را که یقین دارم یک لیست ناقص است در اختیار شما قرار می دهد و تعدادی از گونه های مختلف را در این صفحه گرداوری کرده ایم, که چوب آهن به عنوان یکی از نامهای رایج آنها وجود دارد.

به هر حال ، ممرز بسیار سخت است و به ندرت از مواردی مانند مبلمان استفاده می شود زیرا کار با آن دشوار است. این مقدار زیادی برای مواردی مانند دستگیره ابزار و بازار استفاده می شود که قدرت و سختی آن فضیلت هایی است.

مطالب مرتبط با شناخت انواع چوب :

  • آموزش ساخت کف پله چوبی
    ساخت کف پله چوبی می‌تواند پروژه ای زیبا و ارزشمند برای خانه شما باشد. با این حال، مهم است که قبل از شروع کار، مراحل را به دقت برنامه ریزی و اجرا کنید.
  • گل میخ چوبی مناسب دربهای قدیمی
    گل میخ‌های چوبی می‌توانند انتخاب مناسبی برای درب‌های قدیمی باشند. آن‌ها می‌توانند به درب‌های قدیمی ظاهری گرم و صمیمی ببخشند و همچنین می‌توانند برای آویزان کردن کلاه، کت یا سایر وسایل استفاده شوند.
  • ساخت تخت خواب چوبی: گرما و زیبایی طبیعت در اتاق خواب شما
    تخت خواب چوبی، انتخابی کلاسیک و محبوب برای دکوراسیون اتاق خواب است. این نوع تخت ها با ظاهری گرم و صمیمی، حس آرامش و طبیعی بودن را به فضای اتاق شما می‌بخشند
  • قیمت نصب نرده چوبی و دسته نرده پله 1403
    شرکت ما با سابقه [40] سال در زمینه نصب نرده چوبی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. ما از بهترین چوب‌ها و مجرب‌ترین نصابان برای ساخت و نصب هندریل ، دسته نرده و نرده‌های چوبی شما استفاده می‌کنیم.
  • قیمت انواع نرده چوبی
    نوع چوب: رایج ترین چوب های مورد استفاده برای نرده های چوبی، راش، روسی، بلوط و چنار هستند. چوب راش به دلیل استحکام و زیبایی ظاهری، محبوب ترین و گران ترین نوع چوب است
  • میز کانتر لابی سبک مدرن: نقطه عطف زیبایی و کارایی در فضاهای ورودی
    میز کانتر لابی، به عنوان اولین المانی که در بدو ورود به چشم می‌آید، نقشی کلیدی در القای حس و هویت فضا ایفا می‌کند. در سبک مدرن، سادگی، ظرافت و کارایی حرف اول را می‌زنند و میزهای کانتر لابی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us