خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » چوب چنار » آشنایی با درخت چنار, چوب درخت چنار

چوب درخت چنار

آشنایی با درخت چنار

درخت چنار از جمله درختانی است که به طور طبیعی و خودرو در جنگل های اروپا رشد یافته است. این درخت بسیار محکم سخت بوده و دارای یک تنه ی راست و دوست داشتنی و برگ های سبزی به مانند درخت بلوط است.

معرفی انواع چوب

کاشت درخت چنار در آمریکا نیز در حال افزایش است. این درخت بلند و محکم است و تا  30 متر و بیشتر هم رشد کند. تنه ی درخت چنار صاف است، درحالی که شاخه های در حال گسترش کمی خم می شوند و نمونه های تزئینی مطبوعی را برای حیاط های بزرگ ایجاد می کنند. برگ ها مانند ستاره پنج گوشه هستند. برگ ها سبز و بزرگ هستند و حدودا 30 سانتیمتر رشد می کنند.

آشنایی با درخت چنار
آشنایی با درخت چنار

                      درخت چنار

درخت چنار تقریبا در هر خاکی رشد می کند از اسیدی، قلیایی، لومی، شنی، خاک رس گرفته تا خاک مرطوب وخشک. این درخت در آفتاب کامل رشد می کند و در سایه به طور جزئی رشد می کند. تکثیر درخت بعد از قطع کردن آسان است و کشاورزان اروپایی با ریختن شاخه های بریده شده به داخل خاک در امتداد خطوط املاک، پرچین ایجاد می کنند.

بافت چوب چنار
بافت چوب چنار

در جنگل ها سنجاب، موش صحرایی و سگ آبی از دانه این درخت تغذیه می کنند. در حفره های این درخت جغد، مرغ مگس و دیگر پرنده ها  لانه می سازند و خرس سیاه از آن به عنوان پناهگاه استفاده می کند. طبق منابع طب گیاهی، فواید درخت چنار شامل جوشاندن پوسته آن در سرکه برای درمان درد دندان و اسهال است. برگ های درخت خورد می شوند و برای درمان التهاب ملتحمه چشم و بیماری های دیگر سرماخوردگی و مشکلات تنفسی استفاده می شود.

 استفاده های چوب درخت چنار

این درخت در بسیاری از مناظر خانگی محبوب است.  این درختان واقعاً باشکوه که به دلیل استفاده در پارک های شهری، میدان ها، قبرستان ها، باغ ها، در کنار رودخانه ها  و در کنار خیابان ها مشهور هستند، برای رسیدن به ارتفاعات شگفت انگیز رشد می کنند و معمولاً استفاده از چوب آنها به ذهن خطور نمی کند. با این حال، مانند چشم انداز زینتی بسیاری از مزارع، جای تعجب نیست که این درختان نیز از شهرت کاملی برای استفاده در ساخت مبلمان و کارخانه های الوار برخوردارند.

کاشت آن برای صنعت چوب بسیار نادر است. در حالی که گونه ی چنار خاوری برای این هدف کاشت می شود، بیشتر درختان چنار برای تزئین و محوطه سازی شهر مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، از بین رفتن درخت به دلیل خسارت ناشی از رعد و برق شدید، باد، یخ یا سایر وقایع شدید آب و هوایی غیر معمول نیست. صاحبان خانه نیز ممکن است هنگام انجام کارهای مختلف خانه یا هنگام شروع پروژه های ساخت و ساز، نیاز به حذف درختان داشته باشند. وقتی صاحب خانه ها این درختان را بر می دارند شاید ندانند درخت چنار چه کاربردهایی دارد. درحالی که بسیاری از افراد  استفاده از چوب چنار به عنوان هیزم را بعد از قطع کردن درخت گزینه ی خوبی بدانند، درخت چنار مصارف بسیار دیگری نیز دارد.

درخت چنار
درخت چنار
میز آرایش ساخته شده از چوب چنار
میز آرایش ساخته شده از چوب چنار

این درخت با برگ های بزرگ خیابان های شلوغ ترین شهرهای جهان، از جمله نیویورک و لندن را به تسخیر خود درآورده است. این درخت همه کاره برای زنده ماندن از آلودگی، گرد و خاک و باد شدید سازگار است، که با عمر طولانی و زیبایی خوشایند خود تا سال ها می تواند سایه بدهد. اگرچه درخت چنار در درجه ی اول ارزش تزئینی دارد، چوب آن به دلیل ظاهر جذاب و تور مانند خود برای استفاده در مبلمان داخلی بسیار مناسب است. در تاریخ اولیه ایالات متحده، مردم از درختان چنار برای درست کردن جعبه ها، ظروف، تخته های چوبی، کفپوش، سطل، کمد قصابی، منبت کاری، روکش و حتی پلاکاردهای آرایشگری استفاده کرده اند.

الوار درخت چنار

الوار درخت چنار  منحصر به فرد و ناشناخته بوده و از نظر ظاهری با چوب های دیگر تفاوت دارد. در حین ساخت قسمت های پروژه از یک برس مفتول، انواع و اقسام سوهان ها، کاردک های کابینتی، یک تراشکار، اسکنه، گونیا، تراز دستی و اره دستی استفاده می شود. با این حال، درجایی که خاصیت الوار چنار سختی کمتری ایجاد کند، می توان از دستگاه برش دستی و میز برش و سپس از دستگاه سی ان سی (CNC) استفاده کرد. 

تیره کردن یا رنگ کردن چوب

تیره کردن یا رنگ کردن چوب

به عنوان بخشی از پروژه ی تیره سازی درخت چنار، فرایند تیره کردن یا رنگ زدن الوار درخت چنار به روش طبیعی و احترام آمیز بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر یا بدون پوشاندن چوب با رنگ انجام می شود. واکنش نشان دادن چوب به جوهر مازو که به طور طبیعی رخ می دهد راه حل تیره کردن است (میزان اسیدیته درآن بسیار دقیق است). درخت چنار جوهر مازو زیادی ندارد بنابراین مانند درخت بلوط سیاه ذغالی نمی شود بلکه رنگ خاکستری به خود می گیرد، که تضاد کاملی با الوار های تیره نشده یا رنگ نشده دارد.

وقتی به بخار کردن (تکنیکی در چوب که درآن چوب به وسیله ی بخار به شکل دلخواه در می آید) و انتخاب الوار درست می رسد گلچین الوار همیشه مهم است. اینکه الوار نقصی نداشته باشد یا صاف و بدون برآمدگی باشد مهم است. برای به دست آوردن چوب با کیفیت برای کابینت سازی نیازی به تاجر چوب یا دستگاه اره بری بزرگ ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اره دستی را پیدا کنید و جایی برای خشک کردن چوب بریده شده داشته باشید.

عملیات بخار کردن چوب در جعبه ی بخار
عملیات بخار کردن چوب در جعبه ی بخار

عملیات بخار کردن چوب در جعبه ی بخار

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با چوب چنار »:

  • آشنایی با درخت چنار, چوب درخت چنار
    درخت چنار از جمله درختانی است که به طور طبیعی و خودرو در جنگل های اروپا رشد یافته است. این درخت بسیار محکم سخت بوده و دارای یک تنه ی راست و دوست داشتنی و برگ های سبزی به مانند درخت بلوط است.
  • چوب درخت چنار , سیکامور
    معرفی انواع چوب و مشخصات فنی آن , چوب درخت چنار در ایران استفاده های بسیاری دارد , این چوب برای ساخت درب های سنگین و خاص مانند درب گره چینی و ارسی سازی
  • چوب چنار , معرفی درخت چنار اروپایی
    چوب چنار٬ انواع چوب٬ انواع چوب ایرانی٬ انواع چوب و کاربرد آنها٬ عکس انواع چوب٬
  • مقایسه چوب چنار , گردو , راش و چوب بلوط
    انواع چوب , مقایسه انواع چوب از نظر کیفیت ها و ضعف
  • چوب چنار
    انواع چوب٬ انواع چوب ایرانی٬ انواع چوب خارجی٬ انواع چوب و کاربرد آنها٬ شناسایی انواع چوب٬ عکس انواع چوب٬ انواع چوب
  • کنده درخت چنار
    چوب و کنده درخت چنار در دکوراسیون داخلی
  • چوب چنار
    چوب چنار , تصاویری از چوب چنار
  • هنری که در آن، گره از گره ای گشوده نمی شود
    گره چینی , گره چینی گره چینی. گره‌چيني چوب , هنر‌هاي ظريف چوبی و شیشه , ايران , هنر , گره چینی , چوب , معماري ايران , مصالح ساختماني , هنر گره چینی , صنایع چوب , هنر گره چینی هنری زیبا و اصیل است که به دلیل زحمت زیاد هزینه زیادی را دربر دارد . عکس گره چینی , گره چینی , هنر گره چینی چوب گره چینی گره چینی , ویژگی های هندسی گره , تزیینات , دکوراسیون سنتی , آموزش گره چینی ، اتصالات مناسب و مشبک – صنایع چوب و کاغذ , هنر گره چینی یکی از اصیل ترین هنرهای ایرانی که از دیرباز در ایران بوده و در آثار تاریخی کشورمان به خوبی مشاهده می شوند و جزو عناصر مهم آثار .خانه های قدیمی كردستان خانه های قدیمی كردستان ، مهد گره چینی و ارسی سازی ؛ گره چینی و مشبک سازی – معرفی یکی از محدود کارگاههای گره چینی در تهران جهت شناخت این هنر ایرانی اسلامی – گره چینی و مشبک سازی
WhatsApp us