درختان کاج دارای چوبی انعطاف پذیر هستند که با دوام بوده و در طیف وسیعی از رنگ ها ارائه می شود. همچنین قیمت آن نسبت به چوب های دیگر کمتر است. انواع مختلف چوب کاج را که می توانید برای کفپوش ، مبلمان و کابینت استفاده کنید ، کشف کنید.

رختان کاج دارای چوبی انعطاف پذیر هستند که با دوام بوده و در طیف وسیعی از رنگ ها ارائه می شود. به همین دلیل آنها یک انتخاب عالی برای کارهای چوبی داخلی هستند ، بنابراین شما باید همه چیز را در اینجا بخوانید.

درختان کاج همه گیرترین درختان همیشه سبز هستند که در نیمکره شمالی یافت می شوند. در حقیقت ، ایالات متحده زمانی محل زندگی بیش از 100 میلیون هکتار درخت کاج بود . تعداد آنها از آن زمان به دلیل قطع چوب کاهش یافته است ، اما آنها به عنوان یکی از درختان فراوان در آمریکای شمالی باقی مانده اند.

چوب کاج سفید

این دسته با درختان کاج با تراکم کم ، بافت ریز ، کانال های رزینی کوچک و حتی دانه مشخص می شود. درختان این گروه غالباً کاج های چوبی نرم و سفید هستند ، دارای چوب قلبی به رنگ قهوه ای روشن با رنگ صورتی مایل به ملایم. چوب خرمای آن بسیار زرد کم رنگ تا تقریباً سفید است. چوب بسیار مقاوم است و در برابر تورم ، شکاف یا تاب خوردگی مقاوم است. چهار گونه برجسته دارد: کاج قند ، کاج سفید غربی ، کاج سفید شرقی  و کاج آهکی .

چوب کاج سفید
چوب کاج سفید

کاج قند

کاج قند بزرگترین گونه کاج است و می تواند بیش از 200 متر ارتفاع داشته باشد. گیاه شناسان آن را باشکوه ترین گونه کاج در جهان خوانده اند. هنگام اره ، چوب کاج قند رگه های قهوه ای از کانال های رزینی در تنه درخت را نشان می دهد. از میان چهار گونه برجسته ، کاج قند دارای درشتترین بافت و بزرگترین کانالهای رزینی است.

 چوب کاج قند
چوب کاج قند

از این چوب ارزشمند در تراشکاری های ظریف ، از جمله تراشکاری های خارجی و داخلی مانند قاب ها ، قالب ها و ارسی ها و همچنین ساختن آلات موسیقی مانند کلیدهای پیانو استفاده می شود.

کاج سفید غربی

کاج سفید غربی که با نام کاج نقره نیز شناخته می شود ، دارای بافتی دانه ای و متوسط ​​تا درشت است. از چوب سفید غربی برای ساخت تخته سه لا ، روکش ، جعبه ، کبریت چوبی ، تراشکاری داخلی و چوب ساختمانی استفاده می شود. چوب به دلیل یکدست بودن ، برای تراشیدن ایده آل است و برای ساختن الگو و مبلمان ظریف از ارزش برخوردار است.

کاج سفید شرقی

کاج سفید شرقی دارای بافت ظریف تر و رزین های کوچکتری نسبت به کاج سفید غربی و کاج قندی است. این ماده معمولاً به عنوان چوب برای ساخت و ساز در شمال شرقی ایالات متحده استفاده می شود. از آن در تراشکاری داخلی ، چوب ساختمانی ، کنده کاری و قایق سازی استفاده می شود در واقع ، چوب آن یک بار جنگ را آغاز کرد. چوب سفید در کشتی سازی بسیار ارزشمند بود. پادشاه انگلیس بزرگترین و بهترین درختان را برای نیروی دریایی خود علامت گذاری کرد ، و در نتیجه شورش درخت کاج در سال 1772 ایجاد شد ، که همچنین به جنگ انقلابی کمک کرد.

کاج آهکی

کاج آهکی دارای ارزش تجاری بسیار محدودی است و از آن برای استفاده از آهک استفاده نمی شود. این ماده بیشتر در چوب سوخت یا ساخت و سازهای خشن استفاده می شود.

چوب کاج زرد جنوبی

چوب کاج زرد جنوبی
چوب کاج زرد جنوبی

چوب کاج های زرد جنوب با وزن خشک شده 36 تا 42 پوند بر فوت مکعب بسیار سخت است. چوب قلب آنها قهوه ای مایل به قرمز و چوب سفید آنها مایل به سفید مایل به زرد است. چهار گونه اصلی آن کاج برگ  کوتاه ، کاج برگ بلند ، کاج اسلش  و کاج لوبلی است . چندین گونه جزئی دیگر نیز دارد.

کاج کوتاه برگ

کاج کوتاه برگ برای تولید چوب استفاده می شود. نکته جالب در مورد این چوب زیبا این است که کاملا مقرون به صرفه است. چوب به عنوان منبع خمیر چوب ، روکش تخته سه لا و چوب برای ساخت و سازهای سنگین مانند پل ها ، مسیرهای راه آهن ، تیرها و خمیر استفاده می شود.

کاج بلند

کاج برگ بلند به دلیل داشتن چوب شفاف و صاف ، دارای نقص کمی است. برای ساخت الوار و کشتی استفاده می شود. همچنین در ساخت و سازهای داخلی و خارجی استفاده می شود. برای استرینگرها ، تیرها ، تیرچه ها ، شمع ها ، کف زیرین و غلاف.

کاج بلند
کاج بلند

چوب کاج زرد غربی

چوب این گروه به سختی کاجهای زرد جنوبی نیست بلکه به نرمی کاجهای سفید نیز نیست. اگرچه آنها دارای انتقال ناگهانی چوب زودهنگام به لاتوود هستند ، وزن آنها بسیار سبک است (فقط 28 تا 29 پوند در فوت مکعب از وزن خشک متوسط) و دانه یکنواخت تری دارند.

چوب کاج قرمز

چوب کاج قرمز
چوب کاج قرمز

این گروه فقط یک گونه در ایالات متحده دارد و مربوط به دو گونه است که در اروپا یافت می شود. کاج اتریش و کاج اسکاتلندی.

کاج قرمز

کاج قرمز را کاج نروژ نیز می نامند که کاملا گیج کننده است ، زیرا این گونه بومی نروژ نیست. برخی بر این باورند که این نام زمانی بوجود آمده است که کاوشگران اولیه اروپایی درخت را با صنوبر نروژ مخلوط کردند.

کاج قرمز دارای یک چوب قلب قهوه ای مایل به قرمز مایل به قرمز و چوب ساپس زرد کمرنگ تا تقریباً سفید است. دانه های این چوب صاف و یکنواخت با بافت متوسط ​​است ، نه خیلی ریز بلکه خیلی درشت نیز نیست. همچنین تا حدی احساس روغنی دارد.

از الوار کاج قرمز برای تیرها ، چوب های کابین ، اتصالات راه آهن ، چوب ، چوب خمیر ، سوخت و چوب ساختمانی استفاده می شود

موارد استفاده از درختان کاج

کفپوش

کفپوش از چوب کاج
کفپوش از چوب کاج


چوب کاج به دلیل رنگ های زیبایی که تقریباً از سفید خالص تا قهوه ای مایل به قرمز دارد ، یک گزینه محبوب برای کف پوش است. چوب نسبتاً نرم است و احساس سخت و شکننده سایر چوب های سخت را ندارد.

کف کاج به صورت زبانه ای و اتصال فاق و زبانه در می آید. تخته های آن بسیار صاف و تقریباً بدون نقص است. با این حال برخی معتقدند ، تخته های درختان کاج دارای گره ، تغییر رنگ و چرخش – که از ویژگی های کفپوش درجه پایین تر هستند – در واقع بهتر به نظر می رسند ، زیرا به آنها شخصیت می بخشد. تخته های کاج بسیار محکم در کنار هم قرار می گیرند و در صورت برخورد با پتک یا بلوک از جای خود تغییر مکان داده و حرکت نمی کنند.

تریم و قالب

تریم و قالب
تریم و قالب


یکی از بزرگترین کاربردهای آهسته درخت کاج به عنوان یک محصول اصلاح شده است. از این چوب برای درب و قاب پنجره ، کابینت ، تخته پایه ، ریل صندلی ، قاب عکس ، قالب آجری و قالب تاج استفاده می شود. از آنجا که بسیاری از انواع کاج دارای چوب نرم هستند ، انعطاف پذیر است و می تواند به راحتی خم شود و در هر گوشه و کنار قرار بگیرد. چوب ها را می توان به راحتی وصله ، سنباده زده و تمام کرد زیرا میخ ها به راحتی به داخل آن می روند.

چوب کاج همچنین به عنوان درجه رنگ به بازار عرضه می شود زیرا به خوبی رنگ می گیرد و قیمت های مقرون به صرفه ای دارد. در قالب های کاج از روغنها ، رنگ ها و مواد پاک کننده شفاف استفاده می شود ، خصوصاً در ساخت واحدهای کابینت ، به تجهیزات و مبلمان جلوه ای روستیک ( روستایی ) می بخشد.

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان کاربردی و مفید بوده باشد.

نویسنده: ف.حسنخانی

مقالات مرتبط با مبلمان چوبی: موضوع انواع چوب

WhatsApp us