خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » چوب های زیبا و منحصر به فرد

چوب های زیبا و منحصر به فرد 

چوب های زیبا و منحصر به فرد : چوب آبنوس  اين چوب بدون نقش است . رويشگاه اين چوب سواحل گينه در افريقا از گاتا تا گابون است . چوب درون اين چوب سياه يک دست است . یک چوب عالی برای ساختهنر های ظریف چوبی .

۲. چوب فوفل : اين چوب به رنگ قهو‌ه‌اى سير اخرايى است و خطوط موج‌دار تيره‌تر از رنگ زمينه دارد . رويشگاه آن مناطق گرم آسيا مثل هندوستان و پاکستان و جزاير سند و جاوه است .

بهترین ایده های دراور چوبی
بهترین ایده های دراور چوبی

۳. چوب گردو : رنگ اين چوب از کرم مايل به قهوه‌اى تا قهوه‌اى خام بارگه‌هاى تيره و نامنظم موجدار است . محل رويش گردو در ارتفاعات ميان‌بند جنگلى شمال از آستارا تا گلى‌داغى و در غالب مناطق استپى است .

معرفی انواع چوب

۴. چوب کُنار : رنگ اين چوب قهوهاى با زمينهٔ گل اخرا است و نقش آن پر گره و خطوط موجدار است . محل رويش آن در استانهاى ساحلى جنوب ايران بهخصوص در راه سيرجان به بندرعباس است . ۵. کيکم : رنگ اين چوب زمينه کرم رنگ با خطوط و نقش‌هاى شکلاتى يا قهوه‌اى سوخته است و نقش آن جوش‌دار و موج‌دار است . محل رويش اين چوب جنگل‌هاى باختر و جنوب ايران است .

مدل درب چوبی تزیینی خانه , عکس درب چوبی , ساخت درب
درب قاب تونیک چوب اکاژو افریقایی

۶. چوب آکاژو : رنگ اين چوب قرمز مايل به بنفش تيره و نقش آن خطوط نوارى پررنگ‌تر از زمينه است . محل رويش آن نيز غرب آفريقا از ليبريا، کامرون و کنگوتا، اوگاندا مى‌باشد .

۷. چوب ساج : رنگ اين چوب قهوه‌اى با زمينهٔ سبز و نقش آن رگه‌هاى زرد يا قرمز نوارى است . رويشگاه اين چوب، جنوب آسيا از هندوستان تا هند و چين و جاوه است .

چوب سرخدار , تشخیص چوب سرخدار
چوب سرخدار , تشخیص چوب سرخدار

۸.  چوب سرخدار : رنگ اين چوب از کرم تا قهوه‌اى قرمز (با زمينهٔ رنگ آهن) و نقش آن موج‌دار با خطوط کمى پررنگ‌تر است . اين چوب در جامعهٔ راست‌شان به‌طور پراکنده ديده شده است و گاهى به‌صورت جنگل‌هاى خالص وجود دارد .

۹. چوب بقم : رنگ اين چوب قرمز زنگ آهن و نقش آن خطوط موج‌دار کم‌رنگ‌تر از زمينه و گروه‌هاى متوسطى که در اثر تلاقى خطوط به‌وجود مى‌آيد ، مى‌باشد . محل رويش آن آسياى جنوبى است و از هندوستان به ايران وارد مى‌شود. درخت آن در امريکاى مرکزى و شمال امريکاى جنوبى نيز کاشته شده است.

۱۰. چوب عناب : رنگ اين چوب قهوه‌اى با زمينهٔ گِل اخراى پخته زرد است و چوب کم نقشى است . رويشگاه اين چوب به‌طور پراکنده در خراسان است اما نوع بزرگ‌تر آن در بين راه بيرجند و تربت حيدريه نيز وجود دارد.

۱۱. چوب سنجد : رنگ چوب درون قهوه‌‌اى مايل به قرمز و چوب برون زرد کم ‌رنگ است . اين چوب خطوط موج‌‌دار کم‌رنگ و پررنگ‌تر از زمينه همراه با جوش‌هاى فراوان دارد و در کليهٔ مناطق استپى ايران کاشته مى‌شود .

۱۲. چوب زيتون : رنگ اين چوب کرم با زمينهٔ قهوه‌اى است و رگه‌هاى نامنظم و موج‌دار و فراوان به‌رنگ قهوه‌اى تيره دارد . رويشگاه اين چوب کرانهٔ مديترانه، شمال افريقا و جنوب اروپا است . در منطقهٔ رودبار و منجيل ايران نيز به‌طور فراوان کاشته مى‌شود . گونه‌هاى وحشى آن بين قزوين و گيلان و نواحى جيرفت و جبال بارز وجود دارد . در اطراف گرگان تا مازندران ديده شده است .

۱۳. چوب بادام : رنگ اين چوب در بيرون کرم مايل به زرد، درون کرم مايل به شکلاتى است . و داراى خطوط موازى و باريک تيره‌تر از متن است . در کليهٔ مناطق استپى و کوهپايه‌اي، آذربايجان، خراسان، اطراف اصفهان، شيراز و کردستان کاشته مى‌شود .

۱۴. چوب اقاقيا : اقاقیا بسیار مناسب برای دکوراتو هایی است که برای کار هایشان به شاخه و پوست های زیبا نیاز دارند و درخت اقاقیا درختی است که از تمام اجزای آن میتوان برای تزئینات داخلی و خارجی استفاده کرد .  رنگ اين چوب کرم با زمينهٔ شکلاتى است و نقش کم و بيش نوارى دارد . از درختان آمريکاى شمالى است و به علت سازش با خشکى کشت آن در مناطق استپى ايران متداول شده است .

۱۵. چوب ملچ : چوب خوش نقش ایران ، مناسب برای ساخت درب ، دکوراسیون چوبی . بیشتر این چوب را برای گرفتن روکش استفاده میکنند .  رنگ چوب برون سفيد مايل به خاکسترى و چوب درون ترکيبى از خطوط قهوه‌اي، زرد پررنگ تا قرمز کم‌رنگ است و داراى خطوط نامنظم قهوه‌اى شکلاتى مى‌باشد . اين گونه جزء درختان جنگلى شمال ايران است و مى‌توان در بيشتر مناطق استپى ايران با آبيارى کاشت .

۱۶. چوب خرمالو :  بخصوص خرمالو نرک بدلیل رشد سریع میتواند یک چوب بصرفه در مناطق شمالی باشد . رنگ اين چوب در درون خاکسترى کبود و چوب برون کرم روشن اخرايى است . اين گونه جزء درختان جنگلى شمال محسوب مى‌شود و رويشگاه آن کرانه‌هاى درياى خزر از جنگل‌هاى آستارا تا جنگل‌هاى گرگان است .

۱۷. چوب زرشک: رنگ اين چوب زرد پررنگ با انعکاس صدفى است و نقش آن خطوط موج‌دار خودرنگ صدفي . اين گونه در دامنه‌هاى شمالى و جنوبى البرز و در ارتفاعات ۱۷۰۰-۲۳۰۰ متر و در حاشيهٔ رودخانه‌ها است .

۱۸. چوب شمشاد : رنگ اين چوب زرد يا زمينهٔ رنگ آهن است و بدون نقش مى‌باشد . و در جنگل‌هاى جنوب اروپا، شمال افريقا، آسياى غربى مى‌رويد . در ايران منحصراً در ارتفاعات پائين جنگل‌هاى شمال از آستارا تا گرگان ديده شده است.

۱۹. چوب نارنج : چوب نارنج با رنگ شفاف و یک دستی که دارد بسیار مورد استفاده معرق کاران است ، رنگ اين چوب زرد ليمويى و بدون نقش است. اين گونه در شمال و جنوب ايران کاشته مى‌شود . سواحل درياى خزر ، استان فارس و بلوچستان محل رويش اين درخت است . معرق کاری

۲۰. چوب درخت توت سفيد : چوب مورد استفاده در مناطق مرکزی و شمال ایران ، مناسب برای ساخت درب های چوبی ، ساز چوبی . رنگ چوب برون سفيد و درون زرد طلايى است. اين درخت در اصل در چين و آسياى شرقى بوده است . اما در ايران و بسيارى از مناطق معتدلهٔ دنيا کاشته مى‌شود . در ايران در مناطق مرطوب جنگلى شمال و همچنين در مناطق استپى نيز کاشته مى‌شود .

۲۱. چوب افرا (پلث) : رنگ اين چوب سفيد شيرى و بدون نقش است . اين گونه جزء درختان جنگلى شمال ايران محسوب مى‌شود و از طوالش تا جنگل‌هاى گلى داغى و گلستان مى‌توان يافت .

۲۲. چوب گلابي : چوب معرق کاران ،  رنگ اين چوب قرمز روشن (صورتي) با زمينهٔ قهوهاى و بدون نقش و گاهى منقوش است . اين درخت از آستارا تا گرگان مىرويد و در کردستان و لرستان نيز گونههاى مختلف آن وجود دارد .

۲۳. چوب ممرز : چوب مجسمه سازی ، رنگ اين چوب سفيد مايل به خاکسترى و نقش آن رگه هاى بنفش کمرنگ است . اين درخت از آستارا و ارسباران تا گلى داغلى در جنگلهاى ايزده و نور و زرينگل مازندران می رويد

۲۴. چوب چنار : درخت بومی ایران ؛ مناسب برای گره چینی ، ساخت ساز ، معرق و منیت .

رنگ اين چوب خاکسترى مايل به صورتى و طرحهاى شبيه نقطهٔ قرمز رنگ دارد و در بستر رودخانه ها و مناطق استپى می رويد .

چوب های زیبا و منحصر به فرد


مطالب مرتبط با موضوع انواع چوب :

  • معرفی انواع چوب های ساج + قیمت
    چوب ساج یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین چوب های جهان است. این چوب از درختان ساج که بومی مناطق گرمسیری آسیا هستند، به دست می آید
  • چوب سدر چیست و نکاتی درباره رنگ کاری چوب
    سدر در طول سال ها به عنوان چوب غیر قابل رنگ آمیزی شهرت پیدا کرده است . این قابل درک است با توجه به اینکه چوبی سخت و بسیار متراکم است که به دلیل منافذ فشرده اش تمایل به رد رنگ دارد .
  • تفاوت اصلی بین چوب نرم و چوب سخت
    چوب‌های نرمی مانند صنوبر لبه دار، صنوبر داگ، SPF و کاج زرد جنوبی، و چوب‌های سخت مانند بلوط، ماهون و چوب سرخ سنگ بنای صنعت چوب هستند
  • چوب چهار تراش 1.6*10*300 سانت
    در این مقاله به بررسی و معرفی ابعاد چوب چهار تراش کاج روسی با ابعاد 1.6 * 9 * 300 سانتی متر می‌پردازیم. خرید و براورد قیمت انواع چوب چهار تراش
  • معرفی چوب میرانته ( لاوان )
    چوب مرانتی به طور معمول قهوه ای مایل به قرمز یا ارغوانی تیره است. معمولاً با وجود رگه های رزین سفید.
  • نحوه شناسایی انواع چوب
    چه یک صنعت‌ گر حرفه ‌ای چوب باشید یا یک تلاش ‌گر آخر هفته ، به احتمال زیاد با تکه ‌ای چوب روبرو شده ‌اید که کاملاً نمی ‌توانید آن را شناسایی کنید
WhatsApp us