چوب کاج روسی

 معرفی اجمالی چوب کاج روسی

چوب کاج روسی : درخت کاج روسی (Siberian Pine-Pitch Pine ) با نام علمی (Pinus Sibiria) گونه ای از مخروطیان دائما سبز بوده که برای اولین بار در کشور روسیه شناسایی شده است. ارتفاع کاج روسی به 35 متر و قطر کنده آن به 1.8 متر می رسد. پوسته این درخت به رنگ قهوه ای روشن یا قهوه ای متمایل به خاکستری است. چوب کاج روسی کاربرد گسترده ای دارد و در صنایع بسیاری مانند ساختمان سازی، کشتی سازی، مبلمان، ساخت جعبه، پالت و مانند آن مورد استفاده قرار می گیرد.

درخت چوب کاج , چوب کاج روسی , چوب روسی دکوراسیون
درخت چوب کاج , چوب کاج روسی , چوب روسی دکوراسیون

چوب کاج روسی

ویژگی های چوب کاج روسی

درخت کاج روسی -بومی روسیه، چین و قزاقستان- دارای ارتفاعی بین 15 تا 20 متر و وزن خشک 454 کیلوگرم بر متر مکعب است. چوب کاج روسی یک چوب نرم و در عین حال مقاوم بوده که مقاومتش در برابر خردشدگی 410 مگاپاسکال اندازه گیری شده است. رنگ مغز این چوب قهوه ای متمایل به قرمز و رنگ لایه های بیرونی تر آن سفید متمایل به زرد است. چوب کاج روسی دارای بافتی متوسط با رگه های مستقیم است.

اگرچه چوب کاج روسی یکی از انواع چوب های رایج در صنایع مختلف است اما درخت کاج روسی به دلیل معمولا کج یا چندگانه بودن تنه اش و نیز سرعت رشد پایین یک گونه الواری اصلی به حساب نمی آید.

طول الوار کاج روسی به 15 متر و پهنای آن به یک متر می رسد و رگه های انتهایی دارای کانال های صمغی هستند. بافت چوب کاج روسی ناهموار است.

چوب کاج روسی , تخته
چوب کاج روسی , تخته

بافت های سیاه موجود در ناحیه های رشد چوب موجب ایجاد نوارهای چشم گیری در سطوح می شود و چوب بازیافت شده به دلیل گرمی و زیبایی زیاد آن و نیز وجود نقاط تیره غیر منظم در آن یک چوب پرطرفدار در آمریکای شمالی است.       

چوب کاج روسی به خاطر وجود ضمغ زیاد در آن که مانع از پوسیدگی است، در گذشته یکی از منابع اصلی تامین قیر و الوار در ساخت کشتی و همچنین الوار به کار رفته در معدن و چوب زیر ریل راه آهن بوده است.

چوب کاج روسی- ویژگی های چوب کاج روسی

تخته الوار چوب کاج روسی
تخته الوار چوب کاج روسی

قابلیت کار بر روی چوب کاج روسی

کار بر روی چوب کاج روسی آسان است. با اکثر ابزارها به خوبی می توان روی این چوب کار کرد اگرچه کار با ابزارهای دستی مشکل است. یکی از مشکلات کار بر روی این چوب وجود صمغ در آن بوده که می تواند ابزار را چسبناک کند و مانع سمباده زنی شود. اگرچه  چسب کاری و پرداخت رنگ و روغن را به خوبی می پذیرد.

نرمی این چوب کار سمباده زنی را راحت می کند

عملیات خشک سازی این چوب باید حساب شده انجام شود تا موجب ایجاد ترک نگردد. باید توجه داشت که چوب، خاک اره و صمغ چوب کاج روسی می تواند موجب ایجاد التهاب پوستی در پوست های حساس شود.

قابلیت کار بر روی چوب کاج
قابلیت کار بر روی چوب کاج

مقاومت چوب کاج روسی

این چوب اگرچه در زمره نرم چوب ها قرار می گیرد اما جزء چوب های محکم به حساب می آید و همین امر باعث شده است تا برخی گونه های محکم آن در مصنوعاتی مانند واگن بارکشی و دکل استفاده شوند.  از حیث استحکام در نگه داری میخ نیز در سطح بالایی است.

مقاومت چوب کاج روسی در برابر پوسیدگی

این چوب در معرض پوسیدگی است. مقاومت مغز چوب در برابر پوسیدگی از متوسط تا پایین بوده و بر خلاف لایه های بیرونی تر قبول کننده مواد محافظتی نیست. همین آسیب پذیری در برابر پوسیدگی باعث شده تا هنگام استفاده از چوب کاج روسی در زیر ریل راه آهن از مواد نگه دارنده استفاده شود.

تخته و الوار چوب کاج
تخته و الوار چوب کاج
کاربردهای چوب کاج روسی

الوارهای کاج روسی بر حسب نوع و مقاومت آن ها در صنایع زیادی مورد استفاده هستند. کاربرد این چوب دامنه گسترده ای از ساخت سازه های سبک، خمیر چوب، تخته چندلا، روکش، صندوق و جعبه تا ساخت سازه های سنگین مانند بارکش ها و کشتی ها را در بر می گیرد.

از چوب های با تراکم بالاتر مانند کاج زرد جنوبی در ساخت کارخانجات، انبار، اسکله، بارکش قطارها، کشتی، پل، خرک، ستون، تیرک، خرپا در سقف، شاه تیر و از نوع کمتر متراکم آن در تخته بندی قائم، لایه زیرکف، روکش و نیز ساخت جعبه و بشکه سازی استفاده می شود.

صنعت ساخت تخته چندلا از کاج جنوبی از صنعت های اصلی در زمینه چوب است.

چوب کاج روسی- کاربردهای چوب کاج روسی

تخته الوار چوب کاج روسی
تخته الوار چوب کاج روسی

کاربردهای چوب کاج روسی در ساختمان سازی

چوب کاج روسی در صنعت ساختمان سازی دارای نقشی برجسته است.

چنانچه این چوب به نحو صحیح آماده بهره برداری شده باشد در برابر تاب برداشتن و شکستن مقاوم است. از این چوب در ساخت ساختمان های مسکونی، عمومی و نیز تولید سایر سازه های ساختمانی استفاده می شود. در کشور آمریکا اصلی ترین مصارف چوب کاج روسی در ساخت سقف، دیوارپوش ، قاب دور منزل و کف پوش طبقات است.

تخته کاج , تخته بنایی
تخته کاج , تخته بنایی

ویژگی های ذاتی این چوب مثل محکم بودن و عدم انعطاف آن را به گزینه ای مناسب برای تولید تیر سقف، تیرچه کف، خرپا، داربست، مهاربند در صنعت ساختمان تبدیل کرده است. در کشورهای با آب و هوای استوایی چوب کاج روسی هم در ساخت منازل مسکونی و هم در ساخت مراکز صنعتی کاربرد دارد.

چوب کاج در ساخت ساختمان های چوبی
چوب کاج در ساخت ساختمان های چوبی

زیبایی ظاهر و سختی این چوب به آن محبوبیتی زیاد در زمینه کف سازی داده است. کف سازی با استفاده از این چوب خصوصا در محل هایی که دارای شرایط متغیر آب و هوایی هستند و یا استفاده های سخت زیادی دارند مناسب است. استفاده از بلوک های این چوب به عنوان روکش نهایی هنگام کف سازی در کارخانه ها و اماکن عمومی می تواند باعث عمر طولانی مدت شود.

چوب کاج روسی- کاربردهای چوب کاج روسی در ساختمان سازی

تخته الوار چوب کاج روسی
تخته الوار چوب کاج روسی

نتیجه گیری

درخت کاج روسی یکی از گونه های کاجیان بوده که دارای چوبی نرم و مقاوم با قابلیت استفاده گسترده در صنایع بسیار متنوعی است. از چوب پرتراکم درخت کاج روسی در مواردی که نیازمند قدرت زیاد چوب است مانند ساخت کشتی، پل، خرپا، دکل و از نوع ضعیف تر آن در تولید جعبه، صندوق، روکش، کفپوش استفاده می شود.

کار با چوب کاج روسی آسان بوده و پرداخت رنگ، روغن و چسب کاری را به خوبی می پذیرد هرچند کار با ابزارهای دستی روی آن مشکل بوده و صمغ موجود در آن عمل سمباده زنی را مقداری سخت می کند.

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با شناخت انواع چوب کاج :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us